Fjällvandringar, naturupplevelser och friluftstankar.

Har under 2000-talet fått förnyad möjlighet att gå i fjällen, vilket jag tidigare gjorde på 70-talet. I Skåne där jag bor finns inga fjäll, så där blir det mest utflykter i Lunds kommun med fågelkikare, kamera och kaffetermos.

I den svenska fjällvärlden har det mest blivit vandringar i Sarek och Padjelanta som lockar med stora orörda naturområden. Djurlivet i dessa nationalparker intresserar mig också, och jag har bland annat gjort en del fågelinventeringar för Lunds Universitets räkning. Jag har också skrivit en bok för fjällbesökare: Vandringsturer i Sarek (utgiven på Vildmarksbiblioteket). De senaste åren har jag undersökt Präststigen, en gammal färdväg i Kvikkjokksfjällen. Dessa undersökningar har också resulterat i en bok som nu är utgiven och finns att köpa.

Under det senaste decenniet har det även blivit ett antal vinterturer på skidor i fjällvärlden. Att vistas en hel vecka (eller mer) i tält bland de snöklädda fjällen är en annorlunda och fascinerande upplevelse. Men jag och min kompis Anders tycks ha en märklig förmåga att hamna i snöstorm och oväder!

Det enkla livet i naturen tycker jag är mycket tilltalande. Bara ha med sig så mycket som får plats i en ryggsäck. Klara matlagning, brödbak och annat på friluftskök. Sova i tält med naturen på andra sidan tältväggen. Uppleva möten med fåglar och andra djur. Och ständigt bli fascinerad av naturens storslagenhet. Ofta har jag någon eller flera fjällvänner med på turen, men det händer ibland att jag reser helt själv.

När det gäller min aktivitetsnivå så varierar den under året. För det mesta är det nog Blå som stämmer bäst men vissa perioder är den säkert Röd (även om sportighet inte är något utmärkande drag för mig).

Användarnamn: fowwe

Intressen: Fågelskådning, Friluftsmat, Vandring, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Foto, Utrustning

Länkar:

Solovandring i ödslig fjällvärld (1)

Eftersom mina efterforskningar av Präststigen inte var avslutade behövde jag upp i Kvikkjokksfjällen en gång till innan boken om stigen kunde skrivas färdigt. Under våren hade jag dessutom fått en förfrågan om jag kunde berätta om stigen på ett kulturarrangemang i Kvikkjokk den 7-8 juli. Det enda som fungerade för mig var att förlägga vandringen före detta föredrag, således direkt efter midsommar och 1½ vecka framåt. Jag hade inte hittat någon som kunde följa med på färden så detta skulle bli en ensamfärd i 11 dagar.

Vintern som inte ville ge med sig

Under försommarens rapporter om kvardröjande snö och kyla blev jag alltmer betänksam. Skulle snön hinna försvinna innan midsommar? Skulle det bli problem att gå i fjällen överhuvudtaget?

Rapporterna som kom in strax före avresan berättade om massor med snö i Padjelanta och Sarek. Folk avrådde från att åka upp. Jag har ju gått i sommarsnö i fjällen åtskilliga gånger förut så direkt orolig var jag inte. Men det kunde ju bli omvägar och ta extra tid.

När jag kom upp till Kvikkjokk fick jag genast höra historier om någon som hållit på att råka riktigt illa ut på Padjelantaleden. Han hade brakat igenom ett snöfält och hamnat i en kraftig jokk som rann under. Somliga hade säkert avskräckts av snörapporterna och uppskjutit sina fjällresor. Men det fanns som vanligt en del folk från kontinenten som var tidigt ute och hade planerat att gå. Stugorna skulle öppna 29 juni. Det var några dagar kvar dit men de som hade tält med sig gav sig av.

Upp på Vállevárre

Jag fick båtskjuts över Gamájåhkå den 26 juni och började gå den långa backen genom skogen upp till Prinskullen. Det var hyfsat väder, med en aning duggregn men också några solglimtar. Myggen hade börjat dyka upp men de var inte många och besvärande.

På den flacka platån Vállevárre var det i princip snöfritt. Jag fortsatte mot de små sjöarna i andra änden där det finns bra lägerplatser. En flock med minst 11 fjällabbar drog omkring som ett gäng pirater på heden. Detta tydde på att det var ont om sork och lämmel i fjällen och att de inte tänkte häcka denna sommar. Jag såg heller inga fler labbar under resten av vandringen. (När jag sedan var uppe med vänner i augusti såg vi dock en vilsekommen labb så några gnagare fanns det uppenbarligen. Vi såg en lämmel också.)

På stigen mötte jag en man som kom gående i hög fart. Han hade varit ute ett par veckor och hade siktet inställt på en sen kvällsmat som han blivit lovad på fjällstationen. Det skulle dröja 6 dygn innan jag pratade med någon människa nästa gång. Men det visste jag förstås inte då.

Mot vinden

På natten blåste det upp. Vinden fortsatte på morgonen och kom från Vállevágge, den dalgång jag skulle upp i. Jag skrev följande i dagboken: "Är inte van vid detta liv, det känns delvis egendomligt. Men rutinerna sitter nog i kroppen och kommer fram, den ena efter den andra. Det kan bli tufft att ta sig igenom Vállevágge om blåsten trycker på." Trots att jag vid det här laget har hunnit med ett stort antal fjällfärder så hinner kropp och själ under vintern glömma vad det innebär. Jag har stor respekt för vad som kan inträffa i naturen och precis i början av en färd känner jag det starkast.

