Bloggar > Fjällfunderingar...

Fjällfunderingar...

...och andra tankar

MTB på langs de Luxe

Den gångna vintern har jag följt de båda äventyrarna David Erixon och Niclas Bentzer när de har skidat hela vägen från Norges sydspets till Nordkapp.

Jag har gjort det dels för att David kommer här från mina trakter, dels för jag upptäckte att David förberedde sej för äventyret med att gå stavgång i slalombacken här hemma i Huskvarna även om jag inte riktigt hade koll på vem av alla stavgångare som var han...Och så förstås för att den här typen av expeditioner tilltalar mej, det är sånt jag skulle vilja, och till och med kunna, göra själv.

Flitigt har killarna delat med sej av sina strapatser och glädjeämnen, kryddat med vackra bilder både på Facebook och på sin blogg, Norge på langs-de Luxe. Ofta blev det en tryckning på gilla-knappen och ibland nån kommentar.

Vissa sträckor de gick har jag också gått, även om det varit till fots istället för skidor. Andra inlägg har väckt nyfikenhet och lust att ta en och annan egen utenatt under vintern.

Vad har det här med MTB att göra då?

Jo, i lördags körde jag ett MTB-långlopp, Cykelrallarn som går från Bottnaryd till Hallbystugan strax utanför Jönköping.

Rallarloppen, MTB, löpning och skidor

När jag bromsade in vid sista vätskedepån fick jag ögonkontakt med en kille allra längst bort... Men är det inte... Joo!

Jag rullade förbi både kaffe och bullar och stannade framför, ja just det, David Erixon!  Brett leende stod han där och langade dricka till törstiga cyklister och fastän vi aldrig träffats och pratats vid på riktigt tidigare så kände han igen mej och visste till och med mitt namn!

Vi växlade några ord om väder och cykling, fjäll och expedition medan jag tömde ett par muggar sportdryck! Det här mötet blev en riktig energikick som räckte ända in i mål.

När jag sen ivrigt berättade här hemma om hur roligt och inspirerande det var att träffa en livs levande äventyrare i depån fick jag kommentaren "Jasså, det var därför det tog så lång tid..." Protesterade först, men insåg snart att här har jag ju världens bästa bortförklaring till min klena insats!

Njaej, du vet, jag blev ju ståendes att prata fjäll med han, Norgepålangsdelux-David, så jag glömde alldeles bort att det var tävling...

Det var MTB de Luxe, det!

Om någon missade Norge på langs de Luxe under tiden det pågick går det förstås bra att läsa i efterhand!

www.norgepalangsdeluxe.com

Postat 2013-06-07 21:29 | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

Anjans fjällstation Placerad på karta

Efter avslutad vandring i Skäckerfjällen stannade vi till vid Anjans fjällstation. Ett  fantastiskt ställe beläget mellan sjöarna Anjan och Baksjön. Man gör inte något väsen av sej precis, ingen hemsida, sparsam marknadsföring men lyckas tydligen ändå på något sätt överleva.

Stället uppfördes på 1930-talet av en man som levt som trapper i Kanada och som just här fann en plats med liknande känsla. På 1970-talet bytte stället ägare och renoverades efter den tidens mode. Mycket gammalt finns kvar, stilblandningen ger onekligen mycket atmosfär och i kombination med trevlig personal känns det mysigt att stanna till här.

Vi skulle bara ducha och byta kläder...flickan i receptionen nöjde sig inte med att beskriva vägen till duschen, hon följde med oss och visade!

Varmt och skönt vatten förvandlade fjällsmutsiga vandrare till salongsmässiga människor och medan vi klädde på  rena kläder bestämde vi oss för att äta mat där också...

Matsedeln är inte så lång, men lockande, fjällfisk och souvvas blandat med raggmunk och våfflor. Vi bestämde oss för Souvvas med pressad potatis och lingon, så gott det var! En rejäl portion, tillräckligt för att mätta en hungrig vandrare.

Vi funderar vidare... om vi skulle sova här inatt ? Det fanns rum ledigt och än en gång visade flickan vägen, nu till huset bredvid. Visade självhushållningskök, torkrum, "Vatttenfallet" (dusch), "Riksröset" (toan) och vårt rum som kalldes "Bivacken". Grannrummen hade namn som "Björnidet" och "Brudkammaren". För bekvämlighetens skull fick vi ett fyrbäddsrum fast vi bara var två.

I sällskapsrummet låg album med bilder och tidningsklipp som skvallrar om att det kanske är flera gäster här på vintern än det är sommartid.  På vintern är det lättare att ta sej upp på fjället när man kan skida över sjön men fiskare verkar komma även på sommaren.

