Fjällvandringar, naturupplevelser och friluftstankar.

Har under 2000-talet fått förnyad möjlighet att gå i fjällen, vilket jag tidigare gjorde på 70-talet. I Skåne där jag bor finns inga fjäll, så där blir det mest utflykter i Lunds kommun med fågelkikare, kamera och kaffetermos.

I den svenska fjällvärlden har det mest blivit vandringar i Sarek och Padjelanta som lockar med stora orörda naturområden. Djurlivet i dessa nationalparker intresserar mig också, och jag har bland annat gjort en del fågelinventeringar för Lunds Universitets räkning. Jag har också skrivit en bok för fjällbesökare: Vandringsturer i Sarek (utgiven på Vildmarksbiblioteket). De senaste åren har jag undersökt Präststigen, en gammal färdväg i Kvikkjokksfjällen. Dessa undersökningar har också resulterat i en bok som nu är utgiven och finns att köpa.

Under det senaste decenniet har det även blivit ett antal vinterturer på skidor i fjällvärlden. Att vistas en hel vecka (eller mer) i tält bland de snöklädda fjällen är en annorlunda och fascinerande upplevelse. Men jag och min kompis Anders tycks ha en märklig förmåga att hamna i snöstorm och oväder!

Det enkla livet i naturen tycker jag är mycket tilltalande. Bara ha med sig så mycket som får plats i en ryggsäck. Klara matlagning, brödbak och annat på friluftskök. Sova i tält med naturen på andra sidan tältväggen. Uppleva möten med fåglar och andra djur. Och ständigt bli fascinerad av naturens storslagenhet. Ofta har jag någon eller flera fjällvänner med på turen, men det händer ibland att jag reser helt själv.

När det gäller min aktivitetsnivå så varierar den under året. För det mesta är det nog Blå som stämmer bäst men vissa perioder är den säkert Röd (även om sportighet inte är något utmärkande drag för mig).

Användarnamn: fowwe

Intressen: Fågelskådning, Friluftsmat, Vandring, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Foto, Utrustning

Länkar:

Glädjen och våndan över att skriva en bok

Ända sedan jag var barn har jag varit intresserad av att skriva. En hel del av det jag skrev som ung var fiction, men jag gjorde även några försök att skriva fakta. När det sedan blev dags för yrkesutbildning la jag skrivandet på hyllan, och där befann det sig länge.

Som yrkesverksam lärare – jag undervisar i matematik, logistik samt ett antal andra ämnen – har det blivit en del skrivet i arbetet, men det är inte samma sak som att skriva en bok.

Men så blev det äntligen av! Det har alltså blivit en bok om Sarek, en vandringsguide, som kommer ut på Vildmarksbiblioteket  i vår.

När jag första gången fick idén att skriva denna bok trodde jag inte själv på den. Dels tyckte jag inte att jag kunde tillräckligt mycket om området, dels verkade inte förlagen efterfråga en sådan bok. Men mest var jag osäker på min egen förmåga att skriva ihop något som ett förlag ville acceptera.

Här skriver jag - men det är nog mest dagbok.

Jag nämnde saken för en av mina bröder som har frilansat som fotograf under större delen av sitt yrkesverksamma liv. Han såg en aning oförstående ut inför mina tvivel och sa ungefär: ”Det är klart att du ska skriva boken om du själv tror att den kommer att bli bra.”

Så jag satte igång och skrev på lediga stunder lite nu och då. Det var väldigt roligt! En grundregel när man skriver är ju att det ska vara något man känner tillfredsställelse att skriva om. Jag tänkte att om ingen skulle vilja ge ut boken har jag i varje fall haft många trevliga stunder. Och dessutom lärt mig en förfärlig massa nytt om fjällvärlden.

Det andra jag märkte var att skrivandet – och tänkandet – tog otroligt mycket tid. Jag läste om någon (författare?) som påpekade att den som vill skriva en bok måste offra någonting. Man kan inte skriva och samtidigt ägna en stor del av sitt liv åt TV, Internet eller andra tidsslukande sysselsättningar. Särskilt inte om man skriver på fritiden. (Dessvärre tror nog en del av mina vänner och bekanta att jag glömt bort dem, eftersom jag inte hört av mig på så länge.)

Särskilt på slutet tog boken nästan all ledig tid när mitt vanliga jobb var slut för dagen. Korrektur skickades hela tiden fram och tillbaka via mail, och det kändes som jag var intravenöst uppkopplad på Internet. Min gode vän Anders jobbade samtidigt hårt med allt arbete som hade med bokens foton att göra.

