Fjällvandringar, naturupplevelser och friluftstankar.

Har under 2000-talet fått förnyad möjlighet att gå i fjällen, vilket jag tidigare gjorde på 70-talet. I Skåne där jag bor finns inga fjäll, så där blir det mest utflykter i Lunds kommun med fågelkikare, kamera och kaffetermos.

I den svenska fjällvärlden har det mest blivit vandringar i Sarek och Padjelanta som lockar med stora orörda naturområden. Djurlivet i dessa nationalparker intresserar mig också, och jag har bland annat gjort en del fågelinventeringar för Lunds Universitets räkning. Jag har också skrivit en bok för fjällbesökare: Vandringsturer i Sarek (utgiven på Vildmarksbiblioteket). De senaste åren har jag undersökt Präststigen, en gammal färdväg i Kvikkjokksfjällen. Dessa undersökningar har också resulterat i en bok som nu är utgiven och finns att köpa.

Under det senaste decenniet har det även blivit ett antal vinterturer på skidor i fjällvärlden. Att vistas en hel vecka (eller mer) i tält bland de snöklädda fjällen är en annorlunda och fascinerande upplevelse. Men jag och min kompis Anders tycks ha en märklig förmåga att hamna i snöstorm och oväder!

Det enkla livet i naturen tycker jag är mycket tilltalande. Bara ha med sig så mycket som får plats i en ryggsäck. Klara matlagning, brödbak och annat på friluftskök. Sova i tält med naturen på andra sidan tältväggen. Uppleva möten med fåglar och andra djur. Och ständigt bli fascinerad av naturens storslagenhet. Ofta har jag någon eller flera fjällvänner med på turen, men det händer ibland att jag reser helt själv.

När det gäller min aktivitetsnivå så varierar den under året. För det mesta är det nog Blå som stämmer bäst men vissa perioder är den säkert Röd (även om sportighet inte är något utmärkande drag för mig).

Användarnamn: fowwe

Intressen: Fågelskådning, Friluftsmat, Vandring, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Foto, Utrustning

Länkar:
2011-08-05

Genom Padjelanta och Sarek 2011, dag 6 - 8

Frågan om hur stora ambitioner vi skulle ha denna dag (lördagen 9 juli) fick sitt svar när jag vaknade: förkylningen och snuvan hade tagit ett förnyat grepp om min kropp. Målet var att komma en bit ut på Pielaslätten. Förhoppningsvis skulle dagens strapatser inte bli för stora.

Regn på morgonen och förmiddagen inspirerade oss till att äta frukosten inne i tältet, och sedan kom vi iväg ungefär vid svensk lunchtid (=skånsk middagstid, när jag är hemma i Skåne).

Vi fortsatte mot Áhkájåhkå och dess utflöde i Álggavágge. Molnen hängde över oss och släppte ibland ifrån sig lite regn, men i luften var det ändå ganska varmt.  På väg mot renstängslet och vadet vid Guohperjåhkå. Ett par gånger fick jag sätta mig och vila på grund av visst illamående, men det bättrade sig under dagen och blev sedan ännu bättre under resten av vandringen.

Foto: Utsikt från Álggavágges mynning upp i Sarekmassivet. Den höga toppen i mitten är Svarta Spetsen.

Fyllda glaciärjokkar

Áhkájåhkå var monstruös. Fylld till brädden med brunt glaciärvatten och troligen omöjlig att korsa på sin väg ner mot Guohperjåhkå. Jag anade redan då att vi kunde glömma alla planer på att undersöka eventuella vadställen i Ráhpajåhkå. Om övriga glaciärjokkar var som denna skulle även Ráhpajåhkå vara överfull. Med tanke på att jag ändå inte hade orkat genomföra projektet var vattennivåerna inget att sörja över.

