Fjällvandringar, naturupplevelser och friluftstankar.

Har under 2000-talet fått förnyad möjlighet att gå i fjällen, vilket jag tidigare gjorde på 70-talet. I Skåne där jag bor finns inga fjäll, så där blir det mest utflykter i Lunds kommun med fågelkikare, kamera och kaffetermos.

I den svenska fjällvärlden har det mest blivit vandringar i Sarek och Padjelanta som lockar med stora orörda naturområden. Djurlivet i dessa nationalparker intresserar mig också, och jag har bland annat gjort en del fågelinventeringar för Lunds Universitets räkning. Jag har också skrivit en bok för fjällbesökare: Vandringsturer i Sarek (utgiven på Vildmarksbiblioteket). De senaste åren har jag undersökt Präststigen, en gammal färdväg i Kvikkjokksfjällen. Dessa undersökningar har också resulterat i en bok som nu är utgiven och finns att köpa.

Under det senaste decenniet har det även blivit ett antal vinterturer på skidor i fjällvärlden. Att vistas en hel vecka (eller mer) i tält bland de snöklädda fjällen är en annorlunda och fascinerande upplevelse. Men jag och min kompis Anders tycks ha en märklig förmåga att hamna i snöstorm och oväder!

Det enkla livet i naturen tycker jag är mycket tilltalande. Bara ha med sig så mycket som får plats i en ryggsäck. Klara matlagning, brödbak och annat på friluftskök. Sova i tält med naturen på andra sidan tältväggen. Uppleva möten med fåglar och andra djur. Och ständigt bli fascinerad av naturens storslagenhet. Ofta har jag någon eller flera fjällvänner med på turen, men det händer ibland att jag reser helt själv.

När det gäller min aktivitetsnivå så varierar den under året. För det mesta är det nog Blå som stämmer bäst men vissa perioder är den säkert Röd (även om sportighet inte är något utmärkande drag för mig).

Användarnamn: fowwe

Intressen: Fågelskådning, Friluftsmat, Vandring, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Foto, Utrustning

Länkar:

"The Dark Side" i Sarek

Det är onsdagen 8 september, vår femte dag i Sarek.

Vi sover längre än vi tänkt, till drygt kl. 7. Gårdagens "vilodag" tog hårt på krafterna, och vi känner oss ganska trötta. Men denna dag väntar The Dark Side, denna närmast mytomspunna del av Sarek. Vi är fyllda av förväntan.

In i videsnåren

Vi kommer iväg vid 10-tiden och börjar vandringen på hedmarken som är mättad med höstfärger.

Ganska snabbt kommer vi in i höga videsnår, och det är inte alldeles enkelt att hitta vägar genom dem. Marken är dels slipprig, dels täckt av grova videstammar som först kryper parallellt med marken för att sedan resa sig. Alla som gått i sådant vet vad jag menar.

Vi befarar att det kan fortsätta på detta sätt om vi håller höjd, ovan björkskogen. Vi upplever att ryktena om The Dark Side har visat sig stämma, det är strapatser som dessa vi förberett oss på.

Grundsten skriver dessa tänkvärda om om vad som troligen väntar oss under dagen: "Detta är en benbrytarterräng av svåraste slag och du kommer knappt en kilometer i timmen om ens det." Han skriver dock fina saker också: att denna terräng kan vara en "strålande naturupplevelse". Det senare tar vi gärna fasta på.

Solen lämnar oss

Vi resonerar om saken och beslutar efter en stund att gå ner i björkskogen och hålla oss en bit från Rahpaädno. Det fungerar bra. Björkskogen är frodig och fin och inte så värst svår att ta sig fram i. Om man tar det lugnt och inte jäktar. På fotot nedan, där Anders A och jag banar oss väg genom den rika örtvegetationen, ser det faktiskt jobbigare ut än vad det är.

Vyerna över älven och de omgivande bergen är naturligtivis vidunderligt vackra. En och annan älg visar sig för oss ute i selet. Vi håller oss ganska nära älvstranden, det visar sig vara lättast att gå där.

