Fjällvandringar, naturupplevelser och friluftstankar.

Har under 2000-talet fått förnyad möjlighet att gå i fjällen, vilket jag tidigare gjorde på 70-talet. I Skåne där jag bor finns inga fjäll, så där blir det mest utflykter i Lunds kommun med fågelkikare, kamera och kaffetermos.

I den svenska fjällvärlden har det mest blivit vandringar i Sarek och Padjelanta som lockar med stora orörda naturområden. Djurlivet i dessa nationalparker intresserar mig också, och jag har bland annat gjort en del fågelinventeringar för Lunds Universitets räkning. Jag har också skrivit en bok för fjällbesökare: Vandringsturer i Sarek (utgiven på Vildmarksbiblioteket). De senaste åren har jag undersökt Präststigen, en gammal färdväg i Kvikkjokksfjällen. Dessa undersökningar har också resulterat i en bok som nu är utgiven och finns att köpa.

Under det senaste decenniet har det även blivit ett antal vinterturer på skidor i fjällvärlden. Att vistas en hel vecka (eller mer) i tält bland de snöklädda fjällen är en annorlunda och fascinerande upplevelse. Men jag och min kompis Anders tycks ha en märklig förmåga att hamna i snöstorm och oväder!

Det enkla livet i naturen tycker jag är mycket tilltalande. Bara ha med sig så mycket som får plats i en ryggsäck. Klara matlagning, brödbak och annat på friluftskök. Sova i tält med naturen på andra sidan tältväggen. Uppleva möten med fåglar och andra djur. Och ständigt bli fascinerad av naturens storslagenhet. Ofta har jag någon eller flera fjällvänner med på turen, men det händer ibland att jag reser helt själv.

När det gäller min aktivitetsnivå så varierar den under året. För det mesta är det nog Blå som stämmer bäst men vissa perioder är den säkert Röd (även om sportighet inte är något utmärkande drag för mig).

Användarnamn: fowwe

Intressen: Fågelskådning, Friluftsmat, Vandring, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Foto, Utrustning

Länkar:

Resa till Nepal. Del 4.

En av de saker som gjorde starkt intryck på mig i Nepal var landskapets geometri. Det är inte bara så att allting i Himalaya är större och högre, det handlar också om vinklarna i naturen.

I våra nordiska länder präglas bergen av rymd och vidd. Landskapet är liksom utdraget på längden. I Nepal är naturen mer kompakt och utdragen på höjden. Detta innebär att vinklarna blir annorlunda. Istället för den skandinaviska bergskedjans vinklar på vanligtvis 20°-30° (eller mindre) är Nepals vinklar komplementära, dvs 60°-70° eller mer. De flesta sluttningar störtar således brant nedåt eller stiger brant uppåt.

Som en följd av detta är det oftast svårt att gå utanför stigarna, det är helt enkelt för brant och för farligt. Om man följer en dalgång (som i vårt fall Khumbudalen) har man den motsatta sidan av ravinen mycket nära inpå. Men att gå över till den andra sidan är ett svårt företag: man måste först långt ner i ravinens botten och sedan brant uppåt igen. Det tar ett tag innan man mentalt anpassat sig till vad ögonen ser.

En annan följd av att landskapet präglas av det vertikala är att man inte ser särskilt långt. Det finns alltid höga berg som skymmer. De dagsetapper man avverkar blir därför efter nordiska förhållanden blygsamma. Det är den vertikala förflyttningen som är ansträngande och tar tid.

Den höga höjden skapar problem

Efter natten i Tengboche gick vi vidare norrut. Det hade varit minusgrader och marken var täckt av frost. Det märktes att vi var högre upp och att vi närmade oss kalfjället.

Foto: Ett monument där Buddhas allseende ögon ser ut från alla fyra sidor. I bakgrunden den karakteristiska och fantasieggande profilen av Ama Dablam som sträcker sig 6856 meter över havet (uppgifterna om dess höjd varierar).

Vi passerade en plats där man höll på att bygga ett hus. Flera personer var sysselsatta med att knacka sten till den rätta, fyrkantiga formen. Det byggs mycket utefter Everestleden, vilket säkert beror på en ökande turistström.

