Fjällvandringar, naturupplevelser och friluftstankar.

Har under 2000-talet fått förnyad möjlighet att gå i fjällen, vilket jag tidigare gjorde på 70-talet. I Skåne där jag bor finns inga fjäll, så där blir det mest utflykter i Lunds kommun med fågelkikare, kamera och kaffetermos.

I den svenska fjällvärlden har det mest blivit vandringar i Sarek och Padjelanta som lockar med stora orörda naturområden. Djurlivet i dessa nationalparker intresserar mig också, och jag har bland annat gjort en del fågelinventeringar för Lunds Universitets räkning. Jag har också skrivit en bok för fjällbesökare: Vandringsturer i Sarek (utgiven på Vildmarksbiblioteket). De senaste åren har jag undersökt Präststigen, en gammal färdväg i Kvikkjokksfjällen. Dessa undersökningar har också resulterat i en bok som nu är utgiven och finns att köpa.

Under det senaste decenniet har det även blivit ett antal vinterturer på skidor i fjällvärlden. Att vistas en hel vecka (eller mer) i tält bland de snöklädda fjällen är en annorlunda och fascinerande upplevelse. Men jag och min kompis Anders tycks ha en märklig förmåga att hamna i snöstorm och oväder!

Det enkla livet i naturen tycker jag är mycket tilltalande. Bara ha med sig så mycket som får plats i en ryggsäck. Klara matlagning, brödbak och annat på friluftskök. Sova i tält med naturen på andra sidan tältväggen. Uppleva möten med fåglar och andra djur. Och ständigt bli fascinerad av naturens storslagenhet. Ofta har jag någon eller flera fjällvänner med på turen, men det händer ibland att jag reser helt själv.

När det gäller min aktivitetsnivå så varierar den under året. För det mesta är det nog Blå som stämmer bäst men vissa perioder är den säkert Röd (även om sportighet inte är något utmärkande drag för mig).

Användarnamn: fowwe

Intressen: Fågelskådning, Friluftsmat, Vandring, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Foto, Utrustning

Länkar:

Sarek 20 juni – 1 juli 2010. Dag 1 och 2.

Efter nästan två veckors semesterresa är jag tillbaka i Lund. Dessa veckor har varit en härlig tid, även om vi inte upplevt någon värmebölja däruppe i Sarek. Temperaturen var mellan 5-10 grader för det mesta, så det kändes ovant att komma ner till de 30 grader som vi i skrivande stund har i Skåne.

Efterhand som jag hinner tänkte jag skriva ner mina intryck från denna vandringen som jag och  Anders Gudmundsson har gjort. Här kommer början.

Dag 1. In i fjällvärlden

Den bröllopsfest jag var bjuden till den 19 juni slutade någon gång under småtimmarna på natten mellan lördag och söndag. Jag fick skjuts till Jörns station och inväntade det tåg som skulle passera där ca 04.30. Det blev en timmes sömn på en bänk i stationshusets väntsal. Tåget kom och jag hann sova en timme till innan Murjek.

Tanken var att jag skulle träffa Anders på tåget, men det hade strulat. Hans X2000-tåg från Lund hade kört på en älg och blivit så försenat till Stockholm att han missat det första norrlandståget. Därför skulle han inte komma fram samtidigt som jag och han var tvungen att boka en taxi mellan Murjek och Jokkmokk eftersom inga bussar anslöt till det senare norrlandståget. Strul, strul...

Jag fick ytterligare en timmes sömn på bussen mot Jokkmokk. Klev sedan av vid Ájtte och gick på museum. Mycket intressant, jag har aldrig haft tid att besöka det tidigare.

Efter ytterligare några timmar anländ färdkamraten med sin taxi och vi fortsatte med den till Sitoälvsbron eftersom bussen mot Kvikkjokk inte börjat gå på söndagar än. Nu väntade tio kilometers promenad på vägen till båtplatsen. Denna promenad anses tråkig och är inte särkilt populär bland vandrare, men för oss innebar den en välbehövlig mjukstart på vår fjällvistelse. Äntligen uppe i fjällen efter alla resekomplikationer!

