Fjällvandringar, naturupplevelser och friluftstankar.

Har under 2000-talet fått förnyad möjlighet att gå i fjällen, vilket jag tidigare gjorde på 70-talet. I Skåne där jag bor finns inga fjäll, så där blir det mest utflykter i Lunds kommun med fågelkikare, kamera och kaffetermos.

I den svenska fjällvärlden har det mest blivit vandringar i Sarek och Padjelanta som lockar med stora orörda naturområden. Djurlivet i dessa nationalparker intresserar mig också, och jag har bland annat gjort en del fågelinventeringar för Lunds Universitets räkning. Jag har också skrivit en bok för fjällbesökare: Vandringsturer i Sarek (utgiven på Vildmarksbiblioteket). De senaste åren har jag undersökt Präststigen, en gammal färdväg i Kvikkjokksfjällen. Dessa undersökningar har också resulterat i en bok som nu är utgiven och finns att köpa.

Under det senaste decenniet har det även blivit ett antal vinterturer på skidor i fjällvärlden. Att vistas en hel vecka (eller mer) i tält bland de snöklädda fjällen är en annorlunda och fascinerande upplevelse. Men jag och min kompis Anders tycks ha en märklig förmåga att hamna i snöstorm och oväder!

Det enkla livet i naturen tycker jag är mycket tilltalande. Bara ha med sig så mycket som får plats i en ryggsäck. Klara matlagning, brödbak och annat på friluftskök. Sova i tält med naturen på andra sidan tältväggen. Uppleva möten med fåglar och andra djur. Och ständigt bli fascinerad av naturens storslagenhet. Ofta har jag någon eller flera fjällvänner med på turen, men det händer ibland att jag reser helt själv.

När det gäller min aktivitetsnivå så varierar den under året. För det mesta är det nog Blå som stämmer bäst men vissa perioder är den säkert Röd (även om sportighet inte är något utmärkande drag för mig).

Användarnamn: fowwe

Intressen: Fågelskådning, Friluftsmat, Vandring, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Foto, Utrustning

Länkar:

Sarek 27 juni 2009

Vår på Luohttoláhko

Efter en vilodag på Luohttoláhko var det dags för Anders och mig att gå vidare. Men vi hade gärna stannat längre uppe på denna vackra högplatå. Här uppe kändes det för tillfället som vårvinter. Slätten var så gott som helt snötäckt, men på många ställen porlade det hörbart under snön. Vår lägerplats, som var omgiven av snö på alla sidor, hade på drygt ett dygn blivit märkbart större: våren gjorde framsteg!

Sjöarna syntes fortfarande bara som stora blåaktiga fläckar på snötäcket, och det hade alltså inte hunnit smälta fram riktiga vattenytor. Fascinerande att se på men väldigt förrädiskt och inget man ville komma i närheten av.

En snösparvshanne hade revir i närheten av tältet och sjöng ofta för oss. Några fjällpipare flög omkring och tycktes vänta på att det skulle bli mer barmark. Annars var det ganska fågelfattigt. Vi gjorde en ny promenad till den döda renkroppen och skrämde upp en kungsörn som hittat matstället.

Nu skulle dagens vandring detaljplaneras. Vår tältplats låg strax NNO om sjön 1244 och etappen var tänkt att leda oss öster om denna sjö och söderut till de två små sjöarna ca 2 km väster om Loametjåhkkå där vi ville ha nästa övernattning. Sträckan var måttlig, endast 6-7 km om vi kunde gå någorlunda rakt på.

Det var med blandade känslor vi såg fram emot vandringen. Till det positiva hörde att vi skulle komma närmare de intressanta bergen som omsluter Bálgatjiegna, och även att vi skulle få närkontakt med glaciären själv. På minuskontot tyngde det faktum att snötäcket troligen hade dålig bärkraft och skulle vara arbetsamt att ta sig över. Dagen innan hade jag gått någon halvkilometer för att testa och hade konstaterat att bärigheten var dålig och att det rann en hel del vatten nere i snön.

