Bloggar > Fjällfunderingar...

Fjällfunderingar...

...och andra tankar

En klätterhistoria

Sonen suckade, klappade mej lite medlidsamt på axeln och sa:

"Somliga sysslar visst bara med anmarcher. .."

Jag hade berättat om sommarens fjällvandring när han fällde kommentaren. Själv tycker han att livets mening är att klättra. Att ta sig till fots från bilen till klippan är bara ett nödvändigt ont. Han kan - eller vill - inte förstå tjusningen med att vandra.

En gång klättrade vi ihop, han och jag. En pröva-på-klättertur under en semestervecka i Idre.

Tretti meter med topprep.

Jag prövade, kom en bit, tappade taget, blev nerfirad...

Sonens tur...kom en bit, tyckte inte alls det var kul, otäckt att fira, han blev mer eller mindre nerhissad i repet och ville inte försöka igen.

Jons klätterpremiär

Så var det den store,tjocke,kedjerökande danskens tur.

HAN KOM UPP!!!!

KUNDE HAN DÅ MÅSTE JAG OCKSÅ KLARA DET!!!

Yesss! Det gick!!! Ända upp! Vilken adrenalinkick!!!

Vi pratar ibland om och skrattar åt den där klätterturen. "Då klättrade du bättre än mej, morsan!" Jag har aldrig klättrat efter det, inte ens på isväggen hos GetOut i våras, fast det var sonen som hade hand om den... Men han kan inte leva utan klättring.

Så här ser han ut klättrandes, tio år senare...

"Somliga sysslar visst bara med anmarcher" - han sa det snällt och det var värme i hans blick.

Bäst för honom, annars kanske han inte får låna morsans tält nån mer gång!

Postat 2007-10-31 20:38 | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

Skymningsljus

Skymningen kom smygande efter mej på väg hem från jobbet. En underbar höstdag på väg att bli kväll.

Så vackert, röd solnedgång bakom blånande höjder väster om Vättern och i öster hängde fullmånen över trädtopparna. Luften sval och klar, full av syre, lätt att andas.

Snabbt på med löparskorna för en träningsrunda!

Lungt och stilla i skogen, frostigt i skuggiga lägen, det hade nog inte varit helt upptinat på hela dagen. Gräset stelt och frasigt. Ett märkligt ljus i passagen genom bokskogen, nästan rött. Doft av  multnande löv.

Och så vitsippor! Jo, det är sant! Flera stycken i en backe bredvid stigen, lyser så vitt i skymningen. Galet, men jag blev glad, vitsippor hör till mina  favoriter bland vilda blommor.

Löprundan blev längre än jag tänkt, det är så härligt att springa på lätt frusna stigar. Perfekt löpväder.

Skulle också vara perfekt vandringsväder. Perfekt tältväder. Perfekt för en tur i hemmaskogarna. Tänk, tältet vid en sjö, en eld, goda korvar att grilla, lyssna på skogens ljud medan mörkret breder ut sej som en mjuk filt... det bästa som finns!

Måste försöka komma ut på en vandring snart...

Postat 2007-10-24 20:26 | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

Möte med människor

När jag tänker på min fjällvandring i somras tänker jag ofta på människor jag mötte. Jag är förvånad över mej själv, för jag brukar verkligen vilja vara
ensam när jag vandrar ensam, men nu träffade jag några vars sällskap
jag uppskattade och som jag känner glädje över när jag tänker tillbaks
på min vandring.

Den danske  killen, som gillade forspaddling. Andra kvällen vid långa bron över Vuojatädno. Han strövade ensam med ganska lösa planer, fiskade, skrämde upp mej med björnhistorier.

"Det är inte så farligt om man går vilse, man kommer alltid fram nån gång"

Så var hans filosofi. Han kunde ju leva på fisk och hjortron om maten tog slut...

Båda skulle vi till Staloluokta och vi gick om och förbi varann några gånger, pratade lite till. Sista gången sågs vi på avstånd, det kändes som att vinka till en gammal kär vän.

Den tyska kvinnan som kämpade med sin tjugosjukilospackning. Hon hade mat för tre veckor och ingen returbiljett bokad bara för att slippa jäkta. Vi hade sällskap ett stycke och åt lunch ihop. Hoppas hon klarade vadet över Hádditjåhkå...

Raststugan Kurajaure. Regnet trummade envist, jag hade bestämt mej för att övernatta där inne. Det kändes väldigt ensamt och konstigt så jag blev verkligen glad då ett  par dök upp i regnet utanför fönstret. Två holländare som också tänkte sova i stugan. Lättpackade, 13-14 kilo var vid starten för nästan två veckor med tält. Det var verkligen trevligt att få deras sällskap.

Vi träffades också flera gånger till under resten av vandringen, vi skulle gå samma väg ner till Kvikkjokk och ha en extradag där innan  hemresan.

Och så ett möte som inte blev av.

Mötet med brigas i Jokkmokk! Hon som har så nära till fjällen och utnyttjar och uppskattar möjligheterna det ger. Bara för att jag har fel mobiloperatör fick jag inte fatt på henne...

Postat 2007-10-14 10:36 | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

Solsken och duathlon

En sån härlig höstlördag!

En frostig och lätt dimmig morgon men solen tog snart överhand. Grötfrukost, packa ombyte och iväg bort till IKHP-stugan för att köra träningstävling i duathlon. Springa-cykla-springa! Insåg direkt jag kom till starten att jag skulle bli ohjälpligt sist idag... ÄN SEN DÅ ?!?

Jag njöt av det fina höstvädret, sol, klarblå himmel, ingen blåst, under första löpningen. Cykling på de små slingrande och trevligt kuperade småvägarna på Huskvarnaberget och så ett varv till i löpspåret, lite jobbigare än första varvet. Kul, synd att inte flera kom till start, men orienterarna är på 25-manna, grannklubben hade MTB-tävling...Hoppas på flera nästa gång så jag kanske får en chans att inte komma sist... Men jag fick det jag behövde och ville ha - en dryg timmes träning i lite högre tempo än jag skulle förmått mig till ensam.

Kaffe och mackor fanns med i ryggsäcken, smakade fint efter duschen. Satt utanför klubbstugan med vidunderlig utsikt över Vättern, nästan spegelblank

Tillbaks hemma plockades trädgårdstolarna fram igen, satt ute och löste korsord och läste lite i senaste Utemaggan. Mycket vinter där, något som känns väldigt avlägset idag. Lite trädgårdspyssel, årets sista gräsklippning, innan solen försvann bakom grannhuset.

Tror minsann jag fått lite färg på näsan!