Producent av dokumentärer, expeditioner, bloggar, foton, böcker och guidar turister då och då.

Ny Expedition under arbete!

Vi lever i nya tider när allt skall kommuniceras kort. Och i rullande bild. Mina döttrars vardag. Jag försöker lära mig att kommunicera kort. Typ Instagrams, en minut att berätta vad du vill. Jag har nu inlett förberedelserna för vad jag vet blir min svåraste färd någonsin. Om jag får den på bordet. Det är mycket som skall stämma. Så jag har inlett samarbete med en polsk dietist, expert på hårda äventyr och sporter. För att äta rätt både för den kommande färden. Och för den tilltagande åldern. Och för barnens framtid. Men det skall sägas att jag åter börjar då äta ägg, yoghurt och fisk. Det krävs för en balanserad kost enligt Marta Naczyk. Min dietist. Så här är då första inslaget. Följ gärna med på Instagram, https://www.instagram.com/explorerglobal/

Obs! Den är på engelska.

Expedition Sibirien, -58 grader

2004-5 gjorde Johan Ivarsson och jag en resa på skidor och med kanot som förändrade livet. Den här färden är fortfarande en stor del av mitt liv. Och den senaste tiden har intresset för den återvänt.

Det har gjort att jag sett över gamla klipp. En händelse som var unikt med färden, var det faktum att det var första svenska satellitsändningen från extrem plats där vi redigerade och skickade upp färdiga program till SVT Gokväll. Inte bara klipp. Utan färdiga program.  Vi redigerade i tältet, det tog en timme per Inmarsat att skicka upp i etern och om överföringen bröts efter 59 minuter, fick vi göra om det. Jag tror det hände en gång.

Outdoor Kids. Hur man skall klä sig. Eller inte.

Jag har närt på en idé under en längre tid. En serie om barn i vildmarken. Naturen. SÅ jag började reka alla Skånes naturreservat, nationalparker och ekoparker. Det finns oerhört många spännande platser här nere. Och nästan inga människor. Men att vara ensam filmare och få till något bra visade sig snabbt vara svårt.