Apropå fisk...värdinnan Margareta berättade att fjällfisken som serveras är alltid fisk som kommer från deras egna sjöar runt Anjan. Är fisket dåligt så köps ingen fisk från annat håll. Äkta vara, annars kvittar det!

Hon är väldigt trevlig, Margareta, pratade gärna, intresserade sig för var vi vandrat och hur vi hade haft det.

Missa inte att besöka det här stället om ni har vägarna åt Skäckerfjällen! Har de inte alltför mycket att göra kan man be om skjuts från fjällstationen till vandringsledens början, så slipper man några kilometers traskande på grusväg.

Nöjda och glada tog vi farväl och gav oss iväg för att göra  nya strövtåg i Kalldalen.

Infarten till Anjans fjällstation

Av någon anledning blev inte min kamera använd vid besöket här mer än för att föreviga totempålen vid "stora vägen" men följ gärna länken nedan och se Staffan Anderssons bilder härifrån!

Postat 2010-08-22 19:31 | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

Dagens skörd

Gick ut en sväng i skogen för att "hämta" lite kantareller till middagen. Jag her ett par ställen inte så långt från mitt hus där det oftast finns några om man blir sugen.

När jag kom till tredje lilla stället hittade jag först inte en enda guling men väl en hel hoper med tokfina små Karl Johan-svampar! Bara någon enstaka var förvuxen, nästan inga var angripna av larver, bara några var provsmakade av sniglar (tror jag) men det kan jag bjuda på. Jag plockade så många som min tunna lilla påse orkade hålla för, säkert fanns där fler om jag tittat lite till.

Och när jag bestämt mej för att jag plockat klart, då hittade jag några kantareller där också!

Gissa om jag tänker gå dit flera gånger!

Kantarellerna fick göra sällskap med fläskfilé och grädde i stekpannan. Karl Johan ligger på tork i ugnen.

Postat 2010-08-08 21:34 | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

Riktig vinter!

Mitt under  pågående klimatkonferens i Köpenhamn slog vintern till.

När  vi sakta och mycket motvilligt tvingats försöka acceptera tanken på milda och snöfattiga vintrar, då börjar det snöa.

Just som jag bestämt mej för att bli isbjörnfadder för att något bidra ekonomiskt till arbetet för att förhindra den katastrof som höjda vattennivåer i världshaven på grund av varmare klimat skulle innebära, då kommer kylan och vi får uppleva en riktig härlig vinter  här nere i sydsverige.

Gamla talesätt har slagit in "När Anders slaskar så ska julen braska". Andersdagen var en riktigt blöt och gråtrist novemberdag, på julafton kunde jag provåka mina nya skidor.

Ett tecken på att kommande vinter ska bli kall och snörik är att rönnen har många bär, sägs det  ju. Nu tycker jag, att även om om det är många bär på rönnens grenar så brukar de ramla av långt innan vintern kommer. Men inte i år! Bär sitter fortfarande kvar, så det kanske är det som är tecknet, att bären inte faller ner och döljs av snön.

Och kallt är det! Det finns tom hopp om att det ska bli is på Vättern, det händer inte så ofta.

Snö finns också så det räcker till skidspår att åka långa härliga turer, i skogen, över gärden och hagar.

Jag njuter av denna underbara, vackra, sköna och garanterat myggfria vinter!

Jag hoppas den stannar länge!

Postat 2010-01-13 22:24 | Permalink | Kommentarer (8) | Kommentera

Rödingens Dag

Idag har vi firat Rödingens Dag här i Huskvarna!

Rödingen i Vättern räknas som en glacialrelikt, den har funnits här ända sedan inlandsisen smälte. Visst är den värd att uppmärksammas med en egen dag!

Tyvärr har beståndet minskat mycket och arten är rödlistad. Fiskeförbud i delar av sjön, höjning av minimimått och begränsning av total fångst per fisketillfälle mm ska förhoppningsvis rädda och öka  Vätterns rödingbestånd.

Lekande rödingar kan man se nu i månadsskiftet oktober/november på en så lättillgänglig plats som småbåtshamnen i Huskvarna. De är fantastiskt vackra i sin lekdräkt, riktigt röd buk och fenor med vita kanter gör att man lätt kan se fiskarnas rörelser i vattnet. Men de var inte lätta att fotografera...

Vill inte vara med på bild...

Länsstyrelsens folk fanns på plats och delade ut informationsmaterial, berättade och svarade på frågor från oss besökare. Det var ganska mycket folk som kom denna kyliga höstdag. När vi sett oss mätta på skådespelet var det gott att mätta magen med  rödingbakelse och varmt dryck på det närliggande kaféet.