Aktse med berget Nammásj i bakgrunden.

Vi pausade en stund vid båtplatsen och fortsatte sedan på stigen mot Aktse, en sträcka på ca 6 km. Stigen är ganska stenig och snårig de första två kilometrarna men blir sedan mer lättgången. Vi kom fram till Aktse, denna underbara plats som är en kombination av dramatisk fjällnatur och idyllisk betesmark. Vi slog upp vårt tält vid stugorna. På kvällen satt vi med tubkikaren och spanade in älgar som gick borta vid Ráhpaädno och betade.

Dagens etapp: ca 16 km.

Dag 2. Aktse – Skierffe – Sarekgränsen

Vi såg fram emot att börja vår fjällvandring på allvar. Vi frukosten träffade vi några fågelkunniga personer som bodde i SNF:s stuga. Vi hade intressanta ämnen att dryfta och fick en del tips om vad man kunde stöta på i området. En av dem, författaren Mats Gärling, har skrivit boken Aktse: på nio rökars håll.

Vi träffade också ett ungt par som kom förbi på väg upp till Skierffe. De hade åkt med egen bil till Sitoälvsbron, cyklat milen till båtplatsen och gått den sista biten till Aktse. De tänkte hinna med hela sin tur på en dag och vara tillbaka vid bilen på kvällen.

En av de två lavskrikor vi mötte på leden ovanför Aktse.

Själva stretade vi med välfyllda ryggsäckar uppför stigen ovanför stugorna. Vi stötte på ett par lavskrikor som var ganska orädda och som lät sig fotograferas. Därefter tog vi av på stigen mot Skierffe och hade några timmars fin promenad. Vi lämnade våra packningar en bit nedanför toppen och gick upp. En stund tidigare hade vi mött det unga paret samt några andra besökare som var på väg nerför berget (därefter såg vi inga människor alls på 10 dagar). Det var ganska blåsigt och kallt på toppen men en härlig upplevelse ändå. Vi skrev våra namn i toppboken och återvände till packningarna.

Utsikten från Skierffe kan ta andan ur en!

Ner i dalen

Nu började den intressanta delen av denna dagsetapp. Vi hade planerat att gå fram till den bäck som rinner från Tjasskávárásj ner i Rapadalen och sedan följa den. (En förbryllande detalj på kartan: ordet várásj betyder ju litet berg, men vilket lilla berg namnet syftar på har jag inte kunna räkna ut.)

Fotot ovan visar utsikten från Skierffe samt den väg ner till båtplatsen (grön ruta) vi senare skulle gå. Fotot nedan visar utsikten från den övre delen av bäckravinen, innan man kommer för långt ner i den skymmande skogen. Vi siktar precis höger om den sjö som syns längst till höger i bild (samma sjö syns på fotot ovan).

Nedstigningen utmed bäckfåran kan börja.

Vi följde bäcken på dess västra sida, vilket troligen är ett bättre och säkrare val än att välja den östra som går betänkligt nära Skierffes brant. Även den västra sidan är ganska brant, och vi fick gå sakta och försiktigt och kryssa mellan träd, snårigheter och stenar (se fotot på Anders nedan som visar en ganska typisk bild på terrängförhållandena). Vi höll oss hela tiden inom 50 – 200 meters avstånd från bäcken.

Anders i snårskogen.

Så småningom planade marken ut och då blev det något lättare. Bäcken Nammásjjåhkå var inte särskilt stor och vi hittade ganska snabbt ett ställe där vi kunde ta oss över.

Sen gällde det att hålla kurs mellan sjöarna och blockpartierna vid foten av Nammásj. Skogen skymmer, men med lite uppmärksamhet på var man går så fungerar det.

