Längtar alltid till fjällen.Läser hellre fjällkartor än ser på teve.Vandrar ibland med sällskap, ibland ensam i både fjäll och skog. Tycker alldeles förmycket om att vandra för att avstå om medvandrare saknas.
Tillhör Hillebergfalangen.
På senare åt har jag rest till Australien och Nya Zeeland några gånger

Användarnamn: BrittMarie

Intressen: Klättring, Friluftsmat, Expeditioner, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Mountainbike, Multisport, Bär & svamp, Orientering, Paddling

Friluftskrönika 2008

Så här års vimlar media av årskrönikor av olika slag så jag skriver en krönika över mitt friluftsliv under året som gått! Några turer har det blivit och ganska många lägereldar!

I lätt snöfall och temperatur nära noll grader drog vi ut på nyårsafton för att vaka in det nya året 2008 på Hökensås. En trerättersmiddag, anpassad till friluftsförhållanden, tillagades och åts i brasans sken. Det var problem att få eld på veden, den var väldigt blöt, men det lyckades som tur var! Snöfallet fortsatte på nyårsdagen så det var lite slirigt att gå tillbaks. Det blev en bra inledning på friluftsåret - tältnatt och snöfall!

Snövit jul

Så fick jag den vita jul jag längtat efter!

Några dagar med skidåkning i bästa tänkbara väder och underbar miljö. Jag var lite orolig att det skulle bli mildväder, väderrapporten hotade med plusgrader och tom regn i fjällkedjan. Dessbättre räknades tydligen inte Grövelsjön till fjällkedjan den här gången! Det blev lagom kallt, mest vindstilla och en hel del solsken! Dagar med klart väder ger så vackert ljus över de snöklädda fjällen. Solen står lågt och de långa solstrålarna  ger ett guldrosa skimmer åt snön.

Jul i Grövelsjön!

Så var det packat och klart!

Denna jul ska jag återuppta det som blev en tradition under ett antal år men som har legat nere på senare tid  - att resa iväg till något ställe där det säkert finns snö, de jular mina barn har "pappajul".

Underbart är kort

När det gäller skidföre får man inte vara glad så länge i taget i den här landsändan. Nu är det töväder igen...

Bara en skiddag denna snöomgången också.

Äntligen vinter!!!

Idag har vintern gjort sin hittills starkaste framryckning den här säsongen. Det har snöat hela dagen!

För ett par veckor sen gick det ju att åka skidor en dag, det var inte mer snö än det räckte med sopkvasten för att få yttertrappan bar, men idag var jag tvungen att ta fram skyffeln och skotta!