Vi vandrar nästan varje helg ovasettt väder och vind. På sommaren tar vi även fram vår canadensare eller havskajak och tar en tur i en å, sjö eller havet.

Thomas är en stor friluftsentusiast
På hemsidan kan ni beställa en e-bok om 6 unika tips inom vandring och 12 allmäna tips www.traneving.se.

I januari 2012 tilldelades Thomas tillsammans med Helena titeln ÅRETS NÄRÄVENTYRARE 2011.
2013 Adventure Nights
2014-2015 Peak of Sweden
2016 Peak of Denmark

Användarnamn: Traneving

Intressen: Alpinism, Fågelskådning, Klättring, Friluftsmat, Hundspann, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Navigering, Bär & svamp, Paddling, Foto, Ridning, Utförsåkning, Resor

Vill du lära dig torka mat? - Vinn en bok........

Vi har läst boken "Torka Mat" från Calazo förlag. Boken är skriven av Eric Törnblad.

Den här boken går metodiskt igenom beprövade tekniker och tillvägagångssätt för att nå bästa resultat när du torkar olika råvaror.

På rymdäventyr med Renata Chlumska

En mörk höstkväll var vi på inspirationskväll med Renata Chlumska, Brunton och Primus. Här kommer en sammanfattning från en mycket givande kväll:

Renata Chlumska

Vandring upp för Monte Luppia för att få en fin utsikt ut över södra delen av Gardasjön

Efter en något svalare natt i bergen begav vi oss åter ner mot Gardasjön för att vandra över Monte Luppia. Här nere var det varmt. Närmare bestämt en bit över 30 grader. Idag skulle det bli en svettig vandring upp på Monte Luppia.

Det är populärt att vandra upp på Monte Luppia för att titta på alla hällristningar i området. Hällristningarna finns i mängder och tros ha skapats av herdarna under de tusentals år de vallat sina får på sluttningarna ner mot sjön.

Vandring i Italien: San Valentino via Bocca del Creer till Refugio Altissimo, 2060 möh.

Fortsatt varmt och hett var det i Italient den dagen vi bestämde oss för att göra en vandring från San Valentino via Bocca del Creer upp till Refugio Altissimo på 2060 meters höjd.

Efter lite snirklande på serpentinvägarna, som tog oss upp på 1400 meters höjd, var vi så framme vid parkeringen i San Valentino. Vårt mål för dagen var att vandra vandringsled 650 mot Bocca del Creer och sedan vidare upp mot Altissimo.

Med husbil genom Sverige, Polen, Litauen, Lettland och Estland - Del 1

Våra två yngsta barn, Amanda 15 och Jesper 17, hade en önskan när det gällde årets sommarsemester – HUSBIL.