Fort går det däremot inte, vi tog ungefär tre timmar på oss från passet strax norr om Skierffe till båtplatsen vid Sarekgränsen (fast egentligen ligger den en kilometer in i Sarek, vid sjöns nordvästra spets), en sträcka på mellan 5 och 6 km. Uppför tar det nog något längre tid eftersom man måste stanna och pusta oftare. Man får också vara beredd på att orientera genom skogen och förbi några småmyrar utan hjälp av någon stig.

Dagsetapp 2 med tältplats vid båtplatsen.

Tipset om denna väg fick jag när jag skrev på min guidebok om Sarek, och det var Lennart Läntha som gav det när jag frågade honom om sommarens båttrafik. Lennart som kör båten har ju på sin hemsida aviserat att han inte kommer köra regelbundet annat än under augusti (länk: www.aktsebo.se ) och att man under juli måste avtala i förväg per telefon. I september körs trafiken bara i undantagsfall.

Vägen utmed bäckravinen kan då vara användbar som ”nödväg” ut ur (eller in i) Sarek om båten inte skulle gå. Självklart innebär detta vägval ett mer arbetsamt och tidskrävande alternativ än att få skjuts med båt, och det ska bli intressant att få höra reaktioner från er andra vandrare om detta. Eftersom jag inte vet vad som kommer att hända med båttrafiken i framtiden har jag svårt att bedöma hur frekventerad "vägen" kommer att bli.

Min bedömning är att man bör vara utrustad med en hel del envishet och ha viss vana vid fjällterräng för att på egen hand ta sig uppför sluttningen. För en förstagångsbesökare känns det nog inte så hänförande, särskilt inte om regn gör terrängen slipprig eller om myggen svävar i ett moln omkring en.

Vid niotiden på kvällen kom vi fram och slog upp vårt tält vid båtplatsen och informationstavlan. Det blåste ganska kallt från norr, och denna blåst skulle vi ha som följeslagare under nästan hela vår kommande vandring.

Dagens förflyttning inklusive topptur: ca 15 km.

2010-07-04 17:54   thegedd
Har vandrat denna sträcka för några år sedan - kom då från andra hållet. Tyckte det var lätt, inga problem. Men det är ju heller inte som att vandra på slät terräng.

Svar 2010-07-04 23:19   fowwe

2010-07-04 19:39   garling
Hej igen Fowwe. Jag vill bara verifiera den förmodade Dvärgsparven som vi omtalade i Aktse. Dessutom knattrade ärtsångaren på frenetiskt under hela vår vistelse fram till den 28/6.
För övrigt missförstod jag beskrivningen av ert vägval från Skierffe och ned i dalen. Jag trodde nog ni skulle gå mera snävt längs dalsidan på skrå bort mot Ridoks branter och möta stigen upp i Rapadalen ungefär mitt för Litnokstugan.

Svar 2010-07-04 23:17   fowwe
Hej Mats! Vår beskrivning när vi sågs var väl inte så fullödig, det var denna väg jag nu skrivit om som vi ville testa. Vi spanade för övrigt efter rara rovfåglar men såg endast ett par fjällvråkar. Samt en jorduggla när vi steg upp ur Rapadalen. Kul med dvärgsparven, det är bara att gratulera!

2010-07-04 23:52   OBD
Det här ska bli roligt att följa.
Åker upp om drygt 4 veckor. Hoppas att kunna åka med Harry Skarin.

2010-07-05 08:45   brigas
Ja,vädret har inte varit alltför ihängande somrigt ännu.
Har inte varit uppe på Skierfe på några år,kanske dags snart igen,det är verkligen fint.
Minskad tillgång på båtturer lär leda till fler jobbiga vägval,men kanske blir stigen från båtlänningen till Aktse mer intressant att rusta upp nu.

2010-07-05 10:57   thegedd
"Bra att det verkar överkomligt. Då gick du också relativt nära bäckfåran upp? En del andra har prövat andra vägar något längre åt väster och tyckt att det varit ganska besvärligt."

