Längtar alltid till fjällen.Läser hellre fjällkartor än ser på teve.Vandrar ibland med sällskap, ibland ensam i både fjäll och skog. Tycker alldeles förmycket om att vandra för att avstå om medvandrare saknas.
Tillhör Hillebergfalangen.
På senare åt har jag rest till Australien och Nya Zeeland några gånger

Användarnamn: BrittMarie

Intressen: Klättring, Friluftsmat, Expeditioner, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Mountainbike, Multisport, Bär & svamp, Orientering, Paddling

Kåtornas folk - ett lästips!

"Det piskar som tusen vassa nålar i ansiktet, vita moln kommer yrande och sveper sig om oss där vi vandrar - några små människor och djur i vanmäktig kamp mot en rasande fiende, virvlar, biter, tränger sig in genom skinnkläderna som vore det spindelväv man bar, tar andan ur en, tvingar en att spänna varje muskel för att orka ta ut det steg man påbörjat... Hur länge! tänker jag. Nu är det nio timmar vi krupit fram mot stormen..."

Vädret är förfärligt när samerna i Saarivouma flyttar till sitt sommarviset i slutet av april år 1915. Den som berättar är Ester Blenda Nordström, en tjugofyraårig journalist från Stockholms som under några sommarmånader ska vara lärare åt samebyns barn.

Ester Blenda berättar livfullt och mycket intressant om vardagslivet i sommarvistet, om sorger och glädjeämnen, vedhuggning och kaffedrickning. Och kaffe dracks i mängder! Våren dröjer det här året men en morgon vaknar hon av att kåtagolvet är fyllt av smältvatten! Snart kommer fåglarna, björkarna slår ut, då är det äntligen sommar och jag väntar spänt på att hon ska berätta om myggor... Det kommer!

Boken är utgiven på förlaget Bakhåll. Det finns inga bilder, bara text, men vilken text! Ester Blenda skriver så jag lever mej in i livet i sommarvistet, det är vackert, välskrivet och lättläst, jag känner dofter och hör bäckarna porla, känner vinden vina och snökornen sticka i kinderna även om jag inte till närmelsevis varit med om en sådan storm som den det berättas om i början av boken.

Jag rekommenderar varmt att den som är det minsta intresserad av samiskt liv och kultur - och det borde vara alla som någon gång satt sin fot i fjällvärlden- att läsa den här boken!

2016-01-13 08:34   brigas
Tack för lästipset.

Svar 2016-01-15 20:19   BrittMarie
Varsågod! Jag har ju flera gånger fått lästips av dej så då har jag väl bjudit igen lite nu...

2016-01-13 09:29   fowwe
Den här boken verkar läsvärd. Ser på nätet att nyutgivningen blev något omdiskuterad, med åsikter om huruvida författaren gav uttryck för (den tidens) kolonialism och "romantiska" syn på samer. Andra tyckte tvärtom, att hon bröt med den synen. Detta diskuterades i Radio Sápmi, men tyvärr förstår jag inte mycket samiska...

Svar 2016-01-13 15:00   Bandersson
Intervjun (diskussionen) börjar på samiska men fortsätter strax på svenska http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2327&artikel=5755009

Svar 2016-01-15 20:17   BrittMarie
Jag läste väl boken utan några politiska funderingar, men visst kan den diskuteras ur ett sådant perspektiv. För min del tycker jag att jag har lärt mig något mera om hur samer levde innan skotrar och helikoptrar blev en del i renskötseln. Kanske läser jag boken en gång till innan den blir tillbakalämnad till biblioteket!
Tack för länken, Björn!

2016-01-13 15:39   ulindh
Den verkar intressant.

2021-01-18 21:58   fowwe
Hej BrittMarie! Mycket vatten har runnit i jokkarna sedan dessa kommentarer och plötsligt befinner jag mig här igen. Jag köpte boken och läste den med stort intresse. Ester Blenda fick ju förnyad popularitet efter utgivningen men jag missade en utställning om henne i Skåne tyvärr.
Radioprogrammet finns kvar och det har jag också hört. Det här med att utomstående skriver om t ex lokalbefolkning väcker upp känslor, det kan man förstå. Personligen reagerade jag inte över något särskilt i hennes bok, jag tyckte den var positivt skriven och gav insikter.

Trehundra mil - del två

För ett par månader sen skrev jag om min dotter Helga och hennes kompis Sabina som är i Nya Zeeland och vandrar Te Araroa, 300 mil från norr till söder. Jag nämnde också att jag var sugen på att vandra med dem en bit...

Jag vet inte exakt hur långt de har gått nu men senast jag hörde från Helga, för ett par dagar sen, var de klara med en sexton mil lång paddling på Whanganui River. Enligt kartorna är ca 135 mil avklarade vid ankomsten till Whanganui. Snart halvvägs, alltså!

Trehundra mil

Trehundra mil. Så lång är Te Araroa, vandringsleden som går genom hela Nya Zeeland, från Cape Reinga i norr längs stränder och i skogar, genom byar och städer, på stigar, vägar och vatten till Bluff längst ner på sydön!

Äntligen vinter!

Äntligen har vintern kopplat ett grepp om sydsverige! Några dygn har det varit temperaturer klart på minussidan, sjöarna börjar frysa till och det har snöat litegrann.

I söndags testade jag längdskidorna på gärdena här hemmavid. Lite för tunt för att vara roligt men borta vid klubbstugan är snökanonerna är i full gång så snart blir det spår!