Producent av dokumentärer, expeditioner, bloggar, foton, böcker och guidar turister då och då.

Tillbaka till Patagonien - 10 år senare......

När jag steg av planet i Trelew var det nästan på dagen tio år sedan jag senast blickade ut över Patagoniens ödsliga slätter. Då var jag på väg hem till Sverige efter att ha tillbringat ett år med att rida och vandra över denna oändliga stäpp. Nu återvände jag med en grupp vetgiriga, roliga och mycket hyggliga svenska turister. De med boken om min patagonska Expedition i sin packning. Jag med starka minnen i min.

Expedition - och hur man skriver intressanta rapporter

Fem år efter Sibirien Expeditionen så lever jag fortfarande på att berätta om denna min livs färd. Ett sant privilegium. En av orsakerna var den globala uppmärksamhet färden fick genom internet och den hemsida dit vi skickade rapporter varje eller varje tredje dag, Johan och jag. Vi skrev varannan dag, oftast liggandes i tältet i stark kyla, skrivandes på en liten IPAQ, skickad med ExWebs mjukvara. Jag har aldrig haft mer berättar- och skrivarinspiration än under den tiden och vi skrev först rapporten på svenska och översatte så till engelska, en av dem är rapporten här nedan, som var en av de mest lästa!

Orsaken till just detta ämne, är att det är en vanlig fråga från läsare, hur skriver man för att få folk att läsa. Mitt råd, hoppa över det mesta av vedermödorna, slitet och glorifieringen. Inte allt, men det mesta. Folk tröttnar på att läsa om det i varje rapport.....exempelvis kan det se ut så här....

Långfärdscyklistens guide till planeten

Jag skrev den här guiden som ett extra kapitel till boken På Cykel från Nya Zeeland till Kairo 1994 (slutsåld). Mycket har hänt sedan dess, framförallt på tekniksidan. Men en hel del av det jag skrivit kan vara till god hjälp för den gryende långfärdscyklaren! Men, jag har knappt läst den sedan jag skrev den, men gjorde det idag och det var mycket underhållande läsning! Ta detta stycke som exempel:

Kroppsvård och hygien.

Travellers Club, 113 länder, Kongo och Jemen

Ah, det märks att Sverige är på semester! Inte en endaste fråga förra veckan om någonting per mejl! Men, hur som helst är det så att en av de allra vanligaste frågorna är:

"Hur många länder har du varit i?"

5 äventyrsböcker att läsa i sommarvärmen!

Värmen är rent tropisk just nu och jag känner att det här är en bra tid att läsa spännande böcker och drömma sig bort till andra länder, där det är lite svalare. Under åren har jag bokstavligen samlat på mig tusentals böcker inom ämnet äventyr och upptäcktsresor. Några få av dem återkommer jag till ofta och i synnerhet fem av dem, vilka jag skulle, för mig, säga är tidernas bästa äventyrsböcker! Samtliga har inspirerat mig att fortsätta resa!