Bloggar > Fjällfunderingar...

Fjällfunderingar...

...och andra tankar

En dunsäck i munnen

I morse när jag vaknat dröjde jag mej kvar i sängvärmen en stund, låg och funderade på lite av varje. Kände efter med tungan hur bra det känns att ha fått en ny tand istället för den som var sönderbiten.

Ja, fått och fått, det är förstås inte rätt ord, alla vet väl att det inte är gratis att gå till tandläkaren.

Det var då det slog mej vad jag kunde fått för de drygt fyra tusenlapparna jag var tvungen att ge tandläkaren...det hade ju lätt räckt till värsta, bästa dunsovsäcken från Western Mountaineering, som jag så gärna vill ha...

Planen är glasklar - inte tugga på stenhårda karameller så kan jag nog få det jag vill ha!

Postat 2009-12-20 19:18 | Permalink | Kommentarer (5) | Kommentera

Äntligen vinter!

Så har det äntligen blivit riktig vinter! Det är lite tunt med snö än men det har varit kallt hela veckan och jag kan inte tro annat än att vi ska få en vit jul i södra vätterbygden i år! Härligt!!!

Nyspårat

Idag har det varit en härligt, gnistrande, köldknarrande vinter dag. Var ute en sväng på skidor, det går om man hemskt gärna vill och om man håller sej där det är gräs under snön.

Snökanonerna går för fullt men jag hoppas på mera riktig snö så det går att skida långa turer i skogen.

Mycket rönnbär sägs ju lova en kall vinter och i år sitter bären fortfarande kvar på träden så jag väljer att tro att det är ett sant påstående.

Postat 2009-12-19 23:19 | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

Passivitet

Passiviteten vilar tungt över både friluftsliv och skrivlust, lika tungt som den gråa molnmassa som sen flera veckor tillbaks har parkerat sej på himlen. Ingen sol, ingen snö, inga texter...

Inte så att jag sitter still och rullar tummarna på ledig tid. Nej, jag förbereder mej så gott det går för skidsäsongen med barmarksträning, i slalombacken, i gymmet, rullskidor och en och annan vända på cykel. Jag har  köpt en riktig MTB så det blir jobbig och rolig skogscykling när det inte är alltför lerigt på stigarna.

Nya cykeln

Men inte en endaste liten tältnatt sen septembervandringen i Jämtland om man inte räknar natten i tältkåta i Bodafors förstås. Men besöket där gick mycket mer ut på att handla friluftsprylar än att bedriva friluftsliv.

Nu verkar det ändå som det skymtar små öppningar i dysterheten både här och där. Nästa vecka ska det viss bli kallare och vem vet, kanske kommer en och annan snöflinga dalandes! Kanske kan det bli en vit jul i år...

Efter jul kommer nyår och då är planen att packa ryggsäcken och fira nyår i någon trevlig skog med brasmys och god mat! Och tälta!

Och nu har jag ju faktiskt lyckats producera en liten bloggtext!