Fotot taget senare på dagen.

Det är lätt att glömma ansträngningarna när man tycker om landet man färdas i. Luohttoláhko är en mycket vacker plats och nu var den mycket alpin i sin vita skrud. Vädret var soligt men vinden gjorde att det inte var någon riktig värme i luften. Snön var mjuk och vi sjönk ofta ner med benen i hela sin längd. Ibland gick det bara några få steg uppe på snön, och sen försvann ett ben ner i vattensjuk snö. Alla som varit med om det vet precis hur det är! Hastigheten var nog inte ens 1 km per timme.

Dolda vattendrag och mycket sten

Vi höll lite extra åt öster när vi siktade mot sjön 1244 för att inte riskera att hamna i någon dold småsjö i snön. Men här dök det första problemet upp: det vattendrag (möjligen flera) som kom från sjön Lullihajávrre och sluttningarna runt den. Var fanns denna bäck, och hur stor var den? Det syntes bara snö överallt, men någonstans i snön måste det rinna rejält med vatten.

Vi löste problemet genom att gå ännu längre åt öster, så att vi kom upp på lite mer sluttande mark. Om marken sluttar rejält rinner nämligen vattnet undan, och man riskerar i alla fall inte att försvinna hel och hållen ner i en dold vattensamling. Vägen blev naturligtvis längre, men vi kunde gå säkert, och vattendraget passerades utan problem. Vi såg det inte ens, utan snön var stark och hållbar just där vi passerade.

Samma metod använde vi på glaciärjokkarna från Bálgatjiegna. Man ser på kartan att det till att börja med är ett helt knippe av dem. Glaciärjokkar är ju inte att leka med, och snösmältningen var i full gång. Här gällde det att hitta ett ställe där åtminstone huvudfåran hade brutit igenom snötäcket så vi kunde se vad vi hade att göra med.

Det fanns ett sådant ställe i närheten av glaciärkanten, och det var lite trixande innan vi kunde komma över genom att ta hoppa på de hårda snökanterna runt fåran. Men det gick bra.

En av glaciärsjöarna

Glaciärer är naturfenomen med karaktär, och nu var vi riktigt nära och kunde studera isen i detalj. Ibland gick vi på snön, men andra gånger hamnade vi i stora stenhögar eller hindrades av  områden med lömsk kvicksand vid glaciärkanten. Men det är ju bara uppiggande med variation på besvärligheterna. Det tyckte vi i alla fall de första timmarna. Fascinerande att se glaciären och känna dess iskalla "andedräkt" pusta emot oss.

Vi fortsatte att hålla oss högt uppe på sluttningen, hela tiden i närheten av glaciärkanten. På lägre nivå kunde snön, precis som innan, vara vattensjuk och dölja både djupa bäckar och meterdjupa vattensamlingar. Problemet häruppe var all blockterräng. Stenpartierna låg samlade som stora, oformliga kullar som stack upp ur snön. De frostsprängda stenarna var vassa och oregelbundna. Och i alla storlekar, inte minst de större. Det gick upp och det gick ner, alltsammans mycket långsamt. Risken att snubbla och skada sig var alltid överhängande. Det gick lika långsamt som om vi hade gått på den hopplösa snön.

På eftermiddagen stannade vi på en av de diaboliska stenhögarna och gjorde lunchsoppa. Av med iskalla, sura kängor och fuktiga sockar och sulor. Med varm mat i kroppen gick det att se positivt på vandringen igen. (Och med tanke på att jag alltid tycks hamna i eländes elände jag har numera med mig dubbla par sockar och yllesulor.)

På jakt efter skärsnäppan

Det finns en fågelart som lär häcka på Luohttoláhko som jag alltid har velat se där: skärsnäppan. Under vår rast hörde jag vadare på avstånd, och med kikaren kunde jag också se dem en halv kilometer längre ner, vid en av källflödena till Bálgatjåhkå. Jag blev eld och lågor och ville ta mig närmare.

