Längtar alltid till fjällen.Läser hellre fjällkartor än ser på teve.Vandrar ibland med sällskap, ibland ensam i både fjäll och skog. Tycker alldeles förmycket om att vandra för att avstå om medvandrare saknas.
Tillhör Hillebergfalangen.
På senare åt har jag rest till Australien och Nya Zeeland några gånger

Användarnamn: BrittMarie

Intressen: Klättring, Friluftsmat, Expeditioner, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Mountainbike, Multisport, Bär & svamp, Orientering, Paddling

Kyrkhelg i Alkavare kapell - Sarekvandring 2009

En gång om året är det kyrkhelg i Alkavare kapell. Jag visste att det skulle vara just den här helgen redan innan vi for hemifrån. Någon här på Utsidan skrev om det  (tror det  var "Jokkmokk") men trodde inte att vi skulle kunna vara där tills dess. En snabb omplanering av rutten gjorde det möjligt och efter att ha kämpat genom videsnåren i Álggavágge satte vi ner ryggsäckarna på kyrkbacken tio minuter innan gudstjänsten skulle börja.

Alkavare kapell  med klockstapel och besökare

Lite kort historik: Kapellet stod klart 1787 och användes fram till ca 1860 då det övergavs. Det förföll förstås men restaurerades efter originalritningar som fanns bevarade och återinvigdes 1961. Kapellet  byggdes för att sprida kristendomen bland samer och har alltså ingenting att göra med den silverbrytning som pågått här.

Jag har gått förbi här en gång tidigare och tittat in i kapellet som alltid är öppet. Då kändes det mörkt och dystert, inte alls inbjudande. Nu, med öppna fönsterluckor, dukat altare, många levande ljus och blommor gav kapellet ett helt annat intryck.

Kyrkhelgen började redan på lördagen och på söndagen kom närmare trettiotalet personer  för att delta i gudstjänsten. Ett par flöjtspelande vandrare stod för musiken men psalmerna sjöngs á capella. Aldrig förr har jag sjungit psalmen "Morgon mellan fjällen" på en mera passande plats. Prästen Gotthard från Jokkmokk, iklädd prästkrage, skinnväst och flera knivar, predikade och sedan bjöds alla besökare på kyrkkaffe.

Kyrkkaffe utanför kapellet

Fjällvandrande kykrbesökare hade en trevlig stund med nykokt kaffe och mycket prat om vandring, utrustning och vägval. Dagen var solig och skön och ingen verkade ha bråttom att komma iväg. Så småningom tunnades skaran ut och prästen och några medhjälpare fick tid att tjära kapellets tak.

Kapelltaket tjäras

Vi bestämde oss för att stanna en extra dag här i kapellets närhet för att gå en dagstur med bara lätt packning.

2009-09-07 22:43   brigas
Det där taket är synnerligen vältjärat.
Denna annars så dystra plats kanske ändå är riktigt trevlig en dag varje sommar..

2009-09-09 23:11   djwalle
verkar vara ett mysigt ställe! skulle gärna vilja komma dit nån gång :D

2013-07-17 22:33   fowwe
Denna plats är en pärla i fjällvärlden. Men jag har inte lyckats ta mig dig under kyrkhelgen - än. Ni verkar ha haft en fin dag och god gemenskap. Och det blir ju alltid en blandning av andligt och praktiskt när man är ute i vildmarken. Både predikan, psalmsång och tjära tak!

2016-08-16 11:41   Gnomen
Gifte mig i Alkavare kapell 2002. Fantastiskt!

Svar 2016-08-19 11:05   BrittMarie
Passande plats för bröllop för dem som gillar att fjällvandra! Och det utgår jag ifrån att ni gör eftersom ni gifte er där...

Trehundra mil - del två

För ett par månader sen skrev jag om min dotter Helga och hennes kompis Sabina som är i Nya Zeeland och vandrar Te Araroa, 300 mil från norr till söder. Jag nämnde också att jag var sugen på att vandra med dem en bit...

Jag vet inte exakt hur långt de har gått nu men senast jag hörde från Helga, för ett par dagar sen, var de klara med en sexton mil lång paddling på Whanganui River. Enligt kartorna är ca 135 mil avklarade vid ankomsten till Whanganui. Snart halvvägs, alltså!

Trehundra mil

Trehundra mil. Så lång är Te Araroa, vandringsleden som går genom hela Nya Zeeland, från Cape Reinga i norr längs stränder och i skogar, genom byar och städer, på stigar, vägar och vatten till Bluff längst ner på sydön!

Kåtornas folk - ett lästips!

"Det piskar som tusen vassa nålar i ansiktet, vita moln kommer yrande och sveper sig om oss där vi vandrar - några små människor och djur i vanmäktig kamp mot en rasande fiende, virvlar, biter, tränger sig in genom skinnkläderna som vore det spindelväv man bar, tar andan ur en, tvingar en att spänna varje muskel för att orka ta ut det steg man påbörjat... Hur länge! tänker jag. Nu är det nio timmar vi krupit fram mot stormen..."

Vädret är förfärligt när samerna i Saarivouma flyttar till sitt sommarviset i slutet av april år 1915. Den som berättar är Ester Blenda Nordström, en tjugofyraårig journalist från Stockholms som under några sommarmånader ska vara lärare åt samebyns barn.