Fjällvandringar, naturupplevelser och friluftstankar.

Har under 2000-talet fått förnyad möjlighet att gå i fjällen, vilket jag tidigare gjorde på 70-talet. I Skåne där jag bor finns inga fjäll, så där blir det mest utflykter i Lunds kommun med fågelkikare, kamera och kaffetermos.

I den svenska fjällvärlden har det mest blivit vandringar i Sarek och Padjelanta som lockar med stora orörda naturområden. Djurlivet i dessa nationalparker intresserar mig också, och jag har bland annat gjort en del fågelinventeringar för Lunds Universitets räkning. Jag har också skrivit en bok för fjällbesökare: Vandringsturer i Sarek (utgiven på Vildmarksbiblioteket). De senaste åren har jag undersökt Präststigen, en gammal färdväg i Kvikkjokksfjällen. Dessa undersökningar har också resulterat i en bok som nu är utgiven och finns att köpa.

Under det senaste decenniet har det även blivit ett antal vinterturer på skidor i fjällvärlden. Att vistas en hel vecka (eller mer) i tält bland de snöklädda fjällen är en annorlunda och fascinerande upplevelse. Men jag och min kompis Anders tycks ha en märklig förmåga att hamna i snöstorm och oväder!

Det enkla livet i naturen tycker jag är mycket tilltalande. Bara ha med sig så mycket som får plats i en ryggsäck. Klara matlagning, brödbak och annat på friluftskök. Sova i tält med naturen på andra sidan tältväggen. Uppleva möten med fåglar och andra djur. Och ständigt bli fascinerad av naturens storslagenhet. Ofta har jag någon eller flera fjällvänner med på turen, men det händer ibland att jag reser helt själv.

När det gäller min aktivitetsnivå så varierar den under året. För det mesta är det nog Blå som stämmer bäst men vissa perioder är den säkert Röd (även om sportighet inte är något utmärkande drag för mig).

Användarnamn: fowwe

Intressen: Fågelskådning, Friluftsmat, Vandring, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Foto, Utrustning

Länkar:

Det svåra med att det blir vår

Till att börja med vill jag göra en slags deklaration: när det kommer till uteaktiviteter är jag en ambivalent person. Det är förvisso ett faktum att jag har en stark motivation att ge mig ut. Men det är inte hela sanningen, för samtidigt har jag höga trösklar att ta mig över. Så nu är det sagt.

I Skåne har våren den senaste tiden exploderat på ett sådant sätt att vi hastigt övergått från kylig vårvinter till sommarvärme. På bara några dagar har de kala buskarna och träden fått en ljusgrön försommardräkt. Fåglarna strömmar in i landet och det sjunger och rör sig överallt. Allt detta är i sig efterlängtat och härligt. Men jag måste dessvärre erkänna att detta är en svår tid för mig.

Jag ska försöka förklara. Förhoppningsvis kommer ni som läser detta att förstå vad jag menar. Förhoppningsvis kommer dessutom några att känna igen sig. Men i värsta fall är jag helt ensam med min upplevelse, och då kommer jag väl att bli betraktad som ganska underlig. Vi får se!

Någon gång under hösten anpassar jag mig till den sjunkande temperaturen och bereder mig på att det ibland känns ganska tufft att ge mig ut i naturen för att vandra, skåda fågel och göra en och annan övernattning. Jag tror de allra flesta friluftsmänniskor upplever det på samma sätt, hösten och vintern innebär en slags omställning på grund av det bistrare klimatet. Och vi anpassar oss, med viss svårighet. Sedan kommer snön och med den nya utmaningar och ny lust till uteliv. Om man bor i en landsända med snö vill säga. För vissa vintrar väntar jag förgäves på att lundabygden ska få så mycket snö att det ens är lönt att gå ner i källaren och hämta upp skidorna.

Men ut i naturen vill jag, och de mentala trösklar som finns upplever jag inte alls som särskilt konstiga. För det är ju kallt, och det krävs en viss ansträngning att ge sig ut i mulet och blåsigt väder eller sova i vindskydd i minusgrader. Och det är väldigt få som gör det. Naturen är väldigt folktom och man möter bara de verkliga entusiasterna, allt från familjer på sjöarnas skridskoisar till muntra pensionärer på skogsvandring. När jag är ute vid denna tid träffar jag nästan aldrig på någon jag känner, om jag inte i förväg har avtalat tid för möte någonstans.

