Längtar alltid till fjällen.Läser hellre fjällkartor än ser på teve.Vandrar ibland med sällskap, ibland ensam i både fjäll och skog. Tycker alldeles förmycket om att vandra för att avstå om medvandrare saknas.
Tillhör Hillebergfalangen.
På senare åt har jag rest till Australien och Nya Zeeland några gånger

Användarnamn: BrittMarie

Intressen: Klättring, Friluftsmat, Expeditioner, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Mountainbike, Multisport, Bär & svamp, Orientering, Paddling

Fjällvandring 2008 - Höst i Femundsmarka

Lingonen glänste som lackerade pärlor i kvällssolen, blåbärsriset flammade i röda färgtoner med stora saftiga bär, fortfarande fulla av sötma, när vi gick stigen från Grövelsjöns strand upp till Gamla Lapplägret. Här blev den första lägerplatsen på denna vandring som kom att bli mycket skön och rogivande.

Gamla Lapplägret

Vandringen var inte detaljplanerad i förväg. Raskesven bidrog med en del tips. Jag kan inte säja att vi följde dem noga, men hans förslag  gav inspiration till att söka vägar vid sidan av markerade leder.

Så gick vandringen norrut, fritt över Långfjället, för att  komma till Grötådalen. Nästan hela vandringen gick i Femundsmarka Nasjonalpark i Norge. Grötåa rinner i gränsen mellan den södra, torrare delen som domineras av fjäll som Store Svuku och Elgåhogna och norra delen som mera liknar Rogenområdet  på svenska sidan. Här går en stig, ganska väl trampad,  inte någon markerad led, men ett och annat litet röse på diffusa sträckor. Ingen vind, tyst och stilla, bara några skott från ripjägeres bössor bröt tystnaden. Gröthogna vakar, grå och stenig, över Grötåa men  snart blir stigen omgiven av den blandning av björkar och tallar som är vanlig i dessa trakter.

Grötådalen i höstfärger

Ett par gånger behövde vi passera över  Grötåa. Det finns broar...

...eller vad man nu ska kalla det. Vi kom i alla fall över utan att plumsa i bäcken.

Gå gärna den här stigen, det är vackert och inte svårt att hitta, utom möjligen att finna den andra "bron". Där blev det lite fel men misstaget kunde snabbt rättas till. Några små stugor ligger utmed ån, en döpte vi av uppenbara skäl till "Skräpstället", en annan som benämns  Grötådalssetra på kartan ligger underbart fint på en öppen gräsyta nära vattnet. Där skulle jag vilja bo en vecka eller två!

Så kom vi  till Oasen. Numera heter denna plats så även på kartan. Den ligger verkligen som en oas mitt i stenskravlet på Store Svukus torra nordsluttning. En bäck kommer upp ur underjorden, bildar laguner, ger grönska och försvinner sen ner i marken igen.

Oasen

Frostig morgon i Oasen

Efter en natt i Oasen gick vi en tur med lätt packning till Övre Roasten, följde stigar som inte alltid är redovisade på kartan, letade oss fram på helt egna vägar ibland. Hittade många fler stugor än kartan berättade om, njöt av att inte bara följa markerade leder...

Vid Övre Roasten

Tillbaks i Oasen tände vi ännu en lägereld, grillade ännu några korvar och öppnade en öl till..

Månskenskväll

Så var det dags att vandra vidare, mot Svukuriset och Revlingsjöarna, förbi Lilla Grövelsjöen. Sista natten vid bäcken som rinner ner mellan Rundhögda och Lifjället. Fem morgnar hade vi vaknat upp till fint väder men denna sjätte morgonen var det duggregn. Siktet ställdes in på Berseskallen som snart försvann i dimma, "krockade" med ett enormt renstängsel som inte var redovisat på kartan, följde stängslet och följde det och följde det... Konsultationen med kompassen sa att vi gick mot öster, fast det kändes som vi gick mot norr. Kompassen hade rätt (som vanligt) och vandringen avslutades med lunch i vindskyddet vid Grövelsjön.

