Fjällvandringar, naturupplevelser och friluftstankar.

Har under 2000-talet fått förnyad möjlighet att gå i fjällen, vilket jag tidigare gjorde på 70-talet. I Skåne där jag bor finns inga fjäll, så där blir det mest utflykter i Lunds kommun med fågelkikare, kamera och kaffetermos.

I den svenska fjällvärlden har det mest blivit vandringar i Sarek och Padjelanta som lockar med stora orörda naturområden. Djurlivet i dessa nationalparker intresserar mig också, och jag har bland annat gjort en del fågelinventeringar för Lunds Universitets räkning. Jag har också skrivit en bok för fjällbesökare: Vandringsturer i Sarek (utgiven på Vildmarksbiblioteket). De senaste åren har jag undersökt Präststigen, en gammal färdväg i Kvikkjokksfjällen. Dessa undersökningar har också resulterat i en bok som nu är utgiven och finns att köpa.

Under det senaste decenniet har det även blivit ett antal vinterturer på skidor i fjällvärlden. Att vistas en hel vecka (eller mer) i tält bland de snöklädda fjällen är en annorlunda och fascinerande upplevelse. Men jag och min kompis Anders tycks ha en märklig förmåga att hamna i snöstorm och oväder!

Det enkla livet i naturen tycker jag är mycket tilltalande. Bara ha med sig så mycket som får plats i en ryggsäck. Klara matlagning, brödbak och annat på friluftskök. Sova i tält med naturen på andra sidan tältväggen. Uppleva möten med fåglar och andra djur. Och ständigt bli fascinerad av naturens storslagenhet. Ofta har jag någon eller flera fjällvänner med på turen, men det händer ibland att jag reser helt själv.

När det gäller min aktivitetsnivå så varierar den under året. För det mesta är det nog Blå som stämmer bäst men vissa perioder är den säkert Röd (även om sportighet inte är något utmärkande drag för mig).

Användarnamn: fowwe

Intressen: Fågelskådning, Friluftsmat, Vandring, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Foto, Utrustning

Länkar:

Om fåglar i Sarek och ett försenat oväder (2)

Del 2: 2 - 4 juli (i år)

Det var halvmulet men uppehållsväder när jag gick och lade mig på kvällen. Klockan halv 4 ringde mobilen och väckte mig. Dags att stiga upp och förbereda sig för fågelinventering. Men det smattrade på tältduken. Regn!

Det här var inte bra. Visserligen kan man göra inventering ändå. Att gå runt de 10-11 km som det innebär är fullt möjligt. Men man ser inte alla de fåglar som finns lika bra som vid uppehållsväder. Jag beslöt att sova någon timme till och hoppas att regnet upphörde.

Klockan fem regnade det fortfarande, men kanske inte lika mycket. Jag beslöt att genomföra inventeringen. Några minuter efter 6 var jag på plats och började följa de linjer som man ska gå. En stor kvadrat, 2x2 kilometer ska promeneras, så spikrakt som möjligt. Jag iklädde mig regnkläder och fyllde min lilla 100-gramsryggsäck med färdkost och extrakläder. Kikaren hade jag med mig men kameran avstod jag ifrån med tanke på vädret. Det visade sig vara ett klokt beslut.

Det var mest ljungpipare och ängspiplärkor i farten. Samt en och annan stenskvätta och fjällripa. I Sierggavágge lyfte en havsörn. Timmarna gick, jag observerade och antecknade. Högsta punkten på rutten låg på ca 1150 meter över havet.

Klockan 11 hade jag bara en åttondel av rutten kvar. Då slog vädret om, från dåligt till ännu sämre. Med ens blev vinden kraftig, regnet värre och dimman kom som en iskall och våt filt. Sikten blev nästan noll och alla fåglar tystnade och försvann. Utom en tuff fjällripa som satt på en sten och spanade på mig. Jag hade 1½ km till tältet och med hjälp av GPS:en tog jag mig dit så fort jag kunde. Det kändes väldigt skönt att kunna rädda sig in där. Jag smorde kråset med en andra frukost.

