Fjällvandringar, naturupplevelser och friluftstankar.

Har under 2000-talet fått förnyad möjlighet att gå i fjällen, vilket jag tidigare gjorde på 70-talet. I Skåne där jag bor finns inga fjäll, så där blir det mest utflykter i Lunds kommun med fågelkikare, kamera och kaffetermos.

I den svenska fjällvärlden har det mest blivit vandringar i Sarek och Padjelanta som lockar med stora orörda naturområden. Djurlivet i dessa nationalparker intresserar mig också, och jag har bland annat gjort en del fågelinventeringar för Lunds Universitets räkning. Jag har också skrivit en bok för fjällbesökare: Vandringsturer i Sarek (utgiven på Vildmarksbiblioteket). De senaste åren har jag undersökt Präststigen, en gammal färdväg i Kvikkjokksfjällen. Dessa undersökningar har också resulterat i en bok som nu är utgiven och finns att köpa.

Under det senaste decenniet har det även blivit ett antal vinterturer på skidor i fjällvärlden. Att vistas en hel vecka (eller mer) i tält bland de snöklädda fjällen är en annorlunda och fascinerande upplevelse. Men jag och min kompis Anders tycks ha en märklig förmåga att hamna i snöstorm och oväder!

Det enkla livet i naturen tycker jag är mycket tilltalande. Bara ha med sig så mycket som får plats i en ryggsäck. Klara matlagning, brödbak och annat på friluftskök. Sova i tält med naturen på andra sidan tältväggen. Uppleva möten med fåglar och andra djur. Och ständigt bli fascinerad av naturens storslagenhet. Ofta har jag någon eller flera fjällvänner med på turen, men det händer ibland att jag reser helt själv.

När det gäller min aktivitetsnivå så varierar den under året. För det mesta är det nog Blå som stämmer bäst men vissa perioder är den säkert Röd (även om sportighet inte är något utmärkande drag för mig).

Användarnamn: fowwe

Intressen: Fågelskådning, Friluftsmat, Vandring, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Foto, Utrustning

Länkar:

Vårt behov av vildmark (1)

Någon gång i våras skrev jag i detta inlägg

www.utsidan.se/blogs/fowwe/vi-nordbor-och-naturen.htm

att jag ville uttrycka några tankar om friluftsliv här på bloggen. Det har kommit mycket annat i vägen, men nu följer en slags fortsättning. Får se om det blir fler delar så småningom.

Flashback

Först en hågkomst från första hälften av 1990-talet. Jag och en grannpappa från Iran hade planerat en vandring med tältövernattning på Romeleåsen med våra pojkar. Mina två äldsta söner bör ha varit omkring 7 – 9 år gamla. Vandringen avlöpte fint, och barnen klarade strapatserna utan några egentliga problem.

Höjdpunkten för min egen del var – i alla bemärkelser – när vi nådde Romeleklint. Klinten når den för Lundaområdet imponerande höjden av 176 meter över havet, och utsikten över åkerlandskapet fram till nästa stora ås i klart väder är hänförande. Nedanför ligger samhället Veberöd, höjdskillnaden är ca 135 m. Inte så illa, och myten om att Skåne är platt avlivas effektivt när man står däruppe. Skåne är inte platt, det är böljande.

När jag nu för första gången i mitt liv står uppe på Klinten blir jag överväldigad. Dels av hur vacker denna del av Skåne är, men också av något annat, mer svårgripbart. Minnen vaknar upp inom mig, jag får ett starkt intryck av att jag upplevt något liknande tidigare i mitt liv.

Dessa sedan länge bleknade minnen börjar ta form, och det kommer upp fragment från fjällvandringar i Lappland och Jämtland. När jag står där inser jag att jag vill uppleva de stora bergen igen.

Vägen tillbaka till fjällvärlden från denna punkt av insikt blev varken snabb eller rak. Men så småningom gick färden till Kvikkjokk, samma utgångspunkt som jag haft vid min allra första fjällvandring 1969. Då hade vi gett oss iväg på Padjelantaleden. Nu, mer än trettio år senare, skulle ett par goda vänner och jag gå Kungsleden norrut, mot Aktse.