Sarvesvágge är ett område som jag är helt betagen av

Nu det dröjer det ännu några veckor innan boken kommer ut från tryckeriet. Jag ser fram emot det med både förväntan och vånda. Tänk om det finns massor av fel som vi missat vid korrekturläsningen? Eller om de sista korrekturändringarna inte kom fram? Eller – hemska tanke – om någon viktig detalj i turbeskrivningarna är så otydligt skriven att den kommer att missförstås och leda människor vilse?

En natt drömde jag att jag missuppfattat hela idén med boken och att förlaget beställt en bok om Padjelanta istället – men att ingen upptäckt det förrän boken låg på tryckeriet. Det var som väl var bara en dröm!

Till sist har det varit väldigt inspirerande att vara med på Utsidan. När jag började skriva på mitt manus visste jag inte ens att Utsidan fanns. I så fall hade jag nog aldrig vågat sätta igång, med tanke på all den kunskap och erfarenhet som finns samlad här!

Under det fortsatta arbetet har jag många gånger låtit mig inspireras av er andra, av de synpunkter och erfarenheter som kommit fram på Forum, artiklar och på andra sätt. Men jag har också försökt att vara noga med att inte "stjäla" någon annans unika favorittur, infallsvinkel eller beskrivning utan istället gå tillbaka till mina egna erfarenheter och hitta ett eget sätt att förmedla dem på.

Så nu pustar jag ut efter en härlig - och arbetsam - tid. Och är ganska otålig att se det färdiga resultatet.

2010-02-16 07:11   Håkan Friberg
Minst ett exemplar av boken kommer du att få såld i varje fall...
Grattis! :-)

2010-02-16 07:59   brigas
Ska köpa,se till att några ex hamnar på Ajtte museum i Jokkmokk

2010-02-16 08:28   Öhrnell
Vad spännande! Var kommer man att kunna få tag på boken? Det vore ju extra kul om den kom med bland de böcker man kan köpa via Utsidan. (Bilderna du tagit med i detta blogginlägg ger för övrigt väldigt stor mersmak!)

2010-02-16 10:22   fowwe
Tack för intresset och för idéer att sprida boken! Boken är skriven särskilt med tanke på Sarekvandrare som går första eller andra gången och inte är så vana vid området. Den kommer snart att kunna köpas hos vissa av de större bokhandelskedjorna, i butik och på Internet. Vildmarksbiblioteket annonserar också på Utsidan, men jag vet inte om just denna bok kommer annonseras särskilt. Det är möjligt att även vissa fjällstationer kommer att ha den.

2010-02-16 11:35   thegedd
Ska bli intressant att ta del av, helt klart.

2010-02-16 12:10   OBD
Vad kul! Den boken ska jag helt säkert köpa.

2010-02-16 20:36   BrittMarie
Ja, den boken ser även jag fram emot att köpa och läsa!

2010-02-17 08:16   seobserver
Den ser vi gärna......

2010-02-17 14:11   Thomas Traneving
Vet du om Vildmarksbiblioteket ställer ut i år igen på Vildmarksmässan?
Förstår att du vaknade svettig efter den drömmen!

Svar 2010-02-17 23:44   fowwe
Svettig, jovisst! På förlagets hemsida (www.vildmarksbiblioteket.se) står att de troligen kommer att medverka på mässan. Man kan säkert maila dem och fråga. Nu ser jag också att provsidor från boken finns att ladda ner.

2010-02-17 23:54   Bulingen
En ny bok om ett av Sveriges absolut vackraste naturområden! Den vill jag ha! Jag ställer mig i kön för att köpa din bok.

Svar 2010-02-17 23:59   fowwe
Ja, inför Sareks skönhet måste man kapitulera. Till saken hör också att en liten bok som denna aldrig kan göra området rättvisa. Så man bara måste upp och se själv! Jag återvänder säkert i år igen, även om det kan bli avstickare åt andra håll också.

2010-02-21 20:51   Anders_sthlm
Det var en fin liten bok du lyckats klämma ur dig av förhandstitten att döma. Jag tycker den andas personlighet och skärpa i utflykter och upplägg. Det är ju jättefint att Sarek hålles uppdaterat om färdvägar och nya idéer, allt kan ju inte hamna på internet ideligen, utan då här i en liten ny och praktisk bok.
Jag kan bara gratulera dig till det här så här kort på förhand.
mvh. Anders.

2010-02-21 20:56   thomalin
Instämmer i kören :-)... helt klart kommer jag att köpa din bok, man kan inte få för många böcker om Sarek. Utsidan bör ju utan tvekan lägga upp den i butiken... en liten smyglansering kanske ;-). Lycka till och hoppas att den första boken öppnar möjligheter för fler böcker från dig framöver.

