Fjällvandringar, naturupplevelser och friluftstankar.

Har under 2000-talet fått förnyad möjlighet att gå i fjällen, vilket jag tidigare gjorde på 70-talet. I Skåne där jag bor finns inga fjäll, så där blir det mest utflykter i Lunds kommun med fågelkikare, kamera och kaffetermos.

I den svenska fjällvärlden har det mest blivit vandringar i Sarek och Padjelanta som lockar med stora orörda naturområden. Djurlivet i dessa nationalparker intresserar mig också, och jag har bland annat gjort en del fågelinventeringar för Lunds Universitets räkning. Jag har också skrivit en bok för fjällbesökare: Vandringsturer i Sarek (utgiven på Vildmarksbiblioteket). De senaste åren har jag undersökt Präststigen, en gammal färdväg i Kvikkjokksfjällen. Dessa undersökningar har också resulterat i en bok som nu är utgiven och finns att köpa.

Under det senaste decenniet har det även blivit ett antal vinterturer på skidor i fjällvärlden. Att vistas en hel vecka (eller mer) i tält bland de snöklädda fjällen är en annorlunda och fascinerande upplevelse. Men jag och min kompis Anders tycks ha en märklig förmåga att hamna i snöstorm och oväder!

Det enkla livet i naturen tycker jag är mycket tilltalande. Bara ha med sig så mycket som får plats i en ryggsäck. Klara matlagning, brödbak och annat på friluftskök. Sova i tält med naturen på andra sidan tältväggen. Uppleva möten med fåglar och andra djur. Och ständigt bli fascinerad av naturens storslagenhet. Ofta har jag någon eller flera fjällvänner med på turen, men det händer ibland att jag reser helt själv.

När det gäller min aktivitetsnivå så varierar den under året. För det mesta är det nog Blå som stämmer bäst men vissa perioder är den säkert Röd (även om sportighet inte är något utmärkande drag för mig).

Användarnamn: fowwe

Intressen: Fågelskådning, Friluftsmat, Vandring, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Foto, Utrustning

Länkar:

En vit jul i Skåne!

Vindskydd och lägereld

Det har kommit en hel del snö i Skåne sedan förra veckan. För första gången på länge ser det ut att bli en vit jul (åtminstone tror jag det var många år sedan). Under en lång rad av år har kylan dröjt ända till slutet av januari eller ännu längre, men nu är den här.

Jag och min vandrarkompis Anders passade på att ge oss ut till ett rastskydd i helgen. Snö och minusgrader ville vi inte missa. Efter att jobb och ärenden i våra respektive hem var avklarade på lördagen trotsade vi snömodden på vägarna och åkte sent på kvällen ut till Silvåkra, där det finns ett vindskydd.

Utsikten på morgonen, inifrån vindskyddet.

Där satt vi och åt varm korv och tog en öl. Trots att jag personligen inte är någon förespråkare av lägereld gav jag med mig när Anders ville få till en. Och jag erkänner: Det var faktiskt riktigt trevligt att ha elden i närheten. Sprakande men knappast värmande.

För att få upp värmen efter någon timme tog vi en liten språngmarsch. Snön knarrade, och då bör det väl ha varit 8-9 minusgrader. Kallare än så blev det nog inte.

Söndagsmorgon. En rörande syn.

Så småningom kröp vi ner i våra dunsäckar. Vi körde dubbla säckar, dvs tunna säckar nerstoppade i våra gamla Caravan Arctic (som vid det här laget har sett sina bästa dagar efter flera tvättar). Kallt om näsan men annars väldigt varmt och gott ända tills det var dags att krypa ur dem.

Frukost i snöfallet.

På morgonen var det ännu mer vitt överallt. Krankesjön hade frusit till sedan tidigare och det var inte många fåglar i närheten. En koltrast dök upp och tyckte att det var vår plikt att ge honom lite av vår frukost.

På hemvägen var vägarna rätt så igensnöade. Snöröjarna gjorde vad de kunde, men på nyheterna talade man om det sedvanliga snökaoset i Skånetrafiken. Vi hade dock inga problem att ta oss hem.

Ett vindskydd av standardtyp. Men den gamla pumpen är fin!

Julen närmar sig

Nu går det med full fart mot jul. Jag har svårt att förlika mig med all denna stress och inköpshysteri, men jag är medveten om att jag inte kan låta bli att delta om än på ganska låg nivå. Några julpresenter vill jag ge till de närmaste.

