Längtar alltid till fjällen.Läser hellre fjällkartor än ser på teve.Vandrar ibland med sällskap, ibland ensam i både fjäll och skog. Tycker alldeles förmycket om att vandra för att avstå om medvandrare saknas.
Tillhör Hillebergfalangen.
På senare åt har jag rest till Australien och Nya Zeeland några gånger

Användarnamn: BrittMarie

Intressen: Klättring, Friluftsmat, Expeditioner, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Mountainbike, Multisport, Bär & svamp, Orientering, Paddling

Fjällvandring 2008 - Mot Kvikkjokk!

Dagen efter min  tur upp till Sálajiegna bestämde jag, något motvilligt för att lämna Sulitelmamassivet bakom mej och styra kosan mot Kvikkjokk. Det var fantastiskt att få se dessa fjäll från nästan alla  håll, det fattas inte mycket i att jag gick runt hela massivet. Vädrets makter stod verkligen på min sida, inte en enda dag var topparna  dolda i moln!

Vandring från Pieskehaure kändes mödosam. Genom en passage med videsnår blev jag en stund lätt förvirrad och trodde att jag var på väg åt fel håll. Vimsade och snodde runt, betedde mej som en som absolut inte borde släppas ut ensam på fjället... Bara för jag hade struntat i orienteringens viktigaste regel - passa kartan! Förutom en kort sträcka som var som att gå på grusgångarna hemma i Rådhusparken, var det bara stenigt och eländigt.Och uppförsbacke och kall motvind. Så kyligt att jag nu för första gången på nästan en vecka packade upp och tog på mej regnjackan. Den kvällen hittade jag min lägerplats vid Vistekjávrres östra ände. Egen badvik ingick i campingavgiften, men jag var alltför frusen för att vara badsugen.

Tältplats med egen badvik vid Vistekjávrre

Så fortsatte vandringen förbi Vájmok till Gurávágge. Jag trodde det skulle vara faslig stenskravligt och eländigt den här sträckan, men så farligt var det faktiskt inte. Brant upp och ner På Vájmokbakte men riktigt fin stig och fin utsikt bort mot Fierrovágge. Nere vid Vájmokstugan var grönt och fint, stugplatsen kändes trivsam. Stugvärden var ute och jag stannade och pratade en stund.

Regnby över Vájmok, men inget regn på mej!

I Kurajaure rastskydd träffade jag en man som var påväg till Pieskehure för att bli nästa stugvärd där. Han bjöd på kokekaffe ur sin termos och dessutom fralla med bregott på. Gissa om det smakade ljuvligt! Det var godare än värsta brakfikan på café! Efter en vecka med pulverkaffe och mjukost var det festmat!

Staika och Akto

Halvvägs ner i Guravágge slog jag läger för två nätter. Åter igen tänkte jag ta en vilodag och ströva fritt utan stora ryggsäcken.  Först en förmiddagstur till sjön 1022 på Guátjåhkkå. På kartan ser den ut att ligga så nära kanten på stupet ner mot Tarradalenså den knappt klarar att hålla sej kvar där uppe. Så fortsatte jag upp till toppen på Gurátjåhkkå beundrade utsikten över Tarradalen som är storslagen, gick ner igen och drack elvakaffe.

Toppröset på Gurátjåhkkå

Latmasken slog till, jag löste lite korsord,åt godis, pratade med ett par förbipasserande vandrare och njöt av tillvaron. Efter lunch gav jag mej av för strövtåg på Staikas sluttning. Tog vägen förbi en renvaktarstuga, kom att tänka på att "Jokkmokk" skrev i ett blogginlägg att alla stugor skulle märkas med skyltar för att underlätta för fjällräddningen. Nyfiket rundade jag stugknuten  för att se om där fanns någon skylt.  Jodå, visst var den märkt!

Jag ville se en glaciär till på nära håll!  Mot Stáiggájiegna! Just när jag tog mej upp för sista ändmoränen kom en helikopter flygande rakt ovanför mej. Då tänkte jag ännu mer på "Jokkmokk" och fjällräddning och diskussioner här på utsidan hur man ska bära sej åt, eller inte bära sej åt om man ser en helikopter. Där var jag i min skrällgula vindjacka och vågade inte ens titta upp från stenskravlet, för tänk om de skulle tro att jag behövde hjälp!  Men den flög vidare, jag kunde andas ut och i lugn och ro ta en titt på glaciären. Den var inte så märkvärdig, men en glaciär är en glaciär och jag tycker det är fascinerande med dessa "eviga" ismasor.

Stáiggájiegna

Så var det nästan bara Tarradalen kvar, mest en halvtrist transportsträcka men det finns pärlor där också! Njunjes till exempel. Jag är väldigt förtjust i den stugplatsen, När man kommer uppifrån Tarradalen är Njunjes en sista bit av fjället, en plats för sista natten på fjället innan skogen tar över för gott. "Min" tältplats på andra sidan bron var ledig, jag stannade här, beundrade fjällbruden som blommade, eldade en brasa.