Att Bielloriehppes nordöstsida kallas The Dark Side är inte bara en liknelse. På fotot nedan, som är taget kl. 12:45, ser man att hela bergssidan ligger i skugga. Tidigare på dagen har vi gått med bar överkropp. Det slutar vi med när vi kommer in i den rejält svala skugga som råder här.

Så småningom kommer vi fram till den jokk som rinner ner från Bielloriehppe, den som kommer från glaciären vid topparna 1613 och 1828. Här är acceptabel tältmark, det skulle gå fint att få upp ett par tält ungefär 300 meter från Rahpaädnos strand. Vi tar lunchpaus här.

Vandringen fortsätter därefter på 50 - 200 meters avstånd från älven. När vi efter ett par kilometer passerar de två andra jokkarna noterar vi att vid dem finns ännu bättre lägermöjligheter med plats för ett stort antal tält. Hit vill jag återkomma någon gång och tillbringa ett dygn eller två mitt i denna härliga vildmark!

Mysteriet med stigarna

Något som förbryllar oss är de stigar vi stöter på i björkskogen. Örtvegetationen är nertrampad på många ställen, och ofta kan man se att det är djur, framför allt älgar, som har gjort detta.

Men på andra ställen får vi intrycket att det faktiskt är mer konsekventa stigar. Det liknar människostigar som man kan följa ganska långa sträckor och som underlättar framfarten betydligt. Viltstigar har ju annars en tendens att vara tydliga i närheten av trånga passager och sedan upplösas när terrängen vidgar sig och blir lättgången. Så är det inte här.

Kan det vara stigar som är upptrampade av vandrare? Men så många går väl inte i denna del av Sarek? Eller?

De mest fantastiska konspirationsteorier dyker upp under våra diskussioner. Här är två av dem:

1. Området är allmänt känt av tyskar m fl som inte nöjer sig med annat än det vildaste av Sarek, där dessutom älgarna är talrika. De anordnar därför massvandringar i stora grupper hit. De tycker dessutom att vi svenskar är lustiga som hellre vill gå i stenskravel än i den underbara skogen.

2. Det finns en (svensk) hemlig förening (The Dark Side Society) som spridit ut ett rykte om områdets otillgänglighet för att skrämma bort andra sarekvandrare och få ha det för sig själv. De har sedan  årliga möten här och tältar i stora läger. Deltagarna har givetvis tystnadsplikt och förnekar att föreningen existerar.

Så långt hypoteserna om stigar.

Att terrängen i björkskogen är såpass överkomlig att forcera har förvånat oss. Vid rätt vägval är denna terräng inget man direkt behöver varna för, det gäller mest att vara förberedd för vad som väntar. Vi hade varit beredda på något mycket värre och en fysiskt jobbig dag, men när det är så här behändigt kan vi ta det väldigt lugnt. Naturligtvis spelar vädret viss roll, vid regn hade det blivit mer strapatsrikt.

Vi spanar på djur, undersöker älvstranden och fotograferar mycket. Fotot ovan visar stranden av Biellorieppjávrre med Låddebákte på andra sidan.

Innan Biellorieppjávrre kan vi gå ut på en torrlagd del av Rahpaädno (syns bra på fjällkartan) och få helt underbara vyer över Rapadalen och de omgivande bergen. En helt osannolik upplevelse som i detta soliga väder känns lika behändig som vilken stadsparksutflykt som helst.

Mot Sarvesjåhkå

Vi går helt nära stranden av Biellorieppjávrre, men därefter blir det mycket snårigt, och det känns som vi återfunnit ryktenas The Dark Side. Fotot nedan visar Biellorieppjávrre och är taget mot Rovdjurstorget och Telmavadet (den platta ön vid vadet kan anas i bakgrunden).

Vi traskar genom björkskogen och passerar strax söder om renvaktarstugen som inte ser förfallen ut. Den ser dessutom annorlunda ut än vad jag minns från foton. Kan den ha byggts om eller rustats upp?

Jokken från Stuolovágge rinner genom ett stort område med stenblock, men själva jokken är inte svår att ta sig över. Vi tittar upp i ravinen och kan långt däruppe se den sadelpunkt vi besökte dagen innan.

