Längtar alltid till fjällen.Läser hellre fjällkartor än ser på teve.Vandrar ibland med sällskap, ibland ensam i både fjäll och skog. Tycker alldeles förmycket om att vandra för att avstå om medvandrare saknas.
Tillhör Hillebergfalangen.
På senare åt har jag rest till Australien och Nya Zeeland några gånger

Användarnamn: BrittMarie

Intressen: Klättring, Friluftsmat, Expeditioner, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Mountainbike, Multisport, Bär & svamp, Orientering, Paddling

Kick off

I kväll har jag börjat träna för min livspremiär som MTB-tävlingscyklist.

I fredags hämtade jag min nyservade cykel, den har fått nya fälgar och cykelcrossdäck för jag tänker cykla lite i skogen istället för löpträning i höst.

I lördags tittade jag på  MTB-tävling och kom på att jag kunde ju ha varit med och kört jag också...

Så nästa år, när Vista Mountain som tävlingen heter, firar 20-årsjubiléum,(det är visst Sveriges äldsta MTB-tävling), då ska jag vara med!

"Men då är det nog bäst att du kommer igång med lite teknikträning, mamma" sa dottern lite försiktigt. Det kloka barnet, som mycket väl vet vad terrängcykling handlar om, har förstås alldeles rätt.

Så ikväll har jag kört en timme blandat stig, grus och lite asfalt.

Jag trodde mina cykelmuskler var i bra form... det är nog bäst att hänga i med den träningen om det ska bli nån tävling för mej.

Men det sved i själen när leriga bromsklossar gnisslade mot de sprillans nya fälgarna.

2008-10-07 22:19   brigas
Du kör väl med hjälmen på ute i terrängen,och kollar att tvättmaskinen är hel innan du ger dej ut på ett pass..Kul träning,och så kommer man ju ut i skogen även när man inte springer.
Min hoj hackar lätt irriterande på en växel,dax för service kanske.Och vinterdäcken har kommit på,garderar för morgonhalkan.

2008-10-07 22:21   BrittMarie
Jag kör ALLTID med hjälm, är så van vid det så jag känner mej naken utan!

2008-10-08 08:17   Wolf25
Va? Har du inte skivbroms :)
Lycka till.

2008-10-08 20:03   niklas104
Skivbroms är bra då slipper man det problemet ,

Får man fråga vad vista mountain är för sorts tävling?

2008-10-08 20:24   BrittMarie
Nä, inga skivbromsar :(
Kanske kan uppgradera hojen med det...

2008-10-10 14:01   Thomas Traneving
Uj, vågligt att anmäla sig till MTB-tävling.......det ser alltid lite läskigt ut när de kommer farande i skogen.... ;)

2008-10-26 14:14   Elna
Åh, vad jag oxå skulle vilja börja cykla igen. I morgon vet jag om jag får heltid på universitetet. Om jag får det utmanar jag dig på Vista Mountain nästa år kära mor! Lerigast vinner!

2008-10-28 16:28   Elna
Jahopp, jag fick jobb! Du är utmanad!

Trehundra mil - del två

För ett par månader sen skrev jag om min dotter Helga och hennes kompis Sabina som är i Nya Zeeland och vandrar Te Araroa, 300 mil från norr till söder. Jag nämnde också att jag var sugen på att vandra med dem en bit...

Jag vet inte exakt hur långt de har gått nu men senast jag hörde från Helga, för ett par dagar sen, var de klara med en sexton mil lång paddling på Whanganui River. Enligt kartorna är ca 135 mil avklarade vid ankomsten till Whanganui. Snart halvvägs, alltså!

Trehundra mil

Trehundra mil. Så lång är Te Araroa, vandringsleden som går genom hela Nya Zeeland, från Cape Reinga i norr längs stränder och i skogar, genom byar och städer, på stigar, vägar och vatten till Bluff längst ner på sydön!

Kåtornas folk - ett lästips!

"Det piskar som tusen vassa nålar i ansiktet, vita moln kommer yrande och sveper sig om oss där vi vandrar - några små människor och djur i vanmäktig kamp mot en rasande fiende, virvlar, biter, tränger sig in genom skinnkläderna som vore det spindelväv man bar, tar andan ur en, tvingar en att spänna varje muskel för att orka ta ut det steg man påbörjat... Hur länge! tänker jag. Nu är det nio timmar vi krupit fram mot stormen..."

Vädret är förfärligt när samerna i Saarivouma flyttar till sitt sommarviset i slutet av april år 1915. Den som berättar är Ester Blenda Nordström, en tjugofyraårig journalist från Stockholms som under några sommarmånader ska vara lärare åt samebyns barn.