Foto: Husbygge. Kanske det blir ett nytt hotell här?

Vi hade gått en stund på förmiddagen när Anders G sa att han kände sig lite illa till mods. Han hade huvudvärk och kände sig konstig i magen. Krafterna räckte inte till som de brukade (han är normalt urstark). Vi gick en bit till, fram till det lunchställe som Ram hade valt ut. Detta var i den lilla byn Shomare (längst ner till vänster på kartan här ovanför). Efter lunchen mådde han möjligen något bättre, så vi trodde att vi kunde att gå vidare. Dagens mål var Dingboche som ligger på 4410 möh. Detta är ovan skogsgränsen och hela 550 meter högre än klosterbyn Tengboche.

Foto: Lunchstället i Shomare. I bakgrunden Ama Dablam.

Men det blev stopp direkt för Anders. Han mådde uselt och det var oundvikligt att modifiera vår planering. Ram letade en stund i Shomare och hittade en lodge som drevs av en familj med flera små barn. Toaletten och tvättspannen var av enklaste slag, men dörrarna till våra rum hade riktiga handtag och lås. Och maten som tillagades i det enkla köket var bland den godaste vi ätit. Familjens barn fick klara sig på egen hand när föräldrarna arbetade och de lekte i det rum som samtidigt fungerade som restaurang.

Under dagen hade vi köpt bland annat en bit jak-ost när vi gick förbi en affär. Denna skar vi bitar av och provsmakade. Helt underbar! Denna sorts ost måste vara en av Nepals främsta delikatesser.

Foto: Mörkret faller fort i Himalya. Redan före kl 18 är det svart. Ram och Anders R värmer sig vid matsalskaminen.

Kvällen blev stjärnklar. Jag letade fram min lilla tubkikare ur packningen och riktade den mot Jupiter och dess månar. Och vår egen måne. Ram och våra bärare studerade himlakropparna en lång stund. Ingen av dem hade tittat genom ett teleskop förut.

Två nätter i Dingboche

Istället för zam zam! blev det bistaari zam, vilket betyder gå sakta. Anders mådde något bättre nu, och vi beslöt att vi skulle ta oss ända till Dingboche (alternativet hade varit Pheriche som ligger på ett par hundra meters lägre nivå). Våra bärare fick beskedet och kunde gå i förväg med packningen och reservera rum. Ram förutspådde att det kunde bli platsbrist, vilket är vanligt när man börjar närma sig Everest.

Foto: En vilopaus på väg till Dingboche.

Under vägen passerade vi en bro som ligger nära det ställe där två stora glaciärbäckar möts. Bäckarna heter Lobuche Khola och Imja Khola. Den första avvattnar bland annat glaciärerna vid Everest, där Khumbu Glacier är en av de största. Märkligt nog var dessa glaciärbäckar inte särskilt vattenrika. Inte ens längre ner vid Namche Bazar, där ytterligare bäckar anslutit sig, var vattenmängden särskilt stor. Till och med så långt ner som där fanns det ställen där man nog hade kunnat vada över. Förklaringen måste vara att kylan uppe i bergen dämpar avsmältningen på hösten och vintern. Under de varma regnperioderna är det säkert mycket högre vattennivåer.

Foto: Bron över bäcken Lobuche Khola (svår att se pga avståndet). Stigen slingrar vidare bort till Dingboche som ligger skymd bakom kullen i mitten.

Efter bron var det en lång och rejäl stigning, men allt tycktes gå bra. Tröttsamt naturligtvis, men inga oroande tecken på höjdproblem. Vi nådde vårt hotell som hette "Hotel Family". Det var fullt med vandrare där.

På kvällen var det jag som började få problem. Jag hade feberkänslor i hela kroppen och huttrade. Var tröttare än vanligt och fick gå till sängs. För att kunna få upp kroppsvärmen i det nollgradiga rummet tog jag alvedon. Med viss svårighet kunde jag sova mig genom natten. Det kändes som en helt vanligt feberförkylning, men Ram misstänkte att det var höjdproblem.