Glömd var all trötthet, nu vaknade fågelskådaren i mig. Anders är likadan, så vi packade ihop och började ta oss nerför sluttningen, över tröstlösa snöfält och deprimerande stenskravel. Fåglarna letades upp men visade sig "bara" vara större strandpipare. Detta var en besvikelse, jag hade ju hoppats på något annat. Frågan är om skärsnäppan överhuvudtaget finns kvar på Luohttoláhko.

Ett alfågelpar simmande i Bálgatjåhkå.

Utflykten hade tagit omkring en timme. Nu gällde det att ta oss tillbaka där vi hade lämnat ryggsäckarna så vi kunde fortsätta. Det hade börjat bli kväll, och trots alla dramatiska naturscenerier omkring oss ville vi i första hand komma fram. Flera dolda jokkar och halvtinade småsjöar skulle passeras, men nu visste vi hur man skulle tas med dem.

Ändå kändes det mycket långt till den platå vi siktade på, den som stiger till ungefär 1350 meters höjd och som leder fram till de två små sjöarna.

Det gick på skrå uppför, på omväxlande knöliga stenfält och mjuk, våt snö. Vid det här laget sa det "klafs" inuti kängorna för varje steg. Ingen av oss ville gå först, så vi turades om. Jag kan sammafatta denna del av vandringen på följande sätt: när jag pulsade i den djupa snön längtade jag efter att få gå på stenskravel, och när jag kom upp på stenskravel ville jag tillbaka till snön.

Snöfält och åter snöfält.

Nu måste jag tillägga att om Luohttoláhko hade varit snöfritt hade det varit mycket lättare. Jag säger detta för att inte avskräcka någon från att gå över den fina 1350-platån på västsluttningen av Loametjåhkkå. Denna väg är normalt en alldeles utmärkt väg att ta sig från Luohttoláhko till Tjievrra och vidare till Kvikkjokk. Det som gjorde det svårt för oss var snödjupet och att detta dessutom tvingade oss att göra en kringgående rörelse långt åt öster.

Väster om Loametjåhkkå

När vi hade passerat glaciären och glaciärsjöarna precis norr om Loametjåhkkå blev det lättare även för oss. Upp till nivån 1350 (se de röda prickarna på fotot nedan) gick det lätt, och sedan var det en enkel vandring fram till sluttningen ner mot de två sjöarna på nivån 1240 (se den röda prickningen på kartan under fotot). Sluttningen var ganska brant den allra sista biten, men det gick bra att hitta en väg ner.

På väg upp till platån 1350. De blå och grå färgskiftningarna i snön antyder dolda vattendrag och sjöar.

Här funderade vi över det förslag som Grundsten ger för att komma till samma sjöar. Han föreslår att man går ner till Bálgatjåhkås ravin och följer denna ravin ett par kilometer från det vattenfall som finns på nivån 1200 meter. (Fallet ligger ca 1½ km söder som sjön 1244.) Därefter ska man klättra rakt upp i branten till den platå som sjöarna ligger i (se de ljusblå prickarna på kartan, där jag har försökt att rita ut Grundstens förslag).

Vårt vägval (de rödbruna + röda prickarna)

När han skriver om denna klättring använder han orden "kamp" och "kraftansträngning". Alla som läst Grundsten vet att han aldrig skulle överdriva ifråga om en sådan sak utan snarare formulera sig i underkant. Och mycket riktigt har en del vandrare gett upp när de tittat på branten och funderat hur man ska kunna ta sig uppför den.

Om man däremot vill ha en betydligt mindre brant och jobbig väg rekommenderar jag den väg som vi gick (de röda prickarna), och som flera på Utsidan också har berättat att de följt. Som bonus får man hela tiden en hänförande utsikt över hela Luohttoláhko och en stor del av Njoatsosvágge. Man ser också Svenonius´ glaciär på avstånd. Bland mycket annat.

Fotot nedan visar utsikten norrut från Loametjåhkkås västsluttning. Nåite är den runda kullen i bakgrunden. Sjöarna mitt på Luohttoláhko är snötäckta och syns knappt. Det vattendrag som rinner ner mot vänstra kanten är Bálgatjåhkå.

