Fjällvandringar, naturupplevelser och friluftstankar.

Har under 2000-talet fått förnyad möjlighet att gå i fjällen, vilket jag tidigare gjorde på 70-talet. I Skåne där jag bor finns inga fjäll, så där blir det mest utflykter i Lunds kommun med fågelkikare, kamera och kaffetermos.

I den svenska fjällvärlden har det mest blivit vandringar i Sarek och Padjelanta som lockar med stora orörda naturområden. Djurlivet i dessa nationalparker intresserar mig också, och jag har bland annat gjort en del fågelinventeringar för Lunds Universitets räkning. Jag har också skrivit en bok för fjällbesökare: Vandringsturer i Sarek (utgiven på Vildmarksbiblioteket). De senaste åren har jag undersökt Präststigen, en gammal färdväg i Kvikkjokksfjällen. Dessa undersökningar har också resulterat i en bok som nu är utgiven och finns att köpa.

Under det senaste decenniet har det även blivit ett antal vinterturer på skidor i fjällvärlden. Att vistas en hel vecka (eller mer) i tält bland de snöklädda fjällen är en annorlunda och fascinerande upplevelse. Men jag och min kompis Anders tycks ha en märklig förmåga att hamna i snöstorm och oväder!

Det enkla livet i naturen tycker jag är mycket tilltalande. Bara ha med sig så mycket som får plats i en ryggsäck. Klara matlagning, brödbak och annat på friluftskök. Sova i tält med naturen på andra sidan tältväggen. Uppleva möten med fåglar och andra djur. Och ständigt bli fascinerad av naturens storslagenhet. Ofta har jag någon eller flera fjällvänner med på turen, men det händer ibland att jag reser helt själv.

När det gäller min aktivitetsnivå så varierar den under året. För det mesta är det nog Blå som stämmer bäst men vissa perioder är den säkert Röd (även om sportighet inte är något utmärkande drag för mig).

Användarnamn: fowwe

Intressen: Fågelskådning, Friluftsmat, Vandring, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Foto, Utrustning

Länkar:

Sarekvandring i snösmältningstider (4)

Terrängen norr om Mihkájåhkå var till att börja med ganska lättvandrad. Inga videbuskar utan en blandning av översilningsområden, stenig hed och tuvmarker. De där tuvorna var ungefär halvmeterhöga med djupa kanaler emellan och bildade områden med ett mosaikliknande mönster. När vi gick på tuvorna tänkte jag att det vore intressant att veta hur de har bildats och hur de fått formen av stora huvuden. Sitter tjälen kvar länge i dem? Är det därför som jorden runt dem gröps ur och spolas bort?

Under vandringen drog molnen omkring och klädde bergens toppar i snö. Berg och branter är höga men ändå upplever man att dalen har stor vidd.

Foto: En ganska representativ bild av utsikten bakåt. Bergen i bakgrunden tillhör Oalgásjmassivet.

Färdvägen gick mer eller mindre i närheten av Smájllájåhkå. Ibland var det enklare vandring om vi avlägsnade oss en bit ifrån den. Vi korsade ett antal glaciärbäckar, samtliga naturligtvis betydligt mindre än Mihkájåhkå. Omkring jåkkfårorna fanns gott om blockterräng. Märkligt nog finns inte den största av dessa mindre bäckar med på fjällkartan. Den kommer från glaciären nordväst om Gávabákte och var ganska strid, även om den inte var så djup. Den ena jåkken från glaciären finns utritad, men den som kommer en knapp kilometer senare fattas.

Strax efter denna jåkk tog vi lunchpaus och satte oss i lä så gott det gick. Som underhållning hade vi en havsörn sittande nere vid Smájllájåhkå. Några fiskmåsar och en korp var också där, kanske fanns det ett renkadaver i närheten.

När vi kom i höjd med det vanliga vadstället över Smájllájåhkå (på den västra sidan av dalgången) såg vi att vadet innehöll extra svårigheter i och med att det låg stora snöfält kvar. Jåkken hade brutit igenom snöfälten, och det var iskanter utmed strömfårorna. På vår sida var det också gott om snöfält, och de var ibland så mjuka att vi gick igenom för varje steg.

Foto: "Kanjon" i snöfält. Förvånande att en så litet vattendrag kunnat holka ur snön/isen så djupt. Djupet var ca 1,5 - 2 meter.

