Fjällvandringar, naturupplevelser och friluftstankar.

Har under 2000-talet fått förnyad möjlighet att gå i fjällen, vilket jag tidigare gjorde på 70-talet. I Skåne där jag bor finns inga fjäll, så där blir det mest utflykter i Lunds kommun med fågelkikare, kamera och kaffetermos.

I den svenska fjällvärlden har det mest blivit vandringar i Sarek och Padjelanta som lockar med stora orörda naturområden. Djurlivet i dessa nationalparker intresserar mig också, och jag har bland annat gjort en del fågelinventeringar för Lunds Universitets räkning. Jag har också skrivit en bok för fjällbesökare: Vandringsturer i Sarek (utgiven på Vildmarksbiblioteket). De senaste åren har jag undersökt Präststigen, en gammal färdväg i Kvikkjokksfjällen. Dessa undersökningar har också resulterat i en bok som nu är utgiven och finns att köpa.

Under det senaste decenniet har det även blivit ett antal vinterturer på skidor i fjällvärlden. Att vistas en hel vecka (eller mer) i tält bland de snöklädda fjällen är en annorlunda och fascinerande upplevelse. Men jag och min kompis Anders tycks ha en märklig förmåga att hamna i snöstorm och oväder!

Det enkla livet i naturen tycker jag är mycket tilltalande. Bara ha med sig så mycket som får plats i en ryggsäck. Klara matlagning, brödbak och annat på friluftskök. Sova i tält med naturen på andra sidan tältväggen. Uppleva möten med fåglar och andra djur. Och ständigt bli fascinerad av naturens storslagenhet. Ofta har jag någon eller flera fjällvänner med på turen, men det händer ibland att jag reser helt själv.

När det gäller min aktivitetsnivå så varierar den under året. För det mesta är det nog Blå som stämmer bäst men vissa perioder är den säkert Röd (även om sportighet inte är något utmärkande drag för mig).

Användarnamn: fowwe

Intressen: Fågelskådning, Friluftsmat, Vandring, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Foto, Utrustning

Länkar:

Ryggsäck Crux AK70 – preliminära synpunkter

Jag har en tid funderat på att ersätta min trotjänare Lundhags V8 (75 liter, vikt ca 3,1 kg) med en lättare säck. Den nya säcken skulle uppylla:

* ungefär halva vikten av den jag har nu

* ungefär lika stor, dvs omkring 70 liter

* klara av att lasta minst ca 22 kg

* hyfsat oöm

Efter lite olika idéer fick jag tips här på Utsidan av "Bulingen" om Crux AK70. Jag blev så intresserad att jag köpte den. Den har anlänt, och jag har vänt ut och in på den och dessutom lastat den med lite packning. Här kommer lite fakta om den och några preliminära erfarenheter. (Fotona är försedda med text som kommer fram när man för muspekaren över dem.)

Crux AK70 tillverkas för 3 olika kropps-/rygglängder. För mig passar mellanstorleken (stl 2). För övrigt har den följande data:

* vikt: 1550 gram

* volym: 70 liter i säcken + 7 liter i locket

* rekommenderad max lastvikt: 25 – 30 kg

* tyg: kevlar/nylon

I ryggkonstruktionen finns både en lätt metallram (1) av en aluminiumlegering som kallas 7001 T6 samt en metallskena (2) av titan. Båda är urtagbara. Metallramen är något framåtböjd, och jag gissar att det ska ge en bra tyngdpunkt.

1. Al-ramen. 2. Fickan med titanskenan.

Ramen samt den ordentligt tilltagna övre säckdelen gör också att man kan lasta säcken högt, minst lika högt som V8:an. Denna övre säckhalva kan i vanlig ordning vikas ner i säcken om man inte behöver använda hela volymen. Locket är "flytande" i höjdled, så att man man spänna det till den höjd som man har lastat säcken.

Rymlig övre säckdel

Det finns ingen skiljevägg inuti, utan hela säcken är en enda säck. Här har man säkert sparat in både tyg och blixtlås. Detta kräver lite mer tanke vid packningen så att man inte har det man behöver långt ner vid lunchpausen.