Foto: När det är skitväder utanför är man tacksam för ett skyddande tält. Trots att det inte var några stormstyrkor så var blåsten så hård att jag var  orolig för om tältet skulle hålla. Men sysselsättning hade jag. Kunde lägga lite mer tid på maten. Skriva anteckningar, studera kartan och läsa medhavd litteratur. Det är sällan jag upplever en tillvaro där saker tillåts ta den den tid det skulle. Jag behövde nog detta.

Dagen gick och någon avmattning i (o)vädret märktes inte. Det blåste, regnade och var dimmigt. Så fort jag gick ut ur tältet möttes jag av regnet som kom parallellt med marken. Man blev blöt på nolltid. Att fortsätta mina vandringar högre upp på Låvdak verkade meningslöst. Det var för mycket snö dit jag hade tänkt mig, och dimman hindrade all utsikt. Kallt var det också. Mina förhoppningar inskränktes till att blåsten och regnet skulle göra uppehåll så länge att jag skulle kunna packa ihop mina saker och ta mig ner till lägre höjd. Och då kunna bli av med dimman.

Men kvällen kom och ingen förändring märktes. Regnet gjorde inte en minuts uppehåll. Jag somnade och sov nog ganska bra under natten trots tältdukens smällande. Frös visserligen en del, för dimman verkade ha krupit in i dunsovsäcken. Den kändes inte lika varm som förut.

Klockan 6 på morgonen vaknade jag. Det fladdrade i tältduken, men regnet hade upphört. Utanför tältet var dimman lika tjock som förut. Allt kändes småfuktigt, men i stort sett var detta en glädjande utveckling.

Jag beslöt att det var tid att ge mig av. Laddad med en hastig, men rejäl frukost packade jag ihop mina grejor. Tältet var mycket vått, men det var inget att göra något åt.

Foto: Dimman omger tältet. Kallt och fuktigt.

Jag var kall i kroppen, men räknade med att bli varm under den första kilometern. Tog på mig nästan alla lager kläder jag hade. Men det fanns en annan detalj som var mer svårlöst: var skulle jag vada Sierggajåhkå? Under inventeringsdagen var det massor av vatten överallt, och om jåkken var högre än då jag vadade senast skulle jag kanske inte komma över. Och därmed bli tvingad att följa den uppströms flera kilometer, kanske en halv mil.

Jag gjorde en kompromiss och siktade med GPS:en drygt en kilometer uppströms mitt förra vadställe (således knappt 1½ km uppströms sammanflödet). Det tog en dryg timme att ta mig dit och under tiden kom jag under dimman som låg på mellan 800 och 900 meter över hela landskapet.

Det visade sig vara ett bra vadställe. Jokken var extra bred där och delade upp sig i flera grenar så att det bildades ett tiotal buskbevuxna öar. Blåsten och duggregnet gjorde visserligen att vadningsproceduren blev ovanligt kall, men väl i vattnet gick det som mest upp till knäna utan att vara särskilt stark ström. Efter påklädning kunde jag fortsätta tillbaka mot 3PM (Treparksmötet), samma väg som jag kommit två dagar tidigare. Det kom duggregn från och till, men i stort sett kunde jag vandra utan svårighet och utan att bli våt.

Jag passerade nordsångarstället igen, och man tänker ju alltid att det ska kunna bli en repris på extraordinära fågelupplevelser man en gång haft. Men i fågelskådartillvaron sker sällan sådana repriser. För övrigt hade den där björken knappt ens slagit ut.

Terasserna var lika trevliga att vandra på som på vägen upp. En kungsörn tog en sväng över nejden, kanske var den intresserad av de stora renflockar som gick på slätten. En strömstare pilade förbi i en jokkravin.

Foto: Det var många renar på nordvästra sidan av Gisuris. Som en boskapshjord på prärien.

Foto: På väg till Treparksmötet mötte jag denna vita ren.

