Vildmarkspaddling i fjällmiljö

Hej!

Är sugen på att ge mig ut på en veckas paddling med mycket vildmarkskänsla och vacker natur, gärna fjällmiljö. Ytterligare ett önskemål är att det ska gå att fiska. Jag har förstått att det ska gå att paddla i Padjelanta, genom att bli utflugen till Staloluokta och sedan paddla till Kutjaure. Det verkar vara en riktigt fin tur men där får man tyvärr inte fiska, vilket är lite tråkigt. Någon som paddlat där?

Turen kommer antagligen att gå av stapeln nästa sommar men jag skulle gärna redan nu ta emot lite tips. Har inte bestämt mig för om det blir kanadensare eller kajak men oavsett vad vill jag inte att det ska vara någon forspaddling utan ganska lugna vatten.

Är det någon som har tips på fina älvar/sjöar att paddla i?

Jag har förstått att Kaitumälven ska vara fin, berätta gärna om erfarenheter och vilka delar som är vackrast att paddla där.

Hälsningar
Mikael
 
Var i kaitum (sälka, kaitumjaure, kaitumälv, kaitum station) med packbar kanot i augusti. Har en del att säga om det, men lite tid just nu. Korta versionen är att allt går om man vill.. Skulle nog starta längre ner om vi hade vetat det var så lågt vatten..

Kolla http://utebloggen.wordpress.com/. Där hämtade vi en del inspirasjon. Har ocskå paddlat Piteå älv från Sulis ner till Arjeplog. Fint, men mycket bäring..

Hur mycket strul är du klar för? Hur lång tid?

/Niklas
 
Rogen i Härjedalen. Lägg i vid Kärringsjön och paddla på flikiga dödissjöar (många lyft) ut i vildmarken. Alternativt ilägg Östra Vingarna och över Stortandsjön (två 800 m lyft) och sedan fyra små lyft ner i Rogen. Det kan löna sig att bära packningen förbi alla lyften och ta tom kanot genom småsjöarna. Själva Rogen är en stor sjö där det kan blåsa en del, men det finns ofta alternativa paddelvatten blåsiga dagar.
Från Rogen kan man ta sig söderut över Bredåsjön ända ner mot Hävlingen norr om Grövelsjön. Från Reva just vid norska gränsen går en fin tur in i Norge. Man kan också följa älven in i Femundmarka till Femunden. Varva gärna med lite vandringsdagar på rundade fjäll. Har du tur ser du myskoxar i det fria.

Myggvarning som alltid vid fjällvatten. Fisket ska vara bra. Fiskekort köps i Tännäs. Fin ny (den gamla brann ned) bemannad fjällstuga vid Rogen.

Ett av Sveriges finaste paddelvatten.

Grövelsjön är också fin.

Lycka till

AV
 
Jag rekommenderar Rogen eller Femunden i Norge!
Du ska han en viss paddelvana- kallt vatten och det kan blåsa även på sommaren.



Femunden
Rogen

Filmer

Lycka till

GK
 

Bilagor

  • Rogen (138)a.jpg
    Rogen (138)a.jpg
    36.6 KB · Visningar: 1,831
Senast ändrad:
Rogen i Härjedalen. Lägg i vid Kärringsjön och paddla på flikiga dödissjöar (många lyft) ut i vildmarken. Alternativt ilägg Östra Vingarna och över Stortandsjön (två 800 m lyft) och sedan fyra små lyft ner i Rogen. Det kan löna sig att bära packningen förbi alla lyften och ta tom kanot genom småsjöarna. Själva Rogen är en stor sjö där det kan blåsa en del, men det finns ofta alternativa paddelvatten blåsiga dagar.
Från Rogen kan man ta sig söderut över Bredåsjön ända ner mot Hävlingen norr om Grövelsjön. Från Reva just vid norska gränsen går en fin tur in i Norge. Man kan också följa älven in i Femundmarka till Femunden. Varva gärna med lite vandringsdagar på rundade fjäll. Har du tur ser du myskoxar i det fria.

Myggvarning som alltid vid fjällvatten. Fisket ska vara bra. Fiskekort köps i Tännäs. Fin ny (den gamla brann ned) bemannad fjällstuga vid Rogen.

Ett av Sveriges finaste paddelvatten.

Grövelsjön är också fin.

Lycka till

AV

Är nyligen hemkommen från en solotur i Rogens naturreservat och Femundsmarka och planerade rutten delvis inspirerat av din kommenterar. Tack så mycket! Det blev en fantastisk tur!

Här är min rutt på en karta: https://www.google.com/maps/d/edit?mid=10jtU95TSZ62p4Lx2iAzDqImJ3HXSK-0&usp=sharing
 

Liknande trådar