Efter en lång - och ofta mörk - skånevinter så kommer äntligen våren. Eller snarare vårvintern. En av mina goda vänner heter John och är både fågelskådare och norrlänning. Han tycker att våren i Skåne är väldigt utdragen. Det är varken riktig vinter eller riktig vår härnere, säger han och syftar på tiden mars - april. Två månader som ofta är en karg, blåsig och kylig väntan på att träden ska slå ut och solen ska värma.

Men värmen kommer ju ändå till slut, så som det gjort nu. Och det är då som jag blir som mest ambivalent. För konstigt nog finns mina mentala trösklar kvar, det där egendomliga motståndet mot att stiga upp tidigt, ta fram kikare och kamera, brygga kaffe och bre smörgåsar. Och inte minst att skapa tid i almanackan så att det verkligen finns en ledig halvdag att åka ut på. Det är alldeles för lätt att vakna för sent, äta frukost i långsamt tempo och nöja sig med att läsa en bok eller bara sitta på balkongen. Saken är ju den att jag vill ju ut, lite längre än bara till min balkong.

En annan egendomlig sak är att jag genomgår en slags identitetskris när våren och sommaren kommer. På vintern är det lätt att se sig som friluftsmänniska eftersom det mestadels är dessa som övervinner motståndet och ger sig ut. Men när den första riktiga vårvärmen kommer då är alla utomhus. Även de mest ihärdiga innesittarna tar sig ut och befolkar gatukaféer, utepubar och parker. Plötsligt är vi en hel nation av "friluftsmänniskor"! Och jag själv försvinner i denna flod av uteliv och våndas över mina mentala trösklar. Hur jag ska kunna ta mig ut den närmaste veckan? Hinner och orkar jag med tanke på allt annat som jag vill och behöver göra?

Och när jag väl kommer ut blir jag omsprungen av joggare som har fått nytänd motionsglöd, förbikörd av motorcyklister som ska campa och husbilsägare som ska ställa upp sin boning i "vildmarken". För att inte tala om alla som har picknick eller dricker öl i parkerna. Och utegourméer som trängs på gräsmattorna med sina grillar och delikatesser.

Förstå mig rätt: jag har inget direkt emot detta. Även om dessa saker inte innebär friluftsliv i egentlig mening så är det ju bra i största allmänhet att vistas utomhus om det så bara är på sin egen gräsmatta. Det som förundrar mig är den plötsliga statusförändring jag själv har genomgått, även i mina egna ögon. Alltså från en (relativt) beslutsam friluftsmänniska till en färglös medelmåtta som flyr stadens gatuträngsel och snabbt tar mig till lägenheten på Linero. Och där drar jag mig till och med för att dricka kaffet på balkongen!

Trots denna förändring av min självbild tror jag inte att det är jag själv som har förändrats. Snarast är det årstiden och de yttre förhållandena. Och det jag upplever är mina tafatta försök att anpassa mig till dessa förändringar. På vintern har jag både de mentala och de klimatmässiga trösklarna att komma över. När jag väl övervinner dem åstadkoms en väldig drivkraft som för mig ut på långa äventyr.

När sedan våren kommer sjunker de de yttre trösklarna, och det blir plötsligt mycket mer bekvämt att ta sig ut. Men de mentala trösklarna finns kvar, och jag är plågsamt medveten om att det är just dessa som hindrar mig. Och innan jag vet ordet av så är det måndag igen med tidigt upp till jobbet. Så har en hel helg passerat utan att jag kom ut i naturen ordentligt. För det var ju det jag ville, egentligen.

Till sist ska sägas att när jag väl kommer ut i den vackra vårnaturen så skingras snabbt dessa märkliga tankar. Men jag misstänker att nästa morgon väntar de på mig igen.

2011-04-24 15:40   Minnatur
Känner igen motståndet... Men längtan kanske också är en typ av friluftsliv...

Svar 2011-04-24 16:38   fowwe
Det är väldigt sant! Att i sina tankar bära med sig det man tycker om är en viktig del av intresset. Då är man i det, fast man inte är där.

2011-04-24 16:32   greenjuice
:-) Känner också igen mig i detta.. Svårt att fly från balkongslivet ibland... Antar det är övergången dvs våren som förvirrar lite...

Svar 2011-04-24 16:39   fowwe
Svårt att fly, javisst! Men det är skönt att det finns - också!

