Längtar alltid till fjällen.Läser hellre fjällkartor än ser på teve.Vandrar ibland med sällskap, ibland ensam i både fjäll och skog. Tycker alldeles förmycket om att vandra för att avstå om medvandrare saknas.
Tillhör Hillebergfalangen.
På senare åt har jag rest till Australien och Nya Zeeland några gånger

Användarnamn: BrittMarie

Intressen: Klättring, Friluftsmat, Expeditioner, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Mountainbike, Multisport, Bär & svamp, Orientering, Paddling

Hur jag fick lust att vandra i fjällen

Varför jag tycker om att fjällvandra har jag försökt förklara många gånger bl.a här på Utsidan. Men hur kommer det sig att jag fick lust att göra det? Ja, det är en bra fråga, som man brukar säga när man inte vet svaret. För jag vet inte riktigt hur det gick till.

Uppvuxen på landet med skogar och bäckar att leka i nära inpå. Långa skogsvandringar med pappa. Skidturer med korvgrillning tillsammans med andra familjer. Scouting... Grunden till min lust för friluftsliv ligger här, det är jag säker på. Men några fjäll minns jag inte att det pratades om innan jag var nånstans mitt i tonåren.

En doft av vår

Det luktar vår i luften.

Massor av plusgrader, i rabatten sticker lökväxterna upp längre och längre för varje dag. Gräset växer. Häromdagen då jag flexade ut tidigt hörde jag en talgoxe tuta. Det är mitten av januari.

Nyårsfirande på Hökensås

Kan vi inte dricka nyårschampagne under stjärnorna på Hökensås, undrade jag. Vi tar med lite god mat, eldar brasa och sover i tältet! Vi går till sjön vi tänkte gått till i november när vi ställde in turen för det blev så mycket snö! Min medvandrare var genast med på noterna!

Hökensås är ett skogsområde mellan Hjo och Habo, rikt på tallbevuxna sand- och grusåsar och gott om sjöar  och tjärnar. Västra Vätterleden går över Hökensås men vill man göra egna utvikningar från leden finns en mängd stigar och skogsvägar att välja på, även för cykel- och skidåkning  kan jag tänka mej. Men det gäller att hålla hårt i kartan, det  kan vara lätt att villa bort sej! Här finns också fina möjligheter att fiska eller plocka lingon och blåbär.