Längtar alltid till fjällen.Läser hellre fjällkartor än ser på teve.Vandrar ibland med sällskap, ibland ensam i både fjäll och skog. Tycker alldeles förmycket om att vandra för att avstå om medvandrare saknas.
Tillhör Hillebergfalangen.
På senare åt har jag rest till Australien och Nya Zeeland några gånger

Användarnamn: BrittMarie

Intressen: Klättring, Friluftsmat, Expeditioner, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Mountainbike, Multisport, Bär & svamp, Orientering, Paddling

Het mässa med iskallt tema

Nu har de haft mässa igen, den där firman som säljer friluftsprylar,  där borta i Bodafors. Vintertema denna gång, åtminstone till namnet - Köldknäppen. Skidor och skridskor fanns nu, typiskt vinter annars är ju de flesta friluftsprylar dessbättre gångbara året om.

Så vi, dvs jag, Christer och hans yngste son som hade pappahelg, åkte dit i går eftermiddag, shoppade lite, såg på bildvisning och installerade oss sedan i en av kåtorna som fanns uppsatta utanför butiken.Vädret var milt och fuktigt, lite rått i luften, ingen köldknäpp där inte! En fotogenlykta spred  trivsamt ljus i kåtan och kaminen spred trivsam värme. Oj, så varmt det blev!!!  Nästan bastuhetta! Plagg efter plagg åkte av medan vi ordnade till våra sovplatser. Pojken såg nöjd ut, verkade trivas...

Cykelkrönika

Cykelsäsongen är slut, åtminstonde om man tänker  tävlingssäsong. Men vilken cykelsäsong jag fick! Mycket träning och flera lopp!

Från början var bara Vätternrundan inplanerad, ja, och så den där MTB-tävlingen, Vista Mountain jag bestämde mej för att köra redan förra hösten. Så här skrev jag då:

Strövtåg längs Gáinájjågåsj - Sarekvandring 2009

Strax bakom Alkavare kapell kommer Gáinájjågåsj forsande, nedskuren i en klyfta. Här bröts silver- och blyhaltig malm i slutet av 1600-talet. Arbetskraften bestod av straffångar som frigivits mot att de skulle arbeta med gruvbrytningen. Undras om det kan ha varit bättre än fängelse? Brytningen skedde på vintern, man eldade för att spränga sönder berget. Här växer inga träd, alltså måste bränslet först forslas hit, malmen brytas och sedan transportera den ner till Kvikkjokk. Det måste varit ett slit utan like. Det är lätt att se spår av  slitet, högar med sprängsten ligger staplade, hål in i bergväggen. Denna mycket vackra plats bär på mycket mörka minnen.