Utsikten från platån på ca 1350 meters höjd. på

Hela vår väg är ungefärligt inritad på kartan (de rödbruna och röda prickarna) utom den extra fågelutflykten som inte finns med. De gröna markeringarna är våra lägerplatser.

Till sist kan jag berätta att vi fick en vidunderligt vacker tältplats på platån. Vi kallar sådana tältplatser för "gräddhyllor", och att tälta på en sådan plats anser jag är värt mer än att bo i den finaste och dyraste villa som finns.

Gräddhyllan på platån 1230. Bakom Tsähkokk.

När vi sent på kvällen satt i lä bakom en stenkant och åt  kvällsmat kändes dagens anträngningar långt borta. Kvar fanns intrycket av att vi varit med om ytterligare en händelserik dag, och det är minnena från sådana dagar som jag tar med mig under resten av året och gläder mig åt.

Innan vi gick och la oss kom en liten flock fjällabbar flygande på hög höjd. Vi såg fjällabbar bara två gånger under de 16 dagar vi var ute, och tillgången på mat för dem måste ha varit dålig. Jag tror inte att de har häckat överhuvudtaget i år.

2009-10-31 18:53   Thomas Traneving
Glaciärer är mäktiga! Wow

2009-10-31 20:51   brigas
Undrar när någon faktiskt såg denna skärsnäppa här uppe.är det den ishavsfågel som ska finnas bara lokalt här ,eller är det ytterligare en sällsynt fågel i området?
Passagen till er tältplats som är utritad innehåller ett ordentligt stenfält;gå där om vädret blir vått skulle jag inte vilja.
Men denna slätt tillhör verkligen en av de finaste vandringsupplevelserna.

Svar 2009-10-31 22:17   fowwe
Jag vet inte när skärsnäppan sågs just här senast. Men "majjen" såg en skärsnäppa på sin Sulitelmavandring, så de finns ju. Men de är nog lättare att hitta längre västerut, där han var. I Sarek har den rapporterats från Ivárláhko och Gássaláhko.

2009-10-31 21:54   OBD
Visst är det något speciellt med Luohttolahko. Men jobbigt med snön den tiden ni var där. "Gräddhyllan" har även jag utnyttjat som tältplats.
Fina bilder från hela eran tur. Nu ser jag fram mot att få läsa om de sista etapperna.
(Skärfläckans häckning i fjällvärlden är ju sparsamt dokumenterad, så där kan du ha en rejäl utmaning ;-) )
OJ!!! Vad man kan slinta ibland!
Tur att du var vaken Anders.

2009-10-31 22:44   Anders_sthlm
Ey? Skärfläcka..? hära' på Lutto'?
Som 'gotlandssork'.. så ej' skärfläcka naåge jeähthte säellsynt däre'.. fryser den inte ihjäel däeruippej?
Det är som..typ, en undulat på Spetsbergen.. Bertil?

Svar 2009-10-31 23:34   fowwe
Ha, ha, detta såg jag inte i Bertils kommentar. Jag läste automatiskt "skärsnäppa". Den utmaningen är ju tillräckligt stor utan att man behöver ta till "fläckan". Bertil, ny kommentar?

2009-11-01 07:22   tassemark
Egentligen borde man ju bli mäkta vred och avundsjuk när man ser hur vackert ni har haft det. Men jag nöjer mig med att gratulera och tacka för bilderna!

2009-11-02 07:56   kaggen
Kul att få ta del av en så pass omfattande fjällskildring. Bloggavsnitten är inte bara långa de är även flera. Ser fram mot fortsättningen … för det kommer väl fler avsnitt.

Svar 2009-11-02 13:08   fowwe
Ja, det blir minst ett till, om den avslutande delen av vandringen. Nästa dag skulle vi ge oss i kast med Pårte och se om det gick att vandra upp på toppen "fel" väg.

