Längtar alltid till fjällen.Läser hellre fjällkartor än ser på teve.Vandrar ibland med sällskap, ibland ensam i både fjäll och skog. Tycker alldeles förmycket om att vandra för att avstå om medvandrare saknas.
Tillhör Hillebergfalangen.
På senare åt har jag rest till Australien och Nya Zeeland några gånger

Användarnamn: BrittMarie

Intressen: Klättring, Friluftsmat, Expeditioner, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Mountainbike, Multisport, Bär & svamp, Orientering, Paddling

Stor-Stensdalen - favorit i Jämtlandsfjällen

Under fjolåret blev det tre turer i Jämtlandsfjällen, vinter, sommar och höst. Alla tre gångerna var jag i Stor-Stensdalen som seglade upp som årets nykomling på listan över pärlor där t ex Härjångsdalen och Ekorrdörren redan fanns.

Den ligger där, så nära Stensdalsstugan, men verkar sällan besökt för här finns inga upptrampade stigar. Man behöver bara trassla sej igenom en kort bit med björkskog så öppnar sej en vacker dalgång, väl värd att upptäcka.

Högsommar i Stor-Stensdalen

Stensån rinner genom dalen, vid stugplatsen forsar den ganska muntert men bara ett litet stycke upp brer den ut sej och slingrar lugnt genom den flacka dalen. På ett par ställen höjer det sig i lite brantare men inte särskilt långa stigningar. Här tränger även Stensån i hop sej och bildar fina vattenfall.

Norr om Stensån står Stor-Stensdalsfjällets och Östra Bunnerstötens tvära branter och på södra sidan ligger Tobbege och Stäntja med lite beskedligare sluttningar.

I februari blev jag och mitt sällskap, av olika anledningar, kvar i Stensdalsstugan flera nätter och gjorde bara kortare dagsturer där ifrån. Då kändes det självklart att leta sig upp i Stor-Stensdalen. Den stillsamma topografin i dalbotten gör att det är lätt och trevligt att skida här. Inga markerade leder men knappast någon risk att komma vilse.

Paus på väg mot Stensdalsstugan

Under sommarturen valde jag Stor-Stensdalen för att ta mej in i Bunnerfjällen för där Stor-Stensdalen tar slut tar Östra Bunnerskalet vid. Även den turen var jag i Stensdalsstugan en natt, för jag hade fått uppdraget att skriva om den i Svenska Fjällklubbens tidning Fjället. Hur det var kan läsas här: http://www.fjallklubben.se/sfk/fjet-hiddenmenu-322/723-fjaellet-nr-3-2014-artikel-1.html

Sommartid syns att det som gör skidåkningen enkel är ganska stora våtmarker utmed ån. Här kan vara intressant för fågelskådare, men när jag vandrade genom dalen var fågellivet ganska stillsamt men så är det ju ofta under senare delen av sommaren.

Det är inte särskilt besvärligt att vandra här heller, men som alltid när man vandrar fritt kan man tycka att det är bra att gå långt ner i dalen för att strax få för sej att det nog är lättare lite högre upp... Stora stenblock det finns gott om, konstigt vore väl annars, med det namnet! Jag har mest gått på norra sidan om Stensån men det går att hitta ställen att korsa ån om man får lust att byta sida.

I september så kom den tredje turen och då fick jag uppleva dalgången i både ösregn och snöfall. Och för all del, lite sol också! Helt normalt fjällväder alltså och helt enligt väderprognosen! Tyvärr uppstod ett lite hälsoproblem så återigen tog vi tillflykten till Stensdalsstugan.

I det nyköpta tältet var himlen alltid blå...

Planderade sex tältnätter blev tre men det räckte för att konstatera att det nya Fjällräventältet fungerar jättebra! Och trots ändrade planer var det en lyckad tur.

Höstfärger och utsikt mot Östra Bunnerstöten

Höst med vinterkänsla

Blåbär vid foten av en storsten i Stor-Stensdalen

2015-01-18 10:38   christerjo
Fint skrivet om härliga turer

2015-01-18 10:57   avslutad_211121
Blir så inspirerad av dina fina bilder och tankar :)

Svar 2015-01-18 19:09   BrittMarie
Bilderna är tagna med mobilkamera, roligt att kunna inspirera!

2015-01-18 11:18   MonicaKa
Vilka bilder... njutning!

Svar 2015-01-18 19:11   BrittMarie
Roligt att du gillar mina mobilbilder!

2015-01-18 11:35   Håkan Friberg
Jag har många gånger glidit förbi nedanför, ner till Stensdalstugan, och funderat på hur det skulle vara att skida där uppe. Vid ett tillfälle hade jag bestämt mig för att ta mig dit från väster via Västra Bunnerskaftet, men stora mängder lössnö gjorde vägvalet för tungt.
Längtan dit blir ju inte precis mindre av din text.
☺

Svar 2015-01-18 19:15   BrittMarie
Ja, det finns ju flera "ingångar" till Stor-Stensdalen! Dalen lär väl ligga kvar än några år så du kan säkert få till en tur där nån gång!

2015-01-18 18:27   L.A.
Fina bilder och trevlig läsning, får nog försöka ta mig dit nån gång

Svar 2015-01-18 19:16   BrittMarie
Tack, Lars! Rekommenderas både sommar och vinter!

2015-01-18 19:16   OBD
Fint skrivet! Lättläst och inspirerande med fina bilder.

2015-01-20 10:16   thegedd
Härliga turer med fina bilder...särskilt "Höst med vinterkänsla"

2015-01-26 12:50   tysk fjällentusiast
Fint berättelse.
På höst 2015 jag vil också vandra i Stor-Stensdalen och Härjångsdalen. Det få mig nyficken om omradet och den vandringstur.

Trehundra mil - del två

För ett par månader sen skrev jag om min dotter Helga och hennes kompis Sabina som är i Nya Zeeland och vandrar Te Araroa, 300 mil från norr till söder. Jag nämnde också att jag var sugen på att vandra med dem en bit...

Jag vet inte exakt hur långt de har gått nu men senast jag hörde från Helga, för ett par dagar sen, var de klara med en sexton mil lång paddling på Whanganui River. Enligt kartorna är ca 135 mil avklarade vid ankomsten till Whanganui. Snart halvvägs, alltså!

Trehundra mil

Trehundra mil. Så lång är Te Araroa, vandringsleden som går genom hela Nya Zeeland, från Cape Reinga i norr längs stränder och i skogar, genom byar och städer, på stigar, vägar och vatten till Bluff längst ner på sydön!

Kåtornas folk - ett lästips!

"Det piskar som tusen vassa nålar i ansiktet, vita moln kommer yrande och sveper sig om oss där vi vandrar - några små människor och djur i vanmäktig kamp mot en rasande fiende, virvlar, biter, tränger sig in genom skinnkläderna som vore det spindelväv man bar, tar andan ur en, tvingar en att spänna varje muskel för att orka ta ut det steg man påbörjat... Hur länge! tänker jag. Nu är det nio timmar vi krupit fram mot stormen..."

Vädret är förfärligt när samerna i Saarivouma flyttar till sitt sommarviset i slutet av april år 1915. Den som berättar är Ester Blenda Nordström, en tjugofyraårig journalist från Stockholms som under några sommarmånader ska vara lärare åt samebyns barn.