Så bar det av, in i fjällvärlden på nytt. Och intrycken från denna sena omstart av fjällfärder påverkade oss så mycket att vi återvände gång på gång.

Berörd av fjällnaturen

Under fjällfärderna i min ungdom minns jag att vistelsen i naturen gjorde märkliga saker i mitt sinne. Det som påverkade mig var dels storheten, dels ödsligheten.

Först landskapets storlek. Det var helt enkelt omöjligt att inte bli berörd av väldigheten, tyngden i landskapet. Även om det under en dags händelser också fanns ett mikrokosmos – med upplevelser av blommor, vilopauser, småprat, tältet insvept i dimma och så vidare – så var det storheten i bergslandskapet som gjorde djupast intryck. Här spelade givetvis synintrycken en stor roll. Både tanke- och känsloliv fick arbeta intensivt med att registrera och greppa allt det nya som oupphörligt förmedlades genom ögonen.

Motstridiga intryck

Sedan var det tomheten, ödsligheten. Avsaknaden av det urbana, av tätortens bekvämligheter och sociala liv. Några av mina närmaste vänner var med på färden, och gemenskapen med dem lärde jag mig att sätta stort värde på. Men de flesta vännerna var kvar därhemma, och dem saknade jag. Samtidigt fanns det något oemotståndligt i all denna naturens ödslighet, och dessa motstridiga intryck satte djupa mentala spår som höll i sig lång tid efter att jag kommit hem.

Svante Lundgren var nog inne på det här i sin bok Padjelanta och andra lappländska ödemarker där han skriver:

”Vi ser två skäggiga figurer riva ihop sina tillhörigheter på stranden ivriga att komma härifrån, och vi får strax höra att de haft två härliga veckor – men de längtar ändå hem. Min dotter och jag packar lika ivrigt för att gå åt andra hållet. Båda beteendena är typiska för ödemarksvandringar. Man är glad och ivrig både i början och slutet av färden. Så snart man är hemma igen kommer sarekandan över en."

Under min ungdoms fjällturer kände jag ofta denna motstridighet som ofelbart blottlades när det gått några dagar. Både att intensivt vilja vara där och på samma gång åka hem från alltihop. Även i s k mogen ålder har jag ibland känt av den. Beroende på väder och andra omständigheter kan det ena eller det andra ta överhanden. Och ju fler färder jag gör i naturen desto fler ”knep” försöker jag komma på för att undanröja alla onödiga behov av att fara hem.

Men till slut måste man ändå återvända. För mig är det oftast familjen och arbetet som sätter gränserna för hur länge jag kan vara borta. Men Lundgren har rätt: det tar ofta bara några få dagar – ibland inte ens det – innan jag vill ge mig ut igen till en lägerplats i vildmarken.

2010-10-26 12:40   OBD
Träffsäkert - mitt i prick!
Min hustru sade häromdagen: "Du verkar inte lika ivrig i år som du var förra året att planera nästa års vandring". Jag svarade att planeringen är på gång, men förra året visste jag var jag ville gå. Nu har jag svårare att redan nu bestämma mig för vilket område jag vill besöka. När jag läser vandringsbeskrivningar så blir det om möjligt ännu svårare. "DIT vill jag absolut!" "Det DÄR området måste jag besöka". "DÄR har jag varit, men vill dit igen". "DÄR har jag inte varit, DIT måste jag". Jag tycker faktiskt att det är ganska trevligt att ha så mycket att välja mellan. En sak är klar, jag längtar tillbaka.

Svar 2010-10-26 23:07   fowwe
Man kan inte vara lika ivrig alltid! Ibland har jag märkt ett behov av att låta en fjällresa få tid att sjunka in efter hemkomsten. Få möjlighet att bearbeta, fundera, återuppleva. Det är nog sunt att - åtminstone för mig - jag inte har möjlighet att ständigt vara i fjällen. Jag lever länge på en sommars fjällvistelse. Men ett helt års väntan känns faktiskt för lång.

2010-10-26 15:22   tbergman
Fint beskrivet Hans.

Även om jag är något yngre än vad du är har jag också märkt av en effekt av avklingande hemlängtan allteftersom åren går. Ju äldre jag blir, desto mer bekväm blir jag i ödemarken. Fokus på vad som är viktigt har också så sakteliga skiftat genom åren - från ett fokus på vandringen som en prestation, där ödemarken bäst avnjutes i bastun efteråt - till ett fokus på vandringens värde i sig, i nuet, på den plats där jag vandrar.