Vandringen på södra sidan av Sarvesvágge sker lämpligen på en stig som går nära Sarvesjåhkå, det konstaterade Anders G och jag redan förra året. Men buskagen och stenskravlen vid nedre delen av Gasskajågåsj kan man gena över.

För vår lägerplats denna kväll har vi haft två alternativ: antingen vid stranden av Sarvesjåhkå eller - om tid och ork finns - vid Noajddevallda. Det visar sig att solen snabbt sjunker, vi kommer bara att hinna till den närmaste.

Det visar sig bli en fin lägerplats. Sarvesjåhkå har normal vattennivå på kvällen, men efter en frostkall natt är det så lågt att man kan ta sig ett morgondopp och lätt vada över till  andra standen.

Kartan visar vår väg från Bielloriepjågåsj till den nya lägerplatsen vid Sarvesjåhkå. Lägerplatsen låg intill stranden av jokken, något hundratal meter söder om utloppet av jokken från Dielmajávrásj.

Dagens etapp ca 11 km. Foton nr 1, 3, 4, 6 och 7 är tagna av Anders G.

PS. För att undvika missförstånd eller anklagelser om rasim el dyl få jag väl säga att vi inte fann belägg för någon av de två teorierna ovan om stigarna. Det är nog viltstigar trots allt.

2010-10-21 10:26   äventyrssugen
Oförskämt fina bilder. Och oförskämt fint väder. Men annars roligt att läsa om. Det behöver inte vara kalfjäll hela tiden.

2010-10-21 11:28   mathog
Vilka fina bilder! Att det finns så fin lövskog där uppe, och inte bara massa grus och lågt växande vegetation. Man kanske skulle satsa på "The dark side" :)

2010-10-21 12:04   Håkan Friberg
Vad härligt att läsa! Vilken fantastisk dag - igen!
En sak bekymrar mig dock. Dina mycket läsvärda och informativa texter riskerar att falla ner i evig blogg-glömska. Kan du inte sätta ihop dina blogginlägg till en artikel? De är lättare att söka och hitta.

2010-10-21 16:51   OBD
Jag instämmer helt med Håkans kommentar!
Ni gick tydligen något närmare Rahpaädno än vad jag gjorde.

Svar 2010-10-21 22:55   fowwe
Jag är lite nyfiken på den väg du tog. Skriver i din gästbok!

2010-10-21 17:03   thegedd
Denna mörka sida gav er många ljusa stunder och upplevelser. Och givetvis vill jag dit nångång....

2010-10-21 17:50   fowwe
Tack för kommentarer. Och Håkan och Bertil, det där med att skriva artiklar: jag har nog också (liksom Håkan när det gäller blogg) drabbats av en smula velighet, bl a beroende på tidsbrist den senaste tiden. Vet inte hur jag ska angripa det hela när det kommer till just artiklar. Blogg-glömska låter ju allvarligt även om man får träffar i bloggarna när man söker på t ex Bielloriehppe. Men jag kommer kanske loss igen!

2010-10-24 20:40   dHANScan
Du får i alla fall även Googleträffar om du gör ARTIKLAR med samma ortsnamn.
Fantastiskt härligt att titta på de fina höstfärgar på dina bildar. Även på den mörka sida finns det tydligen ljus (jag gillar mycket dina septembertankar om det skulla finns ett dark side society som skulla göra sträckan mer besvärlig än I upplevde att det var)

2023-06-08 07:35   hansnydahl
Som vanligt en informativ och faktaspäckad berättelse där den som planerar en vandring kan hitta värdefulla tips om tältplatser och framkomlighet.

Något jag undrar över är om ni såg några tältplatser vid svämkäglan runt Stuolojågåsj? Kanske svårt att minnas så här nästan 13 år senare.

Svar 2023-06-08 10:19   fowwe
Hej Hans, kul att möta dig här! Den där svämkäglan är en stenig och buskig historia. Jag tror mer på att hitta en plats i den vackra björkskogen strax väster om. Eller ännu hellre utmed den stig som går utmed Sarvesjokken som du nog automatiskt hamnar på en bit efter svämkäglan.

I skogen ÖSTER om svämkäglan finns en förfallen renvaktarstuga i skogen. Den känner Laponiaförvaltningen inte till. Om du får möjlighet att fota och positionera den så har det nog ett historiskt värde. Jag tänkte inte på att göra det när jag gick där.