Den kulliga åsen i norra Ruohtesvágge

Det var också ungefär här som de första kullarna dök upp. Dessa kullar bildar en lång ås, minst kilometerlång, som var barsmält och som man enkelt kunde gå på. Vackert och praktiskt på samma gång. Vi slapp att gå på mjuka snöfält.

Foto: Diana framför raden med kullar. Bakom henne skymtar den smala utlöparen från Gisuris.

Foto: Så gott som alla kullar hade samma lustiga detalj. På krönet var de nämligen extra toppiga och den lilla toppen var väldigt grön. Vi undrade varför. Min (preliminära) hypotes är att fiskmåsar suttit där, smält maten i lugn och ro och passat på att göra toalett. Efter hundratals år av gödsling har topparna blivit så gröna och fina som de är nu. Om någon har en bättre teori så varsågod och gör ett försök. Men jag är väldigt fäst vid min egen, så starka skäl fordras för att jag ska ändra mig ;-).

Vi nådde fram till foten av Niják, strax före det som ser ut som en trekantig sjö på kartan. Detta är ingen regelrätt sjö utan ett flackt område där vattenbäckar från olika riktningar har samlats och spritt ut sig. Vi var frusna och det kändes bra att slå upp tälten och skjuta upp det oundvikliga vadet till nästa dag. Eftersom hela vandringen gått problemfritt var vi en hel dag före den ursprungliga färdplanen. Men det är bra att ha marginaler.

Foto: Lägerplatsen. I bakgrunden Gasskatjåhkkå och Ruohtestjåhkkå.

Foto: Purpurbräcka vid lägerplatsen.

Dag 5 (fredagen 29 juni)

På kvällen hade jag gjort en bröddeg som fått stå under natten, så det blev nygräddat bröd till frukost. Vi bidrog båda med andra godsaker och gjorde frukosten extra lyxig. Solen kom fram och kompenserade för den kyliga bris som tassade förbi tälten. Det blev den mest inbjudande morgonen dittills. Några fiskmåsar (Dianas favoritfåglar) flög förbi, spanande efter något ätbart. Lustigt nog har fiskmåsarna i fjällen inte lärt sig att man kan tigga mat av människor.

På andra sidan jåkken såg vi två vandrare, på väg söderut i Rouhtesvágge. Det var de första människor vi sett sedan Bielavallda. De kämpade sig fram på djupa snöfält. Förhoppningsvis hade bron kommit på plats när de nådde Skárjá.

Vi vadade över den jåkk som efter tillflödet från Nijákvágge heter Nijákjågåsj och sedan omedelbart över en bäck från Låvdaktjåhkå.

Foto: Fjällripa, hane i sommardräkt. Honan är mer gulbrun. En stund tidigare hade vi sett vandringens enda fjällpipare.

Ju längre norrut vi kom desto färre och mindre blev snöfälten. Vi hamnade på den stig utmed Nijákjågåsj som är glest prickad på fjällkartan. Vi följde den inte slaviskt, men kom så småningom till den förfallna Kisuriskåtan där vi lagade lunchsoppa. Dagen var varm och åtminstone jag hade slarvat med solskyddet. Mina läppar och ögonlock var något svullna. Även Dianas läppar hade fått lite nya former. Ännu slarvigare hade jag varit föregående dag, som trots mulet väder hade tagit hårt i ansiktet.

Foto: Áhkká. Nijákjågåsj i förgrunden.

Kisuriskåtan. Foto: Diana.

Promenaden till Treparksmötet gick över den stora slätt som ligger norr om Gisuris. I ett litet sumpområde stötte vi upp en dvärgbeckasin som for iväg på några meters håll som en liten projektil. Omkring oss spelade småspoven.

Vi närmade oss utgången från Sarek, det område där Sjnjuvtjudisjåhkå och Sjpietjavjåhkå närmar sig varandra. Som vanligt när det finns stigar att följa gick jag en aning vilse, men Dianas GPS fick oss att hitta huvudstigen. Jag tror vi båda njöt så mycket vi kunde av de sista intrycken från kalfjället. Snart skulle vi vara inne i björkskogen vid Padjelantaleden.

Tankar om samtal vi hade

Under en dag i fjällen har man mycket att göra. Tiden till samtal blir inte alltid så lång. På morgonen ska man iväg och på kvällen orkar man inte nattsudda hur mycket som helst. Men Diana och jag hade så gott som dagligen små samtal om vad det innebär att vistas i fjällen.