Följande dag hade vi acklimatisering, vilket bestod i en promenad upp på en sluttning ovanför hotellet. Vi skulle upp 500 höjdmeter. Under tiden njöt vi av utsikten mot Island Peak, en populär trekkingtopp på 6183 möh. Den såg liten och oansenlig ut bredvid sina betydligt högre granntoppar.

Foto: Utsikt från vår acklimatiseringspromenad. Det låga, delvis snöklädda berget till höger i bild är Island Peak.

Promenaden tog naturligtvis emot för oss, men mest för Anders G och mig. En pensionerad dam gick enkelt förbi oss och vi tittade avundsjukt efter henne. Hennes man, som också var pensionär, skuttade som en hjort uppför sluttningen. Detta mycket trevliga och bergsvana par kom från Kanada och vi blev senare goda vänner. Det visade sig att de hade varit i Nepal i flera veckor och blivit ordentlgt acklimatiserade.

Nu var det min tur att må förfärligt. Jag orkade inte gå alla de höjdmeter vi skulle avverka. Ram såg säkert hur det var fatt. Han sa inget om det men avbröt våra övningar vid 450 meter och sa att det räckte. Jag var så medtagen att jag till och med blev trött av att gå nedför. Resten av den dagen åt jag alvedon för att få bukt med frossan. Jag hade inga andra höjdsymptom så jag var fortfarande övertygad om att jag fått en kraftig förkylning (vilket är vanligt däruppe). Förkylningen höll i sig långt efter att jag kommit hem till Sverige.

Vi närmar oss Everest

Följande dag steg vi upp tidigt och startade en halvtimme före alla andra. Vi tog det ganska lugnt men var undrande över hur det skulle gå för oss. Lunch skulle ätas vid Thokla, och fram dit var det inga besvärliga stigningar. Naturen var som alltid storslagen. På håll kunde vi se den stig som ledde västerut till Cho La-passet, den stig som enligt vår ursprungliga färdplan skulle varit vår fortsättning efter Base Camp. Naturligtvis hade vi avskrivit denna väg för flera dagar sedan.

Foto: En lammgam som kom förbiglidande gjorde oss glada. Denna rovfågel är slank och elegant. Och jättelik. Vingspannet kan nå närmare 3 meter.

Vi nådde Thokla och stannade där för att äta lunch. En varning må utfärdas: här serverades turens i särklass mest smaklösa mat. Trots att vi borde haft god aptit efter ett par timmars vandring kunde vi knappt få i oss våra portioner.

Efter Thokla väntade över 200 meters stigning upp till nya rekordhöjden 4830 möh. Folk rörde sig nästan löjligt långsamt uppför sluttningen, och detsamma gjorde vi. Uppe på backens krön finns en stor minnesplats över människor som förolyckats i bergen under expeditioner och annat. De flesta stannade en stund och vilade. Man blev sorgsen tills mods när man läste om de bergsbestigare och sherpas som omkommit.

Foto: Minnesplatsen uppe vid Thokla Pass.

Vi fortsatte i det karga stenlandskapet fram till hotellet i Lobuche. Denna plats är kall, och höjden tär på de flesta. Matsalen var full av folk. En och annan av gästerna mådde märkbart dåligt. Här bestämmer man sig för om man ska kämpa sig fram till Base Camp eller om man ska avstå den sista biten. En del av dem som fortsätter mår så illa av höjden att de borde ha låtit bli att fortsätta.

Vi fick intrycket att det så gott som dagligen går helikoptrar uppför Khumbudalen för nödtransport av svårt höjdsjuka personer. 80% av alla helikoptertransporter häruppe är just nödtransporter. De flesta av dessa tror vi kunde ha undvikits om alla turister var noga med att inte gå högre än vad man mår bra av.

Foto: Matsalen i Lobuche.

Vi kollade upp hur vår egen grupp mådde och hade rådslag. Anders G mådde inte särskilt bra. Och jag var snuvig och frös fortfarande konstant om jag inte åt alvedon. Vi beslöt att låta natten gå och se om vi mådde bättre på morgonen.

Jag kom redan på kvällen fram till att om jag inte blivit av med frossan nästa dag kunde jag bara tänka mig att följa med till nästa lilla hotell som hette Gorak Shep. (Ram visste inte om det överhuvudtaget fanns plats åt oss där, men vi litade på hans förmåga att klara ut den detaljen.) Men längre än så tänkte jag inte gå, det hade jag inte krafter till. Om de andra två ville fortsätta ända fram till Base Camp fick det bli utan mig.

