Bloggar > Fjällfunderingar...

Fjällfunderingar...

...och andra tankar

Färdigcyklat!

Så där ja, nu är det färdigcyklat!

Inte förrän på fredag tänker jag sätta mej på hojen igen, men då blir det en riktig långtur.

Vätternrundan.

Väderprognosen ser allt annat än idealisk ut, men det kan hinna ändra sej tills fredag kväll. Nåja, man har ju varit med förr, i både sol och regn, med- och motvind, så det ska väl gå den här gången också. 21:44 kan ni börja hålla tummarna så kanske jag är i mål tretton timmar senare.

Förresten så fick jag en riktigt trevlig, men jobbig, födelsedagspresent häromdagen - start i den helt nya MTB-tävlingen Cykelvasan! Man ska cykla från Sälen till Mora, i Vasaloppsspåret så mycket det går, resten på vägar. Det är äldsta dottern som tycker (helt riktigt) att det är en passande present till en mamma. Hon ska också cykla och det ska verkligen bli jättejätteroligt att göra det tillsammans med henne!

Så det blir bara till att fortsätta cykelträna, fast på ett lite annorlunda sätt, även efter Vätternrundan!

Men nu är det mat och vila som gäller fram till fredag.

God Natt!

Postat 2009-06-09 22:04 | Permalink | Kommentarer (5) | Kommentera

Kick off

I kväll har jag börjat träna för min livspremiär som MTB-tävlingscyklist.

I fredags hämtade jag min nyservade cykel, den har fått nya fälgar och cykelcrossdäck för jag tänker cykla lite i skogen istället för löpträning i höst.

I lördags tittade jag på  MTB-tävling och kom på att jag kunde ju ha varit med och kört jag också...

Så nästa år, när Vista Mountain som tävlingen heter, firar 20-årsjubiléum,(det är visst Sveriges äldsta MTB-tävling), då ska jag vara med!

"Men då är det nog bäst att du kommer igång med lite teknikträning, mamma" sa dottern lite försiktigt. Det kloka barnet, som mycket väl vet vad terrängcykling handlar om, har förstås alldeles rätt.

Så ikväll har jag kört en timme blandat stig, grus och lite asfalt.

Jag trodde mina cykelmuskler var i bra form... det är nog bäst att hänga i med den träningen om det ska bli nån tävling för mej.

Men det sved i själen när leriga bromsklossar gnisslade mot de sprillans nya fälgarna.

Postat 2008-10-07 22:05 | Permalink | Kommentarer (6) | Kommentera

En blåsig helg

Det blåste rejält redan i fredags morse, jag var tvungen att cykla sakta nerför backarna för att inte  blåsa av vägen. På väg hem på eftermiddagen hade vinden ökat rejält, dessutom ösregnade det.

Stormen utan namn sköt på så pass så det kändes som cykeln höll på att skena. I uppförsbacken!!!

Nästan hemma grep vinden tag i mej rejält, jag kunde inte hålla emot utan for över på andra väghalvan! Som tur kom ingen bil eller buss just då varken från ena eller andra hållet, så det gick bra.

Lördag morgon var forfarande rejält blåsig men sol och blå himmel så vi bestämde att göra turen ut till Hovslätt, strax söder om Jönköping som planerat. Där finns en vandringsled, rundslinga behändigt nog, på fyra-fem km. Området är rejält kuperat, en etapp av O-ringen 2005 gick här. Den kallades Åsakaetappen, en ordlek som syftar på byn Åsa där TC (betyder tävlingscentrum och inget annat...) var beläget och staden Osaka i Japan där VM gick samma år. Terrängtyperna anses likna varandra och var lämplig träning för landslagslöparna.

Leden som kallas Hassafallsleden startar vid Hovslätts hembygdsgård, behändigt nära busshållplats, och följer först Tabergsån medströms och sedan Sandserydsån motströms. Här går stigen alldeles i åkanten, det är spångat och byggt trappor för att underlätta för den bekväme låglandsvandraren... Två grillplatser , men ved, ligger fint i lite trolsk miljö nära åns vackra vattenfall.

Men vi gick leden baklänges, ja alltså, vi gick naturligtvis framåt men leden var skyltad för att gå motsols men valde att gå medsols, baklänges, för att få grillplatsen i slutet på promenaden så aptiten skulle vara bättre.

En utsiktspunkt nås som en liten avstickare till leden, Varkullen, där har man fin utsikt över Jönskvarna och Vättern åt ena hållet och Taberg åt andra.

I en brant vägslänt, vänd mot söder,nedanför Varkullen såg jag årets första blåsippsknoppar. Stod och tittade på blåsippsbladen som ju är vintergröna, tänkte att än kan det väl inte ha kommit några blommor...krafsade lite bland löven och jo minsann, där fanns knoppar! Jag tror aldrig att jag har sett det i februari någon gång förut!

Vårens (?) första blåsippa

Trots blåsvädret hade inte så många träd blåst ner, några granar hade gått  av på mitten men när vi kom fram till platsen där vi stannade för att grilla korv och dricka kaffe låg en stor gran rakt över ån och stigen.

Spår efter stormen

Den sträcka där stigen följde ån var den bästa på turen. Mycket vatten, fina vattenfall och vacker omgivning. Ån är ganska djupt nedskuren så den ligger i skugga stora delar av dagen.

Hassafall

Grillplatsen nedanför fallet

Ja, det blev en vandring med vårkänsla men med tanke på datumet borde det varit en skidtur i vårvintersol med varm choklad och ostmackor och apelsin. Men man vet aldrig vad som händer...jag passade nämligen på att elda lite granris, det ska ju kunna framkalla snöfall, åtminstonde om man går efter gamla samiska talesätt!

Blir det snö nu?

Postat 2008-02-24 21:34 | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

Världens dåligaste väder

I morse när jag tittade ut föll snö i  fluffiga flingor.

Ett ögonblick funderade jag på att åka buss till jobbet. Det var inget tjockt snölager på marken, det kan vara besvärligt att cykla om det kommit mycket och cykelvägarna inte är skottade. Särskilt kallt var det inte heller, bara nån  minusgrad.

Jag cyklar till jobbet. Så klart!

Det gjorde så fruktansvärt ont!!!

De stora mjuka fingorna hade övergått till små, hårda korn som vinden obarmhärtigt pepprade mitt ansikte med så fort jag kom över krönet och det började gå utför.

Usch och fy och AJJJJ!

Det gjorde så ont, tusen nålstick på kinder, panna, haka, öron, jag stod nästan inte ut! Fastän jag nästan cyklade jättesakta!

Längtade desperat efter mössa, eller buffen kanske att dra upp över hakan och näsan. Varför hade jag inte en tröja till under jackan? Långkalsongerna värmde bara byrålådan, min rumpa frös... Hela dagen har jag varit rödflammig om kinderna.

Världens dåligaste cykelväder.

Åka buss till jobbet?

Å, nej, man måste ju vårda sin immitsch...eller vad det nu heter...