Ett av våra samtalsämnen handlade om romantisk syn på fjällen. Jag tror det var Diana som tog upp det. Att det är lätt när man sitter hemma och drömmer om sin fjällresa skapa sig en idealiserad och orealistisk förväntan på hur det kommer att bli. Man drömmer om en behaglig förflyttning som är fylld av vackra scenerier och storslagna vyer. Och visst, allt det där finns. Men man upptäcker också att det är blåsigt, bitande kallt och hopplöst regnigt. Att man blir väldigt trött ibland och att man intensivt längtar tillbaka till fjällstationen. Att befinna sig i det där "fantastiska landskapet" kan ibland kännas som rena rama vardagsslitet.

Men det märkliga är att det kärva mottagande som man ofta får av fjällvärlden ändå sätter djupa, positiva spår i ens liv. Jag blev själv som 16-åring starkt berörd av fjällnaturen på min första vandring. Det var i Padjelanta. Diana har upplevt något liknande. Dessa avtryck i ens personlighet gör att man återvänder gång på gång.

Men visst händer det att man blir fångad av fjällromantik emellanåt. Lyssnar på gripande musik därhemma och ser sig själv bestiga ett otillgängligt bergsmassiv och utföra märkvärdiga bedrifter – som i vissa filmer.  Men den egentliga drivkraften hos en fjällvandrare tror jag är av annat slag, och inte så lätt att ge ord åt. En del av denna drivkraft skulle jag beskriva som att fjällvärlden öppnar en slags resonansbotten i ens inre. Ibland känns det som jag kan se på ett bergslandskap hur länge som helst, jag blir inte mätt. Och under tiden öppnar sig sinnena för alla de andra intrycken: vattendragens brus, vindens prassel i buskarna och gräset, ljuden från fåglarna och så vidare.

Mot bakgrund av detta betraktar jag drivkrafter som exempelvis prestationskrav, rekordjagande och fixering vid den egna kroppsstyrkan som ganska bleka och banala. De flesta av oss har nog haft – eller kanske fortfarande har – en period när sådana saker var mycket viktiga. Men snart inser man att det inte är det man egentligen söker. Åtminstone inte som "vanlig fjällvandrare". Det finns så mycket annat intressant att upptäcka som betyder mycket mer.

Till detta kan man lägga att fjällupplevelsen emellanåt gränsar till att vara en andlig erferenhet. Så är det i varje fall för både Diana och mig. Även människor som inte beskriver sig som religiösa uttrycker ibland liknande tankar. Fjällvärlden - och för den delen även skogen, havet och all annan natur - har en mångfacetterad och förunderlig inverkan på oss människor.

Foto: Niják. Ett berg med attityd.

Slutet på vandringen

Den sista kvällen tillsammans tillbringade vi helt nära Treparksmötet. Diana skulle med båten till Ritsem följande dag, och jag skulle ge mig in i Sarek igen och gå andra vägar. Hon var tankfull och sa så här: "Snart kommer allt detta vara som en dröm." Det lät lite sorgmodigt, och det var det nog också. Samtidigt var det ju sant. Förr eller senare kommer varje fjällvandring att ta slut.

Jag minns inte ordagrant vad jag svarade, jag tror det var ungefär så här: "Men en del av det som vi har upplevt under den här vandringen kommer alltid att finnas kvar." Och så tror jag det är. Vistelsen i en natur som man tycker mycket om – det behöver inte nödvändigtvis vara just fjäll – sätter djupa spår. Och att ha delat upplevelsen med en annan människa kan göra den ännu större och bli mer oförglömlig.

Följande morgon var Diana uppe tidigt. Vi tog farväl av varandra och hon gick till stigen mot Akkastugorna. Jag visste att hon skulle gå fort, betydligt fortare än vi gjort i Sarek. Inom kort skulle hon sitta på en buss och vara på väg till vänner i Sverige. Själv skulle jag efter några timmars vila och omställning i Kisurisstugan ge mig iväg på egen hand, till nya områden i Sarek. Utan vandringskamrat. Nu är jag inte sådan att jag lider av att vara för mig själv. Men faktum är att jag tänkte på gemenskapen med Diana väldigt många gånger de följande dagarna.

2012-08-20 16:52   forsell
Tackar för en härlig läs-stund!!

Svar 2012-08-20 20:36   fowwe
Roligt att du hittade hit och tog dig tid!

