Rockar livet i Annelistyle.

Användarnamn: Anneli

Favoritpryl till uteliv – PetterNikolina

Favorutprylar för uteliv – PetterNikolina, t.o.m. bättre än naturliga snoppar!

PetterNikolina. Kissemoj. Plastsnopp. Eller vad man ska kalla den. En av mina absoluta favoriter.

Vad ska man med den till? Man kan väl dra ner brallan? Ja. Ibland. Ibland är det ingen favorit alls. Rent av direkt olämpligt när det blåser storm. Jag brukar ha min i damasken (snöskydd mellan skon och byxorna), olala, men det är jättepraktiskt, nära till hands men inte i vägen.

Med den här kan man också lätt kissa i flaska i tältet. Företrädesvis en med vid öppning. Den här flaskpåsen är toppenbra eftersom den rymmer mycket, över en liter och ibland kissar man enorma mängder i bergen, samtidigt som den tar liten plats i packningen. Present från en kompis i Canada så jag vet inte var man kan köpa. Jag fick den begagnad, använd som hennes kisseflaska. Olala. Hon fick en begagnad plastsnopp av mig. Olala på den med. Haha. Bästa bytet ever – girlpower-byte!

Jamen varför är just den här så himla bra?

En del kissemojer går rätt ner som en tratt. Det är lika praktiskt som att killar skulle kissa med sin grej rätt ner. Den måste ju ut. Framåt och ut. Genom gylfen eller nåt. Den här är sån. Framåt och ut.

Sedan har just den här ett bra material som är lite löst men inte lösare än att den klämmer åt lite i underredet. Sluter tätt. Så det inte skvätter ut och har sig.

Och en grej till. Den har lite volym. Det finns varianter som är betydligt mindre. Då måste man hålla igen och pyskissa annars blir det översvämning.

Hur jag klarar huden under extremäventyr.

Hög höjd innebär extrem påfrestning på huden. Luften är väldigt torr, kylan är sträng, solen gassar utan det skydd luften ger på havsnivå och vinden pinar på. Vad händer med huden och hur skyddar jag mig?

På hög höjd ä är luften väldigt torr, dvs. det är mindre vattenånga i luften. Det gör att man lätt torkar ut eftersom man förlorar mer vätska i andningen, dvs. luften man andas ut är lika fuktig som vanligt av min inre luftfuktighet, men luften jag andas in är torr som fnöske så i varje andetag går jag massa minus på vätska. Drick, dricka och åter dricka är knepet.

En annan grej som påverkas kraftigt av den tunna luften är huden. Huden behöver fukt och helt plötsligt är det snustorrt. Det gör att redan när jag vandrar in till baslägret på 4.000-5.000 meter beroende på berg, så börjar huden reagera. Huden vill ha massa mer fukt och hallå!!

Heja gärna om vi ses på Nordic Outdoor i helgen!

I helgen är det Nordic Outdoor  i Göteborg - jag föreläser inte i år men är där och kramas med sponsorerna och minglar runt - är ni där så heja jättegärna!!

Jag har lovat bort mig på någon cykelbana, kanske någon vill kulrejsa - skit i om du kan cykla, det handlar bara om att ha kul, gladast vinner!! Fanns någon segwaybana också, där kan vi också kulrejsa! Men kanske iiinte gå på lina just idag, olala, lite partymood i kroppen sen jag hamnade på Heaven23 med utställarna igår, haha, så det kan gå!

Tips från mina suppliers:

Passa på att testa 24HourMelas mat! På bordet finns små skålar med ingridienser i maten separat, innan den blandas alltså, det är så jag får den till värstingäventyren, de och Blå Band specialfixar till mig och till andra som beställer specialfix! Noop, inte billigaste alternativet men jag är med och produktutvecklar så jag har lite vip. Vad tycker ni om de nya röda påsarna - mitt förslag och shit vad bra det blev!!

De har hela rätter så klart men gårdagens favorit för mig var det nya receptet på rispudding, smakar risgrynspudding med saftsås som man åt den som barn, värsta nostalgitrippen! Provligg äggkartongsliggunderlagen jag skrev om härom veckan hos Thermarest!

Testa Merrells barforaskor, skorna som gjort det möjligt för mig att springa igen, starta försiktigt så ni vänjer benen vid ett naturligt gång/löpsteg igen, och japp, i sommar blir det första maratonen med dem, så himla bra!

Primus har nya intressanta fix med sina gasbehållare som jag ska testa på Cho Oyu i sommar, och de har mitt favvokök, ett lågt gaskök med slang och förvärmarslinga som bara går på gas men funkar i kyla och blir det riktigt kallt så håller jag behålllaren över lågan ett ögonbblick så det igång igen, aldrig mer flytande bränsle, bäst ever!

-----------------------------------------
F Ö R E L Ä S N I NG !
Jag föreläser i Göteborg den 5 juni - mer info här!
------------------------------------------
För er som undrar vem jag är, här finns en fantastiskt välskriven artikeln om min bakgrund i det ansedda Magasinet Filter. Jag måste varna, det är starkt!

Här har ni min engelska facebooksida, crazy, nu har den passerat 140.000!!
Här är min privata svenska facebook, där går det bra att följa mig.
Och här har ni min hemsida. Där kommer snart nytt, heja!
________________________

En Annelis favoritpryl - äggkartongsliggunderlag

Månadens favvopryl - Annelis favoritfriluftsprylar - äggkartongsliggunderlag.

Sen blir jag hypernervös av att det ska gå sönder – och det gör det stup i ett vad jag förstått på mina tältgrannar genom åren. Och jag vill kunna tappa kniven i tältet och ops, tappade stegjärnen och olala, nä nä, lugnt och snällt i mitt tält, där kan man tappa prylarna hej vilt.

Min 8000 metersutrustning #1

Okeeeej då!!! Jag är ju inte så förtjust i att skriva om utrustning. Anledningen till det är att det finns lite negativa bitar med att skriva om utrustning. En är att man kan få för sig att om man har de där grejerna så fixar man det här, man köper grejerna och tror att man är redo. Så attans galet.

För det första är utrustningsvalen helt anpassade efter mina förutsättningar, dvs. att jag har amputerat sex fingrar och bara har två små stumpar på ena handen. Jag har t.ex. ytterst få isyxor att välja mellan som jag kan hålla om huvudet med min lilla hand, jag måste ju välja en av de jag kan hålla. Har man fler fingrar har man fler isyxor att välja på.