Längtar alltid till fjällen.Läser hellre fjällkartor än ser på teve.Vandrar ibland med sällskap, ibland ensam i både fjäll och skog. Tycker alldeles förmycket om att vandra för att avstå om medvandrare saknas.
Tillhör Hillebergfalangen.
På senare åt har jag rest till Australien och Nya Zeeland några gånger

Användarnamn: BrittMarie

Intressen: Klättring, Friluftsmat, Expeditioner, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Mountainbike, Multisport, Bär & svamp, Orientering, Paddling

Underbart är kort

När det gäller skidföre får man inte vara glad så länge i taget i den här landsändan. Nu är det töväder igen...

Bara en skiddag denna snöomgången också.

Igår fanns spår dragna på gärdena som det brukar vara vid begränsad snötillgång. För ett par veckor sen investerade min vän i ny skidutrustning och det får väl ändå räknas som en bonus att det gick att testa innan vi reser till Grövelsjön.

Det gick rätt så bra men marken är väldigt blöt så det var tur i oturen att det inte var kallare för då hade det direkt frusit  is under skidorna och bra fäste behöver ingen. Bitvis var det ändå gräsligt bra fäste, med betoning på "gräs"!

Annars gick det  riktig bra bra för honom att åka. Hans tidigare meriter är skidåkning i lumpen och ett civilt försök , för bortåt trettio år sen, där ett träd helt plötsligt klev ut i skidpåret...

Men nu är det bara att se fram emot nästa lilla vinterattack.

Längre än till julafton tänker jag faktiskt inte vänta!

2008-12-15 06:12   Islusen
OK, håller tummarna för att det blir vinter igen hos dig innan jul!

2008-12-15 10:39   Thomas Traneving
Övning ger färdighet. :)
Även vi hoppas på någon form av snö.....här har det varit barmark de senaste två/tre veckorna.

2008-12-17 18:51   Annicas fjällängtan
VI här uppe i Västerbotten har haft snö men men allt för jämna mellanrum töar det och när det fryser på bildas det en isbark. Och blir jättehalkigt. !Vad kul med en vintertur till fjällen att se fram emot.! HÄlsa vännen LYCKA TILL i den nya skidkarriären. En del börjar ju sent!

2008-12-17 21:43   brigas
Usch,ni får verkligen kämpa för lite vinterkänsla,det gäller att inte "råka ha annat för sej" den stund det vill vara vinter.
Kan det vara nåt annat än vår inverkan på jordens klimat som rår för detta?

Trehundra mil - del två

För ett par månader sen skrev jag om min dotter Helga och hennes kompis Sabina som är i Nya Zeeland och vandrar Te Araroa, 300 mil från norr till söder. Jag nämnde också att jag var sugen på att vandra med dem en bit...

Jag vet inte exakt hur långt de har gått nu men senast jag hörde från Helga, för ett par dagar sen, var de klara med en sexton mil lång paddling på Whanganui River. Enligt kartorna är ca 135 mil avklarade vid ankomsten till Whanganui. Snart halvvägs, alltså!

Trehundra mil

Trehundra mil. Så lång är Te Araroa, vandringsleden som går genom hela Nya Zeeland, från Cape Reinga i norr längs stränder och i skogar, genom byar och städer, på stigar, vägar och vatten till Bluff längst ner på sydön!

Kåtornas folk - ett lästips!

"Det piskar som tusen vassa nålar i ansiktet, vita moln kommer yrande och sveper sig om oss där vi vandrar - några små människor och djur i vanmäktig kamp mot en rasande fiende, virvlar, biter, tränger sig in genom skinnkläderna som vore det spindelväv man bar, tar andan ur en, tvingar en att spänna varje muskel för att orka ta ut det steg man påbörjat... Hur länge! tänker jag. Nu är det nio timmar vi krupit fram mot stormen..."

Vädret är förfärligt när samerna i Saarivouma flyttar till sitt sommarviset i slutet av april år 1915. Den som berättar är Ester Blenda Nordström, en tjugofyraårig journalist från Stockholms som under några sommarmånader ska vara lärare åt samebyns barn.