2012-08-20 19:03   OBD
Tack Hans för trevlig läsning!
Jag har precis kommit hem från en något avkortad vandring i Sarek och nu "läst ikapp" något på Utsidan. En fördel med det är ju att det inte går åt så mycket nagelbiteri p.g.a. "cliff hangers". :-)

Svar 2012-08-20 20:38   fowwe
Tack, Bertil! Hoppas du (visst ja, ni var ju tvådenna gång) haft en fin tur. Och sina naglar ska man vara rädd om, så det är bra att du har dem kvar oskadade ;-).

2012-08-31 22:07   Swift
Tack Hans för ännu en av dina berättelser! Jag följer dina fortsatta äventyr. Vi delar både fjäll- och fågelintresset.

De gröna toppiga kullarna är enligt min mening platser där fjällabben häckat i århundraden (dock inte i år!). Varje häckning tillför nya bytesrester, främst lämmel, och spillning från ungarna. Härigenom byggs kullen på höjden samtidigt som kvävegödslingen gör den grön och fin. Men kullarna kan säkert användas av andra också, men då som utsiktspunkt. I vissa dalgångar är de rätt vanliga.

Hälsn Pelle

Svar 2012-09-15 21:47   fowwe
Tack för denna information! Då var jag någorlunda på rätt spår i alla fall. Din hypotes verkar väldigt rimlig. Och det där med få labbar i år har vi tydligen båda kunnat bekräfta. Dock såg jag nu i september (nyss hemkommen) både en tornfalk och en fjällvråk i Sarekområdet. En del döda fjällämlar fanns också på några platser.

2012-09-09 20:01   äventyrssugen
Tack för att vi fick följa med på ännu en av dina vandringar.

Svar 2012-09-15 21:43   fowwe
Roligt att det uppskattas. Tack, Erik!

Hardeberga – vandringar i underskattad landsbygd

En så stor stad som Lund uppslukar lätt intresset hos dem som bor där. I ännu högre grad gäller detta den betydligt större staden Malmö. Det är lätt att upphöja livet i staden som mer intressant och mer betydelsefullt är livet i exempelvis en liten by (som kanske rentav är på väg att avfolkas).

Det finns något motsägelsefullt i en stor stads lockelse. Å ena sidan får man känslan av att det händer väldigt mycket, ett myllrande liv. Å andra sidan upplever man att staden är möjlig att få överblick över, att begripa sig på. Det senare är naturligtvis en illusion, till stor del skapad av arkitekturen som målar upp de stora linjerna för oss. Dessa skapar ordning och sammanhang åt det vi ser och döljer det mesta som finns bakom fasaderna. Vi får känslan att vi förstår. Men vem kan greppa ens en bråkdel av vad som sker bakom just dessa fasader? Inte ens i ett medelstort bostadshus är det möjligt.

Genvägen Nijákvágge – för den som har gott om tid

Det klichéartade talesättet ”genvägar är ofta senvägar” exemplifieras på ett utmärkt sätt av Nijákvágge som erbjuder en betydligt kortare väg jämfört med att runda norr om fjället Niják. Med detta vägval får vandraren uppleva en av Sareks veritabla bakgårdar, där frostsprängt stenskravel samlats i högar, drivor och fält. Med andra ord - oemotståndligt för varje Sarekvän!

Det är juli 2021 och jag befinner mig i norra delen av Ruohtesvágge. Lägerplatsen är min femte i Sarek denna varma och myggrika sommar. Men jag är inte ensam – tältet delar jag med min gode vän Anders. Inte den vanlige Anders, han som jag oftast har gått tillsammans med och som finns med i många av mina skriverier här på Utsidan. Nej, detta är en annan Anders. Lustigt nog är båda två professorer på Tekniska högskolan i Lund och känner varandra väl.

Den Stora Grå. Och om fasaden som rämnade

Lunds kommun har knappast rykte om sig att vara en skogskommun, men vi har faktiskt några ganska stora barrskogsområden. Ett av de största är Vombs fure som ligger precis söder om Vombsjön. För något tiotal år sedan hittade man tillfälligt en kringflygande lappuggla i den skogen. Och nu var det dags igen. På årets sista dag 2022 upptäcktes en individ på eftermiddagen, strax före skymningen. Men det var inte många fågelskådare som fick se den.

Lappugglan är normalt en norrlandsfågel – åtminstone har den alltid betraktats som det. Samtidigt kan den ibland förflytta sig långa sträckor vilket Ove Stefansson beskriver i sin bok Nordanskogens vagabond. Lappugglan. På senare tid har häckningar konstaterats så långt söderut som Blekinge.