Fjällvandringar, naturupplevelser och friluftstankar.

Har under 2000-talet fått förnyad möjlighet att gå i fjällen, vilket jag tidigare gjorde på 70-talet. I Skåne där jag bor finns inga fjäll, så där blir det mest utflykter i Lunds kommun med fågelkikare, kamera och kaffetermos.

I den svenska fjällvärlden har det mest blivit vandringar i Sarek och Padjelanta som lockar med stora orörda naturområden. Djurlivet i dessa nationalparker intresserar mig också, och jag har bland annat gjort en del fågelinventeringar för Lunds Universitets räkning. Jag har också skrivit en bok för fjällbesökare: Vandringsturer i Sarek (utgiven på Vildmarksbiblioteket). De senaste åren har jag undersökt Präststigen, en gammal färdväg i Kvikkjokksfjällen. Dessa undersökningar har också resulterat i en bok som nu är utgiven och finns att köpa.

Under det senaste decenniet har det även blivit ett antal vinterturer på skidor i fjällvärlden. Att vistas en hel vecka (eller mer) i tält bland de snöklädda fjällen är en annorlunda och fascinerande upplevelse. Men jag och min kompis Anders tycks ha en märklig förmåga att hamna i snöstorm och oväder!

Det enkla livet i naturen tycker jag är mycket tilltalande. Bara ha med sig så mycket som får plats i en ryggsäck. Klara matlagning, brödbak och annat på friluftskök. Sova i tält med naturen på andra sidan tältväggen. Uppleva möten med fåglar och andra djur. Och ständigt bli fascinerad av naturens storslagenhet. Ofta har jag någon eller flera fjällvänner med på turen, men det händer ibland att jag reser helt själv.

När det gäller min aktivitetsnivå så varierar den under året. För det mesta är det nog Blå som stämmer bäst men vissa perioder är den säkert Röd (även om sportighet inte är något utmärkande drag för mig).

Användarnamn: fowwe

Intressen: Fågelskådning, Friluftsmat, Vandring, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Foto, Utrustning

Länkar:

Resa till Nepal. Del 3.

Efter en natt på hotellet i Namche Bazar gjorde vi oss redo att följa med Ram och Maila på sightseeing i omgivningarna. Det första målet blev informationscentret uppe vid militärförläggningen.

Från detta fick vi en vy upp mot Mount Everest som stack upp bakom en hög bergskam i fjärran. Med förmiddagsvärmen kom också varma uppvindar som gjorde att ett gäng gamar visade sig. Det var den stora vit- och svartvingade Himalyagamen. En koloss med en vikt på 8-12 kg och ett vingspann som kan bli över 3 meter!

Foto: Himalayagam, adult fågel. Ungfåglarna är brunaktiga undertill istället för vita.

Vi gick nerför kullen från infocentret och påbörjade vandring uppför nästa kulle, norrut. Vi skulle upp till hotellet Everest View, ett lyxhotell som är en bra utsiktplats mot Everest. Kullen var brant och vi tog oss sakta och pustande och mödosamt uppför. Det var fler grupper med turister här som liksom vi vallades av sina guider.

Foto: Vår guide Ram och Maila, en av våra porters.

Från kullen kunde vi blicka ner i Namche som ligger i en väldig gryta som stupar ner mot floden långt därnere.

Foto: Namche Bazar i fågelperspektiv.

När vi kom fram till lyxhotellet blev vi inte besvikna på utsikten. Den var storslagen. Slorlaget var också priset på te. Vi beställde Masala tea, och det var det godaste te som vi drack under hela resan. Men det var lika dyrt som i Sverige. Minst.

Uppe vid hotellet träffade vi en dansk familj som gick på egen hand med sina två barn. Det går mycket bra att göra så, men jag tycker nog att man bör ha viss kännedom om landet innan man ger sig på det. Visserligen kostar det en del att hyra guide och porter, men inte mer än att de flesta turister har råd med det. Man får väldigt mycket för pengarna. Och skulle man vilja ha sin tur "skräddarsydd" kan ett seriöst trekkingföretag enkelt ordna det. Företagen har dessutom sina anställda försäkrade mm så att man inte ska behöva ordna detta själv (bör dock kollas upp när man ingår avtalet).

På kartan kan man med viss svårighet hitta hotellet Everest View strax norr om Namche Bazar.

På hemvägen gjorde vi ett besök i klostret i Namche. Normalt sett tar man av sig skorna när man går in, men munken sa att vi inte behövde göra det denna gång.

Foto: Inifrån klostret i Namche.