Förmiddag på min lägerplats på Vállevárre. Ryggsäcken är packad och jag är redo att gå mot Vállevágges djupa ravin som skymtar i bakgrunden. Molnen över ravinen gjorde mig betänksam. Just då såg det ut att kunna bli vilket slags (o)väder som helst.

Dagen blev otroligt blåsig, med en kraftig och kall vind rakt mot kroppen. Trots att jag har glasögon som tar mycket av vinden rann ögonen ofta. Ibland var det till och med svårt att se. Kylan sög musten ur kroppen medan jag pressade mig framåt. Det var frestande att bara tänka på själva vandringen men jag hade ju ett arbete att göra också. Det fanns rösningar att dokumentera och jag behövde fler foton till bokmanuset. "Glöm inte att få med folk i bilderna", hade förlagschefen sagt. Jaha. Men här fanns inte en kotte inom synhåll som jag kunde fotografera eller be om hjälp.

Sedan var det en rösning jag som gärna ville hitta. Jag hade hittat ett svartvitt foto av den i en bok från 1988 och jag har letat efter den flera gånger utan resultat. Så här ser den ut:

På fotot ser man att den står på östra/norra sidan av Vállevágge, dit jag alltså var på väg. Där hade jag förra året, tillsammans med vännerna Henrik Micael och Laara, funnit en rösad väg. Men just denna vägmarkering hade vi inte lyckats se. Och inte heller nu hittade jag den. Fanns den verkligen? Eller hade den fallit omkull och försvunnit? Men jag kunde inte ens upptäcka den stora flata stenen som rösningen stod på. Så kanske jag trots allt hade missat den. Jag hoppades på en sista chans på hemvägen. (Foto: Lars G Hedlund 1987, med tillstånd.)

Kylan ökar

Jag hade tänkt att gå genom hela Vállevágge och ha nattläger några kilometer efter den. Men vandringen var tröttande och tog tid. Dalen ligger högt, ca 1000 meter och däröver, och det låg stora snöfält kvar. Snön gick i och för sig ganska bra att gå på, eller gå runtom. Däremot kom jag inte så långt som jag hade tänkt. Redan ett par kilometer före passpunkten beslöt jag att stanna och slå läger.

När jag skulle packa upp ryggsäcken fungerade inte mina händer som de skulle. Det var inget som märkts när jag var i rörelse. Fingrarna var så stela att jag inte fick upp alla snäpplåsen på remmarna. Den sista remmen fick jag dra ut för att komma åt packningen. Lyckligtvis klarade jag sedan av att sätta upp tältet (även om det gick väldigt fumligt). Innan jag orkade laga mat slumrade jag i sovsäcken ett par timmar. Kroppen hade säkert blivit rejält nerkyld under dagen.

På morgonen var vattnet utanför tältet fruset. Ett par snösparvar landade helt nära och hoppade omkring en stund. Andra snösparvar sjöng med ödslig ton i närheten. Fjällets fåglar har mycket av just ödslighet och melankoli i sin sång, tycker jag.

Morgon vid tältet. Platsen bestod av en liten markplätt där någon byggt en ring av stenar för att få skydd mot vinden. Detta är ett av (väldigt) många foton som jag tog under vandringen, med systemkameran monterad på ett litet stativ. Med andra ord: selfies tagna till en helt ny nivå.

Lägerplatsen från en annan vinkel. Stenringen hade jag fått vetskap om förra året av Henrik Micael som kände till den sedan tidigare. Vi passade på att positionera den med GPS. Även om jag inte är så förtjust i sådana byggnadsverk i fjällen så kom den väl till pass nu. Intill finns en låg rygg av blockmark som gav ytterligare skydd mot den iskalla, hårda vinden. GPS: N 7437679, E 604790 (SWEREF 99 TM).

En tanke om lättpackning

Under de senaste 15 åren har min packningsvikt efterhand minskat, men jag är långtifrån någon lättpackare - än. För när det kommer till den riktigt lätta utrustningen är jag ambivalent. Både lockad och tvivlande. Kan en enkel tarp duga i ett väder som detta? Och ett minimalt liggunderlag och en "halv" sovsäck?

Jag vet inte för jag har aldrig provat. Men vad jag däremot vet är att ett tält som effektivt tar vinden - som mitt Akto - känns som en varm och skön bostad att söka skydd i. Som då på kvällen, när en närmast nollgradig kulingvind rasade fram över fjället efter att ha blästrat mig hela dagen.

Nu vet jag ju att utvecklingen av friluftsutrustning går med rasande fart. Så jag misstänker att det finns alla sorter av exempelvis "bostäder", mellan enklaste tarp och 4-säsongers tygbunker. Den metod jag hittills använt är att välja något som är lite lättare än det jag tidigare haft. Men det är ju inte särskilt radikalt och förändringstakten blir låg. Med den metoden hinner jag nog inte bli en "riktig" lättpackare förrän jag fyller 90 (om jag nu blir så gammal). Och då tänker jag inte ens bära grejerna utan bara köra dem på min rullator.

