Fjällvandringar, naturupplevelser och friluftstankar.

Har under 2000-talet fått förnyad möjlighet att gå i fjällen, vilket jag tidigare gjorde på 70-talet. I Skåne där jag bor finns inga fjäll, så där blir det mest utflykter i Lunds kommun med fågelkikare, kamera och kaffetermos.

I den svenska fjällvärlden har det mest blivit vandringar i Sarek och Padjelanta som lockar med stora orörda naturområden. Djurlivet i dessa nationalparker intresserar mig också, och jag har bland annat gjort en del fågelinventeringar för Lunds Universitets räkning. Jag har också skrivit en bok för fjällbesökare: Vandringsturer i Sarek (utgiven på Vildmarksbiblioteket). De senaste åren har jag undersökt Präststigen, en gammal färdväg i Kvikkjokksfjällen. Dessa undersökningar har också resulterat i en bok som nu är utgiven och finns att köpa.

Under det senaste decenniet har det även blivit ett antal vinterturer på skidor i fjällvärlden. Att vistas en hel vecka (eller mer) i tält bland de snöklädda fjällen är en annorlunda och fascinerande upplevelse. Men jag och min kompis Anders tycks ha en märklig förmåga att hamna i snöstorm och oväder!

Det enkla livet i naturen tycker jag är mycket tilltalande. Bara ha med sig så mycket som får plats i en ryggsäck. Klara matlagning, brödbak och annat på friluftskök. Sova i tält med naturen på andra sidan tältväggen. Uppleva möten med fåglar och andra djur. Och ständigt bli fascinerad av naturens storslagenhet. Ofta har jag någon eller flera fjällvänner med på turen, men det händer ibland att jag reser helt själv.

När det gäller min aktivitetsnivå så varierar den under året. För det mesta är det nog Blå som stämmer bäst men vissa perioder är den säkert Röd (även om sportighet inte är något utmärkande drag för mig).

Användarnamn: fowwe

Intressen: Fågelskådning, Friluftsmat, Vandring, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Foto, Utrustning

Länkar:

Fågel Blå

Mitt fågelintresse började i åtta-nio-årsåldern. Man kan nog säga att det skedde på grund av sömnlöshet. Det var nämligen så att vår familj tillbringade många sommarlov och andra lov på min farfars lantgård utanför Eksjö. Av någon anledning vaknade jag ofta tidigt, kanske klockan fem eller sex varje morgon. Alla andra sov minst ett par timmar till. Jag hade inget särskilt att göra, och att stiga upp helt själv var ju meningslöst.

Så jag låg kvar i sängen och läste böcker. Och rätt snart fick jag syn på Erik Rosenbergs Fåglar i Sverige. Den tog jag med mig i sängen och läste om den ena märkvärdiga fågeln efter den andra. Rosenberg - som blev en legend redan i sin livstid - beskrev många av fåglarna på ett väldigt personligt sätt. Havsörnen liknade han vid "en i båda ändar avhuggen trana" och lappugglan kallade han för "Tita Grå" efter en trollpacka i någon saga.

Kan man tävla i fågelskådning?

Jag är väl knappast någon tävlingsmänniska men var i lördags med om något som närmast kan beskrivas som en tävling i att skåda flest fågelarter under en dag.

Detta skedde i Skåne och kallas Vinterfågelsafari. Tretton lag ställde upp från olika delar av landskapet, men man fick välja område själv var man ville skåda. Några av lagen satsade på att få flest arter och skådade därför i flera kommuner så att man kunde besöka så många naturtyper och fina fågelställen som möjligt.

Sarek 27 juni 2009

Efter en vilodag på Luohttoláhko var det dags för Anders och mig att gå vidare. Men vi hade gärna stannat längre uppe på denna vackra högplatå. Här uppe kändes det för tillfället som vårvinter. Slätten var så gott som helt snötäckt, men på många ställen porlade det hörbart under snön. Vår lägerplats, som var omgiven av snö på alla sidor, hade på drygt ett dygn blivit märkbart större: våren gjorde framsteg!

Sjöarna syntes fortfarande bara som stora blåaktiga fläckar på snötäcket, och det hade alltså inte hunnit smälta fram riktiga vattenytor. Fascinerande att se på men väldigt förrädiskt och inget man ville komma i närheten av.

Sarek 24 - 26 juni 2009

Dagen efter besöket uppe på Kanalberget tog vi det lugnt. Vi sov gott, men solen drev oss ur tältet ca 8.30. Vi åt müslifrukost och njöt av tillvaron nedanför Noajddes stup.

Så småningom packade vi ner tältet och gick vidare, österut i Sarvesvágge. Dagen var varm och vi tog det lugnt. Det var en hel del snårigt vide att ta sig igenom. Terrängen var arbetsam. Några gånger kunde vi gå ner till jokken och gå på sandbankar, men sedan tvingades vi upp i videt igen.

Sarek 21 - 23 juni 2009

Efter den strapatsrika inventeringen föregående dag känns det väldigt bra att ta det lugnt. Vi gör oss ingen brådska när vi vaknar den 21 juni. Vi har ju hela 15-16 dagar att spendera för årets tur i Tarradalen och Sarek. I Tarradalen var vi fyra dagar, så det är många dagar kvar.

Vår tältplats är snöfri, men runt omkring oss ligger stora snöfält kvar. Vår lilla tvättpool har frusit under natten, så morgontvätten blir både minimalistisk och kall. Plötsligt flyger en hussvala förbi vår lägerplats. Fastän jag vet att de finns i fjällen känns det ändå lika oväntat varje gång.