På hotellet fick vi fler inblickar i hur det fungerar i Nepal. När man hyr guide och bärare hos ett trekkingföretag får man veta att mat och logi ingår för dessa. Det tycks fungera så att de bor och äter gratis på hotellet när de är i tjänst hos turister som bor på hotellet ifråga. (Korrigering 2011-12-15: Inte helt riktigt, de bor gratis men betalar för mat och dryck.) Vid kvällsmaten sitter de vid ett särskilt bord, och den vanliga maträtten de blir serverade kallas daal bhat. Även turister kan beställa daal bhat, som består av ris, linssoppa och en eller flera grönsaksblandningar. Av denna rätt får man alltid påfyllning om man begär det, vilket man inte ska räkna med om man beställer någon annan rätt.

Affärslivet i Namche

I Namche finns i stort sett allting en trekker kan tänkas behöva. Friluftkläder och friluftsutrusning, matvaror, godis och läsk, souvenirer, osv. Vidare växlingskontor, bankomat, internetbutiker, kaféer. Och skulle man sakna exempelvis Primusgas så finns det här.

Det mesta är billigt också, om än inte lika billigt som i Thamel i Kathmandu. Allting häruppe har ju fraktats och burits långa sträckor. Eller i vissa fall tillverkats på plats.

Många butiker sålde hemstickade varor som vantar, sockor och mössor. Men det mesta var ändå kända märkesvaror som Marmot, North Face, Arcteryx, med flera. Vi såg t o m Haglöfs på något ställe. Nepaleserna själva köper dessa "märkesvaror" och går klädda i dem. Många guider och porters har råd till det, eftersom priset bara är ca en tiondel vad det kostar hemma i Sverige. Visst är det fint med exempelvis en Arcteryx GoreTex-jacka som kostar motsvarande 300 kr istället för 4000-5000? Med lite ihärdighet kan man rentav pruta på det redan låga priset. Men konkurransen mellan butikerna är ganska hård, så prutmånen är inte så stor.

Men stopp ett tag, säger den tvivlande. Det kan väl inte vara möjligt att köpa märkesutrustning så billigt? Nej, just det. Det finns en hund begraven här.

Vi talade lite med våra nepalesiska vänner om saken, och det verkade inte som om de funderat så mycket över denna typ av varor. De köper fint och billigt, punkt. Vi letade upp en affär som troligen sålde helt äkta märkesvaror, och mycket riktigt var priserna ca 8-10 gånger högre där. En nepalesisk guide skulle aldrig handla i en sådan butik.

De här billiga kläderna sägs komma från fabriker i Kina som gör kopior av märkesvaror. För all del välsydda, men dock kopior. Papperslapparna med GoreTex-loggan och garantitexten ser helt äkta ut, men jag tvivlar på att det överhuvudtaget finns något GoreTex-membran i det tyget. En annan nackdel med dessa kläder är att man inte har någon som helst koll på hur villkoren är för dem som jobbar i billighetsfabrikerna. Eller hur de gäss mår som får leverera dun till jackor och sovsäckar. Sådana frågeställningar har troligen låg prioritet i ett land som Nepal, som ju själv är fattigt med ofta svåra arbetsförhållanden.

Intressant nog fanns en butik med egendesignade friluftskläder av hög kvalitet. Jag tror märket heter Sherpa, och företaget sägs ha börjat etablera butiker i Väst. Priset var ungefär som för andra original märkeskläder.

Vidare fick vi veta att de flesta hotell- och affärsinnehavare i Namche inte äger sina lokaler. Det är också mycket svårt att få köpa mark. Mark och hus ägs (alltid?) av någon sherpa. Hyrorna anses höga, men möjligheten till förtjänst är troligen också god. Många hotell- och affärsinnehavare är unga människor, och flera butiksägare var skolkamrater till Ram. En av dem drev en Internetbutik som vi anlitade flera gånger för att skicka mail till våra familjer.

Foto: Affärsgata i Namche. Så här fin plattsättning fanns inte på många gator. De flesta gatubeläggningar består av trampad jord.

I byn finns också en tibetansk marknad. Handelsmän från Tibet kommer gående över bergen(!) med varor som de säljer här. Vi hann inte besöka denna marknad så jag kan inte säga så mycket om den.

Den vackra byn Tengboche

Efter ytterligare en natt på hotellet var det nu dags att gå vidare norrut. Dagens mål var den lilla byn Tengboche som har rykte om sig att vara en av världens vackraste platser. Byn är också sherpas andliga centrum med ett stort buddistiskt munkkloster.

Zam zam! var den vanliga startfrasen när vi reste oss för att gå från Namche. Det är nepalesiska och betyder gå, gå! Det var naturligtvis Ram som hade lärt oss det. Vandringen var lite tröttsam i början när det gick uppför, men det planade snart ut och blev enklare. Vi gladde oss över fler rovfåglar under vägen.

