Fjällvandringar, naturupplevelser och friluftstankar.

Har under 2000-talet fått förnyad möjlighet att gå i fjällen, vilket jag tidigare gjorde på 70-talet. I Skåne där jag bor finns inga fjäll, så där blir det mest utflykter i Lunds kommun med fågelkikare, kamera och kaffetermos.

I den svenska fjällvärlden har det mest blivit vandringar i Sarek och Padjelanta som lockar med stora orörda naturområden. Djurlivet i dessa nationalparker intresserar mig också, och jag har bland annat gjort en del fågelinventeringar för Lunds Universitets räkning. Jag har också skrivit en bok för fjällbesökare: Vandringsturer i Sarek (utgiven på Vildmarksbiblioteket). De senaste åren har jag undersökt Präststigen, en gammal färdväg i Kvikkjokksfjällen. Dessa undersökningar har också resulterat i en bok som nu är utgiven och finns att köpa.

Under det senaste decenniet har det även blivit ett antal vinterturer på skidor i fjällvärlden. Att vistas en hel vecka (eller mer) i tält bland de snöklädda fjällen är en annorlunda och fascinerande upplevelse. Men jag och min kompis Anders tycks ha en märklig förmåga att hamna i snöstorm och oväder!

Det enkla livet i naturen tycker jag är mycket tilltalande. Bara ha med sig så mycket som får plats i en ryggsäck. Klara matlagning, brödbak och annat på friluftskök. Sova i tält med naturen på andra sidan tältväggen. Uppleva möten med fåglar och andra djur. Och ständigt bli fascinerad av naturens storslagenhet. Ofta har jag någon eller flera fjällvänner med på turen, men det händer ibland att jag reser helt själv.

När det gäller min aktivitetsnivå så varierar den under året. För det mesta är det nog Blå som stämmer bäst men vissa perioder är den säkert Röd (även om sportighet inte är något utmärkande drag för mig).

Användarnamn: fowwe

Intressen: Fågelskådning, Friluftsmat, Vandring, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Foto, Utrustning

Länkar:

Vandring i en skånsk vinterskog

Den senaste månaden har jag haft en ovanligt stark önskan att få komma ut i naturen, mycket och ofta. Senhösten är kanske skuld till det, för den var fylld av en väldig massa annat som skulle göras. Vintermörkret runt jul och nyår skapade också ett slags vacuum i utelivet. Det har inte blivit så mycket skrivet på den här bloggen, att komma ut har varit det viktigaste.

Vinterväg i Skrylleskogen. Till höger börjar Skrölle backar, en glest björkbevuxen rished som faktiskt påminner om naturen i fjällen. Kanske är det därför som en av skogen hökugglor trivs där. Förutom den goda tillgången på sork, förstås.

Vintern i Skåne är en oförutsägbar historia. Efter en tids mildväder då all tidigare snö smält bort har det fallit ny snö, så mycket att en del friluftare till och med tar på sig skidorna. Själv har jag nöjt mig med fjällkängorna och helt vanliga strövtåg i naturen i Lunds kommun. Idag blev det Skrylleskogen. Förhoppningen - förutom att njuta av den snöklädda skogen - var att hitta en del skogsfåglar. Helst en norrlandsfågel: tallbiten. Denna art har under vintern invaderat landet och synts till lite här och där. En och annan har nått Skåne, men inte alls lika talrikt som i grannlandskapet Småland.

Någon tallbit blev det inte i dag, men väl korsnäbbar, både mindre och större. Dessutom en varfågel och en hökuggla, bägge norrlandsfåglar. Hökugglan är en annan individ än den jag skrev om i januari, vi har ju två stycken här i år! Med en nyinköpt kompaktkamera som kan fotografera genom min lilla tubkikare blev bilden förvånansvärt bra.

Förra helgen fick vi annat storfrämmande: en vitvingad trut. Denna är en raritet som jag skrev om i bloggen i februari för ett år sedan. Det var uppseendeväckande nog att arten då gästade den skånska kusten. Att den nu ett år senare dyker upp flera mil inne i inlandet måste vara exceptionellt.

Den vitvingade truten på det som för närvarande är lunda-trutarnas favoritplats: gödselhögen på Flyinge kungsgård. Truten har glatt oss i snart en vecka.