Vi gick och lade oss och undrade hur det skulle bli nästa morgon.

2011-12-06 14:45   OBD
Bra skrivet, som vanligt, och med härliga bilder. Jag gillar bilden på monumentet med Buddhas allseende ögon där Ama Dablam utgör en fantastisk bakgrund. Gillar även bilden på bron över bäcken Lobuche Khola. Tycker inte det gör något att man har svårt att se bron, bilden visar ju hur fantastiskt landskapet är. Grandios utsikt från lunchstället i Shomare. Acklimatisering till höjden är uppenbarligen viktigare än vad många tror. Ni, och i synnerhet guiden, var ju fullt medvetna om problemet, men ändå drabbades ni.
Och "....hur det skulle bli nästa morgon" undrar jag också.

Svar 2011-12-07 21:47   fowwe
Tack, Bertil! De där monumenten kallas för övrigt "stupa" och det finns ett sådant i Sverige. Den engelska beteckningen är "chorten". Och det där med höjden verka vara mer komplicerat än vad turistbroschyrerna säger. Det är dessutom till stor del individuellt hur mycket man drabbas och hur fort man acklimatiserar sig.

2011-12-06 15:09   Anders_sthlm
Du ger en mänsklig och innehållsrik skildring av eran uppåtgående trekk’ mot Kala Pathar. Den inger närvaro och man tycker sig nästan återförflyttad till någon sjukstuga där. Att umgås med sjuka trekkers, indiska läkare som klämmer och ställer diagnoser, alltmedan man ligger och kvider och mår konstigt på alla mögliga vis. Ja även det minsann, är ju en del av en sådan vandring. Långt borta ifrån alla dessa klämkäcka bloggar om ‘world-trekking’.

Och så detta eviga dilemma, som du så fint nu skriver om här nu, då man möter andra, när man nästan nu själv håller på att bli pensionär, att man tyvärr inte orkar och då ser man otroligt vitala sjuttioåringar som knegar på.
Jag tror knappast någon inte har dragit på sig besvär efter sådana här vandringar.
Själv var min ‘sista’ höghöjds- vandring -99, då jag efter låg sjuk i Gangtok efter en Kangchenjungavandring. Efter den så kom jag till insikt med att det hela då fick vara. Höjder över femtusen blir för påfrestande i det långa loppet.

Fina bilder.
Kul att Jak-osten fick komma med!

Svar 2011-12-07 21:57   fowwe
Roligt att du uppskattar berättelsen, Anders! Jag märker på dina inlägg att du själv upplevde dessa vandringar med alla sinnen och med stor resonansbotten. Att bara rusa uppför Everestleden i syfte att komma till EBC fortast möjligt - som många tycks göra - ger en alldeles för fattig upplevelse.

Och åldern, ja. Jag har hittills skuttat omkring i svenska fjällen och känt mig som en ungdom. Denna resa (inklusive dess förberedelser) har fått mig att ändra en del på min uppfattning av mig själv. Det är ju också en slags resa som vi alla gör, och alla erfarenheter under den är inte så uppmuntrande.

2011-12-06 20:57   Thomas Traneving
Roligt att läsa om er vandring och bra beslut att tänka efter extra när kroppen säger nej.......
/H

Svar 2011-12-07 21:43   fowwe
Tack, Helena! Vi hade redan flera dagar innan vi nådde så långt kommit överens om att ingen av oss skulle bli anledning till att helikopterhämtning. Hellre göra stopp i god tid.

2011-12-06 21:03   Håkan Friberg
Det är intressant att få veta hur ni och andra mår fast ni "bara" är på 5000 meter. Då kan man få en känsla av vilka vedermödor som drabbar ännu högre upp.

Svar 2011-12-07 22:01   fowwe
Jo, visst är det så. Man kan knappt fatta vad som krävs om man ska bestiga de riktigt höga bergen. Det är ju praktiskt att vi har Anneli Wester och andra som gör det i vårt ställe!