Foto: På väg mot Tengboche. När man kommer till ett religiöst monument som här på bilden ska man passera till vänster om det. Detsamma gäller de rader av bönetavlor av sten man ibland kan stöta på utmed stigarna. Toppen av Mount Everest längst upp till vänster, bakom den höga kammen (som ligger mycket närmare).

Så småningom bar det nedåt, och vi gick genom en fascinerande rododendronskog. Stigen nådde ända ner till vattendraget i botten av dalen, och där var sista chansen att finna ett matställe före Tengboche. Vi avstod och valde istället att pausa på stigen på väg uppför den långa uppförsbacke som kommer precis före byn (600 höjdmeter). Vi hade ett litet Primuskök med oss och kokade vatten till fruktsoppa.

Ram hade ordnat rum åt oss på ett av de fåtaliga hotell som finns i Tengboche. Dagen därefter skulle det börja en religiös festival, och då var allt i hela byn fullbokat. Det började bli ont om plats redan när vi kom.

Foto: Munkarnas kloster är en av de största byggnaderna i Tengboche.

Byn ligger högt och nära berg, så när solen skymdes bakom de höga bergen blev det kallt. Vi satte oss i den veduppvärmda matsalen och beställde lunch. Därefter gick vi upp till klostret och var med en timme under munkarnas långa bön (det är daglig bön klockan 15). En hel del andra turister var också med. Det var inte mycket av denna ritual vi förstod, men det var en färgstark upplevelse med recitation, musik, klädedräkter och så vidare. Klostret var mycket vackert målat både utanpå och inuti.

Foto: Detalj från den inre gården i klostret. Några foton från den allra innersta delen av helgedomen där bönen reciterades tog vi inte. Det rummet var mycket färggrant målat på både väggar och tak.

Från vårt hotellrum hade vi en fantastisk utsikt. Vi kunde bland annat se bergen Lhotse, Lhotse Shar och toppen på Everest. När kvällen så småningom kom gick fullmånen upp över Everest.

Foto: Tengboche. I bakgrunden Lhotse, Lhotse Shar och Everest. Alla över åttatusen meter höga.

Följande dag skulle vi fortsätta på stigen norrut. Vi var fulla av upptäckarlust och vi mådde bra. Vi hade ingen anledning att misstänka motigheter eller problem. Men som så ofta kan man inte förutsäga vad som kommer att ske. Det skulle bli oväntade problem.

2011-12-01 21:13   brigas
Det måste verkligen bli ett minne för livet,både kulturellt och "naturellt".

Svar 2011-12-01 23:15   fowwe
Så sant, så sant!

2011-12-01 21:19   Anders_sthlm
Bra med en ‘cliffhanger’! En sådan får folk att fortsätta läsa. Dramaturgi på hög nivå och i syrebrist. Det beror ju på dessutom vem som är aktör och skriver kanske med. Men ‘Bloggar’ mår nog bra av om dom lockar till läsande.
Man brukar ju säga att Himalajavandringar bjuder på överraskningar, men som med allt i Asien så finns det alltid fler överraskningar än vad man ofta tycker är fattbart. Och livet är ju ofta fullt av obehagliga överraskningar även om man ger sig ut på vandring.
Sedan är ju det mesta i livet en uppförsbacke tills det blir en nedförsbacke.

Svar 2011-12-01 23:57   fowwe
"Fler överraskningar än man tycker är fattbart." Ja, det är en sanning som vi fick ta till oss flera gånger, när vi minst väntade det. Något som verkar lika ofattbart är att många turister tycks tro att allt kommer att gå på räls ifråga om deras planering och ambitioner.

2011-12-01 22:42   Håkan Friberg
Hmm? Man kan (bör?) inte kommentera allt på Utsidan. Jag hade länge inställningen att jag enbart kommenterar bilder och texter från/om Sverige. Men... vad tusan... om bilder eller texter - mot förmodan - berör mig? Så skrota alla principer!
Jag VET att jag aldrig kommer att resa dit du varit. Trots det blir jag intresserad/inspirerad.
Du är verkligen läsvärd. Tack.

Svar 2011-12-02 00:00   fowwe
Tack, Håkan för dessa ord, de värmer. Och nog tycker jag att man kan - och får - kommentera sådant som ligger långt ifrån det man förknippar med sig själv. Jag är glad att du gjorde det denna gång!