[edit] Nu är den beställd!

2010-02-21 21:01   tbergman
Spännande! Låt oss veta när den kommer och var den kommer att finnas att köpa! Du har här på Utsidan visat prov på djupa kunskaper om fjällvandring i allmänhet och Sarek i synnerhet, så jag ser verkligen fram emot att ta del av det du skrivit.

2010-02-22 00:23   fowwe
Jag är uppriktigt tacksam över era positiva kommentarer om boken. Och väl medveten om att flera av er har gått mer i fjällen och i Sarek än vad jag själv har gjort. Sedan verkar det som Utsidans forum och bloggar inspirerar till att vilja skriva - så har det i alla fall varit för mig, och jag är säkert inte ensam.

2010-02-22 15:20   emeron
Det var en fråga om Vildmarksbiblioteket kommer ställa ut på Vildmarksmässan i år och det kommer vi. Vi har monternummer AG43:03 och Hans fina bok om Sarek kommer finnas med, varm från tryckpressarna.
/Emma, redaktör och förlagsassistent på Vildmarksbiblioteket

2010-02-24 18:09   Annicas fjällängtan
Så kul att det blev av att du skrev boken. Den kommer säkert att vara till glädje för många som ska eller varit ute. Eller som inte kan men drömmer. Så kul att kunna förverkliga en dröm.Grattis!!!

2010-02-26 18:58   tuulikki
Hej Hans,
Sällar mig till sällskapet som skall beställa din bok. Har bara varit i Sarek under vintertid, så ser fram emot att få inspiration till barmarksturer. Grattis till boken!
/Hilpi

2010-03-17 15:49   OBD
Nu har din bok kommit! Jag var nära att kasta mig över den men nu har jag lagt den vid min packning. Jag åker till Abisko på fredag och då kan det vara bra att ha något att läsa på tågresan.
/ Bertil

Hardeberga – vandringar i underskattad landsbygd

En så stor stad som Lund uppslukar lätt intresset hos dem som bor där. I ännu högre grad gäller detta den betydligt större staden Malmö. Det är lätt att upphöja livet i staden som mer intressant och mer betydelsefullt är livet i exempelvis en liten by (som kanske rentav är på väg att avfolkas).

Det finns något motsägelsefullt i en stor stads lockelse. Å ena sidan får man känslan av att det händer väldigt mycket, ett myllrande liv. Å andra sidan upplever man att staden är möjlig att få överblick över, att begripa sig på. Det senare är naturligtvis en illusion, till stor del skapad av arkitekturen som målar upp de stora linjerna för oss. Dessa skapar ordning och sammanhang åt det vi ser och döljer det mesta som finns bakom fasaderna. Vi får känslan att vi förstår. Men vem kan greppa ens en bråkdel av vad som sker bakom just dessa fasader? Inte ens i ett medelstort bostadshus är det möjligt.

Genvägen Nijákvágge – för den som har gott om tid

Det klichéartade talesättet ”genvägar är ofta senvägar” exemplifieras på ett utmärkt sätt av Nijákvágge som erbjuder en betydligt kortare väg jämfört med att runda norr om fjället Niják. Med detta vägval får vandraren uppleva en av Sareks veritabla bakgårdar, där frostsprängt stenskravel samlats i högar, drivor och fält. Med andra ord - oemotståndligt för varje Sarekvän!

Det är juli 2021 och jag befinner mig i norra delen av Ruohtesvágge. Lägerplatsen är min femte i Sarek denna varma och myggrika sommar. Men jag är inte ensam – tältet delar jag med min gode vän Anders. Inte den vanlige Anders, han som jag oftast har gått tillsammans med och som finns med i många av mina skriverier här på Utsidan. Nej, detta är en annan Anders. Lustigt nog är båda två professorer på Tekniska högskolan i Lund och känner varandra väl.

Den Stora Grå. Och om fasaden som rämnade

Lunds kommun har knappast rykte om sig att vara en skogskommun, men vi har faktiskt några ganska stora barrskogsområden. Ett av de största är Vombs fure som ligger precis söder om Vombsjön. För något tiotal år sedan hittade man tillfälligt en kringflygande lappuggla i den skogen. Och nu var det dags igen. På årets sista dag 2022 upptäcktes en individ på eftermiddagen, strax före skymningen. Men det var inte många fågelskådare som fick se den.

Lappugglan är normalt en norrlandsfågel – åtminstone har den alltid betraktats som det. Samtidigt kan den ibland förflytta sig långa sträckor vilket Ove Stefansson beskriver i sin bok Nordanskogens vagabond. Lappugglan. På senare tid har häckningar konstaterats så långt söderut som Blekinge.