Nya upptäckter

Jag packade ihop och gick vidare. Solen lyste från blå himmel och det hade nog blivit en varm dag om inte det inte blåst så mycket. Det var inte lika kallt som dagen innan och i slutet av Vállevágge kändes temperaturen ganska behaglig.

Nära passpunkten låg stora mängder snö kvar. Men det var inte direkt svårt att ta sig fram. Själv passpunkten tänkte jag inte passera eftersom Präststigen inte gör det. Jag satte istället kurs mot en rösning som ligger flera hundra meter vid sidan om och som är den bästa vägen. Det var faktiskt väldigt bra att det låg snöfält kvar. Ett nerfallet röse jag aldrig sett förut avtecknade sig mot allt det vita bakom. Dessutom var detta röse en saknad bit i det stora stigpusslet. Det kunde tolkas som det ställe där prästföljena (åtminstone ibland) gick över från den östra till den västra sidan av Vállevágge. Mitt fynd gjorde mig upprymd och glad. Det blev fler selfies.

Färden gick vidare nerför den mycket steniga sluttningen mot Habres och Ruonasvágge. Trots att jag gått här en handfull gånger så fann jag några nya vägmarkeringar. Det finns helt enkelt många i detta område. Då blir en viktig del av mitt arbete att bedöma vilka som är tillräckligt gamla för att vara intressanta. Vilket är svårt.

På den sista biten ner till jokken i Ruonasvágge kan man stöta på gamla stigar. En del av dessa användes säkert för både 175 och 325 år sedan, alltså både av prästerna och av gruvfolket.

Nästa läger hade jag vid Slihtavágge, precis före uppgången till den minimala sjö som kommer före Buojdes. Hela backen var täckt av ett stort snöfält som vinterns stormar från nordväst hade lassat upp. Som kvällsunderhållning hade jag de ljuvliga tonerna från snösparv och ljungpipare.

Natten blev återigen kall, dock inga minusgrader. Solen värmde tältet tidigt på morgonen men det var bara tillfälligt. Jag var fortfarande ovan vid detta nya liv och kände mig lite konstig till både kropp och själ. Men efterhand som förmiddagen fortskred så blev det bättre.

Sjön Buojdes var till stora delar istäckt. Men storlommarna hade intagit sitt revir och simmade och dök om vartannat.

Efter sjön Bajep Buojdes går vandringen på en sluttning som lutar ner mot Tarradalen. Söderut ser man hela vägen Stájggás (Staikas) isiga profil.

Arbete bland snöfälten

De följande fyra dagarna fortsatte mina undersökningar av Präststigen. Jag inventerade området efter sjön Buojdes, och särskilt noga mellan Gárránisjåhkå och Tjåggŋårisskájdde. Det blev långa, ljusa dagar på min favoritarbetsplats - fjället (som ju dessutom är den bästa platsen för mental vila som jag känner till). Jag hade "vita fläckar" som skulle finkammas och åtskilliga tips från andra vandrare att följa upp. Samt en hel del idéer från förra årets vandring med Laara och Henrik Micael. Det var oerhört spännande, varje dag och varje timme.

Ovan: En snödriva från vinterns stormar. Det blir ofta sådana på läsidan av raviner, sluttningar och branta berg. Men inte alla är så här stora. Denna fanns väster om sjön Vássjájávrátja.

Efterhand fylldes kartan på med nya rösningar. Fler och fler avsnitt av Präststigen blev tydliga. Jag tror nu att bilden är ganska komplett. Men helt säker kan man inte vara. Det finns fortfarande vissa arealer som jag inte hunnit med och där kan finnas markeringar för alternativa vägval. För man gick nog inte alltid på exakt samma sätt utan tog ibland en väg vid sidan om.

Det finns även några förbryllande rösen som står på "fel" ställen och vars funktion jag ännu inte kunnat klura ut. Området innehåller alltså hemligheter som inte uppdagas sådär utan vidare. Men det är sådant som gör historia och arkeologi väldigt spännande!

Ovan: ett nytt fynd för i år. Vägmarkeringen står nära den punkt där Präststigen sannolikt korsade nutidens nationalparksgräns och gick över till Padjelanta. Denna pusselbit har jag saknat. Det är nästan två kilometer från den plats där jag för ett år sedan trodde att övergången kunde vara! Ett viktigt fynd, alltså.

En av mina lägerplatser. Denna ligger på en långsträckt avsats på Vássjábáktes nordvästsluttning, ett par kilometer norr om (den stora) sjön Vássjájávrátja. Dagen efter packade jag ihop och fortsatte undersökningarna. Det tog många timmar, och när det var dags att hitta en ny lägerplats var denna den närmaste och bästa. Så det blev oväntat två nätter i rad just här. Bakom tältet syns ett litet stigröse. Fotot taget mot söder.

Ovan: Mitt kök som jag uppgraderat med ett hemmagjort vindskydd. Skyddet + 3 metallpinnar väger 35 gram. Bottenfolien är dock Primus och medföljde köket. Den kan även fungera som lock till en kastrull.