Det stör mig att vi alla prackas på en ganska ytlig jul. Jag förstår att handlarna vill sälja, de har ju sitt levebröd liksom jag har mitt. Men jul borde vara mer än bara ledighet, god mat och materiella ting. Som en liten protest gick jag ner i källaren och letade rätt på en gammal julkrubba. Jag minns inte när den användes senast och jag har ingen aning om varifrån den kommer, men den fanns i en av lådorna med julsaker.

Så nu står den på min 40-talsbyrå som en påminnelse om vad julen egentligen handlar om. Åtminstone enligt mitt sätt att se. Naturligtvis är jag medveten om att vårt nutida julfirande är en ganska komplex historia, en slags blandning av olika traditioner och kulturyttringar. Mina (vuxna) barn tycker antagligen att jag är ganska mossig, men det tyckte de nog redan innan så det gör ingen skillnad.

Jag vet inte om djur-stallen såg ut så här på den tiden, men man kan  anta att bekvämligheten inte var särskilt hög. Det slår mig att detta kan ha varit ett slags friluftliv, fast påtvingat. Att genomföra en förlossning under dessa omständigheter kan inte ha varit helt enkelt.

Ett annat slags julfirande.

Så funderar jag innan det mest intensiva julstöket har brutit ut. Det kommer väl nu den 23:e. Jag försöker förtränga det så gott det går. Just nu ser jag istället fram emot fler kalla nätter utomhus i Skåne.

2009-12-23 08:13   peter1969
Håller med om att det kan bli lite väl mycket ståhej under julen. Då får man göra som du istället, ge sig ut i skogen så att lugnet infinner sig igen. Kul att se att även ni fått snö. Nu ska jag ut och skotta!

Hardeberga – vandringar i underskattad landsbygd

En så stor stad som Lund uppslukar lätt intresset hos dem som bor där. I ännu högre grad gäller detta den betydligt större staden Malmö. Det är lätt att upphöja livet i staden som mer intressant och mer betydelsefullt är livet i exempelvis en liten by (som kanske rentav är på väg att avfolkas).

Det finns något motsägelsefullt i en stor stads lockelse. Å ena sidan får man känslan av att det händer väldigt mycket, ett myllrande liv. Å andra sidan upplever man att staden är möjlig att få överblick över, att begripa sig på. Det senare är naturligtvis en illusion, till stor del skapad av arkitekturen som målar upp de stora linjerna för oss. Dessa skapar ordning och sammanhang åt det vi ser och döljer det mesta som finns bakom fasaderna. Vi får känslan att vi förstår. Men vem kan greppa ens en bråkdel av vad som sker bakom just dessa fasader? Inte ens i ett medelstort bostadshus är det möjligt.

Genvägen Nijákvágge – för den som har gott om tid

Det klichéartade talesättet ”genvägar är ofta senvägar” exemplifieras på ett utmärkt sätt av Nijákvágge som erbjuder en betydligt kortare väg jämfört med att runda norr om fjället Niják. Med detta vägval får vandraren uppleva en av Sareks veritabla bakgårdar, där frostsprängt stenskravel samlats i högar, drivor och fält. Med andra ord - oemotståndligt för varje Sarekvän!

Det är juli 2021 och jag befinner mig i norra delen av Ruohtesvágge. Lägerplatsen är min femte i Sarek denna varma och myggrika sommar. Men jag är inte ensam – tältet delar jag med min gode vän Anders. Inte den vanlige Anders, han som jag oftast har gått tillsammans med och som finns med i många av mina skriverier här på Utsidan. Nej, detta är en annan Anders. Lustigt nog är båda två professorer på Tekniska högskolan i Lund och känner varandra väl.

Den Stora Grå. Och om fasaden som rämnade

Lunds kommun har knappast rykte om sig att vara en skogskommun, men vi har faktiskt några ganska stora barrskogsområden. Ett av de största är Vombs fure som ligger precis söder om Vombsjön. För något tiotal år sedan hittade man tillfälligt en kringflygande lappuggla i den skogen. Och nu var det dags igen. På årets sista dag 2022 upptäcktes en individ på eftermiddagen, strax före skymningen. Men det var inte många fågelskådare som fick se den.

Lappugglan är normalt en norrlandsfågel – åtminstone har den alltid betraktats som det. Samtidigt kan den ibland förflytta sig långa sträckor vilket Ove Stefansson beskriver i sin bok Nordanskogens vagabond. Lappugglan. På senare tid har häckningar konstaterats så långt söderut som Blekinge.