Vi tog oss enkelt under renstängslet på ett ställe med lutande mark och vadade Guohperjåhkå en stund senare. Här var det rena träffpunkten, det var folk på andra stranden när vi kom över. Fler anlände under tiden, det var vandrare som skulle in i Álggavágge. Tre vandrande ungdomar stod en bit bort och hade blivit uppmanade av renkötare att mota renar. En stor renhjord drevs västerut, men en och annan ren ville inte gå åt det hållet eftersom de då fick medvind (och således inte fick svalka).

Foto: Vi har nyss tagit oss över Guohperjåhkå vid detta breda vadställe. Tva vandrare på väg in i Álggavágge syns i bakgrunden.

Skárjábron

Vandringen mot Skárjábron ska inte ske enligt prickarna på fjällkartan. De är ritade alldeles för långt ner på sluttningen. Det är bättre att gå högre upp, omkring 820-metersnivån. När man kommer dit ser man tydligt täta videområden nedanför sig och ovanför sig. Men emellan är det ganska öppen terräng.

Vid halvsexiden kände vi för en sen lunch, men det hotade regn och vi slog upp tältet. Det var i sista stund, för plötsligt vräkte regnet ner och åskan dundrade.  När det hela var över och jag tog mig ut ur tältet upptäckte jag att vi tältat bara fem meter från en fjällabbsfamilj, två vuxna och en unge. De vuxna protesterade över vår närvaro, men att ta hand om ungen var viktigare. Deras aggressivitet var inte så påträngande som den ibland kan vara.

Foto: Fjällabb med unge. Här syns att en amatör hållit i kameran (dvs jag). Ett proffs hade naturligtvis haft knivskärpa på ungen och tillåtit föräldern vara oskarp.

Vi kom ner till Skárjábron senare på kvällen och anlitade dess dass, i sanning en turistattraktion. Mihkájåhkå var en veritabel drake med lika brunt vatten som Áhkájåhkå. Den som hamnade i den strömmen skulle vara räddningslöst förlorad. I den lilla nödstugan träffade vi en norsk ung dam som berättade att hon skulle vara ute på egen hand i 4 veckor och vandra i Sverige och Norge. Imponerande.

Själva bosatte vi oss i vårt tält någon kilometer före Máhtujågåsj med underskön kvällsutsikt över Pielaslätten och Oalgásj. I vår preliminära färdplan hade vi (under förutsättning av optimala förutsättningar) tänkt tälta nere vid Ráhpajåhkå och i närheten av Spökstenen. Men vi hade inte kommit ifatt den där halva vandringsdagen som vi legat efter sedan tidigare, av förklarliga skäl. Så det var inte av rädsla för det övernaturliga som spökövernattningen uteblev!

Foto: Kvällsutsikt från vår lägerplats.

Söderut på Pielaslätten

Vad vi hört av två andra vandrare skulle Máhtujågåsj inte vara så svår att vada. Och Tjågnårisjåhkå skulle kunna gå med ett snöfält ca 300 m öster om stigen. Båda uppgifterna stämde när vi nästa dag skulle korsa dem.

Foto: Mattias funderar över nästa steg i Máhtujågåsj.

Efter jokkpassagerna tog vi sikte på den lilla bergknallen Bielavárásj. Den  ser ut som en vårta på Pielaslätten och vi hade lagt märke till den redan föregående dag innan vi kom till Skárjá.

På väg till Bielavárásj hade vi lite problem med bäcken Bielajåhkå som så långt öster om stigen var vattenrik, långsam och ganska djup. Till slut hittade vi ett ställe där vi enkelt kunde ta oss över. Där lunchade vi. Här hade jag dessutom denna fjällturs mest underbara och svalkande bad.

Foto: Bierikbákte sedd från Pielaslätten. I förgrunden min badbäck, Bielajåhkå.

Stigen utmed Bielatjåhkkå

Det blev alltså ingen inspektion av spökerierna vid Spökstenen. Vi fick nöja oss med att titta på stenen uppifrån den branta stigen utefter Bielatjåhkkå.