Vädret blev allt bättre och jag strosade fram till stigen mot Treparksmötet. Denna stig gillar jag skarpt, särskilt när man går åt andra hållet. Man går då en bit på en liten ås mellan de två stora vattendragen Sjnjuvtjudisjåhkå och Spjiehtjavjåhkå. Den första har grumligt vatten eftersom den avvattnar glaciärer, medan den andra endast innehåller smältvatten och därmed är klar.

Jag kände att det vore bra med lite torkning av kläder och prylar så jag gick till Kisurisstugan igen. Värdparet verkade förvånade över att se mig där igen. De förhörde sig om min erfarenheter uppe på fjället och hur fågelinventeringen gått. På kvällen var det mycket fint väder och jag gick vidare mot Akkastugorna. Tanken var att ta båten till Ritsem nästa förmiddag kl. 11.40.

Foto: Kvällsvandringen på Padjelantaleden var en vilsam och njutbar upplevelse. Jag gick långsamt och tog foton. Den här björken hade slagit ut. I bakgrunden Áhkká.

Ungefär halvvägs mellan Kisuris- och Akkastugorna finns ett rastställe vid en bäck som kallas Jåkkjåkken. Där finns både ett par bord och toaletter. Om man vill kan man bada i bäcken, men den detaljen hade jag redan klarat av vid stugan. Här slog jag upp mitt tält.

På morgonen sjöng fåglarna och det var soligt men fortfarande en aning fuktigt och morgonkallt. Jag satte mig och åt frukost. Då hörde jag det! Skarpa pip bland björkarna. Ett läte jag hade inspelat på mobilen och som jag tränat på när jag satt inregnad uppe på Låvdak. Nordsångarens lockläte! Det höll på i ett par minuter, tystnade men fortsatte flera minuter igen. Sedan var den borta. Jag försökte få syn på den men den var svårsedd i det täta lövverket. Men jag var helt säker att det var en sådan.

(Sedan är det ju så med sällsynta fåglar att man ibland måste skriva en rapport till en särskild granskningskommitté som tar ställning till om observationen kan godkännas för vetenskapliga ändamål. Det har jag gjort. Vi får väl se hur det går, det är ju inte säkert att ett lockläte duger som enda bestämningskaraktär.)

Nöjd och ganska omskakad över min upptäckt fortsatte jag till Akkastugorna. Pratade men stund med stugvärdarna och åt efterlängtad frukost i Kristinas café vid Änonjálmme.

Foto: Áhkká, speglande sig i sjön. Fotot taget från båten.

På båten slog jag mig i slang med Per, en lokförare från Stockholm som åkt upp från Gällivare med bil för att njuta av naturen. Vi åt lunch tillsammans i Ritsem och jag åkte med i hans bil tillbaka till Gällivare där han skulle köra ett tåg på eftermiddagen. Kul med trevliga människor man möter på de mest oväntade sätt.

2012-07-12 13:13   Håkan Friberg
Jag blir lite nyfiken på dina "rutor" du vandrar på fågeljakt. Är det dessa rutor som kallas atlasrutor? Blir du tilldelad en sådan eller kan du välja själv?
Helt fantastiskt att du hörde nordsångaren igen! Är det locklätet jag måste lära mig om jag ska hoppas?

Svar 2012-07-12 20:45   fowwe
Jag hoppas att danske Hans´ svar om rutorna klargör saken (nedan). När det gäller att lära sig det där locklätet, hmm, inte helt enkelt. Det svåra är inte bara att lära sig det. Utan att lära sig vilka andra fåglar som kan låta nästan likadant. Men om du vill kan jag skicka en mp3-fil. Din fågelskådande son kan säkert förhöra dig :-D.

2012-07-12 14:10   Anders_sthlm
Det var väl fint med att ‘Den Vita Renen’ äntligen blir omnämnd i någon text här. Jag har alltid undrat över varför ingen vare sig skriver eller fotograferar detta mytiska djur. Är det så att dom blir så tagna, förtrollade eller inte riktigt får till det med kameralinsen när den visar sig.?
Men nu har den dykt upp i modern fotografisk form! Tack!