Kvällsljus över Padjelanta, på andra sidan gränsen mellan de två nationalparkerna. Inte mycket barmark där. På sareksidan låg det också en hel del snö (se nästa foto) men inte lika mycket. Ju längre västerut desto mer snö, således. Åtminstone detta år.

Folk på fjället

En av dagarna såg jag vandrare. Det var fyra personer som kom norrifrån, från Tjåggŋårisskájdde. Jag satt just då på en sluttning i Njoatsosvágge och åt lunch. Gruppen tog sig långsamt fram på snöfälten (det var mycket snö i gränslandet mellan Sarek och Padjelanta). De stannade flera gånger och såg ut att diskutera vägvalet. Så småningom gick de vidare in i Njoatsosvágge som på den nivån var nästan helt täckt av snö och is. Jag misstänkte att de skulle få en hel del svårigheter om de tänkte ta sig över glaciärjokkarna längre fram. Hoppas verkligen att det gick bra för dem.

Foto: Njoatsosvágges nordvästra mynning. Vandrarna har satt kurs in i dalgången. Fjället var en mosaik av snöfält och barmark om vartannat. I mitten i bakgrunden syns den flacka ryggen av berget Álggavárre (Alkavare).

En lätt tanke till

Samma dag som jag mötte de 4 vandrarna lämnade jag ryggsäcken några timmar för att enklare kunna undersöka några områden. Naturligtvis var det skönt att slippa packningens tyngd och kunna röra sig med mindre ansträngning. På den punkten är jag helt överens med dem som förespråkar lättpackning.

Men så är det detta med skodon.

Mina skalkängor från Lundhags fungerade utmärkt att gå omkring med, både på och genom snöfälten. Och jag passerade enkelt smältvattenjokkar som var 2-3 decimeter djupa. Och så vidare. Visst väger kängorna något, men i denna snöterräng höll jag mig torr och varm hela tiden, även när jag vilade.

Skulle jag kunna tänka mig att byta ut dem mot någon typ att låga skor som kanske bara väger en tredjedel av vad kängorna väger? Jag tvivlar. För kan man verkligen gå med meshskor (eller liknande) i flera decimeter djup snö, våt och smältande, med både synliga och osynliga rännilar under? Håller man fötterna varma eller tvingas man till ständig rörelse för att producera energi? Och kommer inte strumpor och fötter förr eller senare att blötas ner av svett, kondens eller iskallt vatten?

Ja, så funderar jag. Men det kan ju hända att jag någon gång i framtiden ändå prövar. Fast då tänker jag ha snällare omständigheter än de jag hade nu. Gott om tid ska jag också ha. Och naturligtvis mina kängor i närheten. Som reserv.

Fåglar vid Vássjájávrátja

Sjön var till stora delar istäckt, men det fanns öppna vattenytor. Där simmande alfågel, vigg och ett bergandspar. Bergänderna gjorde mig glad, men ännu gladare hade jag blivit om jag kunnat påvisa att de häckade. Det är nämligen mycket svårt att få sådana rapporter från fjällen, och fågelforskningen efterfrågar det.

Detta andpar var kvar två dagar senare, men det var konstigt att inte en av dem låg på bo. Även andra gånger har jag sett bergänder i fjällen under denna tid men utan att kunna få något säkert bevis för att de häckat.

Utsikt mot norr från den låga bergsrygg som ligger mellan den lilla och den stora Vássjájávrátja. Präststigen går på sluttningen på andra sidan sjön.

Även detta foto är taget från bergsryggen, men åt sydost. Topparna är, från vänster: Vássjátjåhkkå, topp 1773 (med Tsahtsa som den vita toppen bakom) samt 1401 (den lilla knölen längst till höger).

Några funderingar om hur man gick förr

En av dem som gett mig många tips om rösningar och små stenhögar är Hans Pettersson här på Utsidan. När jag följde upp några av hans tips i området mellan Gárránisjåhkå och Vássjájávrátja slog det mig att gamla tiders resenärer tycktes undvika fördjupningar i terrängen och istället föredra höjdryggar. Medan vi nutida vandrare ofta tänker precis tvärtom: finns det en grund jokkravin så följer vi gärna nere i den. Men förr gick man istället på kanten, eller på en förhöjning vid sidan om!

När man tänker efter så är det ju ganska självklart. Där en jokk rinner är det ofta stenigt och blött. På sommaren ligger snön kvar längre. Däremot är förhållandena på markförhöjningar ofta bättre, det är torrt och och snön försvinner snabbt. Därför går Präststigen i allmänhet på sluttningar, förhöjningar och platåer. Under min vandring låg det stora snöfält kvar på många ställen men Präststigen var enkel att gå överallt. I princip alla rösningar var framtinade och lätta att se. På grund av snön var de rentav extra väl synliga, vilket gjorde det enklare för mig att upptäcka sådana jag inte sett förut.

Någon att prata med?

På den femte dagen av min tur började jag fundera på om jag skulle gå ner till stugorna i Darreluoppal och övernatta där. Jag hade ju inte pratat med någon människa på hela tiden och kände att det skulle vara trevligt att få några ord med stugvärd och gäster. (Detta tog jag som ett starkt bevis för att jag inte är någon enstöring utan i själva verket ganska social.)