Stor lastvolym

Eftersom ramen är något framåtböjd ska man nog vara försiktig när man slänger den på t ex ett bussgolv. Säcken ska vara neråt och ramen uppåt, inte tvärtom. Så gjorde man ju också med gamla tiders ramryggsäckar.

Jag lastade säcken med tidningar till 15 kg totalvikt och gick en dryg halvmil i rask takt. Kändes fantastiskt bra. Smidigare än V8:an och inte samma ”pansarvagnskänsla”. (V8:an kommer ju till sin rätt vid tunga laster, då den är väldigt komfortabel.)

Bärsystemet har mindre mängd stoppning än på V8. Det känns trots det väldigt stabilt, och alla de vanliga inställningsmöjligheterna finns där. Säckens läge kan finjusteras med remmar.

Med övre säckdelen nervikt

Jag köpte säcken också med tanke på dagsturer under vandringens gång. Säcken kan snöras ihop och blir då riktigt liten och behändig. Betydligt lättare och smidigare än att använda V8 som dagsturssäck (jag använde V8 till det i somras, och det kändes tungt och otympligt).

Jag har också burit Crux:en under en promenad-/joggingrunda i komprimerat tillstånd med ett par, tre kilo inuti. Säcken är inte gjord för att komprimeras hur mycket som helst. Exempelvis kan inte bottnen dras in, utan säcken komprimeras från sidorna med de två remmarna.

I komprimerat tillständ

Det relativt kraftiga bärsystemet ger viss ”storsäckskänsla” även när man bär den i komprimerat tillstånd, men skillnaden är ändå stor mot V8:an som inte alls är lika smidig och följsam.  Crux:en känns betydligt mindre. Och så är ju vikten underbart låg. Det kändes alltså väldigt bra, och den var inte i vägen när jag joggade en halvkilometer.

Är det då något jag saknar? Här är ett par saker:

* en utanpåliggande ficka

* ett par remmar att fästa liggunderlaget utanpå säcken med

När det gäller fickan så är ju topplocket väldigt rymligt och har dessutom ett inre fack. Ifråga om remmarna duger kanske  isyxfästena och öglorna. Annars får jag komma på någon lösning så att liggunderlaget inte kan blåsa bort.

Som helhet är jag hittills mycket nöjd med denna rymliga, lätta och gedigna säck. Ser fram emot att testa den under sommarens vandring.

Återkommer vid senare tillfälle när jag packat den och vågar visa upp mig på catwalken. Fast det kan dröja dagar eller veckor. Vi får se.

Länk till säljställe:

2009-04-02 23:17   AJB
Om du skaffar dig 3-4 mm gummilina( typ man har i jackan) och smätter in i de små öglorna på fronten av säcken fungerar det helt ypperligt att bära liggunderlag,stegjärn osv. Kom i håg att kryssa linan. Har använt säcken i snart ett år,den funkar!

Anders

2009-04-03 00:43   ripnils
Jag kör också med gummilina om jag ska ha liggunderlaget utanpå min Vulcan. Det verkar svajigt men sitter fast bra.
Intressant att läsa om dina erfarenheter då jag sneglat lite på Crux-säckarna!

För övrigt syns inte texterna för bilderna i Firefox, antagligen beroende på att de ligger i alt-attributet och sålunda inte ska visas när man håller musen över bilden. För det skall title-attributet användas. Webb-nörd-besserwisser-kommentar slut!! =)

2009-04-03 04:24   Bulingen
Bra beskrivning och fina bilder! Jag instämmer med det du sagt och vill samtidigt gratulera dig till ett bra köp!
Har själv använt min Crux AK70 på tre olika fjällturer under 2008 och jag är mycket nöjd med den.
Jag använde mig av de befintliga isyxe-fästena för att surra fast liggunderlaget på.

2009-04-03 09:31   greenjuice
Mycket bra beskrivning och pedagogiska bilder! Det blir intressant att läsa när du har prövat Crux-säcken ute på fältet.

2009-04-03 09:50   falken_007
Hrm intressant funderar oxå på att dumpa min v8.. någon som vet om denna finns i butik i typ västerås eller uppsala för att testas?

