Längtar alltid till fjällen.Läser hellre fjällkartor än ser på teve.Vandrar ibland med sällskap, ibland ensam i både fjäll och skog. Tycker alldeles förmycket om att vandra för att avstå om medvandrare saknas.
Tillhör Hillebergfalangen.
På senare åt har jag rest till Australien och Nya Zeeland några gånger

Användarnamn: BrittMarie

Intressen: Klättring, Friluftsmat, Expeditioner, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Mountainbike, Multisport, Bär & svamp, Orientering, Paddling

Sällsynt fågelbesök

Jönköping har just nu besök av en sällsynt fågel, en rallhäger, närmare bestämt. Det är en sån där filur som finns på ornitologernas raritetslista och som folk åker långa vägar för att få se. Den dök upp i söndags, vid Rocksjön i centrala stan, annars hör den hemma i Sydeuropa och Nordafrika.

Jag tog en sväng förbi och tittade på den mitt på dagen idag. Den satt alldeles stilla, ihopkurad som en brunspräcklig boll på en gren nära vattenytan. Hade jag gått förbi där ensam hade jag troligen inte sett den men nu stod en hel flock människor samlade på en liten bro så det var inte svårt att förstå var hägern höll till. Kameror med värstingobjektiv och tubkikare var uppställda och där kom jag med min mobilkamera...

Ljus i mörkret!

Ett stort intresse jag har, fast jag inte skrivit mycket om det här, är att cykla och helst och mest att cykla i skogen! Kör ensam ibland, tränar och tävlar med en klubb och så har vi ett tjejgäng som brukar köra ihop på torsdagskvällar.

Nu när det mörknar tidigt om kvällarna kör vi med pannlampor. Jag har precis köpt en ny lampa med rejält ljus och laddningsbart batteri. Super! Vi har också märkt ut en slinga med reflexer, de lyser som stjärnor i skogen, självklart har den fått namnet "Stjärnstigen"

Oktoberpaddling

Paddla eller plocka svamp, det var frågan när tältsuget och friluftslängtan slog till. Paddling bestämdes men faktiskt så blev det svampplockning också!

Packa på torsdagskvällen, lasta kajaker i fredagskvällens skymning för att sen styra bilen mot Torpön i Sommen. Där finns en bra iläggningsplats i en liten vik nedanför Ålleberget. På sommaren får man räkna med att dela platsen med andra men den här oktoberkvällen var det bara vi, månen och brasan...