Nu hann jag inte med allt jag skulle göra, så jag fortsatte med mina undersökningar en dag till. Så först efter 6 dygn, på kvällen den 2 juli, satte jag kurs mot stugorna. Vid det laget hade själva Padjelantaleden varit snöfri länge så jag var säker på att det var gott om folk ute på vandring.

Men som vanligt har man ju inte rätt om allt det man tror sig veta. (Fortsättning följer.)

2017-09-16 07:32   brigas
Fjällabb; vi såg inga när vi var i Kuravagge lite senare,där brukar det vara gott om dem. Inga smågnagare heller.

Svar 2017-09-16 19:19   fowwe
Ett allmänt dåligt år för gnagare och labb, tycks det.

2017-09-16 10:35   Bandersson
Jag kommer direkt att tänka på N. J. Anderssons lite mörka beskrivning: "Vi nedstego i den hiskeligt enformiga avgrund som bildas mellan fjellen Walli och Gaskaivo. Å ömse sidor resa sig de grå, hvitfläckade fjellmassorna, och nere i djupet under snövallen brusar en strid fjellfors, som hastar att utgjuta sig i Tarrajock.
Var det avsiktligt från din sida att försöka leva dig in i hur Andersson upplevde Präststigen?

Svar 2017-09-16 19:25   fowwe
He he, det kan ju tyckas så. Jag hade gärna haft lite bekvämare omständigheter. Men nu blev det ju bra med snön som hjälpte mig att se rösen på flera delar av stigen. Jag tror att Anderssons upplevelse förstärktes av frånvaron på blommor, det blev liksom extra ogästvänligt även för honom då.

2017-09-16 19:08   Elvah
Spännande läsning om vandring i annorlunda väderförhållanden, vilket blir en extra krydda. Jag var själv i Ljungdalsfjällen runt midsommar, men där kunde jag faktiskt avnjuta den här uteblivna sommarens enda riktiga sommardagar! Vilket intressant projekt du arbetar med och roligt att du verkar ha gjort så många fynd. Jag instämmer fullt ut vad gäller ditt skoval!

Svar 2017-09-16 19:31   fowwe
De där riktiga sommardagarna har det varit ont om, både i norr och i syd. Du verkar haft varmare midsommar i dina fjäll än jag i mina. Men fjällen är en fin upplevelse även om allt inte är perfekt. Det här med skor, ja. Fint med lite stöd. När jag läser vad som skrivs på forum känner jag mig ibland som medlem av en utdöende art... ;)

2017-09-16 22:21   OBD
Som vanligt väldigt intressant läsning. Jag beundrar din ihärdighet beträffande "Präststigen". Ser verkligen fram mot en bok. Snölegor kan ju ibland underlätta att ta sig fram. Nu underlättade de tydligen för dig att se vad du tidigare inte sett. Det var ju en glädjande hjälp.
Genom Vallevagge har jag gått några gånger men aldrig noterat några rösen därför att jag inte spanat efter dem. Däremot har jag någon av de första gångerna passerat tältplatsen med stenringen. De senaste gångerna jag gått där har jag emellertid "bommat" den. Beträffande skor/kängor är du inte ensam om att tillhöra ett "utdöende släkte". Men kanske är jag bara "halvdöd" för jag har halvhöga kängor.

Svar 2017-09-17 14:45   fowwe
Tack för uppskattningen, Bertil! Ja, de där rösena i Vállevágge är verkligen lätta att missa. Särskilt om man inte "kommer rätt" redan i början när man går in i dalen (gäller från bägge håll). Men kanske det fanns några tydliga rösen förr i tiden som skulle vägleda och som sedan rasat ihop. Tror faktiskt att det är så. Stenringen är också lätt att missa: Det gjorde jag på min andra vandring i är, i augusti. Trodde att jag skulle gå rakt på den även utan GPS, men se det lyckades inte.

2017-09-16 22:25   smux
Tack för en trevlig berättelse. Som alltid intressant att följa dina turer och upplevelser.
Intressant reflektion du gjorde när du startade din tur. Jag har ofta liknande känslor i starten när man bryter upp från vardagens bekvämlighet och kämpar på första etappen, känner ansträngningen, ryggsäckens vikt, vädrets makter och den allmänt spartanska tillvaron. Men redan efter några timmar är man inne i lunken och njuter av upplevelsen och turen som man önskar aldrig skall ta slut.
Även jag är ingen lättpackare även om jag hela tiden tänker på vikten när jag packar och trimmar grammen när jag behöver förnya någon del av min utrustning. Säkerhet och ett litet mått av bekvämlighet brukar jag prioritera framför den allra lättaste utrustningen. Jag har respekt för fjällvädret av erfarenhet, och det finns nog hela tiden i bakhuvudet när jag väljer utrustning.