Vid vandringen utmed bergssidan flög hussvalor runt omkring oss, och vi hade turen att hitta ett ställe där ett 20-tal bon satt under en klippskreva. En unik boplats, men det finns faktiskt liknande på fler ställen i fjällvärlden. Strax därefter gled en kungsörn förbi.

Snávvávágge var slutpunkten för denna dagsetapp. Vi tältade vid sjöns södra ände där det finns en underbar lägerplats vid stranden. Hela denna högdal har sin alldeles speciella atmosfär. Den känns på något sätt ombonad och hemtrevlig eftersom den är ganska liten och inramad av höga sluttningar i nästan alla riktningar.

Utanför dalen har man åt alla håll överväldigande vyer över Sareks inre. Det kan ibland kännas som om man inte orkar ta emot mer av så storslagna intryck.  När man sedan kommer upp i Snávvávágge snävas synfältet in och sinnena får vila. Också det behöver man ibland.

Snávvájávrre kl. 23. Foto: Mattias Paulssom.

I den preliminära (och optimistiska) färdplanen ingick bestigning av Låddebákte, men det var nödvändigt att stryka. Istället hade vi en skön kväll där vi ägnade stort intresse åt att tillaga en middag av en stor mängd torkade grönsaker. Det var Mattias och hans fästmö Frida som hade komponerat måltiden och torkat ingredienserna hemma.

Två hermeliner kom och hälsade på vid lägerplatsen, och vi såg dem också följande morgon.

Foto: Vår lägerplats vid Svávvájávrre, på morgonen.

Möten i Jilávágge

Denna dag skulle vi ner i Rapadalen och planen var att följa strandstigen utmed Ráhpaädno fram till Alep Vássjájågåsj. Men först gällde det nedstigningen i Jilávágge. Sikten var god trots en del regnmoln, och vi njöt av de underbara syner som man får under denna sträcka.

Foto: På väg ner i Jilávágge. Bättre dryck än vatten finns inte!

Vi träffade en del vandrare när vi gick ner i dalen, de flesta i sällskap om två eller tre. De var alla på väg uppför. Det innebar att de skulle få färre mygg - för vi märkte att vi fick fler!

Jilájåhkå vadades i sin branta ravin med visst besvär. För att slippa ta av oss kängorna fick vi leta lite efter bra stenar och ställen att kliva på.

Foto: Utsikt från Jilávágge ner i Rapaselet. Sjön är Biellorieppjávrre.

När vi kommit ner till Rapastigen i skogen kom mer regn. I samma stund mötte vi en mycket entusiastisk tysk som gärna berättade om sina erfarenheter och gav goda råd. Han hade just kommit från Strandstigen  och tyckte den var fantastisk. Det enda han inte var nöjd med var vägvalet att komma på den - han hade tagit sig från skogsstigen och ut mellan sjöarna (en av dem heter Skoarkkijávrátja) fram till Strandstigen. Det var mycket snårigt och besvärligt där, sa han.

Förra året, i mycket torrt och kyligt juniväder, hade jag och vännen Anders Gudmundsson gått Strandstigen åt andra hållet. Det hade varit helt oproblematiskt. Nu var vattennivån en halvmeter högre - och Mattias och jag skulle snart få märka vad det innebar!

Den ljuvliga(?) Strandstigen

På fjällkartan finns ingen stig utritad ända ner till Skårkistugan, men jag vill minnas att jag en gång för flera år sedan använde en sådan. Jag såg ingen nu i varje fall. Möjligen gjorde myggen och det hotande regnet att jag missade den. Däremot fanns det småstigar lite här och där som vek av söderut, och jag antar att alla går ihop och bildar skogsstigen. Den vi följde kom efter en bit ner precis intill strandkanten. Och det är där som Strandstigen börjar!

Om någon vill ha GPS-koordinater så kommer de här: RT90 X7465164, Y1587049; SWEREF99TM (WGS84) N7464157, E621694. Denna början är belägen flera kilometer tidigare än vad fjällkartan har ritat ut.