2013-02-07 22:10   OBD
Här har det också kommit en hel del nysnö. Det har krävys snöskottning flera gånger om dagen. Men jag tycker det är fint. En vecka in i februari. Det är ju vinter. Men jag längtar trots det på våren.
Fantastiskt fin bild på hökugglan. Kompaktkamera och tubkikare fungerar ju utmärkt. Jag utgår från att du har någon form av adapter. Gödselhögen vid Flyinge kungsgård rymmer tydligen mer än skit. :-)

Svar 2013-02-08 14:17   fowwe
Skit är underskattat, det drar till till ett och annat spännande i fågelväg. I Tomelilla lär det finnas en avfallstipp som är ett ypperligt skådarställe. Ja, vintern är fin, men trots två lyckade skidturer i vårvinterfjällen längtar även jag till våren. Det här med att förbereda vinterturer tar rätt så mycket tid och kraft att jag under två vårar missat mycket som händer i Skåne vid den tiden.
Det där med kamera. Javisst har jag en adapter. Dess funktion är framför allt att se till att kamerans strålgång är i linje med tubkikarens. Jag skrivar inte fast kameran utan håller den mot kikaren med handen för att spara tid.

2013-02-08 14:05   thegedd
Intressant att ta del av text och bild där mina kunskaper är rejält undermåliga. Bilden på hökugglan är mycket vacker.

Svar 2013-02-08 22:18   fowwe
Kul att du gillar fågelnotiserna, Jesper. Hökugglan är en fågel med mycket utstrålning och personlighet, tycker jag. Liksom alla ugglor. Hoppas du stöter på någon av dessa fascinerande varelser på dina strövtåg!

2013-02-09 20:35   BrittMarie
Jättefin bild du fick av hökugglan!

Svar 2013-02-09 21:35   fowwe
Tack! Ibland lyckas det, men inte alltid. Denna bild var den enda i en lång serie foton som faktiskt blev skarp. :-)

2013-02-12 20:41   Thomas Traneving
Skkrylle igen. Tackar och bockar för alla fina bilder från Skåne :)
/H

Svar 2013-02-12 21:17   fowwe
Ja, Skåne är fint. Det blir säkert fler bilder till våren att se, för alla bofasta och "förskingrade" skåningar!

Hardeberga – vandringar i underskattad landsbygd

En så stor stad som Lund uppslukar lätt intresset hos dem som bor där. I ännu högre grad gäller detta den betydligt större staden Malmö. Det är lätt att upphöja livet i staden som mer intressant och mer betydelsefullt är livet i exempelvis en liten by (som kanske rentav är på väg att avfolkas).

Det finns något motsägelsefullt i en stor stads lockelse. Å ena sidan får man känslan av att det händer väldigt mycket, ett myllrande liv. Å andra sidan upplever man att staden är möjlig att få överblick över, att begripa sig på. Det senare är naturligtvis en illusion, till stor del skapad av arkitekturen som målar upp de stora linjerna för oss. Dessa skapar ordning och sammanhang åt det vi ser och döljer det mesta som finns bakom fasaderna. Vi får känslan att vi förstår. Men vem kan greppa ens en bråkdel av vad som sker bakom just dessa fasader? Inte ens i ett medelstort bostadshus är det möjligt.

Genvägen Nijákvágge – för den som har gott om tid

Det klichéartade talesättet ”genvägar är ofta senvägar” exemplifieras på ett utmärkt sätt av Nijákvágge som erbjuder en betydligt kortare väg jämfört med att runda norr om fjället Niják. Med detta vägval får vandraren uppleva en av Sareks veritabla bakgårdar, där frostsprängt stenskravel samlats i högar, drivor och fält. Med andra ord - oemotståndligt för varje Sarekvän!

Det är juli 2021 och jag befinner mig i norra delen av Ruohtesvágge. Lägerplatsen är min femte i Sarek denna varma och myggrika sommar. Men jag är inte ensam – tältet delar jag med min gode vän Anders. Inte den vanlige Anders, han som jag oftast har gått tillsammans med och som finns med i många av mina skriverier här på Utsidan. Nej, detta är en annan Anders. Lustigt nog är båda två professorer på Tekniska högskolan i Lund och känner varandra väl.

Den Stora Grå. Och om fasaden som rämnade

Lunds kommun har knappast rykte om sig att vara en skogskommun, men vi har faktiskt några ganska stora barrskogsområden. Ett av de största är Vombs fure som ligger precis söder om Vombsjön. För något tiotal år sedan hittade man tillfälligt en kringflygande lappuggla i den skogen. Och nu var det dags igen. På årets sista dag 2022 upptäcktes en individ på eftermiddagen, strax före skymningen. Men det var inte många fågelskådare som fick se den.

Lappugglan är normalt en norrlandsfågel – åtminstone har den alltid betraktats som det. Samtidigt kan den ibland förflytta sig långa sträckor vilket Ove Stefansson beskriver i sin bok Nordanskogens vagabond. Lappugglan. På senare tid har häckningar konstaterats så långt söderut som Blekinge.