Kanske denna lilla varelse tillhörde ‘Sirkas’? I varje fall brukar dom samegubbarna ju skrocka och säga att dom har de bästa generna för vita renar i trakten.
Jag minns jag satt i Rinim en gång med några av Kuhmunens’ och dom satt och drog rövarhistorier om sina vita renar uppe vid Skarja.

Inte direkt för att jag vill ‘lägga mig i’ andras vandringar här, men om du gått, alltså startat på västra sidan (vilket ju är mer brukligt) av Spietjaujåkkå, alltså, bara rakt bak ifrån Kisurisstugan, genom skogen så hade du väl inte varit tvungen till dessa jobbiga vad? Uppe sedan på Skuollavalta och vidare sedan upp till Låutakvarto, hade du ju då kommit då utan att bli blöt om fötterna. Då behöver du ju inte vada nått. Men som sagt,..nu vet jag ju inte direkt var din ‘inventeringsfyrkant’ du sökte låg...

Men renen förde väl någon lycka med sig i alla fall. Du fick ju höra Nordsångaren.

Svar 2012-07-12 21:09   fowwe
Tack, Anders, för intressanta synpunkter! Det visste jag inte, att den vita renen är så speciell. Värt att forska i, kanske? Enligt karta över samebyarna gick den inom Sirkas´område. Men en del renar är ju ibland gränsöverskridande. För övrigt sa en jag mötte - Padjelantaboksförfattaren Peter Antman - att kalvmärkningen i Staloluokta var inställd/uppskjuten på grund av den sena våren.

Den här alternativa vägen du nämner hade jag faktiskt funderingar på, antingen på ditvägen eller hemvägen. Men när jag såg det enorma vattenflödet från Sjpietjavjåkkå under bron vid 3PM blev jag betänksam. Visste inte om det skulle gå bra att vada Njierekjågåsj och sedan den jokk som möter Sierggajåhkå. Jag misstänkte att det kunde vara mycket vatten i dem alla tre. Jag lunchade på hemvägen precis efter Gisurisriehpejågåsj utflöde. Stället är väldigt brett, hundra meter skulle jag tro. Det var så strid ström att jag inte är säker på att jag säkert skulle kunna tagit mig över. Det mullrade av rullande stenar hela tiden. Grymt. Och förra gången (juli 2003) jag gick över Sierggajåhkå behövde jag inte ta av mig kängorna. Nu gick vattnet upp på låren, och det var ungefär på samma ställe.

Men det är möjligt att du har rätt, att den väg du beskriver skulle kunna ha gått nu också. Fast knappast utan att vada. Jag lekte lite med tanken att gå den på hemvägen. Men den där dimman fick mig att tappa lusten att experimentera. Jag var ju inte helt säker på hur jag skulle gå.

2012-07-12 15:29   dHANScan
Härligt med lite fjällkännsla från denna berättelse om en fågelräknings-extratur. Synd att du inte hade tur med vädret.

Jag har gått samma standardrutt (till Håkan: det är det som denna typ fågelräkning heter) i 2004 och fick på den tiden bra uppgifter från dig som redan gått där förut.
Sen vill jag hålla med Anders om att man kan vandra på västra sida av Sjpietjaujåhkå på vägen Kisurisstugan - Låvdakjjåhkå. Jag hade då ett lätt vad ca 1,5 km söder om Sierggajåhkå och undvikade alltså den, som jag i 2009 vandrade längs & värdade som lätt, men det kan alltså vara fel...

Till Anders: Fågelräkningen ligger exakt kring punkt 990 (evt 991 på några kartor) strax söder om Sierggavagge. Det är i det kvadratsystem du ser som svart ruttnätt på BD10an. Bokstaver står på gamla kartor och på lantmäteriets nättkarta (med 5x5 km kvadrat). I detta fall blir det 28H7c. Sydvästhörnet för 2x2 km rutten ligger exakt 1x1 km från 5x5 km kvadratets sydvästhorn. Dessa rutter ligger med 25 km avstånd över hela Sverige.

