Längtar alltid till fjällen.Läser hellre fjällkartor än ser på teve.Vandrar ibland med sällskap, ibland ensam i både fjäll och skog. Tycker alldeles förmycket om att vandra för att avstå om medvandrare saknas.
Tillhör Hillebergfalangen.
På senare åt har jag rest till Australien och Nya Zeeland några gånger

Användarnamn: BrittMarie

Intressen: Klättring, Friluftsmat, Expeditioner, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Mountainbike, Multisport, Bär & svamp, Orientering, Paddling

Snövit jul

Så fick jag den vita jul jag längtat efter!

Några dagar med skidåkning i bästa tänkbara väder och underbar miljö. Jag var lite orolig att det skulle bli mildväder, väderrapporten hotade med plusgrader och tom regn i fjällkedjan. Dessbättre räknades tydligen inte Grövelsjön till fjällkedjan den här gången! Det blev lagom kallt, mest vindstilla och en hel del solsken! Dagar med klart väder ger så vackert ljus över de snöklädda fjällen. Solen står lågt och de långa solstrålarna  ger ett guldrosa skimmer åt snön.

Att granskas - och bli godkänd!

-Här har ni tidningen!

Den lokala nyhetsblaskan damp ner på bordet mellan kaffekoppar, assietter och Dagens Nyheter.

Fjällvandring 2008 - Höst i Femundsmarka

Lingonen glänste som lackerade pärlor i kvällssolen, blåbärsriset flammade i röda färgtoner med stora saftiga bär, fortfarande fulla av sötma, när vi gick stigen från Grövelsjöns strand upp till Gamla Lapplägret. Här blev den första lägerplatsen på denna vandring som kom att bli mycket skön och rogivande.

Packning pågår!

Jag håller på att packa!

Tidigt på lördag morgon åker jag mot Grövelsjön, tillsammans med Christer.  Vädeprognosen på yr.no ser lovande ut, inget regn på hela veckan!  Någon rutt finns inte uppgjord för den här turen men "Raskesven" har bidragit med några tips som vi nog ska titta närmare på.

Fjällvandring 2008 - Mot Kvikkjokk!

Dagen efter min  tur upp till Sálajiegna bestämde jag, något motvilligt för att lämna Sulitelmamassivet bakom mej och styra kosan mot Kvikkjokk. Det var fantastiskt att få se dessa fjäll från nästan alla  håll, det fattas inte mycket i att jag gick runt hela massivet. Vädrets makter stod verkligen på min sida, inte en enda dag var topparna  dolda i moln!

Vandring från Pieskehaure kändes mödosam. Genom en passage med videsnår blev jag en stund lätt förvirrad och trodde att jag var på väg åt fel håll. Vimsade och snodde runt, betedde mej som en som absolut inte borde släppas ut ensam på fjället... Bara för jag hade struntat i orienteringens viktigaste regel - passa kartan! Förutom en kort sträcka som var som att gå på grusgångarna hemma i Rådhusparken, var det bara stenigt och eländigt.Och uppförsbacke och kall motvind. Så kyligt att jag nu för första gången på nästan en vecka packade upp och tog på mej regnjackan. Den kvällen hittade jag min lägerplats vid Vistekjávrres östra ände. Egen badvik ingick i campingavgiften, men jag var alltför frusen för att vara badsugen.