Vi vandrar nästan varje helg ovasettt väder och vind. På sommaren tar vi även fram vår canadensare eller havskajak och tar en tur i en å, sjö eller havet.

Thomas är en stor friluftsentusiast
På hemsidan kan ni beställa en e-bok om 6 unika tips inom vandring och 12 allmäna tips www.traneving.se.

I januari 2012 tilldelades Thomas tillsammans med Helena titeln ÅRETS NÄRÄVENTYRARE 2011.
2013 Adventure Nights
2014-2015 Peak of Sweden
2016 Peak of Denmark

Användarnamn: Traneving

Intressen: Alpinism, Fågelskådning, Klättring, Friluftsmat, Hundspann, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Navigering, Bär & svamp, Paddling, Foto, Ridning, Utförsåkning, Resor

Gotska Sandön, augusti månads Adventure Nights 2013

Vår resa till Gotska Sandön ingick i vårt årsprojekt – Adventure Nights 2013 = En tältnatt/månad i 12 månader

Dagens vandring:

Fiske utanför Öregrund

Thomas var inbjuden för 10:e gången att hänga med ut och fiska i Stockholms skärgård. Det hade alltid kommit något emellan men denna gång slog jag till och hängde med grabbarna. Ett gammalt kompisgäng från förr.
Vi sågs i Öregrund där vi tog en pizza och tog oss sen ut med bli ut mot skärgården med färja ut mot Gräsö. En mil på Gräsö med bilen där vi möttes upp avfiskeguiden från Rävstens Stugby som tog oss ut mot Rävsten med båt.
På kvällen installerade vi oss i en storstuga.

Mängder av svamp i Tyresta Nationalpark

Som ni alla vet ligger vi efter med vårt bloggande!
I augusti vandrade vi Åvaträskslingan som ligger i Tyresta Nationalpark, Stockholm.

Den här slingan, som är 5 km lång, ligger i Tyresta Nationalparks östra del, söder om Åva. Leden är gulmarkerad och går till stor del på Sandemars marker. Terrängen är något omväxlande, skogsbruk och hyggen förekommer. Leden kombineras med fördel med Kustledens östligaste del längs Åvavikens södra strand.

I augusti 2001 inträffade en omfattande skogsbrand vid Gråhemsmosse, på Sandemars mark söder om gränsen för Tyresta naturreservat. Brandområdet ligger i sin helhet innanför Åvaträskslingan som går genom brandområdet.

Vi parkerade bilen vid campingen på Åvaträskvägen och följde leden som gick över bäcken mot viken där fricampingen ligger.
Leden går efter campingen upp på berget och här hittade vi mängder med kantareller!

Paddeltur med kajak ut till Ängsö Nationalpark i Roslagens skärgård

Det gick inte många dagar efter att vi kommit hem från Italien innan Thomas insjuknade i, vad vi trodde, maginfluensa. Kraftig diarré och kräkningar som varade i två dygn.

Precis när Thomas var klar insjuknade Helena. Helena blev tyvärr mycket sjukare än Thomas och genomled tre omgångar av diarré och kräkningar. Varje omgång satt i ungefär 4 dagar med paus på ca. 3 dagar innan eländet kom åter.

Båtluffarvandring i Stockholms Skärgård

Gigi Cederholm med son Wilfred var på besök i Stockholm. Då bestämde vi oss för att vandra mellan 2 öar i Stockholms Skärgård.
Vi og bilen till Waxholm och Waxholmsbåtarna där vi tog Sunnan ut till Karklö som är en liten ö lite längre ut i skärgården. Båten satte av oss i ett heöt obebyggt område med endast en liten skogsstig.

Vi vandrade genom skogen och kom fram till en jättefin liten by med 3-4 hus.

På andra sidan ön fanns det en liten orange båt som vi rodde över till andra sidan.
Thomas rodde tillbaka efter att ha lämnat Amanda och Helena på andra sidan.