Efter våffla med hjortronsylt i Sjöstugan (absolut ett måste när man är i Grövelsjön) och dusch på fjällstationen reste vi hemåt, nöjda och glada över att ha fått en sån fin och skön höstvandring.

2008-10-07 21:39   ssundin
Härligt!! Femundsmarka är en av de finaste platser jag vet!

2008-10-07 22:01   Öhrnell
Vilka härliga bilder! Jag gillade särskilt månskensbilden med de ljuvt blåa tonerna.

2008-10-07 22:02   Staffan Andersson
Fina bilder, både jag och sambon ville dit på en gång!

2008-10-07 22:06   brigas
Hösten när den är som vackrast.Fina bilder.
Landskapet där i Femundmarka och Rogen är mycket inbjudande.
Ser ut att ha varit en riktig mysig höstvandring.

2008-10-07 22:14   Håkan Friberg
Vart ska man ta vägen? Nu vill jag dit OCKSÅ! Vilka underbara höstbilder.
Snacka om att du haft en fantastisk fjällsäsong i år! Grattis!

2008-10-07 22:38   Metzger
Kul att läsa om ställen man känner till. Om jag inte minns helt fel så är det sista året som de har våffelservering i Sjöstugan, tråkigt!

2008-10-08 08:14   thegedd
Fina bilder och man blir verkligen sugen på området.

2008-10-08 14:11   Thomas Traneving
Vilken härlig tur ni verkar ha haft i Grövelsjön.

2008-10-08 19:50   greenjuice
Vilken härlig hösttur!!! Bra och lagom skriven text. Alltför långa texter är jobbiga att läsa på skärmen. Även bra kopplingar till bilderna. Jag njöt av läsningen!! Tack för inspirationen!

2008-10-08 21:10   BrittMarie
Tack så mycket för alla kommentarer! Det känns jätteroligt att kunna inspirera till besök i detta fina område!

2008-10-11 18:16   päeng
Vi tältade också vid bäcken mellan rundhögda och lilfjellet, trasslade dessutom in oss i renstängsel som inte var med på kartan.
Verkar ha varit en fin tur!

Trehundra mil - del två

För ett par månader sen skrev jag om min dotter Helga och hennes kompis Sabina som är i Nya Zeeland och vandrar Te Araroa, 300 mil från norr till söder. Jag nämnde också att jag var sugen på att vandra med dem en bit...

Jag vet inte exakt hur långt de har gått nu men senast jag hörde från Helga, för ett par dagar sen, var de klara med en sexton mil lång paddling på Whanganui River. Enligt kartorna är ca 135 mil avklarade vid ankomsten till Whanganui. Snart halvvägs, alltså!

Trehundra mil

Trehundra mil. Så lång är Te Araroa, vandringsleden som går genom hela Nya Zeeland, från Cape Reinga i norr längs stränder och i skogar, genom byar och städer, på stigar, vägar och vatten till Bluff längst ner på sydön!

Kåtornas folk - ett lästips!

"Det piskar som tusen vassa nålar i ansiktet, vita moln kommer yrande och sveper sig om oss där vi vandrar - några små människor och djur i vanmäktig kamp mot en rasande fiende, virvlar, biter, tränger sig in genom skinnkläderna som vore det spindelväv man bar, tar andan ur en, tvingar en att spänna varje muskel för att orka ta ut det steg man påbörjat... Hur länge! tänker jag. Nu är det nio timmar vi krupit fram mot stormen..."

Vädret är förfärligt när samerna i Saarivouma flyttar till sitt sommarviset i slutet av april år 1915. Den som berättar är Ester Blenda Nordström, en tjugofyraårig journalist från Stockholms som under några sommarmånader ska vara lärare åt samebyns barn.