Bloggar > Annelibloggen > Prova på expeditionsmaten

Annelibloggen

Livets äventyr

Prova på expeditionsmaten

Jag hade föreläsning förra veckan, shit vad bra det blev, och vad snopen jag blev, gud vad kul! Så här skrev jag på facebooken efteråt:

Alldeles omtumlad av kvällens föreläsning här i Göteborg - publiken bjöd tillbaka så mycket kärlek och energi att rummet blev knökfullt av varm len och snäll energi. Det kändes som alldeles magiskt under sista delen, resan in i mig själv. Jag har aldrig sett en så gråtande publik, och så många lena skratt, och direkt efteråt var det kollektiv förstumning i hela rummet inklusive mig själv, fast som jättevackert förstummat, och sen så himla fin frågestund, och sen kramkö på det. Heja livet, heja möjligheter, heja kärlek, heja mänskligheten, heja allt!!   


Alla early birds som hade bokat och betalt sin plats i god tid bjöds på provsmakning av expeditionsmaten. Jag sa jag skulle lägga upp infobladet på Facebook. Äh, vi tar det här! Här kommer det. LIte änkar till andra matinlägg längst ner.

Kram kram.  

-----------------------------------



Hög höjd och mat in Annelistyle

De finns ingen tydlig kunskap om vad som är det mest lämpliga maten på hög höjd. Det finns en del expeditioner som är knutna till vissa forskningsprojekt men de är ofta mycket begränsade i studien och på ett eller annat sätt knutna till ett vinstdrivande företags intressen. Jag struntar helt alla rön om vad man ska och bör äta. Jag lyssnar helt på kroppens signaler och anpassar mig till det.

De flesta människor på hög höjd äter snabba kolhydrater för att de tror på en teori att man har svårt att tillgodogöra sig energi på hög höjd. Jag upplever inte att jag inte får energi ur maten och tror de är energisvaga av någon annan anledning, t.ex. för att de går alldeles för snabbt upp på berget så kroppen inte hinner anpassa sig till den tunna luften vilket gör att man blir svag på ett sätt som upplevs som energisvag. Man tappar också mer vikt på hög höjd än normalt och de flesta tror att det beror på att de har svårt att tillgodogöra sig energin i maten. Det tror inte jag. Jag tycker mig se att de äter alldeles för lite. Jag tror också att de äter fel kost.

Den kost jag äter är mycket otraditionell. Min idé, som bygger på vad jag lärt mig att kroppen signalerar att den vill ha, är att kroppen har svårare att återbygga sig i den syrefattiga miljön. Kroppen bryts ner och återbygger sig varje sekund även på låg höjd. Jag tror den processen fungerar sämre på hög höjd.

Jag äter därför mat som hjälper kroppen att återbygga sig, dvs. proteiner och mycket näringstät mat – enligt devisen varför äta russin när man kan äta torkade blåbär – som ju innehåller så mycket mer näringsämnen. Jag tappar ovanligt lite vikt hög höjd. Normal viktnedgång på ett 8.000 metersberg är 10 kg. När jag tältade på toppen av Muztagh Ata, 7.500 m, så hade jag dessutom burit upp min tunga packning själv, så tappade jag bara 2 kg. Om jag hade varit på ett 8.000 metersberg skulle jag enligt många andras taktik kunna göra en toppattack över dagen från den höjden. Dvs. det skiljer en dag. Så 2 kg är anmärkningsvärt lite viktnedgång.

Jag är dessutom ovanligt stark på hög höjd men det beror enligt mig mest på att jag har tagit mig mer tid att acklimatiseras.

Det är oerhört viktigt att dricka mycket på hög höjd, kroppen behöver vätska i acklimatiseringsprocessen och luften är dessutom väldigt torr så man tappar vätska i utandningsluften men får inte in nämnvärt med vätska i inandningsluften. Även aptiten påverkas så det är viktigt att ha sådan mat som man vet att man klarar att äta på hög höjd.

