Längtar alltid till fjällen.Läser hellre fjällkartor än ser på teve.Vandrar ibland med sällskap, ibland ensam i både fjäll och skog. Tycker alldeles förmycket om att vandra för att avstå om medvandrare saknas.
Tillhör Hillebergfalangen.
På senare åt har jag rest till Australien och Nya Zeeland några gånger

Användarnamn: BrittMarie

Intressen: Klättring, Friluftsmat, Expeditioner, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Mountainbike, Multisport, Bär & svamp, Orientering, Paddling

Dagens gäst

Idag fick jag fint besök i min trädgård - en igelkott kom och hälsade på! Han satt en stund i murgrönsplantan, verkade lite blyg men gick änå med på att vara med på bild! Sen lufsade han in i häcken för att göra en ny sväng ut på gräsmattan efter en stund. Roligt att se livs en levande igelkott som oväxling till de platta,döda man oftast ser.

Det var inte första gången den här sommaren jag har haft närgångna besök av vilda djur i mitt hem. På semestern satt jag ute och läste när en koltrast landade på staketet och lät konstigt och verkade orolig. Så hörde jag att Helga grejade i köket (trodde jag) och gick in för att prata med henne. Då upptäckte jag att det var en fågelunge som rumsterade om i mitt kök! Det var förstås därför som koltrasten betedde sej konstigt. Jag fick tag i ungen och lyfte ut den till mamman.

Ett par dagar senare betedde sej katten konstigt. Han hade upptäckt en padda inne i hallen! Paddan tyckte nog inte om kattens uppmärksamhet utan gömde sej under byrån en sväng innan vi fick ut den. Häromdagen såg jag den när jag rensade i landet, så den kanske bor här.

Sånt kan livet i sta´n vara!

2009-09-20 06:50   brigas
Matar man igelkottar så lär de väl hålla sej i ens trädgård.Trevliga djur att ha i sin närhet.Synd de inte är särskilt "kramvänliga".
ordna en stor lövhög så kan de sova över i vinter..
Paddor och fåglar är nog att föredra utanför farstun.
Vi skulle nog alla må bättre med mer djur ikring oss på ett naturligt sätt.

2009-09-20 10:27   Thomas Traneving
Såg här om dagen en häst bekanta sig med en padda. Paddan hade tagit sig in i hagen där hästen betade och fick sig en ganska tuff omgång av en jätte intresserad häst.
Tror inte paddan luktade gott för efter att ha "lekt" med paddan en stund började hästen dra mulen i marken fram och tillbaka, fram och tillbaka (höll på så i ca. 3-4 minuter).
/H

Trehundra mil - del två

För ett par månader sen skrev jag om min dotter Helga och hennes kompis Sabina som är i Nya Zeeland och vandrar Te Araroa, 300 mil från norr till söder. Jag nämnde också att jag var sugen på att vandra med dem en bit...

Jag vet inte exakt hur långt de har gått nu men senast jag hörde från Helga, för ett par dagar sen, var de klara med en sexton mil lång paddling på Whanganui River. Enligt kartorna är ca 135 mil avklarade vid ankomsten till Whanganui. Snart halvvägs, alltså!

Trehundra mil

Trehundra mil. Så lång är Te Araroa, vandringsleden som går genom hela Nya Zeeland, från Cape Reinga i norr längs stränder och i skogar, genom byar och städer, på stigar, vägar och vatten till Bluff längst ner på sydön!

Kåtornas folk - ett lästips!

"Det piskar som tusen vassa nålar i ansiktet, vita moln kommer yrande och sveper sig om oss där vi vandrar - några små människor och djur i vanmäktig kamp mot en rasande fiende, virvlar, biter, tränger sig in genom skinnkläderna som vore det spindelväv man bar, tar andan ur en, tvingar en att spänna varje muskel för att orka ta ut det steg man påbörjat... Hur länge! tänker jag. Nu är det nio timmar vi krupit fram mot stormen..."

Vädret är förfärligt när samerna i Saarivouma flyttar till sitt sommarviset i slutet av april år 1915. Den som berättar är Ester Blenda Nordström, en tjugofyraårig journalist från Stockholms som under några sommarmånader ska vara lärare åt samebyns barn.