2011-12-09 08:38   Bulingen
Intressant och trevlig läsning! Fina bilder dessutom! Jag har en nyfiken fråga: Med vilka intervall, höjd och tid, lade ni in vilodagar för att acklimatisera Er?
Precis som alla andra väntar jag med spänning hur det ska bli nästa morgon!

Svar 2011-12-09 23:18   fowwe
Hej Lars! Kul att du läser om vår tur! Här kommer lite uppgifter om höjden (det är övernattningarna som räknas). Natt 1 (Lukla): 2840. Natt 2 (Phakding): 2610, dvs -230. Natt 3 (Namche): 3440, dvs + 830. Natt 4 (Namche): 3440, dvs +0. Natt 5 (Tengboche): 3860, dvs +420. Natt 6 (akutnatt i Shomare): 4010, dvs +150. Natt 7 (Dingboche): 4410, dvs +400. Natt 8 (Dingboche): 4410, dvs +0. Natt 9 (Lobuche): 4910, dvs +500. Detta ger 2070 m på åtta dygn, vilket ger 260 m i snitt per natt, vilket är något lägre än de max 300 man har som riktlinje. Men det är inget som garanterar att alla blir besvärsfria trots denna rekommendation. (Kanske borde man ta hänsyn till att även starthöjden i Lukla är hög. Kathmandu är bara 1300 möh.)

Hardeberga – vandringar i underskattad landsbygd

En så stor stad som Lund uppslukar lätt intresset hos dem som bor där. I ännu högre grad gäller detta den betydligt större staden Malmö. Det är lätt att upphöja livet i staden som mer intressant och mer betydelsefullt är livet i exempelvis en liten by (som kanske rentav är på väg att avfolkas).

Det finns något motsägelsefullt i en stor stads lockelse. Å ena sidan får man känslan av att det händer väldigt mycket, ett myllrande liv. Å andra sidan upplever man att staden är möjlig att få överblick över, att begripa sig på. Det senare är naturligtvis en illusion, till stor del skapad av arkitekturen som målar upp de stora linjerna för oss. Dessa skapar ordning och sammanhang åt det vi ser och döljer det mesta som finns bakom fasaderna. Vi får känslan att vi förstår. Men vem kan greppa ens en bråkdel av vad som sker bakom just dessa fasader? Inte ens i ett medelstort bostadshus är det möjligt.

Genvägen Nijákvágge – för den som har gott om tid

Det klichéartade talesättet ”genvägar är ofta senvägar” exemplifieras på ett utmärkt sätt av Nijákvágge som erbjuder en betydligt kortare väg jämfört med att runda norr om fjället Niják. Med detta vägval får vandraren uppleva en av Sareks veritabla bakgårdar, där frostsprängt stenskravel samlats i högar, drivor och fält. Med andra ord - oemotståndligt för varje Sarekvän!

Det är juli 2021 och jag befinner mig i norra delen av Ruohtesvágge. Lägerplatsen är min femte i Sarek denna varma och myggrika sommar. Men jag är inte ensam – tältet delar jag med min gode vän Anders. Inte den vanlige Anders, han som jag oftast har gått tillsammans med och som finns med i många av mina skriverier här på Utsidan. Nej, detta är en annan Anders. Lustigt nog är båda två professorer på Tekniska högskolan i Lund och känner varandra väl.

Den Stora Grå. Och om fasaden som rämnade

Lunds kommun har knappast rykte om sig att vara en skogskommun, men vi har faktiskt några ganska stora barrskogsområden. Ett av de största är Vombs fure som ligger precis söder om Vombsjön. För något tiotal år sedan hittade man tillfälligt en kringflygande lappuggla i den skogen. Och nu var det dags igen. På årets sista dag 2022 upptäcktes en individ på eftermiddagen, strax före skymningen. Men det var inte många fågelskådare som fick se den.

Lappugglan är normalt en norrlandsfågel – åtminstone har den alltid betraktats som det. Samtidigt kan den ibland förflytta sig långa sträckor vilket Ove Stefansson beskriver i sin bok Nordanskogens vagabond. Lappugglan. På senare tid har häckningar konstaterats så långt söderut som Blekinge.