2011-12-02 07:28   Thomas Traneving
Mycket bra skrivet.
Vackra bilder. Speciellt den med monumentet i Tengboche. Kartorna ger jag ett extra pluss för. Kul att kunna följa med på kartan. Väntar som vanligt med spänning på fortsättningen.
Och jag.....jag SKA hit en dag :)
/H

2011-12-02 09:07   äventyrssugen
Bra skrivet. Fantastiska färger innifrån templen. Det är som att man i en sådan ofta karg och stenig miljö verkligen frossar i färg när tillfälle ges.

Svar 2011-12-03 10:08   fowwe
Det där är en sak jag inte har tänkt på. Jag tror att du har alldeles rätt. Och de flesta människor har heller inte råd med utsmyckningar, så färgprakten i templen blir något som alla kan njuta av och känna delaktighet i.

2011-12-02 10:11   Minnatur
Det verkar vara en resa av det större själsliga slaget... Medvetenhet är ofta resultatet av sådana äventyr TYCKER JAG... Jag blir lite avis!!!

Svar 2011-12-03 10:09   fowwe
Jo, visst var det en stor upplevelse. Som en mångfasetterad ädelsten. En och annan mörk sida fanns också. Men det positiva övervägde helt klart!

2011-12-02 22:28   BrittMarie
Mycket intressant att läsa om dina upplevelser! Ser fram emot nästa "kapitel" !

Svar 2011-12-03 10:11   fowwe
Tack, BrittMarie! Roligt att du är med på "vandringen" också!

2011-12-02 22:46   OBD
Kan bara instämma i de kommentarer som redan skrivits.
Det fanns en tid då jag längtade dit men nu vet jag att jag aldrig kommer dit. Men att läsa det du skriver är en upplevelse i sig och bilderna tycker jag är fantastiskt bra.

Svar 2011-12-03 10:15   fowwe
Världen är stor, och vi kan inte alla åka överallt. Det finns platser som jag å min sida troligen aldrig kommer att besöka. Men det är mycket roligt att du är med i läsandet! I något avsnitt ska jag helt kort göra jämförelser med svensk fjällvandring som du ju är mycket bekant med.

Hardeberga – vandringar i underskattad landsbygd

En så stor stad som Lund uppslukar lätt intresset hos dem som bor där. I ännu högre grad gäller detta den betydligt större staden Malmö. Det är lätt att upphöja livet i staden som mer intressant och mer betydelsefullt är livet i exempelvis en liten by (som kanske rentav är på väg att avfolkas).

Det finns något motsägelsefullt i en stor stads lockelse. Å ena sidan får man känslan av att det händer väldigt mycket, ett myllrande liv. Å andra sidan upplever man att staden är möjlig att få överblick över, att begripa sig på. Det senare är naturligtvis en illusion, till stor del skapad av arkitekturen som målar upp de stora linjerna för oss. Dessa skapar ordning och sammanhang åt det vi ser och döljer det mesta som finns bakom fasaderna. Vi får känslan att vi förstår. Men vem kan greppa ens en bråkdel av vad som sker bakom just dessa fasader? Inte ens i ett medelstort bostadshus är det möjligt.

Genvägen Nijákvágge – för den som har gott om tid

Det klichéartade talesättet ”genvägar är ofta senvägar” exemplifieras på ett utmärkt sätt av Nijákvágge som erbjuder en betydligt kortare väg jämfört med att runda norr om fjället Niják. Med detta vägval får vandraren uppleva en av Sareks veritabla bakgårdar, där frostsprängt stenskravel samlats i högar, drivor och fält. Med andra ord - oemotståndligt för varje Sarekvän!

Det är juli 2021 och jag befinner mig i norra delen av Ruohtesvágge. Lägerplatsen är min femte i Sarek denna varma och myggrika sommar. Men jag är inte ensam – tältet delar jag med min gode vän Anders. Inte den vanlige Anders, han som jag oftast har gått tillsammans med och som finns med i många av mina skriverier här på Utsidan. Nej, detta är en annan Anders. Lustigt nog är båda två professorer på Tekniska högskolan i Lund och känner varandra väl.

Den Stora Grå. Och om fasaden som rämnade

Lunds kommun har knappast rykte om sig att vara en skogskommun, men vi har faktiskt några ganska stora barrskogsområden. Ett av de största är Vombs fure som ligger precis söder om Vombsjön. För något tiotal år sedan hittade man tillfälligt en kringflygande lappuggla i den skogen. Och nu var det dags igen. På årets sista dag 2022 upptäcktes en individ på eftermiddagen, strax före skymningen. Men det var inte många fågelskådare som fick se den.

Lappugglan är normalt en norrlandsfågel – åtminstone har den alltid betraktats som det. Samtidigt kan den ibland förflytta sig långa sträckor vilket Ove Stefansson beskriver i sin bok Nordanskogens vagabond. Lappugglan. På senare tid har häckningar konstaterats så långt söderut som Blekinge.