Vi vandrar nästan varje helg ovasettt väder och vind. På sommaren tar vi även fram vår canadensare eller havskajak och tar en tur i en å, sjö eller havet.

Thomas är en stor friluftsentusiast
På hemsidan kan ni beställa en e-bok om 6 unika tips inom vandring och 12 allmäna tips www.traneving.se.

I januari 2012 tilldelades Thomas tillsammans med Helena titeln ÅRETS NÄRÄVENTYRARE 2011.
2013 Adventure Nights
2014-2015 Peak of Sweden
2016 Peak of Denmark

Användarnamn: Traneving

Intressen: Alpinism, Fågelskådning, Klättring, Friluftsmat, Hundspann, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Navigering, Bär & svamp, Paddling, Foto, Ridning, Utförsåkning, Resor

Påsklov i fjällen och några åk slalom för korsbandsskade fru Traneving

Under årets påsklov for vi som vanligt till vår stuga i Idre. Detta blev 4 veckan för säsongen och också avslutningsveckan för oss vad gäller skidåkning.

Det varierar numera hur många av våra ungdomar som följer med. Denna vecka hade vi med oss vår äldsta son Tobias och vår yngsta dotter Amanda.

Amanda och Tobias vid liften i Nordbackarna......

Amanda och Tobias har så kul tillsammans trots att det skiljer 5 år mellan dem. Nu, i denna ålder, spelar åldersskillnaden ingen roll längre och det är härligt att se hur kul de har tillsammans hela dagarna.

Amanda och Tobias på toppen i Ostbackarna.......

Under tiden som Amanda och Tobias spenderade påsklovet i backarna for vi till Nipfjället för att åka på tur.

Thomas solar i en grop vi grävde......

Vädergudarna var med oss hela veckan och det var så härligt att få komma ut i lugnet på fjället.

Helena har ju sedan 1:a oktober 2012 kämpat med sin rehab för de skador hon ådrog sig när en bil körde på henne. Vid olyckan fick hon en främre korsbansskada, inre ledbandsskada och skada på menisk. Inre ledbandet är nu läkt men värker när Helena överanstränger knät. Främre korsbandet är fortfarande av (borta) men man ska klara sig utan det om man är duktig och energisk med sin rehab.

När vi åker på tur eller åker längd har Helena köpt en special skena av stål som hon spänner runt knät för att på så sätt förhindra att knät ger sig iväg på egna äventyr :)

Det var hård skare på snön och bitvis väldigt isigt på fjället. Helena gjorde nu en upptäckt när vi "skavde runt" där på fjället. Om det funkar att hålla knät stabilt med den utrustning man använder när man går på tur så borde det funka att åka slalom.

Operation övertalning av resten av familjen inleddes av Helena och lagom till dagen efter hade hon övertalat alla att hon skulle få prova på att åka lite slalom.

Det var med nervösa steg Helena tog sig till backen och satte på slalomskidorna. Knäskyddet var hårt, hårt spänt runt knät. Så hårt att det nästan belv blodstopp i foten ;)

Och ja visst funkade det! JIPPI!!!!!! Vilken lycka!!!! Gladare fru Traneving var det länge sedan familjen såg :)

Beviset, Helena åker lite lugn slalom i gröna och blå backar.....

Efter det lyckade åket var det dags att fira lyckan med härlig afterski utomhus.

Helena, här med Thomas syster Camilla, firar att det faktiskt gick att åka slalom.....

Nu har vi packat ihop alla skidor och hoppas på att det ska sluta snö någon gång så vi kan ut och vandra.

Men först vill läkaren "rensa upp" i Helenas knä. Det gör väl att vi får ta det lite lugnare med vandringen precis efter titthålsoperationen....

Må gott!

/Helena och Thomas

www.traneving.se

2013-04-08 17:05   greenjuice
Verkligen trist att läsa om den där bilolyckan - att bli påkörd! :-( SUCK! Bra att du, Helena, kämpar på! :-) Hoppas det går framåt!

Svar 2013-04-11 13:51   Thomas Traneving
Tack för din omtanke Jonas.
Jo jag kämpar på och som du ser kunde jag faktiskt åka lite slalom.
jag har nog världens bästa sjukgymnast som kör hård rehab med mig. Träningsvärk efter varje gång jag är där. Jag tränar 2-3 gånger i veckan så det är rätt tufft.
/H

Thomas Traneving tillbaka

Hej Har varit med om mycket i mitt liv som företagare och friluftsmänniska Hänt mycket under livets gång och speciellt i friluftsvärlden På senare år har jag hållit på mycket med fastigheter och boende och det får jag väl göra ett tag till men min stora passion friluftsliv har det blivit dåligt med . En orsak till det är att jag för 2 år sedan fick ont i ben och rygg och det är fortfarande inte bra men ska opereras i höfterna om 2 så efter en rehabilitering blir jag som normalt igen Tänkte även börja gå igenom alla mina tidigare projekt genom åren som Adventure Nights och Peak of Sweden mfl. projekt Blev ju årets Näräventyrare i Sverige för 10 år sedan så tänkte repetera allt inom mitt tidigare friluftsliv och även det nya som kommer in Jag kommer ge tips om friluftsliv och hålla friluftskurser i maj och framåt, så vi ses mediernas värld. Detta är mitt första inlägg och ni är välkomna att följa mig på min nya och gamla resa Hej då så länge

Peak of Nykvarn

Gjorde Peak of Nykvarn , en del av Peak of Stockholm projektet tillsammans med Jill som är urinnevånare från Nykvarn

Peak of Nykvarn innebär att

Peak of Denmark

Jag hann inte skriva i somras men sommaren 2016 åkte Anders Andrae och jag Thomas Traneving till Danmark för att genomföra Peak of Denmark i föreningen Skogsturs och Tranerving Outdoors namn.

Thomas Traneving genomförde Peak of Sweden tillsammans med Helena 2014-2015 med samma upplägg som ovan, men med betydligt större toppar och flera nationalparker.