Till Hans: Thumbs up. Grattis att du lyckades. Mina stadardrutter har lyckades tills vidare, men så gick det inte för de två punktrutter jag hade i Sarek: En i Gådåkvagge hade otur pga dåligt väder redan andra året. En i Sarvesvagge funkade i två år, men sen kunna jag följande år inte komma så långt fram genom snön i Sarek

Svar 2012-07-12 21:17   fowwe
Jag ska testa den där andra vägen och de andra jokkarna någon gång! (Se mitt svar till Anders ovan.) När det gäller vädret så får man ta det som det är. Det blev ju fint sedan. Fast jag hade planer på att ge mig upp på några högre liggande platser i Låvdak-massivet. I alla händelser är detta område med de tre nationalparkerna ett väldigt vackert och fint landskap att vistas i.

2012-07-12 18:41   OBD
Inventeringen blev tydligen en våt och kylig tillställning. Men din Sarekvandring slutade ju med ett fantastiskt fint ackompanjemang av nordsångarens lockläte.
Du har ju varit uppe samma tid tidigare år. Vad tror du om det här årets sena och kalla vår/försommar? Kommer det att ha en klar negativ påverkan på häckningsresultaten?

Svar 2012-07-12 21:23   fowwe
Intressant fråga om häckningsresultat. Först är det väl så att efter förra årets goda gnagarår överlevde större antal än vanligt av de flesta arter (så brukar det vara, rovdjuren/ -fåglarna tar gnagare istället för bytesfåglar). Det var exempelvis väldigt många ängspiplärkor på fjället. Men tillgången på mygg och andra insekter måste vara mycket mindre än vanligt pga den kalla sommaren, och det kan ju innebära att framför allt tättingarna har svårt att hitta mat.

Jag önskar jag kunde ge ett säkert svar på din fråga. Kanske det kommer fram resultat från ringmärkningar och annat senare i år. Vid exempelvis Falsterbo fågelstation räknas sträckfåglarna varje höst och där brukar variationerna vara tydliga.

2012-07-14 14:11   Bandersson
Vilken trevlig tur du hade. Man kan ju tro att dåligt väder förstör allt men det gör det ju inte riktigt. Karin och jag gick samma väg som du sista dagarna i juli 2005. När vi fortsatte in i Kuopervagge såg vi "kungsörnsflockar". En bit in i Kuoper började det regna horisontellt i nollgradigt väder. Om man inte ens kan koka kaffe bakom en sten är det dags att slå upp tältet. Det blev inte bättre sen heller, så vi styrde kosan tillbaka. En bra tur i alla fall.
När du skriver om nordsångaren kan jag inte låta bli att fresta dig än en gång med Änok och nedre Njåtjosvagge.

Svar 2012-07-15 20:57   fowwe
Örnflockar låter spännande, det tillhör inte vanligheterna. Och ett väderäventyr för er båda som verkade vara i häftigaste laget.
Änok blir ett allt starkare alternativ. Håller faktiskt på och beställer biljetter till Kvikkjokk för att paddla upp så långt det går med gode vännen Anders. Men de gröna sångarna har säkert hunnit ge sig av, vi ska upp i början på september. Men när du börjar fresta med nordsångare då borde man ju återvända vid midsommar. Fast de är luriga de där små rackarna. Har man hört dem vid ett ställe ena året kan man ändå aldrig vara säker på att de finns där nästa år. Utom möjligen paradstället i Sverige: Abisko.

2012-07-16 18:15   Bandersson
Underligt nog finns det väldigt lite skrivet om Änoks fågelliv. Jag har bara hittat en källa – ”Deltalandet vid Änok av Kai Curry-Lindahl”. Den finns i samme mans samlingsverk Natur i Lappland del II från 1963, du hittar säkert boken i ett bibliotek. Efter Änokartikeln skriver Kai om Tarradalen och Tjuoltavuobme och där – ”Nordsångaren sjöng 1953 i sydsluttningen på Tjuolta…”. I Tjuoltavagge fanns ju en gång Sveriges största sammanhängande björkurskog ända till dess att den drabbades av flera års angrepp av björkmätarlarven. Om du är i Änok kanske det finns utrymme för en tur upp i Tjuoltavagge också?

