Längtar alltid till fjällen.Läser hellre fjällkartor än ser på teve.Vandrar ibland med sällskap, ibland ensam i både fjäll och skog. Tycker alldeles förmycket om att vandra för att avstå om medvandrare saknas.
Tillhör Hillebergfalangen.
På senare åt har jag rest till Australien och Nya Zeeland några gånger

Användarnamn: BrittMarie

Intressen: Klättring, Friluftsmat, Expeditioner, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Mountainbike, Multisport, Bär & svamp, Orientering, Paddling

En liten vintertur

Tälta kan man göra året runt, brukar jag påstå, utan att att egentligen vara nån särskilt inbiten vintertältare. Så för att leva upp till mina ideal packade jag ryggsäcken för en liten skidtur med tältövernattning i skogarna på Hökensås.

Trodde det skulle gå fint att skida på de små skogsvägarna där, men även om det är mer snö där än vad vi har här hemma gick det så där. Bitvis bra och bitvis grus som gick igenom. Så nu har jag fixat ett par "mina-sämsta-skidor" till...

Tanken med turen var, förutom att träna på vintertältning, att skida med lite tyngre packning än bara en liten fikaryggsäck som förberedelse för fjällturen i början av mars.Ville också testa lite prylar, skoöverdrag, mattermos och nya fina Fjällrävenbyxorna

Det blev tungt...slängde med lite torr ved också, för att ha nåt att få igång kall och blöt skogsved med.

Slarvade med maten hemma före avfärd, ivrig att komma iväg, skidade fel och höll nästan på att krokna av energibrist. Oj, så gott att det fanns varm soppa i den nya termosen! Den får klart godkänt!

Det var inte fel att ha med lite finved hemifrån, skogsveden tjurade och rök men med lite pyssel  blev det brasa att sitta nära, med renskinnet som värmde under rumpan. Skoöverdragen höll fossingarna mycket varmare än utan. Godkänt igen!

Små snökorn prasslade lustigt mot tältduken, somnade gott, inpackad i goa sovsäcken och vaknade till en skön och stilla morgon, lätt mulet men snart flödade solskenet mellan tallstammarna. småfåglar kvittrade, en korp kraxade ihärdigt och en hackspett flög från träd till träd i jakt på något ätbart. Mycket djurspår i snön, älg, hare, rådjur. Inga märkvärdiga naturupplevelser egentligen, men värdefullt ändå att se och höra.

Skidade till Kroksjöarna, fortfarande tomt på fiskare så jag tog ett varv på sjöisen där det var decimetertjockt med snö.

Nöjd med min lilla tur, ganska jobbigt, ömma muskler i armarna och jag inser att fjällpackningen ska hållas så lätt som möjligt.

Byxorna då? Jo, dom har spruckit i en söm så det blir tillbaks till butiken. Fast sköna var dom!

2012-02-12 20:56   brigas
Lätt visst,men ta gärna med renskinnet,det är ändå guld värt både dag som natt.Såg riktigt mysigt ut,och ja,man kan utflykta hemmavid med stor behållning

Svar 2012-02-12 21:34   BrittMarie
Om han bara inte fällde så förtvivlat, den där renen... men nåt skönare att sitta på finns inte!

2012-02-12 21:13   L.A.
Trevlig läsning, som vanligt. Fint område att göra turer i.

Svar 2012-02-12 21:35   BrittMarie
Tack! Det är fint där alla årstider, det här var första gången skidorna var med dit.

2012-02-13 07:57   brigas
Funderat på en pulka ist f enbart rygsäck till vinterturen?
Jag har ju bara tältat på vårvintern en gång,och då med grejerna i säck på ryggen + skejtskidor längs kungsleden,vingligt då man få en viss annan tyngdpunkt än den vanliga.

Svar 2012-02-13 21:35   BrittMarie
Jo, det var vingligt... Ifjällen (Jämtland) blir det stugtur men det blir ändå mer packning än bara dagstursäck med kaffetermos och extratröja. ska man gå tälttur är det nog mycket bättre med pulka!

2012-02-13 08:56   eriksjos
ser finfint och tokmysigt ut!

2012-02-16 09:28   Fjällvinden
En fjälltur på vintern borde alla "fjällmänniskor" göra, tält eller stuga spelar mindre roll, men visst, tälta är speciellt...
För min del är det bara pulka som gäller, även vid ev stugtur. Man får med sig lite extra prylar och kanske godare mat osv. Man skall har roligt och mysigt i fjällen, det är liksom poängen...

Svar 2012-02-28 15:26   BrittMarie
Jag vill gärna tälta i vinterfjällen också, men den här gången blir det stugtur. Hoppas det blir både mysigt och roligt även med packningen på ryggen!

2012-02-20 23:31   fowwe
Fjälltur i mars, låter spännande! Och de här små testen man gör som förberedelse är också fina upplevelser. Som den du du nu gjorde. Och det verkar som det lilla Hilleberg-tältet klarar vinterlivet, även på fjället? Jag borde kanske skaffa mig ett sådant.

Svar 2012-02-28 15:41   BrittMarie
Ska du skaffa ett tält för vinterfjäll tror jag det är bättre att välja ett med lite större absid. Det smiter lätt in snö i innertältet. Och det ska bli roligt med fjälltur även med stugboende!

Trehundra mil - del två

För ett par månader sen skrev jag om min dotter Helga och hennes kompis Sabina som är i Nya Zeeland och vandrar Te Araroa, 300 mil från norr till söder. Jag nämnde också att jag var sugen på att vandra med dem en bit...

Jag vet inte exakt hur långt de har gått nu men senast jag hörde från Helga, för ett par dagar sen, var de klara med en sexton mil lång paddling på Whanganui River. Enligt kartorna är ca 135 mil avklarade vid ankomsten till Whanganui. Snart halvvägs, alltså!

Trehundra mil

Trehundra mil. Så lång är Te Araroa, vandringsleden som går genom hela Nya Zeeland, från Cape Reinga i norr längs stränder och i skogar, genom byar och städer, på stigar, vägar och vatten till Bluff längst ner på sydön!

Kåtornas folk - ett lästips!

"Det piskar som tusen vassa nålar i ansiktet, vita moln kommer yrande och sveper sig om oss där vi vandrar - några små människor och djur i vanmäktig kamp mot en rasande fiende, virvlar, biter, tränger sig in genom skinnkläderna som vore det spindelväv man bar, tar andan ur en, tvingar en att spänna varje muskel för att orka ta ut det steg man påbörjat... Hur länge! tänker jag. Nu är det nio timmar vi krupit fram mot stormen..."

Vädret är förfärligt när samerna i Saarivouma flyttar till sitt sommarviset i slutet av april år 1915. Den som berättar är Ester Blenda Nordström, en tjugofyraårig journalist från Stockholms som under några sommarmånader ska vara lärare åt samebyns barn.