Strandstigen är verkligen en stig, när man väl har kommit in på den kan man inte ta miste på hur den går. För det mesta följer den precis på kanten av älven, och ibland är man nästan lite rädd för att snubbla och falla i. Mygg hade vi naturligtvis, så många blodsugare som här hade vi inte sett tidigare.

Foto: Mattias på Strandstigen. Berget till höger i bakgrunden är Låddebákte.

Vi hade mellan en och två timmars ljuvlig vandring (med undantag av myggen) i detta enastående landskap. Jag försäkrar att om man går denna väg är det svårt att begripa att någon överhuvudtaget vill kämpa med lera, stenar och frodig örtdjungel inne i skogen.  Finns det någon fördel med skogsstigen? Ja, så småningon skulle vi i varje fall upptäcka en.

Men det började bli dags för lunch. Vi klev ut på en gräsbevuxen sandbank i älven och lagade soppa. Det kom duggregn i omgångar men vi trivdes bra ändå.

En dust med den beryktade Svirjjakanalen

Vi fortsatte på stigen. Jag spanade uppåt branten av Stuor Skoarkki och funderade på när jokken från Svirjjatjåhkkås glaciär skulle komma i vår väg. Jag upptäckte snart jokken, den rann med forsar och fall nedför branten.

Före Svirjjajokken rann dock en annan, mindre jokk i branten, utritad på fjällkartan. Vi kom i höjd med den och jag undrade om inte den också skulle korsa vår väg. Men utloppet av den kom aldrig. Vart tog den vägen? Jag tänkte att den kanske var så liten att den sögs upp av de sanka grämarkerna utmed Ráhpaädno. Det skulle snart visa sig att jag hade fel.

Foto: Svirjjajokkens vita strimma på berget. Fotot taget efter vadet. I förgrunden ser man det täta videområde i vilket jokkens förgreningar har grävt ner sig. Genom detta område går man inte ostraffat!

Vi pratade lite om Svirjjajokken, Mattias och jag. Jag beskrev hur den såg ut när den kom ner till älven. En stund senare kom vi på lite avstånd från varandra och han gick före mig. En bit bort stannade han. När jag kom ifatt sa han: "Jag har hittat den där jokken."

Mycket riktigt. Och allt vad jag hade sagt om den var en underdrift. Den s k Svirjjakanalen var bräddfylld med vatten och här var det tvärstopp. Vid utloppet i Ráhpaädno var den säkert över 2 meter bred, och på grund av älvens höga vattennivå var den nog bortåt 1 meter djup. Att vada var inte att tänka på, det hade blivit en färd ut i älven om man hade försökt.

Vi följde kanalen uppströms. Inte det lättaste, eftersom det växer hårt och tätt vide utmed vattenfårorna. Detta videområde är faktiskt ett av de tätaste och besvärligaste jag känner till, inte minst därför att det växer i djupt, rinnande vatten. Och nu upptäckte vi en annan sak: Det var inte bara en kanal, det var flera. Och dessa möttes strax före älven.

Den närmaste kanalen besvarade frågan om den mindre jokk som jag funderat över tidigare. Den rinner alltså ner i sjöarna omkring punkt 590 och dessa sjöar avvattnas via en kanal som möter Svirjjajokken här. Och denna sjöjokk var meterdjup och alltför bred för att hoppa över.

Så här stod vi nu och undrade om vi var tvungna att göra som tysken som hade kämpat sig mellan sjöarna och genom videt (fast från andra hållet) . Tanken på att söka sig fram i hopplös vide- och sankterräng (i värsta fall en hel kilometer extra) var inte uppmuntrande. Det borde väl finnas ett lättare sätt?

Vi undersökte sjöjokken en gång till. Jo, det fanns faktiskt ett ställe där den blev något grundare. Där kunde vi vada, med vatten högt upp på låren. Sagt och gjort. På andra sidan forcerade vi några meter vide, och nu stod vi vid Svirjjakanalen. Den var lika djup men bredare och med lite kraftigare ström. Vi fortsatte genom fler buskar och där var en tredje fåra! Den var nog 1½ meter djup, men bara omkring en meter bred. Så vi kastade över en ryggsäck i taget och hoppade.

