Bloggar > Fjällfunderingar...

Fjällfunderingar...

...och andra tankar

Höstpaddling i Nömmen

Har haft en underbar dag i kajak på sjön Nömmen som ligger strax söder om Nässjö. Lade i vid en badplats i sjöns norra ände och paddlade sen söderut.

Det finns gott om öar i denna vackra sjö, inte stora men ofta med smala passager och aldrig några längre öppna transportsträckor.

Solsken och klar luft fick björkar och aspar att lysa som guld denna härliga höstdag. Svårt att tro att det är nästan mitten av oktober!

Vattenståndet i Nömmen är, precis som i många andra sjöar, väldigt lågt efter sommarens och höstens torra väder. Till och med kajakpaddlare får se upp för att inte gå på grund och sandstranden där vi lunchpausade var säkert dubbelt så bred idag som normalt.

Låg länge på rygg i solskenet, tittade upp mot en klarblåhimmel och hörde en svag vind prassla i gula löv.

Kort sagt, Nömmen är en väldigt trevlig sjö för en dagstur i kajak.

Postat 2013-10-12 21:45 | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

Tiveden nästa!

Efter flera helt billösa år har min friluftskamrat blivit med bil! Vi bestämde raskt att åka i väg till Tiveden för att paddla i midsommar.

Lite märkligt att det ska vara en fördel att ha bil när man vill göra sånt som går ut på att ta sej fram med hjälp av egna kroppskrafter...

Vi är inga vana paddlare, jag var ute lite som tonåring, på sjuttiotalet, då det var jättepopulärt att paddla kanadensare. Förra sommaren provade jag på både att paddla kajak och kanadensare igen. Det var kul!

Så nu har vi bokat en kanadensare och ska paddla en kanotled från Bosjön till Unden. Verkar trevligt av beskrivningen och kartan attt döma.

Hoppas bara det inte blir allt för mycket regn, och hoppas, HOPPAS att det inte är lika mycket knott som en gång för rätt många år sen, då jag och yngsta dottern tältade ett par nätter invid Tivedens nationalpark.