Längtar alltid till fjällen.Läser hellre fjällkartor än ser på teve.Vandrar ibland med sällskap, ibland ensam i både fjäll och skog. Tycker alldeles förmycket om att vandra för att avstå om medvandrare saknas.
Tillhör Hillebergfalangen.
På senare åt har jag rest till Australien och Nya Zeeland några gånger

Användarnamn: BrittMarie

Intressen: Klättring, Friluftsmat, Expeditioner, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Mountainbike, Multisport, Bär & svamp, Orientering, Paddling

Äntligen vinter!

Äntligen har vintern kopplat ett grepp om sydsverige! Några dygn har det varit temperaturer klart på minussidan, sjöarna börjar frysa till och det har snöat litegrann.

I söndags testade jag längdskidorna på gärdena här hemmavid. Lite för tunt för att vara roligt men borta vid klubbstugan är snökanonerna är i full gång så snart blir det spår!

Säsongsavslutning och premiär!

Vintern har släppt sitt grepp om mina hemtrakter, det är inte mycket snö kvar i skogarna nu.

Men vilken vinter det har varit! Vid Jönköpings flygplats uppmättes minusgrader 59 dygn i sträck, det är nytt rekord!  Förra vintern var det visst som längst minusgrader sex dagar i rad. Mycket snö har det också varit, 94 cm som mest.

På begäran - Rapport från Vasaloppet

Några av mina läsare träffar jag på riktig och de har frågat varför jag inte har skrivit om Vasaloppet.

Här kommer det, håll till godo!

Olles skidfärd

Min far är en spänstig man på 77 år. Han tycker om att vara ute och röra på sig, joggar fortfarande regelbundet, går gärna långa promenader i skogen.

Och så gillar han att åka skidor. Förra vintern, ivirgt påhejad av mej, slog han till och köpte ny, modern skidutrustning som han prövade några gånger. När det så blev skidföre här vid jultiden så var han inte sen att ge sej ut i skidspåren, mycket belåten med fjolårets investering.

Vasaloppsfunderingar

Så är Vasaloppets vintervecka över för den här vintern. Över 40 000 personer har deltagit i något av loppen, en del har till och med varit ute i vasaloppsspåret  i både två och tre lopp.

Spåret ja. Det är minsann inget vanligt spår. Nej, nuförtiden kallas det för arena, Vasaloppsarenan! Det ni, det är nåt helt annat än ett vanligt skidspår! Synd bara att denna tjusiga benämning inte kan borga för en jämn och god kvalitet på skidspåren. Men det är till stor del vädret som bestämmer, antingen det är ett skidspår eller en "arena".