Sedan var det slut på kanalerna och vi klädde om. Vilken skillnad mot förra året! Då hade Anders och jag gått över med ett stort kliv vid utloppet utan att ens behöva ta av oss kängorna.

Foto: Svirjjakanalens utlopp i Ráhpaädno (fotot taget efter vadet). I bakgrunden skymtar sjöarna.

Reträtt till Skogsstigen

Lättade över att vi kommit förbi fortsatte vi på Strandstigen, men jag hade mina tvivel. Efter ett par hundra meter kom det jag befarade: en ny kanal. Inte så stor och ingen ström att tala om, men ändock ett hinder. Vi tog en omväg genom sankmark och buskage och kunde på det sättet komma runt vattenhindret och tillbaka till stigen.

Detta upprepade sig ett par gånger till med 100-300 meters mellanrum. Så här kunde vi inte fortsätta, det var irriterande och tidsödande. Vi beslöt att ge upp Strandstigen och ta oss in till skogsstigen. Det blev till att plöja genom en liten sträcka av sankmark och vide och därefter något hundratal meter genom den örtrika skogen tills vi fann stigen. Det var ganska svettigt, för i skogen fanns inte den vind som svalkat oss när vi gick utmed stranden. Och inne i skogen fanns hela svärmar av mygg.

En sammanfattning av mina erfarenheter av att vandra på Strandstigen finns sist i detta blogginlägg.

Alep Vássjájågåsj

Efter en stunds vandring på stigen nådde vi den norra fåran av Alep Vássjájågåsj. Den såg inte ut som en "riktig" fåra utan mer som en smal och översvämmad kanal rakt genom björkskogen. Den var bräddfull med grumligt vatten och strömmen var kraftig. Det var bara att inse att det var vadning som gällde igen. Jag gick först och konstaterade att det var djupt. Innan jag kom över hade jag trampat ner i ett djuphål ända till kalsongkanten. Men över kom vi.

Vi klädde inte om inför de två-, trehundra meter som återstod till den gamla steniga huvudfåran utan gick barbenta med klafsande kängor. Denna korta sträcka gick genom en vacker, nästan parkliknade fjällurskog.

Nästa jokkfåra var bredare men innehöll mindre vatten. Enkelt att ta sig över. Nu kunde vi tömma våra ofodrade kängor ordentligt och dra på oss byxorna.Samtidigt konstaterade vi att det var något som inte stämde med naturen här. Överallt var jorden uppskyfflad, stora stenar hade flyttats och träd hade ryckts upp med rötterna. Det måste ha varit en väldig flodvåg som svept ner från fjället under våren eller försommaren.

Renvaktarstugan

För att komma upp till renvaktarstugan ska man inte gå rakt mot den från stigen. Gör man det kommer man in i ett sankområde som är tidsödande att passera (syns på fjällkartan). Man följer istället parallellt med jokken ungefär en kilometer uppströms, därefter viker man av ungefär mot sydost, med kurs mot stugan.

Vi räknade inte med att hitta stigar här - jag vet inte om det finns sådana - utan vi tog oss fram genom björkskogen med hjälp av kartläsning och intuition. De snårigheter som fanns försökte vi undvika efterhand som de dök upp framför oss.

Foto: Vi var inte ensamma i björkskogen, myggen höll oss sällskap. Mattias prövade myggnätet över kepsen. Och man får ju säga att det klär honom.

Marken började, helt i enlighet med kartan, att luta alltmer uppåt. Efter några ovanligt snåriga passager stod vi framför en liten ravin med ett mycket säreget vattenfall, endast en halvmeter brett. Och strax till höger ovanför vattenfallet skymtade rensvaktarstugan.

