Bloggar > Fjällfunderingar... > Adam och Eva

Fjällfunderingar...

...och andra tankar

Adam och Eva

I lördags gjorde jag en liten blomstervandring tillsammans med mor och far.  Orkiden Adam och Eva trivs egentligen  bäst på ostkusten men här i södra vätterbygden växer den på några platser. Kabbarp, på höjden strax öster om Gränna, är en av dem.

Föräldrarna hade aldrig varit där förut, trots att det bara är någon mil hemifrån så de ville gärna följa med och titta efter orkidéer när jag föreslog en tur dit.

Eftersom blomstertiden satte igång tidigt i år hade den allra vackraste blomningen redan varit men de var inte mera överblommade än att det var värt besväret att ta sig dit för att beundra dem.

Mor funderade på vilken färg som är Adam och vilken som är Eva. Hon bestämde att den rödlila varianten måste vara Adam eftersom hannar rukar vara mera färgstarka än honor.

Växtplatsen är mycket naturskön, ett småskaligt odlings- och beteslandskap med utsikt över Vättern. Har ni vägarna förbi Gränna kan jag rekommendera ett besök där även andra tider på året än då orkidéerna står i blom.

Inlagt 2008-05-26 22:02 | Läst 5661 ggr. | Permalink
2008-05-26 23:59   Islusen
Oj, riktiga sommarbilder! Härligt.

2008-05-27 07:43   brigas
blomningstiden över-på vår gård har bara gentiana(scylla) och nån maskros orkat slå ut...det snöade en stund igår.igen.
Grönt frodigt gräs och orkidéer är nåt att fortsätta längta till ännu en tid.

2008-05-27 10:22   Thomas Traneving
Vilka fina bilder!

2008-05-27 14:44   thegedd
Intressant och fina bilder !

2008-05-27 17:23   POA9
En fin utflykt i närområdet är alltid trevligt. Kul att höra om de stora frågorna i livet. Vilken orkidé som är vem. I människornas värld är det ju honorna som klär sig i färggranna klänningar och männen som går i grå kostym.

» Visa även betygsättningar utan kommentar