Längtar alltid till fjällen.Läser hellre fjällkartor än ser på teve.Vandrar ibland med sällskap, ibland ensam i både fjäll och skog. Tycker alldeles förmycket om att vandra för att avstå om medvandrare saknas.
Tillhör Hillebergfalangen.
På senare åt har jag rest till Australien och Nya Zeeland några gånger

Användarnamn: BrittMarie

Intressen: Klättring, Friluftsmat, Expeditioner, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Mountainbike, Multisport, Bär & svamp, Orientering, Paddling

Guldkantad mässlördag

Friluftsmässan i Bodafors är alltid trevlig att besöka. En stor lokal fylld med friluftsprylar av olika slag, så mycket man vill ha men så lite man egentligen behöver köpa. Har man hållit på med friluftsliv ett antal år så finns ju redan det mesta.

Men ibland blir saker utslitna, går sönder eller så vill man kosta på sej något nytt bara för att det är så fint eller verkar mycket bättre än det som finns hemma i garderoben...

Stjärnsprakande sovsäcksprovning

För att få ett lättare liv har jag investerat i ett par nya prylar. I höstas köpte jag en ryggsäck som bara väger hälften av vad min gamla gör. Det är en Quest från GoLite på ca 1500 g.

På skärtorsdagen fick jag hem min nya sovsäck, en underbart fluffig och lätt skapelse, knappt kilot tung, från Western Mountaineering, modell Apache, nätshoppad hos Get Out. Dessa två saker gör att min grundpackning har minskat ca två kg i vikt!

Säsongsavslutning och premiär!

Vintern har släppt sitt grepp om mina hemtrakter, det är inte mycket snö kvar i skogarna nu.

Men vilken vinter det har varit! Vid Jönköpings flygplats uppmättes minusgrader 59 dygn i sträck, det är nytt rekord!  Förra vintern var det visst som längst minusgrader sex dagar i rad. Mycket snö har det också varit, 94 cm som mest.

Full fart vid Trandansen

Igår tog vi en tur till Hornborgasjön och Trandansen, en rastplats för både människor och tranor, alldeles vid vägen mellan Falköping och Skara. Jag har varit där förut och trott att jag  såg många tranor då, men det hade jag inte...

Nu fick jag se många! Tranor i på marken, tranor i luften, tranor som skränade, tranor som åt. Och mängder av människor som tittade på, fågelskådare med tubkikare, fotografer med jätteobjektiv, och så såna som vi, med små "odugliga" synförstärkare i  och kompaktkameror i fickan.