Foto: Det unika lilla vattenfallet forsar i en klippskreva nedanför renvaktarstugan. Jag har aldrig hört talas om det, och det är säkert lätt att missa. Särskilt om man kommer från andra hållet, uppifrån fjället. Tyvärr hade vi inte tid att testa den grunda badpoolen mellan klippväggarna.

Vi gick uppför ravinens kant och stod strax på en liten äng,  bevuxen med örter och gräs. En mycket originell stuga stod vid ena kanten av ängen. Den hade utsatts för en hel del påfrestningar och var inte i bästa skick.

Vi gick vidare och efter bara något hundratal meter kom vi ut ur björkskogen och upp på fjällheden, där en stig vindlade uppåt. Vi följde stigen någon kilometer och hittade en plats som verkade lämplig för tält. Men hur var det med vattentillgången? Vi gick mot ett vattensjukt markområde i närheten där en rännil letade sig genom jord och videbuskar. Men vattnet var mycket gott. (Nästa dag kunde vi verifiera att det var en riktig kallkälla som kom ur berget en bit bort.) Fjällturens i särklass godaste vatten!

Foto: Rapaselet i sent kvällsljus, taget från vår lägerplats på heden ovanför renvaktarstugan.

Detta blogginlägg har innehållit många ord och erfarenheter som har med vatten att göra. Nästa inlägg blir annorlunda. Följande dag skulle vi bege oss i riktning mot Skierffe och komma upp på högre höjd. Vid Gierdogiesjtjåhkå hade jag planerat en lite ovanlig väg, ett alternativ till den vanliga vägen utefter bergets branta och steniga sydostsluttning. Således blir det en rapport om våra erfarenheter från denna väg i det avslutande nästa inlägget.

Sammanfattning av Strandstigen

Och här kommer den utovade sammanfattningen av erfarenheterna av Strandstigen.

A. Vid lågvatten är Strandstigen ett underbart vägval. Tysken kallade det för en "parkstig"  och det beskriver något av den känsla man får när man går den. Det känns som om den vildaste och vackraste delen av Rapadalen ligger för ens fötter.

Om man kommer söderifrån kan man gå hela vägen från utloppet av södra jokkfåran av Alep Vássjájågåsj ända tills Strandstigen möter skogsstigen strax före Skårkistugan (vid de koordinater jag angav). Svirjjakanalen är det enda egentliga hindret, men vid lågvatten är det inte särskilt besvärligt. Och om man har börjat i norr går man ända fram till Alep Vássjájågåsj utlopp i Ráhpaädno. Sedan följer man norra stranden av jokkfåran i vacker fjällbjörkskog upp till stigen.

B. Vid högvatten i Ráhpaädno måste Svirjjakanalen vadas (upp till 3 jokkarmar, inkl jokken från sjön). Under den fortsätta vandringen söder om kanalen korsas stigen på ett flertal ställen av mindre kanaler som i värsta fall är tidsödande. Dessutom måste man räkna med att den norra jokkfåran av Alep Vássjájågåsj kan ställa till problem om det forsar mycket vatten där. Således är hela sträckan mellan Alep Vássjájågåsj och Svirjjakanalen problematisk vid högvatten.

Hur gör man då vid högvatten om man vill gå någon del av Strandstigen från söder till norr? Tyskens heroiska vägval mellan sjöarna rekommenderar jag inte. Jag tror att det är bättre att åla sig ner från skogsstigen strax före Svirjjakanalen och välja så enkel väg genom vide och sankmark som man kan. Därefter genomför man ett vad över Svirjjakanalen liknade vårt, fast från andra hållet. Sedan är det "fritt blås" till Skårkistugan utan minsta problem.

Om man vid högvatten går åt samma håll som vi (från norr till söder) vadar man Svirjjakanalen på samma sätt som vi och därefter tar man sig in till skogsstigen om man märker att de efterföljande småkanalerna inte enkelt kan korsas.