Svar 2017-09-17 15:03   fowwe
Tack för kommentaren! Roligt att få återkoppling på den där reflexionen. Mitt intryck att det mesta som skrivs om fjällvandring är väldigt praktiska och konkreta ting: om utrustning, vägval, terräng,händelser, osv. Inget fel i det. Däremot är de mentala och känslomässiga bitarna inte så väl avhandlade. Ändå är de en så viktig del av en vandring, för alla. Men det är väl mer svårgripbart, kanske abstrakt. Jag tycker det är väldigt intressant när jag ser glimtar av det i andras berättelser.
När det gäller utrustningen så är jag som du en sån där "trimmare". Om vi kommer till rullatorsstadiet så kan vi väl skicka utrustningslistor till varandra. ;)

Svar 2017-09-19 10:21   smux
Vi får väl beställa rullatorer med extra stora hjul väl anpassade för fjällterräng, och en hyfsad korg frampå för packningen;)
Att trimma utrustningen är inte alltid enkelt, och vissa prylar tenderar att inte alltid bli lättare med tiden/åldern. Sett över drygt 30 års vandrande så har ryggåstält bytts mot lättare och rymligare tunneltält, skrymmande fibersovsäckar mot dunsovsäckar, lättare och effektivare kläder, kök mm. Samtidigt väger inte dagens kängor mindre än gårdagens gummistövlar, uppblåsbara liggunderlag är tyngre än 10mm cellplast (men här spelar givetvis ålder och bekvämlighet in) och dagens ryggsäckar är generellt tyngre än ramryggsäckarna med motsvarande volym och bärkapacitet.

2017-09-16 22:28   ripjägarn
Tack för intressant läsning.
Jag och min dotter gick sträckan Låptåvagge - Njåtsosvagge - Alkavare - Tarraluoppal sista veckan i juli. Ett mål med turen var att vara med på kyrkhelgen i Alkavare. Jag har aldrig tidigare sett så stora snöfält så sent på sommaren så fortsättningen av sommaren blev även den ovanligt kall. Vi såg endast två dalripor på hela turen men eftersom vi inte hade någon hund med så missade vi förmodlingen många fler.
Jag är imponerad av ditt lättvikskök, du har kommit långt på lättviktsvägen. Själv använder jag fortfarande mitt över 50 år gamla Trangiakök, moderniserad med gastillsats. Det fungerar bra även om det är blåsigt. Det jag undrar är hur ditt kök fungerar när det blåser?
Jag väntar med spänning på din bok. Det ska bli trevligt att hemma i en bekväm fåtöljen få återse de rösen jag tidigare sett mellan Vallevagge och Poites och mellan Vassjajauratj och Alkavare.

Svar 2017-09-17 15:21   fowwe
En fin sträcka ni gick. Senare, i augusti, gick jag med vänner Låptåvágge - Njoatsosvágge - Luohttoláhko - Njoatsosvágge - Pårek. Vid det laget hade mycket av snön försvunnit, men uppe vid Svenonius glaciär var det fortfarande bara försommar. Kyrkhelgen hade jag velat vara med på men det fick inte plats i år.
Jo, det där vindskyddet gör en väldig skillnad, tillsammans med bottenfolien. Lagar jag mat ute så ligger jag ibland och skyddar mot vinden med kroppen också. Då blir vindskyddet extra effektivt. Om det blir lika bra som ett komplett Trangia vågar jag inte påstå, de köken är ju bra när det blåser. Men vikten blir betydligt mindre med min lösning.
Roligt att du ser fram emot boken. Alla rösen lär ju inte komma med, min lista innehåller över 200 vid det här laget. Förlagschefen kommer slå bakut om jag försöker ta med för många ;). Boken ska ju innehålla många andra saker också.

2017-09-17 20:37   Småtärna
Hej roligt att läsa dina skildringar, som alltid, inte minst med tanke på att jag rörde mig i delar av det beskrivna området för bara en månad sedan. Hoppas få höra mer så småningom.

Med hjälp av dina bilder löste jag nog ett mysterium för en medlem i Facebooks Sarekgrupp, som fotograferat vindskyddet och undrat vad det var. Hon fick en länk till din text: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10154737530646338&set=gm.924710104335732&type=3&theater&ifg=1
/Cecilia

Svar 2017-09-18 20:17   fowwe
Tack, Cecilia! Jag tog en titt på det där inlägget. Det var ju en oväntad nytta av mina bilder på stenringen. Ser också att en del som kommenterat i Sarekgruppen ogillar dylika byggnadsverk. Jag tycker också att de är onödiga, men kan förstå att det ibland kan uppkomma situationer där ett klent tält kan behöva lä. Men det räcker det ju ofta med ett mindre skydd på ena sidan, och så kan man återställa marken efteråt. En kilometer längre upp i Vállevágge har någon byggt flera helt nya stenskydd och andra konstruktioner som inte fanns för ett par år sedan. Det såg mycket värre ut än denna stenring, platsen såg närmast vandaliserad ut med stenar staplade överallt. Det förtar en del av naturupplevelsen för dem som kommer efteråt. Fjället är ju inte en oändlig vildmark utan ganska vältrafikerad, åtminstone här ;).

