Längtar alltid till fjällen.Läser hellre fjällkartor än ser på teve.Vandrar ibland med sällskap, ibland ensam i både fjäll och skog. Tycker alldeles förmycket om att vandra för att avstå om medvandrare saknas.
Tillhör Hillebergfalangen.
På senare åt har jag rest till Australien och Nya Zeeland några gånger

Användarnamn: BrittMarie

Intressen: Klättring, Friluftsmat, Expeditioner, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Mountainbike, Multisport, Bär & svamp, Orientering, Paddling

Stjärnsprakande sovsäcksprovning

För att få ett lättare liv har jag investerat i ett par nya prylar. I höstas köpte jag en ryggsäck som bara väger hälften av vad min gamla gör. Det är en Quest från GoLite på ca 1500 g.

På skärtorsdagen fick jag hem min nya sovsäck, en underbart fluffig och lätt skapelse, knappt kilot tung, från Western Mountaineering, modell Apache, nätshoppad hos Get Out. Dessa två saker gör att min grundpackning har minskat ca två kg i vikt!

Så förra helgen gjorde jag en kort tur, bara en natt för att pröva nyförvävet. Snabbt packade jag sovsäcken och lilla tältet, mat och godis och tog bussen till Fagerhult för att därifrån gå till favoritstället  Södra Kroksjön.

Solen bröt igenom molnen under bussresan och jag vandrade västerut med solen i ögonen från en allt mer molnfri himmel.

Ett par kanadagäss hälsade mej välkommen till Kroksjön - eller protesterade de kanske mot min närvaro? Is låg kvar på sjön men hade släppt längs strandkanterna. Tyst och fridfullt, bara gässen höll näbb... Några knipor höll också till i närheten och snart hade jag fått upp tältet och bäddat åt mej.

Samlade ved, tände brasa och lagade till mat medan skymningen föll. Så lugnt och skönt, inte en människa syntes till, annars brukar det vara en och annan som går hundpromenader hit.

Elden värmde, ju mörkare kvällen blir, desto mer skärps hörseln. När gässen grälat färdigt  hördes orrarnas bubbel från flera håll. Sedan satte paddorna igång med sitt kväkande. Och över mitt huvud och högt över talltopparna en helt fantastisk stjärnhimmel! Två saker fick jag denna kväll, mörker och tystnad, två saker som är bristvara i vårt moderna samhälle.

Så var det dags att krypa ner i sovsäcken. Bra dragkedja som inte hugger i tyget, sydd så inte kalluft smiter in. Lite bökigt att dra åt huva och värmekragen första gången i mörker, kändes som det var många snoddar att hålla reda på och friktionen mellan underställ och sovsäck gjorde att det såg ut som stjärnhimmel inuti tältet också.

Jag sov gott. Och varmt!

Morgon igen, mulet och lite rått, frukostbrasa. Det öppna vattnet hade frusit till under natten och kanadagässen verkade ha hamnat i ett triangeldrama.  Gårkvällens stillhet skrämdes definitivt bort av oljud från den motorbana som (tyvärr) finns ett stycke bort, tydligen var det tävling där.

Nöjd med sovsäcken och nöjd med att ha fått en natt ute i tält, packade jag ihop och begav mej tillbaks till Fagerhult och bussen hem igen.

2010-04-17 22:01   Thomas Traneving
Vad nysigt att äntligen få en natt ute......och få elda....och få lyssna på alla ljud.....
Härligt!

Svar 2010-04-19 21:01   BrittMarie
Ja, åtminstone de naturliga ljuden!

2010-04-18 08:50   avslut1008
Hoppas du blev nöjd med sovsäcken, köpte också en ny WM Alinlite i sommras och blevså helnöjd så jag slog till med en vintersäck nu i vår också, samma märke...
Trist att mitt i allt få vakna med en "motortävling" i örat..

Svar 2010-04-19 21:02   BrittMarie
Lyxigt att ha två WM-säckar!

2010-04-18 12:55   thomalin
Jag vill också! Det är dags snart!

Fint tält!... har ett sånt oxå, och en WM säck, fast en Ultralite... bra grejjor...

Svar 2010-04-19 21:03   BrittMarie
Ja, ut med dej bara och sköt om dina fina grejor!

2010-04-18 16:00   kamera
Det är tur att man kan göra kortare turer för att rymma från vardagslunken. Liten eld i en skog är som balsam för själen.

Svar 2010-04-19 21:04   BrittMarie
Ja det är fint det, man borde sticka ut på småturer oftare!

2010-04-19 18:54   L.A.
Låter trevligt! Köpte en Quest förra året, som har varit med på två vinterfjällturer, och jag är nöjd. Skönt att kunna lätta lite på packningen. Hade nog ca 11 kg på stugtur i Jämtland förra veckan, men försöker nog kapa lite till till nästa gång. Det blir ju lätt en del bra och ha saker i säcken.

Svar 2010-04-19 21:06   BrittMarie
Questen är halvkilot lättare än min gamla säck, men faktiskt bara obetydligt mindre packvolym. Tror jag blir nöjd med min, jag också!

2010-04-21 07:30   brigas
Nog börjar man se fram emot att tälta igen.
Varm säck har du då definitivt investerat i.Den räcker långt även under mildare vintertid.

Trehundra mil - del två

För ett par månader sen skrev jag om min dotter Helga och hennes kompis Sabina som är i Nya Zeeland och vandrar Te Araroa, 300 mil från norr till söder. Jag nämnde också att jag var sugen på att vandra med dem en bit...

Jag vet inte exakt hur långt de har gått nu men senast jag hörde från Helga, för ett par dagar sen, var de klara med en sexton mil lång paddling på Whanganui River. Enligt kartorna är ca 135 mil avklarade vid ankomsten till Whanganui. Snart halvvägs, alltså!

Trehundra mil

Trehundra mil. Så lång är Te Araroa, vandringsleden som går genom hela Nya Zeeland, från Cape Reinga i norr längs stränder och i skogar, genom byar och städer, på stigar, vägar och vatten till Bluff längst ner på sydön!

Kåtornas folk - ett lästips!

"Det piskar som tusen vassa nålar i ansiktet, vita moln kommer yrande och sveper sig om oss där vi vandrar - några små människor och djur i vanmäktig kamp mot en rasande fiende, virvlar, biter, tränger sig in genom skinnkläderna som vore det spindelväv man bar, tar andan ur en, tvingar en att spänna varje muskel för att orka ta ut det steg man påbörjat... Hur länge! tänker jag. Nu är det nio timmar vi krupit fram mot stormen..."

Vädret är förfärligt när samerna i Saarivouma flyttar till sitt sommarviset i slutet av april år 1915. Den som berättar är Ester Blenda Nordström, en tjugofyraårig journalist från Stockholms som under några sommarmånader ska vara lärare åt samebyns barn.