Till sist: Om det varken är tydligt hög- eller lågvatten tycker jag man kan pröva att gå som om det vore lågvatten. Kommer man norrifrån märker man hur det är när man har tagit sig förbi Svirjjakanalen och kan då ta sig upp till skogsstigen, om det skulle vara nödvändigt. Har man istället börjat söderifrån märker man redan inom den första halvkilometern hur läget är och kan i värsta fall ta sig tillbaka till skogen.

Så långt mina funderingar och erfarenheter. Om någon har bättre förslag i något avseende så lyssnar jag gärna.

2011-08-06 16:07   Ahkká
Vilken fin vandring ni verkar ha haft! Jag blir mycket inspirerad av att läsa din text och se bilderna. På tal om bilden på labben med unge - labbar är söta när dom är små, men fasen så lättretade när de blir stora! :) Inte helt lätt jämt att fatta exakt VAR det är som labben inte vill att man ska gå...

Svar 2011-08-06 21:33   fowwe
Javisst, vi var mycket glada för vår vandring. Roligt att du uppskattar berättelsen. De där fjällabbarna är ju märkliga fåglar. Jag har själv inte blivit attackerad särskilt allvarligt, men jag har hört om andra som blivit. Vackra är de att se på, och skickliga flygare.

2011-08-07 09:44   Bandersson
Visst är det överraskande att en så liten jokk som Bielajåhkå kan ställa till problem. En vandring var vi tvugna att vända - den gick inte att gå över. När vi kom tillbaka en vecka senare var det som vanligt igen - man märkte nästan inte av den.
Du passerade också tälplatsen som är min favorit i Sarek. Längst ned på ängen vid renvaktarstugan går det att sätta upp ett tält. Bilden på http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=46373# visar hur det ser ut från jokken. En plats för vila och bad. Vattenfallet som du beskriver finns precis i kanten.

Svar 2011-08-07 11:02   fowwe
Ja, en rofylld vattenmiljö. Och fin utsikt genom grönskan. Men 3D-tittandet får jag träna på!
Kul att det går att tälta på ängen. Det var så mycket örter när vi var där att vi inte tänkte på att kolla igenom området efter tältplats. Och så var det mycket mygg!

2011-08-08 08:24   Minnatur
Ja jag säger då det; tur att man är flugfiskare och alltid har vadarbyxor nära till hands... :-) fin beskrivning!

Svar 2011-08-08 11:44   fowwe
Tack för kommentaren! Ja, ibland skulle man verkligen vilja ha med lite mer rejäl vadarklädsel. Men de väger väl ganska mycket, antar jag.

2011-08-08 19:39   ripnils
Bra skrivet (som vanligt)!
Extra intressant då jag gör min sarekpremiär om två veckor.

Svar 2011-08-11 22:14   fowwe
Tack, Adam! Sarekpremiär, det är fint det! Det kan bli härligt, och kanske även strapatsrikt. Ta det lugnt, gå säkert - och njut. Lycka till med förberedelserna!

2011-08-10 15:07   Håkan Friberg
Nja... den turen genom Rapadalen lät inte som någon höjdare, men jag uppskattar VERKLIGEN dina rapporter. Tydliga och lärorika. Ännu ett bokmärke.

Svar 2011-08-11 22:19   fowwe
Visst var det en och annan besvärlighet att ta sig igenom. Ibland får man BESTÄMMA sig för att njuta. Den här dagen var sådan. Och när kvällen kom tyckte vi att vi haft ett bra äventyr och kände oss nöjda. Men bitvis var det inte så kul.
Och tack för positiv feedback. Det känns mycket roligt att en pedagog som du uttrycker sig uppskattande om just pedagogiken! Det är inte helt lätt att beskriva en väg man själv gått på så tydligt sätt att andra också hittar samma väg. Det är stora områden att hamna på avvägar i.