2011-04-25 08:18   brigas
Balkonglivet är rätt skönt på våren,eller att sitta på trappen,eller dassbron.
SKönt att bara kunna sitta och njuta,vintern ute är annars mest rörelse i någon form,så på våren är det skönt att bara vara.
Ibland verkar det som att man endast räknas som en riktig frilufsare om man sovit ute.

Svar 2011-04-25 10:02   fowwe
Det är nog just den här omställningen till "att bara vara" utomhus som är så svår för mig. Det är på något sätt för bra för att vara sant ;-). För en stor del av hösten samt hela vintern har man ju haft press på sig att hålla sig varm. Och när vårvärmen kommer går så att säga luften ur mig. Men det gör kanske ingenting. Att sitta på gräsmattan eller under ett träd och läsa en bok är väldigt fint det med.

2011-04-26 08:54   asp
Kænner igen mig vældigt væl. Men nær man væl kommer ut så ær det ju så gott!
Ursækta de ovanliga bokstæverna, sitter i Trondheim vid ett norskt tangentbord just nu.
Var hemma i Værmland i påsk och det mærks att våren ær lite senare hær uppe. Inte mycket men ændå...
/p-a

Svar 2011-04-26 09:54   fowwe
Tack för kommentaren, Per-Arne! Lite norska bokstäver klarar jag. För övrigt jobbar en av mina söner numera i Stavanger. Norge är fint, jag har åkt dit några gånger och upplevt naturen där. Och åker gärna igen.

2011-04-29 22:09   Knåp
Är inte du som så många av oss att du vill ha lite äventyr över friluftslivet. När vårsolen lyser och fåglarna kvittrar känns det lite för sockersött. Och då blir det svårt att motivera sig.

Hardeberga – vandringar i underskattad landsbygd

En så stor stad som Lund uppslukar lätt intresset hos dem som bor där. I ännu högre grad gäller detta den betydligt större staden Malmö. Det är lätt att upphöja livet i staden som mer intressant och mer betydelsefullt är livet i exempelvis en liten by (som kanske rentav är på väg att avfolkas).

Det finns något motsägelsefullt i en stor stads lockelse. Å ena sidan får man känslan av att det händer väldigt mycket, ett myllrande liv. Å andra sidan upplever man att staden är möjlig att få överblick över, att begripa sig på. Det senare är naturligtvis en illusion, till stor del skapad av arkitekturen som målar upp de stora linjerna för oss. Dessa skapar ordning och sammanhang åt det vi ser och döljer det mesta som finns bakom fasaderna. Vi får känslan att vi förstår. Men vem kan greppa ens en bråkdel av vad som sker bakom just dessa fasader? Inte ens i ett medelstort bostadshus är det möjligt.

Genvägen Nijákvágge – för den som har gott om tid

Det klichéartade talesättet ”genvägar är ofta senvägar” exemplifieras på ett utmärkt sätt av Nijákvágge som erbjuder en betydligt kortare väg jämfört med att runda norr om fjället Niják. Med detta vägval får vandraren uppleva en av Sareks veritabla bakgårdar, där frostsprängt stenskravel samlats i högar, drivor och fält. Med andra ord - oemotståndligt för varje Sarekvän!

Det är juli 2021 och jag befinner mig i norra delen av Ruohtesvágge. Lägerplatsen är min femte i Sarek denna varma och myggrika sommar. Men jag är inte ensam – tältet delar jag med min gode vän Anders. Inte den vanlige Anders, han som jag oftast har gått tillsammans med och som finns med i många av mina skriverier här på Utsidan. Nej, detta är en annan Anders. Lustigt nog är båda två professorer på Tekniska högskolan i Lund och känner varandra väl.

Den Stora Grå. Och om fasaden som rämnade

Lunds kommun har knappast rykte om sig att vara en skogskommun, men vi har faktiskt några ganska stora barrskogsområden. Ett av de största är Vombs fure som ligger precis söder om Vombsjön. För något tiotal år sedan hittade man tillfälligt en kringflygande lappuggla i den skogen. Och nu var det dags igen. På årets sista dag 2022 upptäcktes en individ på eftermiddagen, strax före skymningen. Men det var inte många fågelskådare som fick se den.

Lappugglan är normalt en norrlandsfågel – åtminstone har den alltid betraktats som det. Samtidigt kan den ibland förflytta sig långa sträckor vilket Ove Stefansson beskriver i sin bok Nordanskogens vagabond. Lappugglan. På senare tid har häckningar konstaterats så långt söderut som Blekinge.