2009-11-07 19:06   Håkan Friberg
Spännande och intressant läsning som väntat. Känner väl igen din beskrivning att ömsom längta efter stenskravel ömsom efter snöblötan från min Mårmatur förra året.

2010-03-05 15:05   dHANScan
Verkligen spännande at följa med på Luohttolahko och vidare til Er tältplats "Gräddhyllan". Jag har två gångar varit över L-lahko i samme snöklädda skick (juni 1990+94). Det östra vägvalet från 1244-sjötrakten och söderut kännar jag från ca 1 aug båda 2008 & 09. 2008 endast på dagstur från läger söder om 1244-sjön, man kan komma fint upp nära Balgatjiégna, det är mycket klättring på lösa stora blockar. Kan tala med om passagen av det där nett av bäcker från glaciären. Sen gick det i 2009 söderut. Samma spekulation om vägar upp til 1350 m platån där "gräddhyllan" är, men jag började tättare på Bálgatjåhkå (säkert som de flesta). Jag skal på annat sätt sända dig ett bild som visar dessa övervägelser...
Spännanda att erfara om den vidare väg från "Gräddhyllan" över Ruopsokjåhkå mot Kvikkjokk
Lycka Till med Sarekboken,
Hans/DK

Hardeberga – vandringar i underskattad landsbygd

En så stor stad som Lund uppslukar lätt intresset hos dem som bor där. I ännu högre grad gäller detta den betydligt större staden Malmö. Det är lätt att upphöja livet i staden som mer intressant och mer betydelsefullt är livet i exempelvis en liten by (som kanske rentav är på väg att avfolkas).

Det finns något motsägelsefullt i en stor stads lockelse. Å ena sidan får man känslan av att det händer väldigt mycket, ett myllrande liv. Å andra sidan upplever man att staden är möjlig att få överblick över, att begripa sig på. Det senare är naturligtvis en illusion, till stor del skapad av arkitekturen som målar upp de stora linjerna för oss. Dessa skapar ordning och sammanhang åt det vi ser och döljer det mesta som finns bakom fasaderna. Vi får känslan att vi förstår. Men vem kan greppa ens en bråkdel av vad som sker bakom just dessa fasader? Inte ens i ett medelstort bostadshus är det möjligt.

Genvägen Nijákvágge – för den som har gott om tid

Det klichéartade talesättet ”genvägar är ofta senvägar” exemplifieras på ett utmärkt sätt av Nijákvágge som erbjuder en betydligt kortare väg jämfört med att runda norr om fjället Niják. Med detta vägval får vandraren uppleva en av Sareks veritabla bakgårdar, där frostsprängt stenskravel samlats i högar, drivor och fält. Med andra ord - oemotståndligt för varje Sarekvän!

Det är juli 2021 och jag befinner mig i norra delen av Ruohtesvágge. Lägerplatsen är min femte i Sarek denna varma och myggrika sommar. Men jag är inte ensam – tältet delar jag med min gode vän Anders. Inte den vanlige Anders, han som jag oftast har gått tillsammans med och som finns med i många av mina skriverier här på Utsidan. Nej, detta är en annan Anders. Lustigt nog är båda två professorer på Tekniska högskolan i Lund och känner varandra väl.

Den Stora Grå. Och om fasaden som rämnade

Lunds kommun har knappast rykte om sig att vara en skogskommun, men vi har faktiskt några ganska stora barrskogsområden. Ett av de största är Vombs fure som ligger precis söder om Vombsjön. För något tiotal år sedan hittade man tillfälligt en kringflygande lappuggla i den skogen. Och nu var det dags igen. På årets sista dag 2022 upptäcktes en individ på eftermiddagen, strax före skymningen. Men det var inte många fågelskådare som fick se den.

Lappugglan är normalt en norrlandsfågel – åtminstone har den alltid betraktats som det. Samtidigt kan den ibland förflytta sig långa sträckor vilket Ove Stefansson beskriver i sin bok Nordanskogens vagabond. Lappugglan. På senare tid har häckningar konstaterats så långt söderut som Blekinge.