Svar 2023-06-08 15:55   hansnydahl
Tack för info! Jag får se till att dokumentera den gamla stugan, jag kommer ju att passera rätt nära.

Svar 2023-06-08 17:31   OBD
Jag gick förbi den förfallna "kåtan" 2009. Den är relativt modern men var ändå ganska förfallen. Jag fotade den men jag har absolut inte dokumenterat. Har dessutom ingen GPS.

Svar 2023-06-09 13:01   fowwe
Tack, Bertil! Ja, det du skriver stämmer med min minnesbild. Byggnaden såg ganska modern ut. Undrar varför den byggdes. Jag får lite samma känsla som inför den där renvaktarstugan som ligger mellan de bägge Vássjá-jokkarna på andra sidan Rapadalen. Relativt modernt utseende, men förfallen. Användes de bara under kort tid, och till vad?

Svar 2023-06-09 23:25   OBD
Här kan du se min bild på byggnaden:

Svar 2023-06-10 17:45   fowwe
Tack för det! Jag letar i mitt minne för att komma på om den jag såg var likadan. Men det måste ju vara samma.

2024-01-16 22:25   Thomas Lummi
Tack för tips...och fin berättelse i första hand. Jag blir inspirerad...

Hardeberga – vandringar i underskattad landsbygd

En så stor stad som Lund uppslukar lätt intresset hos dem som bor där. I ännu högre grad gäller detta den betydligt större staden Malmö. Det är lätt att upphöja livet i staden som mer intressant och mer betydelsefullt är livet i exempelvis en liten by (som kanske rentav är på väg att avfolkas).

Det finns något motsägelsefullt i en stor stads lockelse. Å ena sidan får man känslan av att det händer väldigt mycket, ett myllrande liv. Å andra sidan upplever man att staden är möjlig att få överblick över, att begripa sig på. Det senare är naturligtvis en illusion, till stor del skapad av arkitekturen som målar upp de stora linjerna för oss. Dessa skapar ordning och sammanhang åt det vi ser och döljer det mesta som finns bakom fasaderna. Vi får känslan att vi förstår. Men vem kan greppa ens en bråkdel av vad som sker bakom just dessa fasader? Inte ens i ett medelstort bostadshus är det möjligt.

Genvägen Nijákvágge – för den som har gott om tid

Det klichéartade talesättet ”genvägar är ofta senvägar” exemplifieras på ett utmärkt sätt av Nijákvágge som erbjuder en betydligt kortare väg jämfört med att runda norr om fjället Niják. Med detta vägval får vandraren uppleva en av Sareks veritabla bakgårdar, där frostsprängt stenskravel samlats i högar, drivor och fält. Med andra ord - oemotståndligt för varje Sarekvän!

Det är juli 2021 och jag befinner mig i norra delen av Ruohtesvágge. Lägerplatsen är min femte i Sarek denna varma och myggrika sommar. Men jag är inte ensam – tältet delar jag med min gode vän Anders. Inte den vanlige Anders, han som jag oftast har gått tillsammans med och som finns med i många av mina skriverier här på Utsidan. Nej, detta är en annan Anders. Lustigt nog är båda två professorer på Tekniska högskolan i Lund och känner varandra väl.

Den Stora Grå. Och om fasaden som rämnade

Lunds kommun har knappast rykte om sig att vara en skogskommun, men vi har faktiskt några ganska stora barrskogsområden. Ett av de största är Vombs fure som ligger precis söder om Vombsjön. För något tiotal år sedan hittade man tillfälligt en kringflygande lappuggla i den skogen. Och nu var det dags igen. På årets sista dag 2022 upptäcktes en individ på eftermiddagen, strax före skymningen. Men det var inte många fågelskådare som fick se den.

Lappugglan är normalt en norrlandsfågel – åtminstone har den alltid betraktats som det. Samtidigt kan den ibland förflytta sig långa sträckor vilket Ove Stefansson beskriver i sin bok Nordanskogens vagabond. Lappugglan. På senare tid har häckningar konstaterats så långt söderut som Blekinge.