Trerätters sista kvällen på fjället

Kvällsljuset blev fantastiskt vackert det, blev ett rödaktigt sken på fjällen längre bort. Det fick mig att tänka på Ayers Rock i Australien. Tyvärr vet inte vad de heter,  kartbladet räcker inte så långt. En otydlig stig var slarvigt markerad med röd färg, jag frågade stugvärden vart stigen ledde och fick veta att Kungsledens nya sträckning förmodligen skulle gå där.

Ayers Rock på lappländska

Det är svårt att gå förbi Njunjesgården utan att stanna och titta på det nästan raserade gamla boningshuset. Funderar på hur det var att bo där i väglöst land. Huset var nog fint då men även nu i förfallet finns en skönhet.

Mjölkört i Njunjes

Ungefär vid Bäcken kan man gå fram till älven och beundra vackra formationer, jättegrytor stora nog att krypa ner i och plocka sammetslena stenar att ta hem till samlingen.

Tarraätno

Så var jag framme i Kvikkjokk, en fantastisk fjällvandring var slut. Så mycket vackert jag sett och så fantastiskt bra väder!  Jag har gått många fina fjällturer, det är svårt säga vilken som varit bäst, men skulle jag försöka rangordna turerna skulle denna hamna högt på listan.

2008-09-04 06:44   greenjuice
Jag har också svårt för att favorisera nån fjälltur, nästan alla har varit toppen. Varje tur har sin karaktär. Fina bilder. Skulle faktiskt ha gått i närheten av det du gick för flera år sedan men det fanns ingen skjuts över Mavasjön från Ikesjaure. Så det fick bli en omväg...

2008-09-04 06:56   brigas
Ayers rock:första knölen heter Ritnut,den bakre är Vuoka.
Fränt att se glaciärsjön på nära håll,(jag har bara sett från ovan).
Den rödmarkerade stigen går mellan Ritnut och Vuoka,och så småningom kommer man till Kungsleden uppe på "savannen" som går ner mot Tsielekjokk.
Fin tur,bra berättat!

2008-09-04 10:15   Wolf25
Verkligen fin vandring du verkar ha haft.

2008-09-04 10:58   Thomas Traneving
Vad härligt berättat!
Du verkar haft en helt underbar vandring.

2008-09-04 12:56   Håkan Friberg
Du har sannerligen gjort mig än mer sugen på området. Tack för guidningen och grattis till en härlig upplevelse.

2008-09-04 16:48   Firedance
Fantastiskt härliga bilder.

2008-09-04 22:25   BrittMarie
Javisst, Britt, du sa dom namnen redan när du såg mina bilder i Kvikkjokk har jag för mej! Ritnut är ju faktiskt med på min karta.

Tack för alla trevliga och uppskattande kommentarer till min berättelse!

2008-09-07 10:07   Islusen
Hooo hooo, vad skönt att vara tillbaka i bloggläsandet! Det har legat nere i sommar pga svårartad Internetbrist. Blir gräsligt fjällsugen av din berättelse, tack för att man fick "följa med" på vandring!

Trehundra mil - del två

För ett par månader sen skrev jag om min dotter Helga och hennes kompis Sabina som är i Nya Zeeland och vandrar Te Araroa, 300 mil från norr till söder. Jag nämnde också att jag var sugen på att vandra med dem en bit...

Jag vet inte exakt hur långt de har gått nu men senast jag hörde från Helga, för ett par dagar sen, var de klara med en sexton mil lång paddling på Whanganui River. Enligt kartorna är ca 135 mil avklarade vid ankomsten till Whanganui. Snart halvvägs, alltså!

Trehundra mil

Trehundra mil. Så lång är Te Araroa, vandringsleden som går genom hela Nya Zeeland, från Cape Reinga i norr längs stränder och i skogar, genom byar och städer, på stigar, vägar och vatten till Bluff längst ner på sydön!

Kåtornas folk - ett lästips!

"Det piskar som tusen vassa nålar i ansiktet, vita moln kommer yrande och sveper sig om oss där vi vandrar - några små människor och djur i vanmäktig kamp mot en rasande fiende, virvlar, biter, tränger sig in genom skinnkläderna som vore det spindelväv man bar, tar andan ur en, tvingar en att spänna varje muskel för att orka ta ut det steg man påbörjat... Hur länge! tänker jag. Nu är det nio timmar vi krupit fram mot stormen..."

Vädret är förfärligt när samerna i Saarivouma flyttar till sitt sommarviset i slutet av april år 1915. Den som berättar är Ester Blenda Nordström, en tjugofyraårig journalist från Stockholms som under några sommarmånader ska vara lärare åt samebyns barn.