2009-04-03 10:17   BrittMarie
Intressant! Jag har också börjat snegla åt lättare ryggsäck...hur mycket kostade underverket?

2009-04-03 22:11   fowwe
Tack för tipset om gummilina mm! Priset på säcken varierar med kronkursen (tror jag). Jag betalade 2500 kr. Mer ryggsäcksdiskussion i denna tråd (lätta säckar):
www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=54866
Till Webb-NBW: Detta visste jag inte. Men jag försökte komma åt html-koden när jag skrev (hade velat korrigera vissa saker manuellt). Det ser inte ut att gå, man skriver hela tiden i formulärfält. Något för Utsidansupporten att förbättra?

2009-04-06 21:07   Islusen
Hm, blir sugen... med tanke på att mitt gamla Haglöfsmonster är så stor och otymplig att jag inte ens törs väga den, då skulle jag kanske bli deprimerad. Gillade särskilt att den funkar så bra att använda som liten dagstursrygga också, alltid bra med två-i-ett!
Och en eloge för de eleganta texterna som ploppar upp över bilderna... jag som är superfrustrerad över att jag inte ens lyckas få in bilder i min blogg på ett någorlunda snyggt sätt!

Hardeberga – vandringar i underskattad landsbygd

En så stor stad som Lund uppslukar lätt intresset hos dem som bor där. I ännu högre grad gäller detta den betydligt större staden Malmö. Det är lätt att upphöja livet i staden som mer intressant och mer betydelsefullt är livet i exempelvis en liten by (som kanske rentav är på väg att avfolkas).

Det finns något motsägelsefullt i en stor stads lockelse. Å ena sidan får man känslan av att det händer väldigt mycket, ett myllrande liv. Å andra sidan upplever man att staden är möjlig att få överblick över, att begripa sig på. Det senare är naturligtvis en illusion, till stor del skapad av arkitekturen som målar upp de stora linjerna för oss. Dessa skapar ordning och sammanhang åt det vi ser och döljer det mesta som finns bakom fasaderna. Vi får känslan att vi förstår. Men vem kan greppa ens en bråkdel av vad som sker bakom just dessa fasader? Inte ens i ett medelstort bostadshus är det möjligt.

Genvägen Nijákvágge – för den som har gott om tid

Det klichéartade talesättet ”genvägar är ofta senvägar” exemplifieras på ett utmärkt sätt av Nijákvágge som erbjuder en betydligt kortare väg jämfört med att runda norr om fjället Niják. Med detta vägval får vandraren uppleva en av Sareks veritabla bakgårdar, där frostsprängt stenskravel samlats i högar, drivor och fält. Med andra ord - oemotståndligt för varje Sarekvän!

Det är juli 2021 och jag befinner mig i norra delen av Ruohtesvágge. Lägerplatsen är min femte i Sarek denna varma och myggrika sommar. Men jag är inte ensam – tältet delar jag med min gode vän Anders. Inte den vanlige Anders, han som jag oftast har gått tillsammans med och som finns med i många av mina skriverier här på Utsidan. Nej, detta är en annan Anders. Lustigt nog är båda två professorer på Tekniska högskolan i Lund och känner varandra väl.

Den Stora Grå. Och om fasaden som rämnade

Lunds kommun har knappast rykte om sig att vara en skogskommun, men vi har faktiskt några ganska stora barrskogsområden. Ett av de största är Vombs fure som ligger precis söder om Vombsjön. För något tiotal år sedan hittade man tillfälligt en kringflygande lappuggla i den skogen. Och nu var det dags igen. På årets sista dag 2022 upptäcktes en individ på eftermiddagen, strax före skymningen. Men det var inte många fågelskådare som fick se den.

Lappugglan är normalt en norrlandsfågel – åtminstone har den alltid betraktats som det. Samtidigt kan den ibland förflytta sig långa sträckor vilket Ove Stefansson beskriver i sin bok Nordanskogens vagabond. Lappugglan. På senare tid har häckningar konstaterats så långt söderut som Blekinge.