2011-09-22 16:09   bigfatfrog
Det var roligt att läsa din fina redogörelse om Svirjakanalen! Du beskriver precis samma scenario som jag, min sambo och en vän ställdes inför i somras. Jag känner igen leran, videt och kanalerna. Vi kom också norrifrån. Vi tog oss också över bikanalen från de lilla sjöarna men på ett annat sätt. Vi tog av oss alla kläder utom kalsonger och kängor. Slängde över ryggsäckarna och sedan blev det längdhopp. Det gick bra! Hoppets längd uppskattar jag till 2,5 meter. Efter hoppet tänkte vi att vi tar oss upp i skogen och vadar jokken där stigen går. Vi tänkte att det är ju onödigt att ta på sig kläderna den korta biten, vi var ju leriga och tänkte tvätta oss i jokken. På vägen fram till jokken möter vi några andra vandrare som uttrycker sig på bred skånska: är ni immuna mot mygg.......?

Svar 2011-09-22 22:12   fowwe
Tack för din kommentar, Nicklas! Inte nog med att ni hoppar som kängurur, ni ÄR nog immuna mot mygg! För de var många i skogen och videt, tyckte vi. Om du läser detta och har tid, skriv gärna något kort om hur videt var på väg upp till skogen efter ert hopp. Och hur kanalen var uppe vid skogen!

2023-06-25

Hardeberga – vandringar i underskattad landsbygd

En så stor stad som Lund uppslukar lätt intresset hos dem som bor där. I ännu högre grad gäller detta den betydligt större staden Malmö. Det är lätt att upphöja livet i staden som mer intressant och mer betydelsefullt är livet i exempelvis en liten by (som kanske rentav är på väg att avfolkas).

Det finns något motsägelsefullt i en stor stads lockelse. Å ena sidan får man känslan av att det händer väldigt mycket, ett myllrande liv. Å andra sidan upplever man att staden är möjlig att få överblick över, att begripa sig på. Det senare är naturligtvis en illusion, till stor del skapad av arkitekturen som målar upp de stora linjerna för oss. Dessa skapar ordning och sammanhang åt det vi ser och döljer det mesta som finns bakom fasaderna. Vi får känslan att vi förstår. Men vem kan greppa ens en bråkdel av vad som sker bakom just dessa fasader? Inte ens i ett medelstort bostadshus är det möjligt.

2023-05-29

Genvägen Nijákvágge – för den som har gott om tid

Det klichéartade talesättet ”genvägar är ofta senvägar” exemplifieras på ett utmärkt sätt av Nijákvágge som erbjuder en betydligt kortare väg jämfört med att runda norr om fjället Niják. Med detta vägval får vandraren uppleva en av Sareks veritabla bakgårdar, där frostsprängt stenskravel samlats i högar, drivor och fält. Med andra ord - oemotståndligt för varje Sarekvän!

Det är juli 2021 och jag befinner mig i norra delen av Ruohtesvágge. Lägerplatsen är min femte i Sarek denna varma och myggrika sommar. Men jag är inte ensam – tältet delar jag med min gode vän Anders. Inte den vanlige Anders, han som jag oftast har gått tillsammans med och som finns med i många av mina skriverier här på Utsidan. Nej, detta är en annan Anders. Lustigt nog är båda två professorer på Tekniska högskolan i Lund och känner varandra väl.

2023-01-05

Den Stora Grå. Och om fasaden som rämnade

Lunds kommun har knappast rykte om sig att vara en skogskommun, men vi har faktiskt några ganska stora barrskogsområden. Ett av de största är Vombs fure som ligger precis söder om Vombsjön. För något tiotal år sedan hittade man tillfälligt en kringflygande lappuggla i den skogen. Och nu var det dags igen. På årets sista dag 2022 upptäcktes en individ på eftermiddagen, strax före skymningen. Men det var inte många fågelskådare som fick se den.

Lappugglan är normalt en norrlandsfågel – åtminstone har den alltid betraktats som det. Samtidigt kan den ibland förflytta sig långa sträckor vilket Ove Stefansson beskriver i sin bok Nordanskogens vagabond. Lappugglan. På senare tid har häckningar konstaterats så långt söderut som Blekinge.