Längtar alltid till fjällen.Läser hellre fjällkartor än ser på teve.Vandrar ibland med sällskap, ibland ensam i både fjäll och skog. Tycker alldeles förmycket om att vandra för att avstå om medvandrare saknas.
Tillhör Hillebergfalangen.
På senare åt har jag rest till Australien och Nya Zeeland några gånger

Användarnamn: BrittMarie

Intressen: Klättring, Friluftsmat, Expeditioner, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Mountainbike, Multisport, Bär & svamp, Orientering, Paddling

Snö!

I går kväll satte Vår Herre igång den riktiga snökanonen. Det snöade stora, härliga flingor nästan hela kvällen och i morse fanns runt en decimeter nysnö.

Snön var blöt och tung när jag var ute och skottade, men frampå dagen sjönk temperaturen så nu finns det chans att den får bli kvar. Väderpognosen på yr.no säger ialla fall att temperaturen ska fortsätta att hålla sej på rätt sida nollstrecket hela veckan.

Nästa helg har vi riksfinal i Kalle Anka Cup i längskidåkning här vid IKHP-stugan. Jag tror det blir nytta av detta tillskott av natursnö som kommit, även om det nu finns så mycket konstsnöspår att arrangemanget kan genomföras ändå. Förra året fick det flyttas till annan ort. Jag ska vara med och jobba med tidtagningen, så jag får se Sveriges eventuellt blivande skidkungar och -drottningar på nära håll.

Kyrkebäcken i vinterskrud

Och om två veckor är det Öppet Spår!  Jag hoppas att jag varit i mål en bra stund så här dags då. Idag har jag haft vilodag med bara en promenad i skogen, efter ganska intensivt skidåkande i veckan som gått. Jobbat lite med stakåkningen, det går bättre nu!  Igår blev det träning i Nässjö för att få lite omväxling. Inget vidare spår, men i det milda väder som var då kan man nästan inte förvänta sig annat.

2009-02-08 18:02   peter1969
Jag är less snöandet! Har skottat två gånger idag och det vräker fortfarande ner. Varmaste hittills under helgen är vad vi har just nu dvs minus 17,7 grader. Men så här ska ju egentligen en riktig vinter vara, inte blasket som varit tidigare vintrar. Men lite bortskämd blir man.......

2009-02-08 18:50   brigas
Hoppas ni får behålla snön ett tag nu.Skidtävling på era breddgrader måste vara rätt ovanligt numer,men jag antar att antalet deltagare och enstusiasmen kring det hela vida överstiger det som är hos oss,även om just i år det varit betydligt mer drag kring det som arrangeras här.
och Fasaloppet;stakning och åter stakning;har du fått instruktion att det är magen som ska göra jobbet och inte mest armarna.

2009-02-10 13:20   Thomas Traneving
Vad kul att få vara med som funktionär vid Kalle Anka Cup.
Du kan väl berätta om någon speciell talang du spanat in ;)

2009-02-11 15:28   Islusen
Vilken härlig bild på bäcken!

Trehundra mil - del två

För ett par månader sen skrev jag om min dotter Helga och hennes kompis Sabina som är i Nya Zeeland och vandrar Te Araroa, 300 mil från norr till söder. Jag nämnde också att jag var sugen på att vandra med dem en bit...

Jag vet inte exakt hur långt de har gått nu men senast jag hörde från Helga, för ett par dagar sen, var de klara med en sexton mil lång paddling på Whanganui River. Enligt kartorna är ca 135 mil avklarade vid ankomsten till Whanganui. Snart halvvägs, alltså!

Trehundra mil

Trehundra mil. Så lång är Te Araroa, vandringsleden som går genom hela Nya Zeeland, från Cape Reinga i norr längs stränder och i skogar, genom byar och städer, på stigar, vägar och vatten till Bluff längst ner på sydön!

Kåtornas folk - ett lästips!

"Det piskar som tusen vassa nålar i ansiktet, vita moln kommer yrande och sveper sig om oss där vi vandrar - några små människor och djur i vanmäktig kamp mot en rasande fiende, virvlar, biter, tränger sig in genom skinnkläderna som vore det spindelväv man bar, tar andan ur en, tvingar en att spänna varje muskel för att orka ta ut det steg man påbörjat... Hur länge! tänker jag. Nu är det nio timmar vi krupit fram mot stormen..."

Vädret är förfärligt när samerna i Saarivouma flyttar till sitt sommarviset i slutet av april år 1915. Den som berättar är Ester Blenda Nordström, en tjugofyraårig journalist från Stockholms som under några sommarmånader ska vara lärare åt samebyns barn.