Svar 2012-07-16 20:52   fowwe
Tack för påminnelsen om Curry-Lindals bok! Har inte läst den, ska se om jag kan få fatt i den på något sätt. Man kan misstänka att området är ett fint fågel- och djurområde, det är mycket vildmark och få som rör sig där, antar jag. Och Tjuoltadalen står på programmet för oss, vi ska lämna kanoten och faktiskt ge oss dit!
När det gäller den märkliga nordsångaren har jag tidigare haft en teori om att den är betydligt vanligare än man ansett. Flera skådare jag pratat med har hållit med om det. Men efter att ha gått kors och tvärs genom fjällvärlden under häckningstid under åtskilliga år är jag mer osäker. Den är verkligen sällsynt, åtminstone i Treparksområdet. Desto större blir upplevelsen när man väl stöter på den!

2012-07-17 12:52   Bandersson
Om du vill kan jag ge dig lite tips om tältplatser, färdvägar och det lilla jag vet om ornitologin. Av speciella orsaker vill jag inte skriva om det direkt på utsidan. Du kan i så fall maila mig på bjorn.andersson@psy.umu.se.

Svar 2012-07-20 23:50   fowwe
Tack för det, Björn! Vi hörs!

Hardeberga – vandringar i underskattad landsbygd

En så stor stad som Lund uppslukar lätt intresset hos dem som bor där. I ännu högre grad gäller detta den betydligt större staden Malmö. Det är lätt att upphöja livet i staden som mer intressant och mer betydelsefullt är livet i exempelvis en liten by (som kanske rentav är på väg att avfolkas).

Det finns något motsägelsefullt i en stor stads lockelse. Å ena sidan får man känslan av att det händer väldigt mycket, ett myllrande liv. Å andra sidan upplever man att staden är möjlig att få överblick över, att begripa sig på. Det senare är naturligtvis en illusion, till stor del skapad av arkitekturen som målar upp de stora linjerna för oss. Dessa skapar ordning och sammanhang åt det vi ser och döljer det mesta som finns bakom fasaderna. Vi får känslan att vi förstår. Men vem kan greppa ens en bråkdel av vad som sker bakom just dessa fasader? Inte ens i ett medelstort bostadshus är det möjligt.

Genvägen Nijákvágge – för den som har gott om tid

Det klichéartade talesättet ”genvägar är ofta senvägar” exemplifieras på ett utmärkt sätt av Nijákvágge som erbjuder en betydligt kortare väg jämfört med att runda norr om fjället Niják. Med detta vägval får vandraren uppleva en av Sareks veritabla bakgårdar, där frostsprängt stenskravel samlats i högar, drivor och fält. Med andra ord - oemotståndligt för varje Sarekvän!

Det är juli 2021 och jag befinner mig i norra delen av Ruohtesvágge. Lägerplatsen är min femte i Sarek denna varma och myggrika sommar. Men jag är inte ensam – tältet delar jag med min gode vän Anders. Inte den vanlige Anders, han som jag oftast har gått tillsammans med och som finns med i många av mina skriverier här på Utsidan. Nej, detta är en annan Anders. Lustigt nog är båda två professorer på Tekniska högskolan i Lund och känner varandra väl.

Den Stora Grå. Och om fasaden som rämnade

Lunds kommun har knappast rykte om sig att vara en skogskommun, men vi har faktiskt några ganska stora barrskogsområden. Ett av de största är Vombs fure som ligger precis söder om Vombsjön. För något tiotal år sedan hittade man tillfälligt en kringflygande lappuggla i den skogen. Och nu var det dags igen. På årets sista dag 2022 upptäcktes en individ på eftermiddagen, strax före skymningen. Men det var inte många fågelskådare som fick se den.

Lappugglan är normalt en norrlandsfågel – åtminstone har den alltid betraktats som det. Samtidigt kan den ibland förflytta sig långa sträckor vilket Ove Stefansson beskriver i sin bok Nordanskogens vagabond. Lappugglan. På senare tid har häckningar konstaterats så långt söderut som Blekinge.