Vi kom alltså inifrån Sarek, vek av och fortsatte norrut precis innan Nammásj, rundade Nammásj. Sedan ganska nära bäckfåran upp, korsade bäcken där ni gjorde det. Som du skriver är det ju ingen söndagspromenad, utan man får ju anstränga sig "mer än vanligt". Kanske det är brantare och tätare vegetation längre västerut ? Ska förövrigt bli intressant att följa eran vandring. Att vandra Rapadalen med dess storslagenhet är ju svårt att beskriva med ord.

2010-07-05 11:57   thomalin
Trevlig läsning! Intressant att se färska bilder mtp snöläget, som ju ser gynnsamt ut. Åker upp till Ritsem i morgon för två veckors vandring. Ska bli kul att läsa fortsättningen när vi kommer hem.

2010-08-11 15:49   peter1969
Cykla till båtplatsen? Skulle det vara görligt med en vanlig cykel eller krävs det en mountainbike för att ta sig fram?

Svar 2010-08-11 16:35   fowwe
Inga problem med en vanlig cykel!

Hardeberga – vandringar i underskattad landsbygd

En så stor stad som Lund uppslukar lätt intresset hos dem som bor där. I ännu högre grad gäller detta den betydligt större staden Malmö. Det är lätt att upphöja livet i staden som mer intressant och mer betydelsefullt är livet i exempelvis en liten by (som kanske rentav är på väg att avfolkas).

Det finns något motsägelsefullt i en stor stads lockelse. Å ena sidan får man känslan av att det händer väldigt mycket, ett myllrande liv. Å andra sidan upplever man att staden är möjlig att få överblick över, att begripa sig på. Det senare är naturligtvis en illusion, till stor del skapad av arkitekturen som målar upp de stora linjerna för oss. Dessa skapar ordning och sammanhang åt det vi ser och döljer det mesta som finns bakom fasaderna. Vi får känslan att vi förstår. Men vem kan greppa ens en bråkdel av vad som sker bakom just dessa fasader? Inte ens i ett medelstort bostadshus är det möjligt.

Genvägen Nijákvágge – för den som har gott om tid

Det klichéartade talesättet ”genvägar är ofta senvägar” exemplifieras på ett utmärkt sätt av Nijákvágge som erbjuder en betydligt kortare väg jämfört med att runda norr om fjället Niják. Med detta vägval får vandraren uppleva en av Sareks veritabla bakgårdar, där frostsprängt stenskravel samlats i högar, drivor och fält. Med andra ord - oemotståndligt för varje Sarekvän!

Det är juli 2021 och jag befinner mig i norra delen av Ruohtesvágge. Lägerplatsen är min femte i Sarek denna varma och myggrika sommar. Men jag är inte ensam – tältet delar jag med min gode vän Anders. Inte den vanlige Anders, han som jag oftast har gått tillsammans med och som finns med i många av mina skriverier här på Utsidan. Nej, detta är en annan Anders. Lustigt nog är båda två professorer på Tekniska högskolan i Lund och känner varandra väl.

Den Stora Grå. Och om fasaden som rämnade

Lunds kommun har knappast rykte om sig att vara en skogskommun, men vi har faktiskt några ganska stora barrskogsområden. Ett av de största är Vombs fure som ligger precis söder om Vombsjön. För något tiotal år sedan hittade man tillfälligt en kringflygande lappuggla i den skogen. Och nu var det dags igen. På årets sista dag 2022 upptäcktes en individ på eftermiddagen, strax före skymningen. Men det var inte många fågelskådare som fick se den.

Lappugglan är normalt en norrlandsfågel – åtminstone har den alltid betraktats som det. Samtidigt kan den ibland förflytta sig långa sträckor vilket Ove Stefansson beskriver i sin bok Nordanskogens vagabond. Lappugglan. På senare tid har häckningar konstaterats så långt söderut som Blekinge.