Jag ser fram emot fortsatta bloggposter i denna anda.

Svar 2010-10-26 23:01   fowwe
Ja, det är intressant det här med hur man förändrar sitt fokus. Jag hade en kompis som redan i 20-årsåldern la ner alla prestationer och bara försökte njuta av själva vandringen. Jag var mer prestationsinriktad då, men insåg att han hade rätt.
Sen verkar det vara så att "alla" som de första gångerna ger sig upp i fjällen har ett behov av att uppleva prestationsfasen. Inget ont i det. Men i längden missar man så mycket fint om man inte hinner ta in något mer. Själv skulle jag ibalnd vilja ta det ännu lugnare än vad jag gör. Men det är så mycket man vill göra, så programmet bli ofta lite för ambitiöst!

2010-10-26 21:28   BrittMarie
Tänkvärt och bra skrivet som alltid när det kommer från dej. Men så är du ju också författare på riktigt!

Svar 2010-10-26 23:11   fowwe
Tack, BrittMarie! Tänk att på detta sätt uttryckte jag mig också tidigare när jag talade med författare. Utan att på allvar våga tro att jag själv skulle skriva en bok. Men att skriva på en blogg är också författarskap, och där är vi ju kollegor!

Hardeberga – vandringar i underskattad landsbygd

En så stor stad som Lund uppslukar lätt intresset hos dem som bor där. I ännu högre grad gäller detta den betydligt större staden Malmö. Det är lätt att upphöja livet i staden som mer intressant och mer betydelsefullt är livet i exempelvis en liten by (som kanske rentav är på väg att avfolkas).

Det finns något motsägelsefullt i en stor stads lockelse. Å ena sidan får man känslan av att det händer väldigt mycket, ett myllrande liv. Å andra sidan upplever man att staden är möjlig att få överblick över, att begripa sig på. Det senare är naturligtvis en illusion, till stor del skapad av arkitekturen som målar upp de stora linjerna för oss. Dessa skapar ordning och sammanhang åt det vi ser och döljer det mesta som finns bakom fasaderna. Vi får känslan att vi förstår. Men vem kan greppa ens en bråkdel av vad som sker bakom just dessa fasader? Inte ens i ett medelstort bostadshus är det möjligt.

Genvägen Nijákvágge – för den som har gott om tid

Det klichéartade talesättet ”genvägar är ofta senvägar” exemplifieras på ett utmärkt sätt av Nijákvágge som erbjuder en betydligt kortare väg jämfört med att runda norr om fjället Niják. Med detta vägval får vandraren uppleva en av Sareks veritabla bakgårdar, där frostsprängt stenskravel samlats i högar, drivor och fält. Med andra ord - oemotståndligt för varje Sarekvän!

Det är juli 2021 och jag befinner mig i norra delen av Ruohtesvágge. Lägerplatsen är min femte i Sarek denna varma och myggrika sommar. Men jag är inte ensam – tältet delar jag med min gode vän Anders. Inte den vanlige Anders, han som jag oftast har gått tillsammans med och som finns med i många av mina skriverier här på Utsidan. Nej, detta är en annan Anders. Lustigt nog är båda två professorer på Tekniska högskolan i Lund och känner varandra väl.

Den Stora Grå. Och om fasaden som rämnade

Lunds kommun har knappast rykte om sig att vara en skogskommun, men vi har faktiskt några ganska stora barrskogsområden. Ett av de största är Vombs fure som ligger precis söder om Vombsjön. För något tiotal år sedan hittade man tillfälligt en kringflygande lappuggla i den skogen. Och nu var det dags igen. På årets sista dag 2022 upptäcktes en individ på eftermiddagen, strax före skymningen. Men det var inte många fågelskådare som fick se den.

Lappugglan är normalt en norrlandsfågel – åtminstone har den alltid betraktats som det. Samtidigt kan den ibland förflytta sig långa sträckor vilket Ove Stefansson beskriver i sin bok Nordanskogens vagabond. Lappugglan. På senare tid har häckningar konstaterats så långt söderut som Blekinge.