2017-09-17 21:40   enor
Takk for fine historier. Min samboer og undertegnede gikk omtrent samme tur i slutten av juli i år. Etter å ha lest dine tidligere vandringer ble jeg veldig interessert i Preststigen. Jeg så hele tiden etter varder og tok bilder. En varde stod like før elven som renner gjennom Ruonasvagge. Den store smale, lange hellen eller steinen hadde falt ned og vi reiste den forsiktig opp. Den viser helt tydelig hvor du bør krysse ravinen og elven når du går nordvestover fra Habres og Vallevagge. Den viser også hvor en bør vandre for å unngå den dype ravinen. Vi fortsatte turen mot Bujodes og videre mot Njoatasosvagge. Vi holdt hele tiden høyden dvs omlag 1100 meter. På slutningen ned fra Skiejakvarasj står det en varde. Ved denne varden eller røsning er det nesten første gang en ser kapellet i Alkavare. Vi var en liten tur innom Sarvesvagge før vi gikk videre inn i Padjelanta og videre til Sulitjelma. Jeg har bilder av varder, røys og stenringer som det kunne vært artig å få en kommentar til. /E

Svar 2017-09-18 22:14   fowwe
Tack Eirik för din kommentar! Den där övergången över Ruonas-jokken är bra, det är där det är lättast att komma över. Prästföljena gick säkert över just där. På sluttningen av Skiejakvarasj står det som du skriver varder. Faktiskt finns det flera, på olika ställen, och jag kan inte vara helt säker på var de fanns som du såg. ;) När jag ser hur många varder och vägstenar det finns så anar jag hur mycket folk det var som en gång rörde sig här. Men varderna var förstås mer nödvändiga förr i tiden innan kartorna fanns.
Du är alltid välkommen att skicka bilder på varder eller ställa frågor om stenar och annat! Hälsar Hans

2017-09-18 19:06   Niklas Holmström
Härlig läsning Hans även om starten gav en del rysningar av obehag. En av anledningarna till att ett av mina grundkriterier för det jag fjälltält jag väljer ska gå snabbt och enkelt att slå upp (liksom slå ihop) och följer alltid min lilla bivybag i folie med. Obehagligt när fingrarna inte fungerar.
Spännande att följa detektivartade vandring genom fjällen. Kul med bergänderna! Senast jag såg bergänder i fjällen var för tre år sedan. Läckert med fjällabbarna men typiskt beteende med flockbildning när det är tomt med lämmel och sork. Härliga fåglar!
Ser fram emot boken och förstås del 2 av din vandring på jakt efter rösen och upplevelser!

Svar 2017-09-18 22:19   fowwe
Tack för härlig kommentar, Niklas! En sådan där bivybag är ju en intressant pryl. Om jag i framtiden prövar tarp-stuket ska jag tänka på det. Bergänder är måhända ett litet mysterium, de finns här och där i fjällen men det är sällan många i taget. Men så klart är det underskådat där uppe också. Detektiven har ännu inte börjat skriva på del 2, vi får väl se om det kan bli snart...

Svar 2017-09-19 08:59   Niklas Holmström
Hans, bara ett litet förtydligande, jag använder inget tarp, utan det är ett dubbelvävstält (lätt innertält med traditionellt golv men riktigt robust yttertält), men det är tältmakarens varumärke, Tarptent, som kan vara förvirrande i sammanhanget ;-)
Bivybagen i folie (SOL, liten som en mandarin) har jag bara i nödfall, utifall något skulle hända och jag inte får upp tältet, men dra foliebagen över sovsäcken. En obligatorisk lite livförsäkring på bergstävlingar i England.
Ser (tålmodigt) som sagt fram emot del 2.

2017-09-20 08:49   Håkan Friberg
Mja... det där med mesh-skor... Jag får nog rätta in mig i ledet. På min sommarvandring i Abisko gjorde jag ett försök. Jag letade upp flera snöfält, jag vadade fler vattendrag än jag behövde och jag sökte mig till steniga partier. Resultat: Jag frös och fick ont i vristerna.
Jag är dessutom nyss hemkommen från en tur på Artfjället. Här försökte jag med en "hybrid" mellan UL och känga - en lätt variant med ganska mjuk sula. Och slutsatsen är mycket tydlig: De naturtyper som jag gärna söker mig till behöver något stadigare. Tur att jag inte slängt mina kängor...

Svar 2017-09-20 21:31   fowwe
Tack för att du delade de erfarenheterna. Visst är det en lockande tanke att minska vikten på sin utrustning och jag hade gärna sett att ditt försök blivit framgångsrikt. Då hade jag nog också blivit mer motiverad för ett eget försök i framtiden (jag kanske gör det ändå, vi får se). Men för den typ av vandring jag ägnar mig åt fungerar kängor bra. Jag tänker nog jobba mer på att minska i andra änden, dvs i ryggsäcken.
Om du skriver mer om dina experiment så lovar jag att läsa.

Svar 2017-09-20 21:45   OBD
Jag ÖKADE min packningsvikt i somras med ett par mesh-skor. Mina fötter består av nästan enbart skinn och ben (liksom det mesta av hela mig) och mesh-skorna var riktigt sköna att ha vid bad/dush där "golvet" var stenigt.

