Längtar alltid till fjällen.Läser hellre fjällkartor än ser på teve.Vandrar ibland med sällskap, ibland ensam i både fjäll och skog. Tycker alldeles förmycket om att vandra för att avstå om medvandrare saknas.
Tillhör Hillebergfalangen.
På senare åt har jag rest till Australien och Nya Zeeland några gånger

Användarnamn: BrittMarie

Intressen: Klättring, Friluftsmat, Expeditioner, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Mountainbike, Multisport, Bär & svamp, Orientering, Paddling

Ten thousand saw I at a glance...

Vid många tillfällen den gångna månaden har denna diktstrof, som här fått bli rubrik, kommit i mina tankar.

Många gånger bara under de senaste två dagarna, på vandring längs John Bauerleden mellan Gränna och Huskvarna.

Äntligen friluftsliv!

Äntligen, äntligen en helg med  friluftsliv!

Tranor spelade välkomstfanfar när vandringen började denna mycket vackra aprilmorgon. Blå himmel, rejält frostigt men med en strålande sol som värmde skönt. Underbar luft, klar och frisk med dofter av smältande snö och tinande jord.

Det doftar vår!

Det är vår i luften!

Jag har känt den där speciella doften i luften några gånger nu, den doft som bara kan kännas om vårkvällar när temperaturen sjunker efter en solig dag.

Vasaloppsfunderingar

Så är Vasaloppets vintervecka över för den här vintern. Över 40 000 personer har deltagit i något av loppen, en del har till och med varit ute i vasaloppsspåret  i både två och tre lopp.

Spåret ja. Det är minsann inget vanligt spår. Nej, nuförtiden kallas det för arena, Vasaloppsarenan! Det ni, det är nåt helt annat än ett vanligt skidspår! Synd bara att denna tjusiga benämning inte kan borga för en jämn och god kvalitet på skidspåren. Men det är till stor del vädret som bestämmer, antingen det är ett skidspår eller en "arena".

Kalle Anka Cup

Så är en intensiv skidhelg tillända. Inte en meter har jag åkt själv, men fått se många duktiga och energiska tretton- och fjortonåringar åka skidor. Fast mest har jag sett nummerlappar eftersom jag suttit och registrerat mellantider. Emellanåt har det varit svårt att inte snegla åt andra hållet i tidtagningsvagnen för att få se målgång.

Idag fick jag dock sitta i målgångsänden under ski cross-stafetterna, där kunde jag delvis se banan och  många sätt att ta sig igenom en port baklänges. En del trampade runt lite omständigt för att komma igenom porten rätt, andra trasslade in skidorna rejält i käpparna och några gjorde det lätt och elegant, hopp  med helomvändning- glida baklänges- hopp igen och fortsätta framåt! Tjusigt! Jag har prövat lite själv, ski cross är inte så enkelt...