Längtar alltid till fjällen.Läser hellre fjällkartor än ser på teve.Vandrar ibland med sällskap, ibland ensam i både fjäll och skog. Tycker alldeles förmycket om att vandra för att avstå om medvandrare saknas.
Tillhör Hillebergfalangen.
På senare åt har jag rest till Australien och Nya Zeeland några gånger

Användarnamn: BrittMarie

Intressen: Klättring, Friluftsmat, Expeditioner, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Mountainbike, Multisport, Bär & svamp, Orientering, Paddling

MTB på langs de Luxe

Den gångna vintern har jag följt de båda äventyrarna David Erixon och Niclas Bentzer när de har skidat hela vägen från Norges sydspets till Nordkapp.

Jag har gjort det dels för att David kommer här från mina trakter, dels för jag upptäckte att David förberedde sej för äventyret med att gå stavgång i slalombacken här hemma i Huskvarna även om jag inte riktigt hade koll på vem av alla stavgångare som var han...Och så förstås för att den här typen av expeditioner tilltalar mej, det är sånt jag skulle vilja, och till och med kunna, göra själv.

MTB i Kolmården

Att träna och tävla med mountainbike har plötsligt seglat upp som en stark konkurrent till friluftslivet. Om min vinterträning var ensidig med enbart längdskidåkning så är barmarksträningen bara något mer varierad. Det är terrängcykeln jag helst hänger på, missar ogärna en träningskväll med klubben och skulle gärna åka runt på varenda tävling som finns framöver.

När jag var i Kolmården den gångna helgen var det inte för att leva friluftsliv utan just för att cykla. Tävling och stugboende, inte riktigt likt mej, men skönt den här gången.

Säsongsavslutning och premiär!

Vintern har släppt sitt grepp om mina hemtrakter, det är inte mycket snö kvar i skogarna nu.

Men vilken vinter det har varit! Vid Jönköpings flygplats uppmättes minusgrader 59 dygn i sträck, det är nytt rekord!  Förra vintern var det visst som längst minusgrader sex dagar i rad. Mycket snö har det också varit, 94 cm som mest.

Cykelkrönika

Cykelsäsongen är slut, åtminstonde om man tänker  tävlingssäsong. Men vilken cykelsäsong jag fick! Mycket träning och flera lopp!

Från början var bara Vätternrundan inplanerad, ja, och så den där MTB-tävlingen, Vista Mountain jag bestämde mej för att köra redan förra hösten. Så här skrev jag då:

Cykeltur runt Vättern

Ja, nu är den gjord, cykelturen runt Vättern. Vi var 14483 stycken som trampade hela vägen runt. Ytterligare något tusental startade, men fullföljde inte av en eller annan anledning.

Hinner du se nåt när du cyklar, undras det ibland i bekantskapskretsen. Jo då, det gör jag, och inte bara olika typer av vägbeläggning.