2017-09-22 22:47   Örnsätrarn
Återigen intressant att läsa om dina efterforskningar om Präststigen. Jag passerade Vallevágge och Ruonasvágge så sent som för 4-6 dagar sedan och hade svårt att hitta särskilt många rösen i diset, regnet, mörkret och blåsten. De jag fann stod högt och kunde ses som silhuetter på lite längre håll.
Det måste ha varit en speciell känsla med så mycket snö längre västerut på din vandring. Jag själv startade från Kvikkjokk en vecka före dig, men fick avbryta efter ett debacle.
Jag själv vandrar i stövlar och de enda andra som använder det verkar vara de som jobbar i fjällen. För att prova lätta skor har jag använt lätta (300g) Inov-8 i 15 dagar under ett par vandringar i Dalafjällen och Lunndörrsfjällen. De funkar skapligt på leder i bra väder, men jag skulle absolut inte vilja ha dem efter 150 mm regn på några dagar i mitten av september i Kvikkjokksfjällen. Nu har jag ett par Inov-8 X-talon (220g) som lägerskor och vadarskor när vattnet blir lårdjupt.

Svar 2017-09-23 21:31   fowwe
Roligt att berättelser om stigen fortfarande intresserar (trots att jag naturligtvis måste spara lite på allt jag skulle kunna skriva ;). Det börjar bli som en sån där evighetslång TV-serie där manuset skrivs efterhand och inte ens manusförfattaren vet hur det kommer att sluta. Jag hörde för övrigt om dina eskapader när jag kom till Kvikkjokk. Det hade varit väldigt roligt att träffas igen.
Bra med tips om lägerskor. Jag har ju tänkt att skaffa några andra än de jag har. Och när jag vadar varierar jag ibland mellan barfota i kängorna och lägerskor. När det gäller stövlar är det ju en vissa som går i dem men det talas inte så mycket om det. På 1970-talet gick jag bara i stövlar, det var för- och nackdelar.

2017-09-23 11:33   Nyingen
Som vanligt mkt trevlig läsning från dig!
Jag säger bara: låt dig inte bländas av UL prylarnas sken! Spara gärna vikt här och där, det försöker definitivt jag göra, men inte på grundutrustningenstre hörnpelare: kängor, ryggsäck och tält! De ska vara anpassade efter de förhållanden man ska verka i. Och ju större marginal, ju större vingelmån har man... :-)

Svar 2017-09-23 21:48   fowwe
Tack för uppskattningen, det värmer! Nä, jag bländas nog inte så lätt. Just i detta blogginlägg tyckte jag det var dags att ventilera en del funderingar jag haft om UL. Det blir ju då på ett annat sätt än när man diskuterar i forumet, mer filosoferande eller hur man ska uttrycka det. Sedan är jag ganska försiktig och gör inga tvärvändningar i skarpt läge inför en fjälltur. Men lite experimenterande är ju aldrig fel. I nästa inlägg kommer jag ha några funderingar till om UL.

Hardeberga – vandringar i underskattad landsbygd

En så stor stad som Lund uppslukar lätt intresset hos dem som bor där. I ännu högre grad gäller detta den betydligt större staden Malmö. Det är lätt att upphöja livet i staden som mer intressant och mer betydelsefullt är livet i exempelvis en liten by (som kanske rentav är på väg att avfolkas).

Det finns något motsägelsefullt i en stor stads lockelse. Å ena sidan får man känslan av att det händer väldigt mycket, ett myllrande liv. Å andra sidan upplever man att staden är möjlig att få överblick över, att begripa sig på. Det senare är naturligtvis en illusion, till stor del skapad av arkitekturen som målar upp de stora linjerna för oss. Dessa skapar ordning och sammanhang åt det vi ser och döljer det mesta som finns bakom fasaderna. Vi får känslan att vi förstår. Men vem kan greppa ens en bråkdel av vad som sker bakom just dessa fasader? Inte ens i ett medelstort bostadshus är det möjligt.

Genvägen Nijákvágge – för den som har gott om tid

Det klichéartade talesättet ”genvägar är ofta senvägar” exemplifieras på ett utmärkt sätt av Nijákvágge som erbjuder en betydligt kortare väg jämfört med att runda norr om fjället Niják. Med detta vägval får vandraren uppleva en av Sareks veritabla bakgårdar, där frostsprängt stenskravel samlats i högar, drivor och fält. Med andra ord - oemotståndligt för varje Sarekvän!

Det är juli 2021 och jag befinner mig i norra delen av Ruohtesvágge. Lägerplatsen är min femte i Sarek denna varma och myggrika sommar. Men jag är inte ensam – tältet delar jag med min gode vän Anders. Inte den vanlige Anders, han som jag oftast har gått tillsammans med och som finns med i många av mina skriverier här på Utsidan. Nej, detta är en annan Anders. Lustigt nog är båda två professorer på Tekniska högskolan i Lund och känner varandra väl.

Den Stora Grå. Och om fasaden som rämnade

Lunds kommun har knappast rykte om sig att vara en skogskommun, men vi har faktiskt några ganska stora barrskogsområden. Ett av de största är Vombs fure som ligger precis söder om Vombsjön. För något tiotal år sedan hittade man tillfälligt en kringflygande lappuggla i den skogen. Och nu var det dags igen. På årets sista dag 2022 upptäcktes en individ på eftermiddagen, strax före skymningen. Men det var inte många fågelskådare som fick se den.

Lappugglan är normalt en norrlandsfågel – åtminstone har den alltid betraktats som det. Samtidigt kan den ibland förflytta sig långa sträckor vilket Ove Stefansson beskriver i sin bok Nordanskogens vagabond. Lappugglan. På senare tid har häckningar konstaterats så långt söderut som Blekinge.