Här är lite exempel på vad jag äter och dricker.

Smaklig måltid!
Anneli
----------------------------------- 


Bilderna är från ett annat event med samma tema. 

Salt svart te med mjölkpulver och socker.
Det här missade vi för jag hann inte, jag fick ett datasladdproblem att fixa istället. Men här infon ändå.
Dricka dricka dricka! Det här klarar jag alltid att dricka på hög höjd och dricker ett par liter om dagen. Jag får i mig proteiner på köpet. En skvätt socker för smakens skull ibland så det blir lättare att dricka. Salt för att behålla vätskan bättre och det mättar mer. Dricker det både varmt och kallt.

TANG pulverjuice och vetegräs.
Ibland blir man hutlöst sugen på frukt och torkad frukt är inte alls samma känsla. Det här är ofta så nära vi kommer, TANG pulverjuice som finns ute i världen i en mängd smaker. Drycken ska egentligen vara mer koncentrerad men jag trivs bättre så här. Jag har i lite vete- eller korngräs för att få i mig än mer näringsämnen. 

Bipollen.
Bin samlar in pollen i små kapslar på benen som föda till bidrottningen. Det innehåller extremt bra och mycket enzymer, vitaminer och mineraler. En del tycker det är gott, jag tycker det smakar apa och får nästan kväljningar. Ops.

Torkade näringsbomber!
Gojibär, mullbär, tranbär, granatäpplen, blåbär och fikon. Näringstäta bär. Tranbären hjälper hålla urinvägsinfektionerna på lite längre avstånd, jag får lätt urinvägsinfektioner i bergen även om det inte är kallt, vet inte varför. Jag tycker torkade bär smakar så där efter några veckor men varje gång säger kroppen att det ska med så då åker det med. Ibland får jag hjälp av ett företag att få en del av detta frystorkat, det både smakar bättre och väger mycket mindre. Jag har i också nötter i den här påsen i bergen men inte nu för att göra det möjligt för allergikerna att smaka.

Chiagröt in Annelistyle.
Med kokos, blåbär, kardemumma, fikon, nötter, kärnor och en skvätt socker. 
Chiafrön sväller som grodyngel i vatten och gör att vätskan stannat kvar i kroppen lite längre och inte bara rinner rätt igenom. De är dessutom proteinrika. Blåbär för antioxidanterna, fikon är allmänt nyttigt och gott, kokos är bra fetter med enzymer, kardemumma och socker för smakens skull. Pinjenötter, cashewnötter, paranötter, solroskärnor och pumpakärnor – massor av proteiner och enzymer.

Nachobröd med manukahonung.
Jag äter inte mycket bröd men ibland blir jag sugen på nåt att tugga. Det här brödet håller bra. Honungen är en mycket speciell honung med extremt effektiva enzymer. Det finns manukahonung med väldigt låg halt enzymer, den här har extremt hög halt enzymer och är väldigt dyr så ät med aktning! Enzmyer dör vid 37 grader så inte upphetta honungen så aldrig i varmt te.  Honungen kan jag också ha på huden om jag får en svår brännskada , jag har mitt Primuskök igång i tältet och det finns ju risk att det händer en olycka. Funkar även till andra sår. Enzymerna håller infektionerna i schack och såret andas i honungen. 

-----------------------------------
Här är mer skriverier om mat:
Sunt förnuft rules även i köket!

Fullt ös med expeditionsmaten. 
--------------------------------
Till min hemsida.
Till min engelska facebooksida.
Till min svenska facebook.  

Inlagt 2014-06-10 12:39 | Läst 10484 ggr. | Permalink
Logga in för att kommentera
 Glömt namn/lösen?
» Visa även betygsättningar utan kommentar

I samarbete med

Arkiv

Kategorier

Etiketter

Logga in


Glömt namn/lösenord? Logga in med Facebook